Permalänk
Medlem

Lastbalansering + pfsense + BBB

Hej alla glada!

Till september kommer jag flytta till en lägenhet som har BBB-fiber.
Mer specifikt, dragen till ett RJ45-uttag i hallen.

Så, glad i hågen så har jag beställt (under kampanj) deras högsta hastighet (vilket blev 1000/100) och jag kan inte vara mer nöjd med det, förutom om jag faktiskt fick välja leverantör själv men det är kört.

Så, som titeln lyder så undrar jag hur det ser ut med möjligheter för lastbalansering nuförtiden.

Det är en enkel google-sökning att finna den fenomenala guiden här på swec och författarens egna hemsida; #9620131 som beskriver ypperligt så att även en novis som jag hänger med hur man kan sätta upp pfsense för att balansera uppåt-hastigheter. Dock, så skrevs den 2009 och jag är inte helt hundra på hur väl den kan tillämpas nu.

Lägg sedan till att jag fått bekräftat av BBB att de knyter minst 10 IP-adresser till uttaget/deras router och det börjar låta som ett riktigt åtagande att få till det hela.

Är det någon som har erfarenhet av detta? En som helst inbegriper pfsense eller dylik mjukvara så att man slipper använda BBBs medföljande modem/router-kombo.

Tackar på förhand för all hjälp som jag kan få!

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Vad är det eg för last som du vill lastbalansera? Normalt brukar man väl mena att distribuera last mellan olika servrar när man talar om lastbalansering, dvs i praktiken genom att fördela ut ingående trafik, men gissar att det inte är vad du är ute efter här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är det eg för last som du vill lastbalansera? Normalt brukar man väl mena att distribuera last mellan olika servrar när man talar om lastbalansering, dvs i praktiken genom att fördela ut ingående trafik, men gissar att det inte är vad du är ute efter här?

Exakt, förlåt att jag var otydlig.

Som det beskrivs i tråden som jag länkade så låser/låste BBB uppströmmen till 10 mbit/s per IP de delade ut centralt.
Min fruktan är att det numera handlar om 10 IPn, med samma hastighet strypt.

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Du hoppas alltså få högre upphastighet genom att köra på olika IPn?

Permalänk
Medlem

Länge sen jag hade BBB men låter lite snurrigt om det skulle vara uppdelat per IP. Men iom att jag inte haft BBB på länge så bör nog någon som har det svara istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du hoppas alltså få högre upphastighet genom att köra på olika IPn?

Exakt!

Det hela förutsätter ju dock att det fortfarande är såsom beskrivet i tråden, om de har ändrat praxis så är ju frågan rent akademisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Det fungerar väl inte längre som förr dvs 5x10Mbit/s upload. Nu är det väl snarare strypt i porten i switchen så oavsett kommer man inte över 100Mbit/s utåt?
Tptest kan visa 130-140 medans konstant uppladdning av en stor fil sedan lägger sig på 12.5MB/s.

Men kanske inte är så i samtliga fastigheter. Vet bara att det är så i den jag bor i.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av emer:

Exakt!

Det hela förutsätter ju dock att det fortfarande är såsom beskrivet i tråden, om de har ändrat praxis så är ju frågan rent akademisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte läst tråden du länkade till, men jag har gjort detta själv för ett antal år sedan. Förutsatt att BBB inte ändrat hur de stryper hastigheten så skall det ju fungera, men det kan du enkelt testa först utan att hålla på med lastbalanserare.

Koppla två datorer direkt mot BBB så de får ett eget publikt IP var. Ladda upp något från båda samtidigt, typ ett hastighetstest, addera hastigheterna. Dubbelt så snabbt? Där har du svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det fungerar väl inte längre som förr dvs 5x10Mbit/s upload. Nu är det väl snarare strypt i porten i switchen så oavsett kommer man inte över 100Mbit/s utåt?
Tptest kan visa 130-140 medans konstant uppladdning av en stor fil sedan lägger sig på 12.5MB/s.

Men kanske inte är så i samtliga fastigheter. Vet bara att det är så i den jag bor i.

Skall ju vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur det är på plats själv, utan det är i ren förberedelse jag frågade här.

Skrivet av Soir:

Nu har jag inte läst tråden du länkade till, men jag har gjort detta själv för ett antal år sedan. Förutsatt att BBB inte ändrat hur de stryper hastigheten så skall det ju fungera, men det kan du enkelt testa först utan att hålla på med lastbalanserare.

Koppla två datorer direkt mot BBB så de får ett eget publikt IP var. Ladda upp något från båda samtidigt, typ ett hastighetstest, addera hastigheterna. Dubbelt så snabbt? Där har du svaret

Jo, jag tänkte testa ganska fort då jag fått tillträde, och kul att höra att det funkade förut för dig! Det ger hopp att i värsta fall så går det att lösa på något sätt.

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Lasbalansering fungerar inte längre!! Sedan låser de 10 mac adressser till porten men du kan bara använda 5st av dessa då delar ut 5 ip adresser på porten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Det fungerar väl inte längre som förr dvs 5x10Mbit/s upload. Nu är det väl snarare strypt i porten i switchen så oavsett kommer man inte över 100Mbit/s utåt?
Tptest kan visa 130-140 medans konstant uppladdning av en stor fil sedan lägger sig på 12.5MB/s.

Men kanske inte är så i samtliga fastigheter. Vet bara att det är så i den jag bor i.

Det var många år sedan de endast hade 10 upp.låst till ip. Numera är.det.per Edgar switch port.

Op behöver inte göra något Mao.

Man har 5 publika IPn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Som andra redan rapporterat så är det borttaget sedan länge med shaping per mac-adress/IP/enhet, utan numera är det 100Mbit uppladdning totalt och man får 5st dynamiska IP-adresser.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

du kan ju glömma att du får mer än 1000/100 oavsett hur många IP'n du försöker ansluta mot.

Du har en port i switchen, den switchen eller nånstans längre ned begränsar dig till din fart.

Tex har jag 5 portar på min fiberswitch, men det är samma fart alla delar på. Exakt samma sak som att ha en egen switch på nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpell:

Lasbalansering fungerar inte längre!! Sedan låser de 10 mac adressser till porten men du kan bara använda 5st av dessa då delar ut 5 ip adresser på porten

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av moire:

Det var många år sedan de endast hade 10 upp.låst till ip. Numera är.det.per Edgar switch port.

Op behöver inte göra något Mao.

Man har 5 publika IPn

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av simonw:

Som andra redan rapporterat så är det borttaget sedan länge med shaping per mac-adress/IP/enhet, utan numera är det 100Mbit uppladdning totalt och man får 5st dynamiska IP-adresser.

Skrivet av boibo:

du kan ju glömma att du får mer än 1000/100 oavsett hur många IP'n du försöker ansluta mot.

Du har en port i switchen, den switchen eller nånstans längre ned begränsar dig till din fart.

Tex har jag 5 portar på min fiberswitch, men det är samma fart alla delar på. Exakt samma sak som att ha en egen switch på nätverket.

Tack så mycket för alla svar, då vet jag vad som gäller. Jag bygger nog ihop en pfsense-låda oavsett, men då vet jag att detta inte är något jag behöver oroa mig för.

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan rent teoretiskt så hade du behövt konfigurera gateway groups.
https://doc.pfsense.org/index.php/Gateway_Settings
https://doc.pfsense.org/index.php/Multi-WAN

Oklart dock hur detta fungerar om alla gateways har samma gateway och dns-server fast olika IP adresser tilldelade i förmodligen samma nät.

För att konfigurera alla IP på pfSense maskinen så är det "Virtual IP Addresses" som gäller
https://doc.pfsense.org/index.php/What_are_Virtual_IP_Address...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

du kan ju glömma att du får mer än 1000/100 oavsett hur många IP'n du försöker ansluta mot.

Du har en port i switchen, den switchen eller nånstans längre ned begränsar dig till din fart.

Tex har jag 5 portar på min fiberswitch, men det är samma fart alla delar på. Exakt samma sak som att ha en egen switch på nätverket.

Glömma och glömma, jag körde 5*10Mbit i typ 10 år på en BBB-lina.
Då var det 100/10 och porten kunde ju givetvis inte sättas på 10Mbit, utan stod på 100/100.
Sen var det nånstans i nätet via mjukvara antar jag, som hastigheten upp låstes till 10Mbit, på den tiden via IP och/eller MAC-adress.

Nu verkar det som att mjuk/hårdvara i switcharna har vidareutvecklats så att det går att strypa up/ned separat per port istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

För att svara på frågan rent teoretiskt så hade du behövt konfigurera gateway groups.
https://doc.pfsense.org/index.php/Gateway_Settings
https://doc.pfsense.org/index.php/Multi-WAN

Oklart dock hur detta fungerar om alla gateways har samma gateway och dns-server fast olika IP adresser tilldelade i förmodligen samma nät.

För att konfigurera alla IP på pfSense maskinen så är det "Virtual IP Addresses" som gäller
https://doc.pfsense.org/index.php/What_are_Virtual_IP_Address...

Tack för länkarna, perfekt kvällslitteratur då jag har tråkigt på jobbet.

Skrivet av BasseBaba:

(...)
Nu verkar det som att mjuk/hårdvara i switcharna har vidareutvecklats så att det går att strypa up/ned separat per port istället.

Vilket troligen är fallet i min lägenhet. Jag får helt enkelt testa och återkomma om det visar sig vara artificiellt strypt per publik IP eller på MAC.

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emer:

Tack för länkarna, perfekt kvällslitteratur då jag har tråkigt på jobbet.

Vilket troligen är fallet i min lägenhet. Jag får helt enkelt testa och återkomma om det visar sig vara artificiellt strypt per publik IP eller på MAC.

Varken mac eller ip utan det är shaping på själva porten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpell: precis. Och inte porten i ditt hus/lägenhet utan andra sidan opton i leverantörens switch. Du kanske har flera portar men det är som en switch med en downlink