Hur lätt är det att få fram raderad info från HDD

Permalänk

Hur lätt är det att få fram raderad info från HDD

Goddag, hoppas jag hittat till rätt forumsdel med min fråga.

Om man har en gammal dator som man haft tex bilder på som man bara slängt i datorns papperskorg sedan tömt papperskorgen, och sedan skänker bort datorn.

Hur lätt är det för denna person som tog emot gåvan att få liv i bilderna igen?

Permalänk
Medlem

Otroligt lätt, i stort sett bara välja ur ett galleri och återskapa.

Vill du inte att din information ska återskapas så skriver över den flera gånger.
Googla Secure Erase och du kommer få en uppsjö av program att välja mellan.

EDIT: ett favoritprogram som är gratis är disk partiotion wizard, guide på hur du gör här

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om det är det enda du har gjort så är det rätt enkelt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Vila i frid

Väldigt lätt. Bl.a. Piriform Recuva kan återskapa alla bilder man raderat innan datorn stängdes av.

Permalänk
Medlem

När man raderar en fil så ligger själva datan kvar på hårddisken, men den tas bort ur filtabellen så att utrymmet ser tomt ut för filsystemet. Om utrymmet där filen ligger återanvänds och skrivs över av annan data så går det inte att återskapa filen, men ligger datan orörd så är det relativt enkelt att återskapa filen med något återskapningsprogram. Så sannolikheten att filen kan återskapas minskar ju mer man använder hårddisken.

Notera också att det räcker att skriva över datan en gång. Det är en vanlig myt att det går att återskapa överskriven data och att man måste skriva över flera gånger, men så är inte fallet med moderna hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När man raderar en fil så ligger själva datan kvar på hårddisken, men den tas bort ur filtabellen så att utrymmet ser tomt ut för filsystemet. Om utrymmet där filen ligger återanvänds och skrivs över av annan data så går det inte att återskapa filen, men ligger datan orörd så är det relativt enkelt att återskapa filen med något återskapningsprogram. Så sannolikheten att filen kan återskapas minskar ju mer man använder hårddisken.

Notera också att det räcker att skriva över datan en gång. Det är en vanlig myt att det går att återskapa överskriven data och att man måste skriva över flera gånger, men så är inte fallet med moderna hårddiskar.

Typ, men inte helt rätt.
Vanlig delete tar bort första sektorn.
Att skriva över datan försvårar men gör de inte omöjligt.
Flera överskrivningar, ja säger sig självt, försvårar ytterligare.
Här har de varit debatt hur många överskrivningar som ska vara minimum å i allmänna tal är de 4.
Men vill man inte att de ska hamna orätt så finns det tyvärr inge annat än att slå sönder.

Svaret på din fråga är som andra sagt. Fruktansvärt enkelt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Typ, men inte helt rätt.
Vanlig delete tar bort första sektorn.
Att skriva över datan försvårar men gör de inte omöjligt.

Tar bort första sektorn? Av vad då? En sektor är ju bara en plats på hårddisken, den minsta enheten som går att addressera.

Men hur som helst, här har du en artikel där Ibas säger att det inte går att återskapa data som skrivits över en gång, och här är ett papper av Peter Gutmann (skaparen av Gutmann-metoden som används av många program för radering) som säger samma sak. Här säger Wikipedia samma sak med ytterligare källor.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska återställa data som skrivits över mer än en gång på en hårddisk så krävs det stora resurser, alltså, i linje med en av de största underrättelsetjänsterna i världen. Det hela går ut på att det kan finnas lite data kvar i "bruset" rent magnetiskt. Det är inget som går att återställa med mjukvara utan det krävs väldigt speciell utrustning för detta...

SSD:er är lite annorlunda. De beter sig inte som hårddiskar utan de mappar om block hejvilt, även data man tror har skrivit över kan man få tillbaka med rätt verktyg. Exakt hur det går till vet jag inte, och jag vet inte hur svårt det är att komma tillbaka, men det borde inte vara lika svårt som metoden ovan, en insatt expert kan nog reda ut det rätt enkelt.

Det jag gjorde när jag sålde en dator med SSD och hårddisk var att jag använde tillverkarens egna verktyg för att göra en Secure Erase. Jag valde att lita på att tillverkaren själva har koll på hur man gör för att göra en korrekt erase av disken. Att skriva över mer än en gång är dock totalt meningslöst om du inte ska dölja hemliga bilder från CIA eller KGB...

Permalänk
Medlem

@Bloopy förr stämde det att man behövde flera omskrivningar då sektorerna inte var lagrade så exakt och lite magnetisk info kunde spilla mellan spåren tom.

Idag lagrar du magnetiska infon på djupet i skivan, och du har extremt liten tolerans. All överbliven yta har HDD tillverkarna tagit vara på och tom med SMR så medvetet skriver du delvis över närliggande spår... allt för att packa datan tätare.

Så... en enda överskrivning räcker mer än väl idag, då där inte finns någon plats kvar. Man har tom börjat titta på typ "MLC" lagring av data på dessa sektorer... så kan du börja förstå hur illa det måste vara.

Och om du har kunskapen och verktygen att återhämta info även där, så räcker det inte heller att slå sönder den, utan då måste disken av-magnetiseras med special maskinvara och ev sen även läggas in en "shredder". Men då pratar vi statshemligheter... inte dina semesterbilder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Men då pratar vi statshemligheter... inte dina semesterbilder.

Statshemligheter (typ Trafikverkets) kan man välja att exportera så unviker man processen att behöva jäklas med återskapningen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Statshemligheter (typ Trafikverkets) kan man välja att exportera så unviker man processen att behöva jäklas med återskapningen

Hehe...

Jo, man brukar väl säga att desto fler kopior du har, desto mindre risk att du blir av med det

Permalänk
Avstängd

Har man nakenbilder på sig själv på hårddisken så bör man nog ta ur den och sedan fysiskt misshandla den till dess att man övertygats om att den inte går att använda/återskapa data från

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har man nakenbilder på sig själv på hårddisken så bör man nog ta ur den och sedan fysiskt misshandla den till dess att man övertygats om att den inte går att använda/återskapa data från

Är exakt dessa jag tänker skicka in till Ibas för att återhämta data på sen

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan vem som skulle börja leta efter raderad data på en gammal disk, det är ju inte så att det ploppar upp automatiskt utan att man aktivt gör någonting. Men det finns säkert dom som "alltid" söker igenom gamla hårddiskar dom köper utifall det finns något kul att hitta.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd

Anala typer finns ju på båda hållen, ja, men personligen skulle jag inte vara orolig. Skulle någon hitta en bild på mig så raderar de den nog själva fort nog

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Goddag, hoppas jag hittat till rätt forumsdel med min fråga.

Om man har en gammal dator som man haft tex bilder på som man bara slängt i datorns papperskorg sedan tömt papperskorgen, och sedan skänker bort datorn.

Hur lätt är det för denna person som tog emot gåvan att få liv i bilderna igen?

Offtopic, men vad e de för delar i den?

Visa signatur
Permalänk

@Da mighty ajfån:

oj! Missat att jag fått massa svar här!

Delar som vad det är för filer eller ? haha.

Och hur fungerar det om man kastar HDDn mot marken ett antal gånger med kraft, går det återskapa då med?

Permalänk
Medlem

@steelrich: Bättre med hammare så du krossar den. Skivorna är gjorda av glasliknande material för att undvika värmeutvidgning så långt som möjligt och går ganska lätt att ha sönder med några rejäla hammarslag.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Sen är ju frågan vem som skulle börja leta efter raderad data på en gammal disk, det är ju inte så att det ploppar upp automatiskt utan att man aktivt gör någonting. Men det finns säkert dom som "alltid" söker igenom gamla hårddiskar dom köper utifall det finns något kul att hitta.

Jag köpte en beg laptop åt en vän för typ 2 år sedan, och den var full med... allt. Lösenord till tonvis med saker sparade i webbläsaren, telefonnummer, bilder... allt.

Första jag gjorde var att skriva ett SMS till både köparen, och hans mamma (vars nummer och all info så klart fanns i datorn)
"Nästa gång... rensa datorn, för du/din son har just gett mig hela ditt liv elektroniskt. Tur att jag är ärlig och inte vill blåsa dig/honom."

Sen tömde jag datorn totalt och installerade om den till min vän som skulle ha den.

Fick inte svar från honom, men faktiskt från hans mor, som tackade för att jag varnat.
Gissar på att någon fick en utskällning

Detta är rätt vanligt problem med mobiler också... folk tänker inte på att tömma dem.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja, det är nog rätt vanligt att folk glömmer att rensa datorer de säljer. Men om vi tar det här specifika fallet, hade dom inte tagit bort någonting alls, eller var det du som testade att "återställa" hårddisken och då hittade en massa gammalt?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Fast eftersom hårddiskens firmware inte är öppen källkod och utanför vår kontroll kan det ju i teorin vara så att datan är kvar även om den blir tillsagd att skriva över, eller att den speglas på annat sätt.
Verkar som du redan har fått svar på din fråga, ang. att förstöra data på mekanisk hårddisk, men en större magnet ska väl kunna korruptera datan.

edit: behövs tydligen en riktigt gedigen (elektro)magnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Verkar som du redan har fått svar på din fråga, ang. att förstöra data på mekanisk hårddisk, men en större magnet ska väl kunna korruptera datan.

edit: behövs tydligen en riktigt gedigen (elektro)magnet

Ja, hårddiskar innehåller oftast riktigt starka magneter redan, bl.a. som en del av mekanismen som rör läsarmen. Så det krävs som du säger ganska rejäla magnetfält om man ska påverka skivorna. Jag brukar skruva isär dem och plocka ur magneterna när jag kasserar mekaniska hårddiskar, det finns alltid nåt roligt man kan göra med starka magneter Hårddisk-skivorna kan användas som nördiga glasunderlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@Paddanx: Ja, det är nog rätt vanligt att folk glömmer att rensa datorer de säljer. Men om vi tar det här specifika fallet, hade dom inte tagit bort någonting alls, eller var det du som testade att "återställa" hårddisken och då hittade en massa gammalt?

Inget hade tagits bort... alls. Inget lösenord att logga in.

Och i datorn fanns webbläsare full med sparade lösenord, och i outlook fanns kontakter med allt och alla personen kände verkar det som.

Jag har dock återställt diskar flertalet gånger, både från planerat borttagning för att testa, och oplanerad när tex flashminne rasat med viktiga saker. Det går mer rätt verktyg att få fram väldigt mycket om du bara har tålamod.

Om du dock gör en fullständig omskrivning på dagens diskar så behövs det laboratorie klass för att ens ha en liten chans att återställa något på äldre diskar (5-10 år gamla)... troligen kan inte ens de numera pga sättet man lagrar spåren på dagens HDD är så pass exakt och så pass väl täckande av ytan att där inte är marginal för det.

Permalänk
Skrivet av steelrich:

@Da mighty ajfån:

oj! Missat att jag fått massa svar här!

Delar som vad det är för filer eller ? haha.

Och hur fungerar det om man kastar HDDn mot marken ett antal gånger med kraft, går det återskapa då med?

Näe, syftade på vad det är för specs i den

Visa signatur