Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Sorry missade att du hade skrivit, här kommer ett svar iaf.
Börja kör någon Win Server version, enkelt att navigera och lära sig on the fly så att säga.
Både 2012 och 2016 har fortfarande support så det spelar mindre roll kör den som du känner för, om du kör 2012 kör r2 versionen.

Japp, iLO är intergrerat i HW.
Ja, du behöver en img eller iso fil som du kan köra i iLO för att installera Windows server te.x.

Den lösning du kör med hårddiskar det är precis samma lösning som jag kör.
Tänk på att köpa en fixering för SSD disken så att uttaget hamnar rätt på diskarna som att den är 2,5".
Jag köpte min fixering på Dustinhome.

Tack.

Hur fick du ström till SSD:n? Läste någonstans att man måste köpa en adapter? Behöver man göra något mer typ splitta nån kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Tack.

Hur fick du ström till SSD:n? Läste någonstans att man måste köpa en adapter? Behöver man göra något mer typ splitta nån kabel?

Ända som du behöver adapter till är fall om du ska ha en SSD i ODD porten dvs porten som DVD:n ska sitta, men då kan du inte boota ifrån den utan ett "hack".
Så jag har en SSD i vanliga HDD fack 1 och även en i ODD.

Adapter för strömen till ODD:
http://www.ebay.com/itm/4pin-Floppy-FDD-male-to-15pin-SATA-Po...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Tack.

Hur fick du ström till SSD:n? Läste någonstans att man måste köpa en adapter? Behöver man göra något mer typ splitta nån kabel?

Låter på dig som du tänkt köra systemdisken i en av 3.5"-baysen, då behöver du ingen adapter. Det är bara om du inte vill blockera en bay som potentiellt kan användas bättre för en fjärde lagringsdisk, och istället kör systemdisken i ODD-porten, det behövs.

Det kan väl dock vara en idé att mecka till någon insats som stöttar upp SSD:n när du sätter den i en 3.5"-bay, så den inte hänger i kontaktdonet.

Du har två enkla alternativ om du ändrar dig och vill montera SSD:n i ODD-platsen/ boota från ODD-porten;

1) 4-pin Bergconnectorhane - SATA power. Kopplas direkt på Berghonan som är tänkt att mata en ODD.
2) Molex - SATA power-tjuv. Fiska upp och dela på Molexkontakten som du kommer åt genom ett hål där uppe vid ODD-platsen, och patcha in tjuven.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Btwn har du eller är det någon som vet ett "bra" low-profile sata-kort?
Jag behöver egentligen bara en port så att jag kan köra dubbla SSD öppe i ODD läsaren så att jag frigör en "bay" så att jag kan trycka in en till 3.5" där.

Skulle vara skysst om det te.x var esata på utsidan och två sata (6GB/s) på insidan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Näe, tyvärr, har ingen koll på sånt, och det är väl alltid lite vanskligt när man dessutom ska köra kortet mot ett serverchipset. Fast vill du bara köra SATA/AHCI så borde väl nästan vad som helst funka, eller? Hade sökt loss på Aliexpress eller Ebay, och lusläst kommentarerna angående prestanda och huruvida det går att boota från korten. Man kan ju gambla lite också när det är så billigt som det brukar vara där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Kör inte RAID på maskinen, därför jag tänkte att det skulle vara nice med dubbla SSD i ODD och sedan en till HDD i bay.
Och sedan om man behöver fler diskar i framtiden så kan man köra esata på utsidan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

ta en titt på SI-PEX40065, finns på amazon uk tex. 2 interna och två externa portar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ta en titt på SI-PEX40065, finns på amazon uk tex. 2 interna och två externa portar

Får man ut 6gb/s ur alla 4 portarna samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Någon som bytt minnen i deras microserver och har över en 4GB-sticka som de vill bli av med? I.s.f. skicka ett PM till mig.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag är lite intresserad av att sätta heatsinks på bla. iLO chipet men även Nätverkschippet.
Någon som vet hur det fungerar?

Vet inte riktigt varför men vill få ner temps lite i burken och på så sätt så går ju fläkten ner i varv med

Edit:
En kille fick ner Ethernet chippet med 14c om jag förstod det rätt med denna:
http://www.ebay.com/itm/Enzo-Tech-Low-Profile-Copper-BGA-Prog...

Får bli att köra på en sån med sen

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Får man ut 6gb/s ur alla 4 portarna samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det lär du inte få, men frågan är vad du ska med den prestandan till.
Du kan ju max mata in/ut runt 200-250Mbyte/sekund via nätet till burken

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä, det lär du inte få, men frågan är vad du ska med den prestandan till.
Du kan ju max mata in/ut runt 200-250Mbyte/sekund via nätet till burken

Har 1Gbit WAN och 1Gbit LAN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Har 1Gbit WAN och 1Gbit LAN.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får vi skilja på bit och byte här alltså
en Gigabit är 125 Megabyte. Sen när det ska ut på nätverket så tillkommer lite annat data också så man får inte ut 125Mbyte/sec på en Gigabit anslutning i verkligheten.

du har 2 gbit anslutningar till en G8, dvs den kan max skicka och ta emot straxt under 250 Megabyte samtidigt.
Så även om du lyckas med att fylla båda nätverken med 100% trafik åt båda hållen samtdigt så kommer du inte upp i 500 Megabyte/sekund.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nu får vi skilja på bit och byte här alltså
en Gigabit är 125 Megabyte. Sen när det ska ut på nätverket så tillkommer lite annat data också så man får inte ut 125Mbyte/sec på en Gigabit anslutning i verkligheten.

du har 2 gbit anslutningar till en G8, dvs den kan max skicka och ta emot straxt under 250 Megabyte samtidigt.
Så även om du lyckas med att fylla båda nätverken med 100% trafik åt båda hållen samtdigt så kommer du inte upp i 500 Megabyte/sekund.

Det är jag medveten om, men ta te.x min cache disk.
OM tre av mina HDD maxar mot den så blir det åt minstonde 750Megabyte samtidigt och då kan det vara bra att ha te.x en SSD på en 6GB/s sata för att kunna cacha allt det.

Ja du förstår, jag har en del interna saker som händer inne lokalt på servern med

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Det är jag medveten om, men ta te.x min cache disk.
OM tre av mina HDD maxar mot den så blir det åt minstonde 750Megabyte samtidigt och då kan det vara bra att ha te.x en SSD på en 6GB/s sata för att kunna cacha allt det.

Ja du förstår, jag har en del interna saker som händer inne lokalt på servern med

sätt en mätning på det och se vad dina diskar ger i verkligheten, du kan nog rätt lungt halvera det där värdet.
chansen att tre diskar (som inte är ssd) ska ge 250Mbyte samtidigt är enligt mina erfarenheter tämligen exakt lika med noll
Kommer du upp i 150 i snitt i verkligheten så är det riktigt bra

Sen får du komma ihåg att du enbart har en pci express 2.0 slott så ska du kunna köra 4 diskar i 6gbyte samtidigt så behöver du ett kort som använder 8 pci-express kanaler.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

sätt en mätning på det och se vad dina diskar ger i verkligheten, du kan nog rätt lungt halvera det där värdet.
chansen att tre diskar (som inte är ssd) ska ge 250Mbyte samtidigt är enligt mina erfarenheter tämligen exakt lika med noll
Kommer du upp i 150 i snitt i verkligheten så är det riktigt bra

Sen får du komma ihåg att du enbart har en pci express 2.0 slott så ska du kunna köra 4 diskar i 6gbyte samtidigt så behöver du ett kort som använder 8 pci-express kanaler.

Vad är den teoretiska max hastigheten som man skulle få ut på två diskar enligt dig då?
För jag hade tänkte köpa ett SAS kort för att endast kunna få in två till diskar.

Och jag kollade precis och jag maxar mina SSD diskar, filöverföring mot HDD's så går den upp till 250MB/s (Testade föra över 10GB fil) och den går inte ner något under överföringen heller.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vad är den teoretiska max hastigheten som man skulle få ut på två diskar enligt dig då?
För jag hade tänkte köpa ett SAS kort för att endast kunna få in två till diskar.

Och jag kollade precis och jag maxar mina SSD diskar, filöverföring mot HDD's så går den upp till 250MB/s (Testade föra över 10GB fil) och den går inte ner något under överföringen heller.

Den snabbaste sata hårddisk storage review har testat ger 214 i perfekta förhållanden (andra diskar mellan 150-180) så att du skulle skriva 250 i verkligheten tror jag tyvärr är en felvisning. Därmed bör det räcka med ett pci expressX1 kort (500Mbyte/sec) om du bara ska koppla in 2 hdd. Vill du ha lite mer prestanda så kan du titta på x4 korten som har ett teoretiskt max på 2Gbyte/S. De bör kunna bottna 2 ssd plus 2 hdd samtidigt.

Sen är det ju också en skillnad på ett långt skrivjobb och hur en cache normalt arbetar med många mindre datablock som ska hämtas/skrivas på olika platser på disk. Det är ju mer åt random I/O hållet och då faller hastigheten ner till runt 60-110Mbyte/sekund (per disk)

Edit: det finns snabbare diskar (15K SAS). jag lyckades ställa sökfiltret fel så jag bommade den ovan men då kostar en 600gb disk 2600 kr, dvs den kostar mer per GB än SSD

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Öppnade upp min burk idag. Köpte 3.5" till 2.5" adapter från Netonnet för att jag tänkte lägga en SSD i vanliga 3.5" slotten, men den passade inte då SATA och ström var fastmonterade bak i drivebaysen, och det gick inte att skjuta SSD:n i fästet tillräckligt långt bak för att passa. Jag trodde att kablarna till diskarna var lösa.

Men det gick bra att skjuta in SSD:n på plats, dock hänger den i luften i kontakten, men det borde fungera. Det är bara en millimeter eller mindre luft mellan SSD:n och plastskenan som sitter på hårddiskslotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Öppnade upp min burk idag. Köpte 3.5" till 2.5" adapter från Netonnet för att jag tänkte lägga en SSD i vanliga 3.5" slotten, men den passade inte då SATA och ström var fastmonterade bak i drivebaysen, och det gick inte att skjuta SSD:n i fästet tillräckligt långt bak för att passa. Jag trodde att kablarna till diskarna var lösa.

Men det gick bra att skjuta in SSD:n på plats, dock hänger den i luften i kontakten, men det borde fungera. Det är bara en millimeter eller mindre luft mellan SSD:n och plastskenan som sitter på hårddiskslotten.

Den som funkar går att köpa på Dustin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@56KV90:

Köpte dessa för ett tag sedan, montera in SSD eller tex Velociraptors och sen i vaggan som tillhör servern.
Funkar fin fint och inte så farligt dyra heller..

Icy Dock EZConvert

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats ladda ner och installerat SPP 2017.04.0, genom att registrera min burk i ett konto och fått tillgång till att ladda ner den. Dock listas inte 2017.07.01, och länken till den på deras hemsida fungerar inte. Någon som har något tips hur jag får ner den då?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en HP Microserver Gen8, uppgraderat med CPU Xeon 1265lv2 och 16 GB RAM tillsammans med 1 st 250 GB SSD och 2st 4TB SATA WDRed.

Vilka är de "bästa" OS'et för denna maskin - vill inte köpa licenser så det är Open Source eller andra gratis-varianter. Kör idag Ubuntu 16.04 Server på den gamla servern men kanske finns andra alternativ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

@56KV90:

Köpte dessa för ett tag sedan, montera in SSD eller tex Velociraptors och sen i vaggan som tillhör servern.
Funkar fin fint och inte så farligt dyra heller..

Icy Dock EZConvert

Denna kör jag med fast min var silverfärgad från dustinhome.

Skrivet av jocke4u:

Jag har precis köpt en HP Microserver Gen8, uppgraderat med CPU Xeon 1265lv2 och 16 GB RAM tillsammans med 1 st 250 GB SSD och 2st 4TB SATA WDRed.

Vilka är de "bästa" OS'et för denna maskin - vill inte köpa licenser så det är Open Source eller andra gratis-varianter. Kör idag Ubuntu 16.04 Server på den gamla servern men kanske finns andra alternativ?!

Ubuntu har bäst stöd för drivrutiner m.m till denna burk som jag har förstått det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nu är man ju lite igång med Win Server 2016 Essentials iallafall och har installerat SPP 2017.07.01. Märkte dock att den inte uppdaterar iLO så det får man väl göra själv antar jag.

Har ni några tips på lite småsaker man kan installera för en server? Om man bortser från servermjukvara typ FTP, IIS, PHP, DNS etc. Finns det nåt inbyggt övervakningsverktyg för winServer2016 som mäter temp på CPU etc? Eller kommer det med HPs mjukvara?

Vilka roles kan man gott klara sig utan? Typ nån av AD-rollerna?

Alla förslag är välkomna.

Permalänk
Medlem

@jocke4u: Jag kör SmartOS på min med liknande konfiguration. Det är rätt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Nu är man ju lite igång med Win Server 2016 Essentials iallafall och har installerat SPP 2017.07.01. Märkte dock att den inte uppdaterar iLO så det får man väl göra själv antar jag.

Har ni några tips på lite småsaker man kan installera för en server? Om man bortser från servermjukvara typ FTP, IIS, PHP, DNS etc. Finns det nåt inbyggt övervakningsverktyg för winServer2016 som mäter temp på CPU etc? Eller kommer det med HPs mjukvara?

Vilka roles kan man gott klara sig utan? Typ nån av AD-rollerna?

Alla förslag är välkomna.

Installera bara dom rollerna du ska använda och inga andra.
Temp kan du se i Ilo, eller ladda ner openhardwaremonitor.

AD lär du inte behöva om du inte ska köra domän.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

För er som jag sätter fast luftfilter m.m så kan jag bara säga att den drar in damm genom DVD hålen med även fast man har en plåt där (original plåten) upptäckte det idag när jag öppnade servern och skulle städa den.

Även så drar den in luft i främre-nederkant där är det två stycken lufthål som man lär täppa till.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Btwn, jag har en ODD strömkabel till SATA över fall om någon behöver, råkade beställa två stycken.
Isf skicka PM, säljer den mot självkostnadspriset. dvs 95kr inkl frakt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

För stunden kör jag min SSD i hårddiskburen i slot1, slot 2-3 tänkte jag populera med två WD Red snart.

Bör jag ställa in SSDn på något speciellt vis i BIOS eller Windows? Jag installerade den innan jag drog igång servern för första gången så det finns inget jag har ändrat förutom att installerat Windows Server 2016 Essentials på den.

Jag har inte tänkt att använda RAID överhuvudtaget, bara köra diskarna som separata (alltså ingen backup)