Ideala tempraturer för CPU,GPU och hdiskar?

Permalänk
Medlem

Ideala tempraturer för CPU,GPU och hdiskar?

Tjena. Kort och gott, vad är egentligen den ideala temperaturerna för cpu gpu samt hdisk? vid prestering och även passivt läge
tänkte passa på att fråga om vatten kontra luftkylt? tackar!

Permalänk
Medlem

Olika beroende på märke o modell.

Generellt sätt så är lägre bättre om vi inte snackar minusgrader till hänsyn för ev kondens.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Personligen vill jag inte se varken grafikkort eller processor över 70 i load eller över 35 i idle.

Permalänk
Medlem

Idealt? Om du kan få bukt med kondensproblemen så skulle jag säga -273 grader C eller så nära du kan komma...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@pyrekks: Om du frågar mig så finns det två svar på den frågan. Det ena svaret är så låg operativ temperatur som möjligt och det andra är en temperatur där inte throttling/nerklockning sker och samt en god marginal för att kompensera för temperaturskillnader i rum och väder.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Idealt? Om du kan få bukt med kondensproblemen så skulle jag säga -273 grader C eller så nära du kan komma...

Fast nä, åtminstone för ett par år sedan (kan vara aktuellt än idag) så hade processorer problem med "cold bug" som gjorde att det fungerade sämre/ inte alls under en viss temperatur!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.