Intel: "Core i7-8700K är 51 procent snabbare än Core i7-7700K"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det börjar bli ett problem nu när man kommer upp i högre frekvenser. Syns tydligt gällande 7700K. Sedan är det ju inte ens okej kylpasta de använder, när det går att sänka temps med 20 grader genom att bara ersätta den.

Precis. Det är verkligen ingenting man behöver äga produkten själv för att kritisera. Det är en K-modell. Den är till för överklockare. Vad jag har kunnat se så har nästan alla kommit högre i klock och fått ner temps när de deliddar och byter pasta eller kör någon LM. Det är ju klart att det är ett problem när kretsen i sig är bra och klarar höga klocks med låga temps, men förpackningen gör att produkten blir sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, det skulle man kunna säga. Man kan förvänta sig att jag maler på duktigt om saker som jag anser är problematiskt. Sen är jag knappast ensam om att ha nämnt detta, eller Samsungs 840 för den delen.

PROBLEMATISKT? Du har ju inte ens ett intel processor.

Ett problem för dig är ju att hitta något att kommentera i denna tråd utan att skälla på Intel.
Är det ett stort problem då Intel inte använder "top notch" utan något som "fungerar bra"?

Själv äger ja en processor med sämre "grå pasta" än de senaste. Gnäller jag om detta i varje inteltråd?
Den fungerar fint och som den ska även om den är 30% överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

PROBLEMATISKT? Du har ju inte ens ett intel processor.

Ett problem för dig är ju att hitta något att kommentera i denna tråd utan att skälla på Intel.
Är det ett stort problem då Intel inte använder "top notch" utan något som "fungerar bra"?

Själv äger ja en processor med sämre "grå pasta" än de senaste. Gnäller jag om detta i varje inteltråd?
Den fungerar fint och som den ska även om den är 30% överklockad.

Det jag skrev var:

Skrivet av Ozzed:

Lödd IHS kan bli bra. Men om de envisas med pasta så blir det smolk i bägaren

Jag tycker att det är ett balanserat inlägg. Du beter dig som om jag hade skrivit

"Jävla skit-intel alltså, det kommer säkert vara pasta istället för lödd ihs för intel är så jävla dåliga och kan ingenting".

Inlägget handlade inte ens om 7700L utan om en framtida processor, som ingen äger än och med din barnsliga logik så borde alltså ingen få uttala sig alls?

Det jag har kunnat observera, utan att äga en Intel-processor, är att de klockar högre och är svalare när man bytt pastan mot ny pasta eller LM, då tycker inte jag det är orimligt att anta att det även kommer gälla 8000-serien. Jag har överklockning som intresse så det är väl klart som bara den att jag hoppas på att Intel's framtida processorer har lödd IHS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen höj nivån och sluta tjafsa*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det börjar bli ett problem nu när man kommer upp i högre frekvenser. Syns tydligt gällande 7700K. Sedan är det ju inte ens okej kylpasta de använder, när det går att sänka temps med 20 grader genom att bara ersätta den.

Och ändå utan delid klockar de flesta 7700k bättre än någon Ryzen cpu. Touche

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

Och ändå utan delid klockar de flesta 7700k bättre än någon Ryzen cpu. Touche

Polares 7700k med Colab +vatten kör han den nu 5.3GHz och 24/7 i 5GHz.

Delid så klart.

Från tomshardware.

Lite minne på det också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Och ändå utan delid klockar de flesta 7700k bättre än någon Ryzen cpu. Touche

Vad har Ryzen med den här diskussionen att göra? AMD använder ingen undermålig kylpasta. Men visst, vill du inte kräva mer för dina pengar får det stå för dig.

Vi har redan sett prov på hur värmeutvecklingen ser ut på Skylake-X, den också med bedrövlig kylpasta.

Utelämnar något barnsligt ord för att höja upp mig på någon fantasi-pedistal.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Polares 7700k med Colab +vatten kör han den nu 5.3GHz och 24/7 i 5GHz.

Delid så klart.

Ja vill man ha ännu mer extra gör man så klart det.

@Stoff3th3m4n Enkelt.. Man behöver inte delida en 7700k som oftast... Det är bara skitsnack från ett par nötter på forumet som försöker göra en grej av det hela.
Skylake-x verkar uppenbarligen även de göra runt 4,7-4,8 utan delid vilket även det är helt sjukt bra.
Så vad har pastan med det hela att göra när det ändå resulterar i en bra produkt med massor med potensial som den är.
Med massor refererar jag till den idag egentligen döda klockscenen eftersom några 4-500mhz på en CPU idag inte ger någon märkbar skillnad i annat än benchmarkprogram. Det är dock en helt annan sak.

Vill man sedan försöka nå ännu högre nivåer är det så barnsligt enkelt att åtgärda. Tog mig tex ca 5 minuter första gången jag provade. Då är tiden från att jag gick ut i garaget inräknad...
Annars är det TJmax som gäller och det är CPUn tillverkad för att håll för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Håller med, jag gissar på hänsynslös förstörelse av första generationens Ryzen 3... om man ska uttrycka sig milt.

Å ena sidan kan alla Ryzen 3-processorer överklockas vilket är till AMD:s fördel, men å andra sidan kommer Intels i3-or förmodligen att ligga omkring Ryzens maximala klockfrekvens vid OC på 4-4.1 GHz redan ur kartong med bättre energieffektivitet. Lägg sedan på Intels övertag i IPC så finns det inte mycket som talar för Ryzen 3 utom möjligen billigare moderkort, men det återstår att se.

Sedan släpper AMD Ryzen gen 2 och då är det "on" igen. För om ryktena stämmer så kommer 8100 inte vara ute länge innan AMD släpper sina Ryzen 2 (eller vad de nu vill kalla dem) och då är det konkurrens igen.

Angående överklockning så verkar Ryzen ha exakt samma problem som Intel hade med i-core gen one. Alltså halvklass överklockningspotential. Den enda orsaken varför ingen verkar komma ihåg detta är pga. att Sandybridge bokstavligen slog ned som en bomb och de facto ändrade hela spelplanen i och med att de klockade som en best och var hyfsat lättkyld. En framgång Intel inte har kunnat återskapa sedan dess.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan släpper AMD Ryzen gen 2 och då är det "on" igen. För om ryktena stämmer så kommer 8100 inte vara ute länge innan AMD släpper sina Ryzen 2 (eller vad de nu vill kalla dem) och då är det konkurrens igen.

Zen2 ska väl i stort sett endast leverera högre frekvens? Känns det inte lite snart att dom redan lyckats fixa det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Zen2 ska väl i stort sett endast leverera högre frekvens? Känns det inte lite snart att dom redan lyckats fixa det?

Har du källa på det? För vad jag läst så har AMD mest snackat singeltrådad prestanda (alltså IPC.. vilket inte har något med klockningsfrekvensen att göra eftersom IPC är information per klockcykel.. spelar ingen roll om man börjar kasta fler cyklar per sekund (MHz)..) och hur den ska ökas med Zen2.

Skrivet av DasIch:

Förmodligen tvärtom ifall båda överklockas. Med tanke på att 8700K kommer ha en turbo-boost på alla kärnor på 4,3Ghz är det inte osannolikt att den hamnar strax över 5Ghz överklockad. Inte för att det är många som skulle dra nytta av den prestandan i vilket fall. Den högre enkeltrådade prestandan kommer göra betydligt större skillnad.

Det där är dock inte en garanti. Bara för att den går upp i TB till 4,3GHz på alla kärnor så är det inga belägg för att den klockar bra.

Skrivet av roxkz:

Men överlägsen enkeltrådad prestanda däremot, om du har en processor med överlägsen enkeltrådad prestanda och ungefär lika multitrådad är valet troligen inte alltför svårt många då en hel del applikationer, arbetsmoment och spel skalar inte lika väl över flera kärnor som med ökad IPC eller frekvens.

Att kalla den överlägsen är ju verkligen att tämja på ordets definition. Bättre visst... klart bättre dessutom men överlägsen? Vi snackar 20-25% här mot konkurrentens tidigare generation.. inte 50-80%.

Skrivet av pytonOrm:

Detta bevisar att 8700K kommer bli snabbare än Amd ryzen om det stämmer att 50% bättre prestanda än 7700K

Inte riktigt. Den kommer att ligga par i multitrådade applikationer med 1700X (som är ungefär 50% snabbare än 7700K i multitrådat) men ligga någonstans mellan 15-20% över i IPC (ifall detta visar sig stämma.. vilket jag betvivlar).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du källa på det? För vad jag läst så har AMD mest snackat singeltrådad prestanda (alltså IPC.. vilket inte har något med klockningsfrekvensen att göra eftersom IPC är information per klockcykel.. spelar ingen roll om man börjar kasta fler cyklar per sekund (MHz)..) och hur den ska ökas med Zen2.

Nej, jag har ingen källa och jag använde frågetecken. Jag googlade lite snabbt och hittade en artikel från legitreviews. Har du några intressanta länkar tar jag gärna emot dom men helst ingenting från wccftech.

Edit: Det är nog här jag läst om högre frekvenser.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23491-amds-andra-generation-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, jag har ingen källa och jag använde frågetecken. Jag googlade lite snabbt och hittade en artikel från legitreviews. Har du några intressanta länkar tar jag gärna emot dom men helst ingenting från wccftech.

Edit: Det är nog här jag läst om högre frekvenser.
http://www.sweclockers.com/nyhet/23491-amds-andra-generation-...

http://www.universityherald.com/articles/68508/20170309/amd-z...

http://digiworthy.com/2017/03/09/amd-zen-2-based-pinnacle-rid...

Finns säkert mer.. Detta hittades efter en riktigt snabb googling.

Av den Sweclockersartikel du länkade så får man inte ut mycket förutom namn på "Zen 2" samt en rad spekulationer baserad på inget av värde. Samma gäller ursprungsartikeln.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja vill man ha ännu mer extra gör man så klart det.

@Stoff3th3m4n Enkelt.. Man behöver inte delida en 7700k som oftast... Det är bara skitsnack från ett par nötter på forumet som försöker göra en grej av det hela.
Skylake-x verkar uppenbarligen även de göra runt 4,7-4,8 utan delid vilket även det är helt sjukt bra.
Så vad har pastan med det hela att göra när det ändå resulterar i en bra produkt med massor med potensial som den är.
Med massor refererar jag till den idag egentligen döda klockscenen eftersom några 4-500mhz på en CPU idag inte ger någon märkbar skillnad i annat än benchmarkprogram. Det är dock en helt annan sak.

Vill man sedan försöka nå ännu högre nivåer är det så barnsligt enkelt att åtgärda. Tog mig tex ca 5 minuter första gången jag provade. Då är tiden från att jag gick ut i garaget inräknad...
Annars är det TJmax som gäller och det är CPUn tillverkad för att håll för.

Hur var det nu igen.. vi diskuterar på ett entusiastforum eller? Personligen tycker inte jag att det är ok med en så pass dålig lösning som Intel kör med eftersom jag förväntar mig mer för 3500kr. Det innebär trots allt så pass mycket problem att Intel själva känt sig nödgade att gå ut och säga att de inte rekommenderar överklockning på en upplåst processor. Tar betydligt hellre Intel på orden är någon random snubbe på ett forum.

Hur man kan försvara lata och dåliga lösningar som konsument är obegripligt. Vi ska alltid kräva mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kul att intel nu går upp i core antalet. Väntar spänt på att nda släpps så man får flera oberoende tester. Ryzen verkar skakat om intel vilket är bra för oss konsumenter 😀

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

@Ozzed:

NEJ! Det du skrev var:

  • Ja, det skulle man kunna säga. Man kan förvänta sig att jag maler på duktigt om saker som jag anser är problematiskt. Sen är jag knappast ensam om att ha nämnt detta, eller Samsungs 840 för den delen.

Är det ett problem med intelprocessorerna? Hur många % av intelägarna tycker detta?
Problematiskt är att du tycker att detta är problematiskt och bara malar och malar på.

Tack och Adjö
(mitt tjafs är slut nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

enkeltrådat är inte framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

För egen del köper jag den processor som tillfredsställer dagens behov bäst, inte de behov som eventuellt kan finnas imorgon. Förr eller senare kommer jag ju ändå behöva uppgradera.

Idag känns det, åtminstone för mig som spelar mycket spel, som att den enkeltrådade prestandan är viktigast. De flesta av dagens spel kör ju ändå bara på någon enstaka kärna. Om några år kanske det ser annorlunda ut, men då finns det säkerligen ett antal nya generationer från både Intel och AMD att tillgå. Så varför inte köpa dem, när jag behöver dem? Visst vore det kul med en Threadripper redan idag, men ärligt talat ser jag inte scenariot där jag streamar, renderar semesterfilm och spelar spel samtidigt. Så varför ska jag betala för något jag inte behöver?

Därmed inte sagt att du gör fel som köper något häftigare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det där är dock inte en garanti. Bara för att den går upp i TB till 4,3GHz på alla kärnor så är det inga belägg för att den klockar bra.

Nej, det är ingen garanti men siffrorna vittnar om väldigt bra energieffektivitet vilket är en indikation på att den kommer klocka bra. Jämför med Haswell-E, Broadwell-E och Skylake-X som alla klockar bra, fast med en mycket högre TDP på 140W. Om Covfefe klarar att hålla höga basfrekvenser och bra turboboost på 95W TDP bör den också klara att överklockas bra. Det förefaller ju orimligt att den inte skulle klara det bättre än de strömhungriga syskonen, och då är det 5Ghz+ vi tittar på.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag som gamer absolut inte behöver mer än fyra kärnor så ser ju i3:an väldigt inspirerande ut. Fast allt hänger på priset och vilka frekvenser de har lyckats skrämma upp den i

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kan de få upp IPC på 11% så är jag rickigt imponerad.
Tror snarare på 3-5% i allmänna beräkningar.

Edit:
Läste inte så noga. Det ser ut som boost som leker med mhz, inte IPC.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur var det nu igen.. vi diskuterar på ett entusiastforum eller? Personligen tycker inte jag att det är ok med en så pass dålig lösning som Intel kör med eftersom jag förväntar mig mer för 3500kr. Det innebär trots allt så pass mycket problem att Intel själva känt sig nödgade att gå ut och säga att de inte rekommenderar överklockning på en upplåst processor. Tar betydligt hellre Intel på orden är någon random snubbe på ett forum.

Hur man kan försvara lata och dåliga lösningar som konsument är obegripligt. Vi ska alltid kräva mer.

Håller med dig, detta var iafall ett sådant forum en gång i tiden i början på 2000-talet.
Idag skall allt vara gjort från fabrik och användaren skall bara trycka på auto i bios och så är det klart.
Allt annat är oacceptabelt eftersom man uppenbarligen inte längre kan gör något med sina egna händer och fortfarande kallar sig entusiast...
Så nej jag skulle nog inte säga att detta forum längre går under den flaggan överlag.
Sjävklart hade jag också gärna sätt en bättre lösning eftersom den heller inte lär kosta några direkta pengar.
Med det sagt fungerar produkten som den är och det finns för det mesta bra överklockningspotensial rakt ur kartong.
Vill man sedan delida den själv är det inget som kräver varken dyra verktyg eller kunskap. Man behöver inte ens vara händig för att göra det hemma.
Garantin förbrukas men det gör den även vid överklockning. Det är väl något all entusiaster måste ta med i beräkning med när man vill åstadkomma något som inte marknaden erbjuder.

Intel skulle ju likt AMDs Threadripper och Vega 64 kunna erbjuda handplockade cpuer av säg 7700k som släpps med högre boost/baseklock och löd ihs. Då skulle de säkert kunna plocka ut uppåt 1000kr extra med Intel prissättning för något som vi konsumenter nu får göra själva för någon 100lapp om man nu behöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ni borde ha köpt ryzen och sparat en slant på bättre strömförbrukning och att slippa byta moderkort varje år.

Varje år? Alla har inte samma behov. Själv gör jag mest programmering och CAD under Linux och jag ville ha en modern burk som står sig i fem år eller så, och som går att spela på då och då - inte max prestanda för det allra senaste spelet.

För min egen del så ville jag köpa Ryzen men det var så mycket strul och oklarheter som fick mig att skjuta upp mitt inköp. När rapporter uppstod om att multitrådade kompileringar under Linux krashar och AMD efter flera månader fortfarande låtsades som att det inte fanns några problem så fick jag nog. Jag ville köpa ett nytt system nu. Strax efter att jag installerat min nya burk så dog min gamla... så det var inte en dag för sent.

Sen trodde jag att det var troligt att jag skulle ha möjligheten att kunna uppgradera till Coffee Lake senare -- eftersom det var sagt att den använde samma sockel.
Det var först efter mitt inköp om det blev klart att Coffee Lake inte kommer att vara kompatibel, trots samma fysiska sockel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Varje år? Alla har inte samma behov. Själv gör jag mest programmering och CAD under Linux och jag ville ha en modern burk som står sig i fem år eller så, och som går att spela på då och då - inte max prestanda för det allra senaste spelet.

För min egen del så ville jag köpa Ryzen men det var så mycket strul och oklarheter som fick mig att skjuta upp mitt inköp. När rapporter uppstod om att multitrådade kompileringar under Linux krashar och AMD efter flera månader fortfarande låtsades som att det inte fanns några problem så fick jag nog. Jag ville köpa ett nytt system nu. Strax efter att jag installerat min nya burk så dog min gamla... så det var inte en dag för sent.

Sen trodde jag att det var troligt att jag skulle ha möjligheten att kunna uppgradera till Coffee Lake senare -- eftersom det var sagt att den använde samma sockel.
Det var först efter mitt inköp om det blev klart att Coffee Lake inte kommer att vara kompatibel, trots samma fysiska sockel.

Det där är något som ja tycker är rejält dåligt. Det handlar garanterar bara om att de skall tjäna extra pengar. Riktigt dåligt. Finns troligtvis ingenting som inte skulle fungera med z270. Visst de kan släppa ett nytt chipset men bakåtkompatibiliteten borde också funnits där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Off:
@Triton242
Skulle nog säja att vissa av oss här inte anser att man ska använda auto oc. Inte ens lite grann. Men pinsamt nog gjorde jag det på an A6 här om veckan, men då brydde jag mig inte om den brann eller inte. Men lat har man blivit. Jag leker lite väl mycket med Load Line Calibration (LLC) då jag har nya system, trots bättre vetande. Men har blivit ett hårdvaru forum snarare än extremesystems. Men det var heller inte taken då edis började skriva sidan. Det handlade mer om att det inte fanns en vettig sida på svenska för entusiaster som ville lära sig mer.

On:
Skulle vilja testa den mer boost av och avx2 på i gamla prime95.

Edit:
Stavning och menings uppbyggnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det där är något som ja tycker är rejält dåligt. Det handlar garanterar bara om att de skall tjäna extra pengar. Riktigt dåligt. Finns troligtvis ingenting som inte skulle fungera med z270. Visst de kan släppa ett nytt chipset men bakåtkompatibiliteten borde också funnits där.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Intel kan väl inte gärna vara de stora vinnarna här? Moderkortstillverkarna lär förstås jubla när de kan släppa en ny "X1337 X-treme Gaming HaXXor ULTRA!!11", men blir det stora pengar för Intel?

I vilket fall håller jag med om att det är dåligt, och sjukt irriterande. Jag hade kunnat tänka mig betydligt tätare uppgraderingar om det inte vore för att slanta 3000Kr för ett nytt moderkort varje gång. Särskilt inte när jag har ett som jag vet fungerar bra och inte saknar några finesser jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast Intel kan väl inte gärna vara de stora vinnarna här? Moderkortstillverkarna lär förstås jubla när de kan släppa en ny "X1337 X-treme Gaming HaXXor ULTRA!!11", men blir det stora pengar för Intel?

I vilket fall håller jag med om att det är dåligt, och sjukt irriterande. Jag hade kunnat tänka mig betydligt tätare uppgraderingar om det inte vore för att slanta 3000Kr för ett nytt moderkort varje gång. Särskilt inte när jag har ett som jag vet fungerar bra och inte saknar några finesser jag vill ha.

Vet inte vad chipseten intel levererar idag kostar. Men såklart tjänar de bra med pengar på dem.
Skulle inte heller förvåna mig om moderkortstillverkare också gärna vurmar för att Intel skall göra såhär.
Lite lustigt ändå.
Enligt tidigare uppgifter har Intel velat skynda på lanseringen av coffylake. Troligen har det mest med denna cpu legat klar rätt länge och då Intel inte haft några att slås emot förens Ryzen dök upp så ville de väll trycka ut coffylake lite tidigare. Dock verkade det som att moderkortstillverkare har sagt nej vi hinner inte med detta. Intel borde således ha rejält med cpuer tillgängliga på lanseringsdagen. Just detta borde kunnat vara en morot för för att släppa cpun och sedan lova z270 kompitabilitet för att gå runt problemet.
Hur tankegångarna där har gått har jag ju då klart inte en aning om. Säger bara att det skulle kunnat hjälpt dem att tidigarelägga lanseringen. Eller så har de på djup nivå gjort någon förändring som skapar inkompitsbiliteten vad nu det kan vara.

Tacka min telefon för lite menlösa stavfel.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

NEJ! Det du skrev var:

  • Ja, det skulle man kunna säga. Man kan förvänta sig att jag maler på duktigt om saker som jag anser är problematiskt. Sen är jag knappast ensam om att ha nämnt detta, eller Samsungs 840 för den delen.

Är det ett problem med intelprocessorerna? Hur många % av intelägarna tycker detta?
Problematiskt är att du tycker att detta är problematiskt och bara malar och malar på.

Tack och Adjö
(mitt tjafs är slut nu)

Mm. Efter en spydig kommentar. Som man frågar får man svar som det heter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off:
@Triton242
Skulle nog säja att vissa av oss här inte anser att man ska använda auto oc. Inte ens lite grann. Men pinsamt nog gjorde jag det på an A6 här om veckan, men då brydde jag mig inte om den brann eller inte. Men lat har man blivit. Jag leker lite väl mycket med Load Line Calibration (LLC) då jag har nya system, trots bättre vetande. Men har blivit ett hårdvaru forum snarare än extremesystems. Men det var heller inte taken då edis började skriva sidan. Det handlade mer om att det inte fanns en vettig sida på svenska för entusiaster som ville lära sig mer.

On:
Skulle vilja testa den mer boost av och avx2 på i gamla prime95.

Edit:
Stavning och menings uppbyggnad.

Det finns alltid några goda godisar i en stor godispåse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med 11% mer enkeltrådsprestanda än Kaby Lake börjar det nästan bli tillräckligt mycket bättre för att motivera en uppgradering av min i7-3770.
Åtminstone för mig kändes både Haswell, Broadwell, Skylake och Kaby lake som alltför små uppgraderingar.
1155-moderkortet har gett valuta för pengarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Sweclockers = Aftonbladet? För helvete! sätt bättre rubriker! - Så jävla lågt med clickbait! ad-block på er med.

Visa signatur