UniFi nät - iPhone disconnectar när man roamar mellan 5>2 ghz

Permalänk

UniFi nät - iPhone disconnectar när man roamar mellan 5>2 ghz

Hej, jag satte i somras upp ett unifi nät hemma (cloud key, switch, gateway o ap lite).
Jag har märkt att iPhones och ipad ibland (alltid?) disconnectas när dom roamar mellan 5>2 ghz.

Har nån annan upplevt samma problem?
Än så länge har jag kringgått det genom att skapa ett nät som bara kör på 2ghz.

Tack på förhand

Mvh , Richard

Permalänk
Medlem

Har också upplevt vissa problem när enheter växlar från 5->2.4Ghz. Hur ser dina inställningar för accesspunkten ut? Har du testat att slå igång Advanced Features och satt Band Steering till Prefer 5G?

Permalänk

@Ojeu: nej jag blev lite feg när jag såg varnings-meddelandet, jag är ganska hygglig på sånt här men är rädd att jag strular till det

Upplevde du själv att det hjälpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

@DevilDuck: nej jag blev lite feg när jag såg varnings-meddelandet, jag är ganska hygglig på sånt här men är rädd att jag strular till det

Upplevde du själv att det hjälpte?

Skulle det vara så är ju accesspunkterna enkla att återställa och börja om från början med.

Jag kan inte minnas huruvida det var denna inställning som gjorde någon större skillnad, vid närmare eftertanke så borde det inte vara så. Enheten själv, din telefon eller platta, är ju den som bestämmer när och hur den tänker roama. När din enhet roamar från 5->2 och tappar sin anslutning, är du då tvungen att själv starta om wifi på enheten för att den ska ansluta igen, eller gör den det på egen hand?

Permalänk
Medlem

Jag har kört Unifi ett par år och jag har märkt att vissa firmwares är bättre andra. Den senaste versionen (3.8.6.6650) gjorde att mina Apple-prylar blev lite flaxiga. Anslöt och koppla ner. Den senaste som jag tycker funkar bra är 3.7.58.6385.

Man kan enkelt nedgradera firmwares genom att gå till ubnt.com och välja download. Leta upp sin AP och lista alla äldre firmwares, klicka download så kommer man till en ruta med URLen till FW-filen. Därefter logga in i admin-interfacet - Devices - klicka på enheten - Configuration - Manage Device - Custom upgrade. Klistar in URL och klicka på "Custom upgrade"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Ojeu: behöver inte starta om wi-fi men behöver välja nätverket igen i listan typ

Permalänk

@Mr_Lazy: tack för tips, då behåller jag nog hellre två ssid