Arbetstagare som inte gör sina arbetsuppgifter - lönefråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

500 missade samtal per månad, snitt på ungefär 20 om dagen? Är man i ledande ställning så förutsätter jag att man har ett antal möten också. Hur skall man hinna med detta? Förutom de andra uppräknade arbetsuppgifterna. Låter som ett haveri hur som haver, men uppsåtligt vet jag ej.

Det beror mycket på innehållet också - visst ringer det mycket i perioder men också ganska lugnt. Sen jag tog över luren har vi mindre än ett missat samtal per dag. Haveri är det inte, det fungerar ju nu igen trots att vi är en man kortare. Trist med en ökad belastning dock, det tycker jag.

Skrivet av CCWarlock:

Det där är rätt intressant.. kläderna kan jag förstå (från arbetstagarens sida, men inte att ni godtar det) men att inte vilja använda backuplösningar? Vad i hela friden? Eller personen kanske använde några andra? Verkar mycket opraktiskt.

Det är mycket information som ni naturligtvis inte fått här - tjänsten som sådan hade egentligen inte någon fysisk kontakt med kunder annat än om personen själv tog vissa möten och då var det hyfsat bra klädsel. Men jag har skickat hem personen några gånger, det har jag.

Chrome använde vi med ett par olika företagskopplade Google- konton. På det viset kunde vi skicka ut nya bokmärken och tillägg i webbläsaren per automatik, adblock främst. Rörande backuplösningarna så var det i stilen "fick inte till det, säger inte till - tar det imorrn", vilket i slutändan blev synonymt med hela arbetsinsatsen.

Permalänk
Medlem

Är ca 20 samtal om dagen en normal snittnivå, eller ett resultat av den uppkomna situationen?
Om det är normalnivån så fattar jag hur han lessnat, han har helt enkelt tröttnat på att jobba extra (kanske på kvällar/helger, obetalt?) för att hinna med sina övriga arbetsuppgifter han inte hunnit med under dagen pga av telefonsamtal.

Men det är ingen ursäkt till att det har gått såpass långt som det gjort.

Permalänk

Jag tycker det låter konstigt att det gått bra i 6 månader sedan har allt bara rasat. Kan det ligga något i vad Mieriola säger dvs att verksamhetsledaren kanske fick alldeles för många arbetsuppgifter och efter 6 månader orkade denne inte längre?

Bara mängden 500 inkommande samtal i månaden kombinerat med att själv ta kontakt med kunder samt sköta fakturering, timrapportering och säkert fler administrativa uppgifter typ personalmöten, uppföljning vid sjukdom etc tycker jag låter som minst 2 personers jobb.

Kan det vara så att ni helt enkelt var "dumsnåla" och trodde ni kunde klara er med en person istället för två?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Är ca 20 samtal om dagen en normal snittnivå, eller ett resultat av den uppkomna situationen?
Om det är normalnivån så fattar jag hur han lessnat, han har helt enkelt tröttnat på att jobba extra (kanske på kvällar/helger, obetalt?) för att hinna med sina övriga arbetsuppgifter han inte hunnit med under dagen pga av telefonsamtal.

Men det är ingen ursäkt till att det har gått såpass långt som det gjort.

Personligen avverkar jag det tredubbla varje dag, minst. Maj månad var nån all time high för egen del med ett snitt på 98. Men jag lägger å andra sidan 400+ timmar i mina företag så inte jämförbart. Men nej jag kan inte se att det skulle vara betungande med ungefär 20 samtal per dag i kombination med övriga arbetsuppgifter. Funkar dessutom bra nu igen när vi lagt ut arbetsuppgifterna på övriga.

Skrivet av Stefanp67:

Jag tycker det låter konstigt att det gått bra i 6 månader sedan har allt bara rasat. Kan det ligga något i vad Mieriola säger dvs att verksamhetsledaren kanske fick alldeles för många arbetsuppgifter och efter 6 månader orkade denne inte längre?

Bara mängden 500 inkommande samtal i månaden kombinerat med att själv ta kontakt med kunder samt sköta fakturering, timrapportering och säkert fler administrativa uppgifter typ personalmöten, uppföljning vid sjukdom etc tycker jag låter som minst 2 personers jobb.

Kan det vara så att ni helt enkelt var "dumsnåla" och trodde ni kunde klara er med en person istället för två?

Som jag skrev ovan så är min bedömning att så inte är fallet. Man är väl alltid lite dumsnål som företagare, men vi har en ingångslön för vad vi definierar som kvalificerat arbete på 30 000kr plus förmåner så hade vi velat spara kronor och ören hade vi lagt oss på en betydligt lägre nivå istället och kanske tagit upp en heltid plus en halvtid. Jag betalar gärna för kvalitativa medarbetare och i det här fallet tycker jag att lönen (som i personens fall var betydligt högre än ingångslönen) låg i paritet med arbetsuppgifterna.

Permalänk
Medlem

98 samtal? Om snittet är 5 min per samtal så innebär det att du lagt ca 8 timmar på att prata i telefon?
Då fattar jag varför du lägger 400+ timmar på dina företag...

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Funkar dessutom bra nu igen när vi lagt ut arbetsuppgifterna på övriga.

Så nu är det flera som delar på arbetsuppgifterna och inte bara en person som tagit över allt?

Kan nämna att i våran servicedesk på jobbet så är dom helt slut efter en arbetsdag i telefon.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

98 samtal? Om snittet är 5 min per samtal så innebär det att du lagt ca 8 timmar på att prata i telefon?
Då fattar jag varför du lägger 400+ timmar på dina företag...

Många samtal är naturligtvis kortare än så, men ungefär 80-100h per månad blir det. Jag har haft 22 dagar ledigt, inkl helger, sedan midsommar förra året

Skrivet av Stefanp67:

Så nu är det flera som delar på arbetsuppgifterna och inte bara en person som tagit över allt?

Kan nämna att i våran servicedesk på jobbet så är dom helt slut efter en arbetsdag i telefon.

Stämmer, har lagt ut lite administrativa timmar på golvpersonalen som jag tycker har reagerat bra på det genom att få en större förståelse för hur saker och ting fungerar i bakgrunden så att säga. Upplever ett större ansvarstagande vilket är positivt och jag tror också många växer med det.

Men fråga hur många samtal dem tar på en dag också. När jag var yngre jobbade jag i reception på hotell och det kunde utan problem vara 10 samtal per timme samtidigt som man hade utcheck osv.

Permalänk
Medlem

Ni kan aldrig vinna. Det enda du kommer att göra är att göda advokater. Gå vidare och sätt 100% focus på att få igång företaget. Sök om det finns någon ur personalen som vill/du tror på kan axla rollen att driva företaget med dig som bollplank. företaget behöver nu en lojal medarbetare mer än en kunnig till 100%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Många samtal är naturligtvis kortare än så, men ungefär 80-100h per månad blir det. Jag har haft 22 dagar ledigt, inkl helger, sedan midsommar förra året

Det där låter som om du borde se över din situation omedelbart för du lär få hälsoproblem om det stämmer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på callcenter, där mitt jobb bestod av att ta samtal, så låg man på 100-120 om dagen om det var "lite mer och göra".

Och då var telefon allt vi gjorde.

På mitt nuvarande jobb så tar jag kanske 10 på en dag men då är dom flesta overflow från dom andra linjerna. Man måste ju faktiskt få tid att JOBBA på jobbet. Telefonsamtal betalar ingen lön.

30 000 låter inte heller som någon vidare lön med tanke på kraven - speciellt inte om det är FÖRE skatt. vid 50 kan vi börja snacka mellanchef och inte VD på ett större företag. Bara offentlig verksamhet betalar skitlöner

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni kan aldrig vinna. Det enda du kommer att göra är att göda advokater. Gå vidare och sätt 100% focus på att få igång företaget. Sök om det finns någon ur personalen som vill/du tror på kan axla rollen att driva företaget med dig som bollplank. företaget behöver nu en lojal medarbetare mer än en kunnig till 100%

Vår advokat är inte lika säker och håller på att bygga ett case runt det hela. Vi får se helt enkelt Men tror du har rätt i att man nu ska premiera lojalitet och låta någon som har det växa in i rollen!

Skrivet av mrqaffe:

Det där låter som om du borde se över din situation omedelbart för du lär få hälsoproblem om det stämmer.

Äh det gäller nog alla nyföretagare att man får lägga ned mycket tid - vi är bara inne på vårt andra år och vuxit från en enskild firma till en liten koncern på fyra bolag och två föreningar. Tanken är dock att kliva av innan jul från många poster och endast inneha aktierna och sköta styrelsejobbet.

Skrivet av boibo:

När jag jobbade på callcenter, där mitt jobb bestod av att ta samtal, så låg man på 100-120 om dagen om det var "lite mer och göra".

Och då var telefon allt vi gjorde.

På mitt nuvarande jobb så tar jag kanske 10 på en dag men då är dom flesta overflow från dom andra linjerna. Man måste ju faktiskt få tid att JOBBA på jobbet. Telefonsamtal betalar ingen lön.

30 000 låter inte heller som någon vidare lön med tanke på kraven - speciellt inte om det är FÖRE skatt. vid 50 kan vi börja snacka mellanchef och inte VD på ett större företag. Bara offentlig verksamhet betalar skitlöner

Ja det är väldigt individuellt det där.

Snittlönen i riket ligger på ~27 000 ungefär om jag minns rätt - det är nog ytterst få mellanchefer som börjar närma sig 50 000kr utan då pratar vi antagligen om specialister eller VD-roller och dessutom pratar vi nog om större företag än ett par tvååringar som kommer göra positivt bokslut för första gången