Netflix Original serier/filmer.

Permalänk
Medlem

Netflix Original serier/filmer.

Är jag en av de få som tycker Netflix egen producerade TV serier är väldigt tråkiga jämfört med andra produktionsbolag?
Ta ex: Marvel serierna Daredevil/Lucas Cage/Iron Fist/Jessica Jones/The Defenders. Alla dessa är riktigt tråkigt att titta på, Lucas Cage och Jessica Jones brydde jag inte på titta klart. Jämfört med andra Marvel serier av andra produktionsbolag, så är Netflix rena sömnpillret och medan andra är fartfylld och "action späckad".

Samma med deras egen producerade filmer, rena sömnpiller, bryr mig inte om ens börja titta om vet det är Netflix egen produktion.

Manuset på deras egna produktioner verkar sakna handling och är väldigt trist.
Vet inte hur skall beskriva det, men verkar som Netflix egna produktioner är mera: mörka, seglivad, saknar handling. Ser ut som man tittar på annan kultur utav film/serier jämfört med det vanliga US produktioner.

I för sig är det min egen åsikt, många tycker väl annat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Håller med dig men det finns en del guldkorn. Stranger things och Ozark tex.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker typ alla serier efter år 2000 suger. Förklaringen är inte att serierna har blivit sämre, utan att man har nu tillgång till så fruktansvärt mycket serier och man har redan innan nästan sett alla serier som går att göras.

För att en serie idag ska få ens uppmärksamhet så måste den innehålla extraordinära saker och där har Netflex svårt. Orange Black var ju en serie som de lyckades bra med, men efter ett antal avsnitt så försvann nyhetsvärdet och det blev en bra serie att somna till.
Många serier på Netfex bara maler på med samma dritt varje avsnitt, det gick an på 80 talet då folket bara hade svt 1 och 2. Men idag räcker det ej att göra en serie så.

Permalänk

De kommer även att höja avgifterna för premium från 119 kr till 139 kr i September. Om inte utbudet blir bättre kommer jag nog att säga upp mitt abonnemang. Visst 4K material, men det är för lite. Känns inte lika prisvärt längre.

Permalänk
Medlem

Jag får nog säga emot er alla, jag tycker att i princip alla serier netflix har gjort är bra (narcos, orange is the new black, designated survivor etc.) Sedan är dem olika bra och med varierande kvalite, men rentigenom dåligt tycker jag ingen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Marvel-serier över lag är värdelösa om du frågar mig. Har sett 1-2 avsnitt av ovan nämnda serier och de är riktiga sömnpiller.
Narcos däremot är riktigt bra, Stranger Things är nämnvärt, även House of Cards är relativt underhållande 2-3 säsonger.
Sedan finns ju en riktigt bra Sci-Fi serie som felaktigt listats som Netflix Original och det är The Expanse, rekommenderas starkt. Netflix har dock ingen inblandning i produktionen av den utan de har väl möjligtvis skjutit till lite pengar i samband med Säsong 2.

Permalänk

Jag tycker precis tvärtom dvs Daredevil, Jessica Jones och resten var för det mesta riktigt bra serier.

Det som skiljer åtminstone Netflix Marvel serier från andra är att dom just som du säger är mörkare, spenderar mer tid på att introducera karaktärerna samt mer drama än action i början och sedan avslutas allt med ett crescendo av action.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta ex: Marvel serierna Daredevil/Lucas Cage/Iron Fist/Jessica Jones/The Defenders. Alla dessa är riktigt tråkigt att titta på, Lucas Cage och Jessica Jones brydde jag inte på titta klart. Jämfört med andra Marvel serier av andra produktionsbolag, så är Netflix rena sömnpillret och medan andra är fartfylld och "action späckad".

Vilka skulle det vara? CWs serier och AoS? Teen drama, komedi, cringy, dåligt manus och lite action är en bra beskrivning, speciellt CWs serier. Jag antar att man som tonåring/~20-åring gillar deras serier.
The Flash är den enda jag gett sett en längre tid, resten gav jag upp snabbt, men S4 var droppen. Egentligen var väl endast S1 och S2 bra och jag borde hoppat av under S3, men jag hade förhoppningar att det skulle bli bättre.

De är inte jämförbara med Netflixs Marvel-serier. De är drama, action och bra skrivna manus. Även de sämsta sega avsnitten (mest Luke Cage) är klart bättre än något av CWs alltför oftas spyframkallande Marvel-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Jag får nog säga emot er alla, jag tycker att i princip alla serier netflix har gjort är bra (narcos, orange is the new black, designated survivor etc.) Sedan är dem olika bra och med varierande kvalite, men rentigenom dåligt tycker jag ingen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Designated Survivor är sevärd, men det är väl inte Netflix produktion och utan ABC Studios. Orange Is the New Black och Narcos har jag inte brytt mig att börja med, bara kollat trailers och verkar ha trist handling.

Kanske orkar jag börja med House of the Cards eller Orange Is the New Black när jag inte har nåt annat att titta på eller har väldigt tråkigt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Vilka skulle det vara? CWs serier och AoS? Teen drama, komedi, cringy, dåligt manus och lite action är en bra beskrivning, speciellt CWs serier. Jag antar att man som tonåring/~20-åring gillar deras serier.
The Flash är den enda jag gett sett en längre tid, resten gav jag upp snabbt, men S4 var droppen. Egentligen var väl endast S1 och S2 bra och jag borde hoppat av under S3, men jag hade förhoppningar att det skulle bli bättre.

De är inte jämförbara med Netflixs Marvel-serier. De är drama, action och bra skrivna manus. Även de sämsta sega avsnitten (mest Luke Cage) är klart bättre än något av CWs alltför oftas spyframkallande Marvel-serier.

Ta och läsa hela mitt inlägg först? Ditt inlägg låter som en tonåring gnäll utan att läsa vad folk skriver och vill få fram sin synpunkt.
Jag tog upp Marvel serierna som ex bara. Alla Netflix produktionerna innehåller samma tempo, kommer aldrig till handling och bara drar ut tiden.
Även när det gäller Marvel serierna, så är Netflix urtråkigt jämför med andra. Marvel handlar om superhjältar med superkrafter med mycket action. Vem bryr sig om drama och bra skrivna manus när det gäller Marvel? Om Netflix skulle sända i vanlig TV, skulle de få bottensiffror jämfört med andra Marvel TV produktioner. Men TV siffror behöver dom inte bry sig om, utan att hålla prenumerationer nöjda och folk skall forstätta prenumera på deras tjänst är vad det gäller.
Om det var som du säger att CW Marvel serier är skräp, varför fortsätter dom förnya och istället bara lägga ner det?

Att det du tycker är skräp, betyder inte andra tycker likadant och vad jag tycker behöver du eller andra inte heller samtycka. Det skrev jag redan på 1 inlägg! Så ta och läs vad andra skriver först innan du spyr ut ett spydigt kommentar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Jag var in och kollade Netflix originalinnehåll för att se hur mycket jag har sett och det är en hel del visade det sig. Jag orkar inte räkna hur mycket originalinnehåll det finns men jag gissar att jag har sett ungefär 1/10.

Om det är bra eller inte beror på smaken förstås men min personliga betygsättning av det jag sett (utan inbördes rangordning) är:

Megabra

Orphan Black
Travelers
Marco Polo
Castlevania
GLOW
The Fall
House of Cards
The Killing
The Returned
Glitch
The OA
Designated Survivor
Frontier
Sense8
The Expanse
Daredevil
Stranger Things
Luke Cage
Jessica Jones
Iron Fist
Van Helsing
The Defenders

Klart Godkänt

Hemlock Grove
Shadow Hunters
Knights of Sidonia
Between
Romarriket i Blodets Tid
ARQ
Spectral

Sämre än Godkänt

Crazyhead

Inte visste jag att jag gillade anime heller men Castlevania och Knights of Sidonia tyckte jag var sevärda

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jessica Jones och Daredevil tycker jag är mycket bra serier, jag tycker att båda känns väldigt välgjorda och genomtänkta. Bra igenom hela säsongerna. Luke Cage håller jag med om att den var mindre bra. Inte sett Iron fist.

Har sett två avsnitt av Defenders nu, tycker det helt klart är intressant.

Vad exakt är det du ogillar med serierna? Om man jämför med DC's serier så är dessa hästlängder bättre. Typ Arrow/Flash/Supergirl är fullständigt osebara, snacka om b-serier.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och läsa hela mitt inlägg först? Ditt inlägg låter som en tonåring gnäll utan att läsa vad folk skriver och vill få fram sin synpunkt.
Jag tog upp Marvel serierna som ex bara. Alla Netflix produktionerna innehåller samma tempo, kommer aldrig till handling och bara drar ut tiden.
Även när det gäller Marvel serierna, så är Netflix urtråkigt jämför med andra. Marvel handlar om superhjältar med superkrafter med mycket action. Vem bryr sig om drama och bra skrivna manus när det gäller Marvel? Om Netflix skulle sända i vanlig TV, skulle de få bottensiffror jämfört med andra Marvel TV produktioner. Men TV siffror behöver dom inte bry sig om, utan att hålla prenumerationer nöjda och folk skall forstätta prenumera på deras tjänst är vad det gäller.
Om det var som du säger att CW Marvel serier är skräp, varför fortsätter dom förnya och istället bara lägga ner det?

Att det du tycker är skräp, betyder inte andra tycker likadant och vad jag tycker behöver du eller andra inte heller samtycka. Det skrev jag redan på 1 inlägg! Så ta och läs vad andra skriver först innan du spyr ut ett spydigt kommentar.

Han uttryckte väl sin åsikt, precis som du gjorde? Om någon är gnällig här så är det ju du som t.o.m. var tvungen att starta en tråd om det för att fiska medhåll

Svara på hans fråga i stället om vad _du_ anser är kvalitativ tv, och vad du jämför netflix material mot.

Personligen tycker jag Ozark är bland det bästa som hänt tv sedan Breaking Bad och Game of Thrones. Marvel-serierna får man se för vad de är, man kan inte förvänta sig så mycket när materialet de baseras på är serietidningar skrivna för tonåringar. Att netflix valt att medvetet göra dessa lite mer intressanta för vuxna tycker jag bara är positivt. Slöare tempo behöver inte alltid innebära sämre.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Är jag en av de få som tycker Netflix egen producerade TV serier är väldigt tråkiga jämfört med andra produktionsbolag?
Ta ex: Marvel serierna Daredevil/Lucas Cage/Iron Fist/Jessica Jones/The Defenders. Alla dessa är riktigt tråkigt att titta på, Lucas Cage och Jessica Jones brydde jag inte på titta klart. Jämfört med andra Marvel serier av andra produktionsbolag, så är Netflix rena sömnpillret och medan andra är fartfylld och "action späckad".

Samma med deras egen producerade filmer, rena sömnpiller, bryr mig inte om ens börja titta om vet det är Netflix egen produktion.

Manuset på deras egna produktioner verkar sakna handling och är väldigt trist.
Vet inte hur skall beskriva det, men verkar som Netflix egna produktioner är mera: mörka, seglivad, saknar handling. Ser ut som man tittar på annan kultur utav film/serier jämfört med det vanliga US produktioner.

I för sig är det min egen åsikt, många tycker väl annat.

Jag tycker Netflix är en av de bättre produktionsbolagen just nu, och jag tycker deras Marvel serier är hur bra som helst, ser hellre dem än AoS tex.

Netflix har en annan stil, det är inte bara pang pang, nu kommer nästa skurk, och så lite mer pang pang igen.

Men sen har ju Netflix en annan modell, dom släpper OFTAST, itne alltid hela säsonger, och då ser man oftast flera delar på rad, så dom behöver inte direkt cliffhangers i slutet på varje episod som en "TV-kanal" behöver för att man ska kolla nästa vecka igen.

Skrivet av Stefanp67:

Jag var in och kollade Netflix originalinnehåll för att se hur mycket jag har sett och det är en hel del visade det sig. Jag orkar inte räkna hur mycket originalinnehåll det finns men jag gissar att jag har sett ungefär 1/10.

Om det är bra eller inte beror på smaken förstås men min personliga betygsättning av det jag sett (utan inbördes rangordning) är:

Megabra

Orphan Black
Travelers
Marco Polo
Castlevania
GLOW
The Fall
House of Cards
The Killing
The Returned
Glitch
The OA
Designated Survivor
Frontier
Sense8
The Expanse
Daredevil
Stranger Things
Luke Cage
Jessica Jones
Iron Fist
Van Helsing
The Defenders

Klart Godkänt

Hemlock Grove
Shadow Hunters
Knights of Sidonia
Between
Romarriket i Blodets Tid
ARQ
Spectral

Sämre än Godkänt

Crazyhead

Inte visste jag att jag gillade anime heller men Castlevania och Knights of Sidonia tyckte jag var sevärda

The Killing tog Netflix över till typ säsong 4 och The Expanse är en SyFy produktion iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

jag har inte kollat så mycket på deras egengjorda filmer/serier pga dom verkade inte vara något intressant för mig men dom jag har tittat på har varit fruktansvärt bra.

och de jag har tittat på är arq den var bra inte super kanske verkade aningen låg budget men ändp 7/10, stranger things är otroligt bra och man vill inte sluta titta och blir besviken när säsongen är slut för man vill bara se mer!

glitch samma där fruktansvärt bra tycker jag, sen har vi traverlers den var ok men blev väldigt tjatig, the OA samma där bra till en viss punkt sen tjatig som tusan, ajin the demi human var också ganska bra men den tröttnade jag fort på.

så även om dom har mycket dåliga saker så har dom absolut flera serier som jag tycker är riktigt bra och skulle betala bara för att se dom här och vissa andra serier.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Tycker Netflix är klart värt pengarna. Många bra serier, Narcos, The expanse, med Mera med Mera.
Har man barn så är Netflix guld värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Han uttryckte väl sin åsikt, precis som du gjorde? Om någon är gnällig här så är det ju du som t.o.m. var tvungen att starta en tråd om det för att fiska medhåll

Svara på hans fråga i stället om vad _du_ anser är kvalitativ tv, och vad du jämför netflix material mot.

Personligen tycker jag Ozark är bland det bästa som hänt tv sedan Breaking Bad och Game of Thrones. Marvel-serierna får man se för vad de är, man kan inte förvänta sig så mycket när materialet de baseras på är serietidningar skrivna för tonåringar. Att netflix valt att medvetet göra dessa lite mer intressanta för vuxna tycker jag bara är positivt. Slöare tempo behöver inte alltid innebära sämre.

Jag har inget emot att han kritiserar mig och tycker annat med sin egen åsikt. Men han kan bespara sitt spydiga sätt att kalla folk för tonåring när folk har annan åsikt. Om han utelämnar "tonåring" skulle jag snällt besvara tillbaks vad jag syftar på. Men nu orkar jag inte, för det leder bara till mera tjafs.

Netflix serier är mera som en långfilm, utdragen över en hel säsong och inget saknar helt handling i varje avsnitt och vad kan hända till nästa avsnitt. Jag får ingen sån längtan till att vänta tills nästa avsnitt, allt är så segt och utdraget.

Ta ex som Breaking Bad som du nämnt, även utan mycket action, men det händer alltid nåt i varje avsnitt som får en att längta tills nästa avsnitt.

Ex på Daredevil tog det 1 hel säsong, innan man får se hans röda dräkt. Det är väldigt utdraget bara få se dräkten.

Finns artiklar som beskriver att Netflix serier är tråkiga och utdraget, men då dom har inget behov av tittarsiffror, så behöver dom inte skapa spänning i varje avsnitt eller bry sig om vad kritiker säger och mera producera för hålla sina prenumationer nöjda. Så man har nåt att titta på och kan locka till nya.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Gällande Netflix Marvelserier så är jag helt tvärtemot dig. Jag gillar att de inte trycker in bara massa action, utan bygger upp världen runt omkring. Ger serierna helt klart ett annat intryck för mig.

Men om man nu är van med att allt ska vara 100% action och allt ska gå fort, då förstår jag vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag har inget emot att han kritiserar mig och tycker annat med sin egen åsikt. Men han kan bespara sitt spydiga sätt att kalla folk för tonåring när folk har annan åsikt. Om han utelämnar "tonåring" skulle jag snällt besvara tillbaks vad jag syftar på. Men nu orkar jag inte, för det leder bara till mera tjafs.

Netflix serier är mera som en långfilm, utdragen över en hel säsong och inget saknar helt handling i varje avsnitt och vad kan hända till nästa avsnitt. Jag får ingen sån längtan till att vänta tills nästa avsnitt, allt är så segt och utdraget.

Ta ex som Breaking Bad som du nämnt, även utan mycket action, men det händer alltid nåt i varje avsnitt som får en att längta tills nästa avsnitt.

Ex på Daredevil tog det 1 hel säsong, innan man får se hans röda dräkt. Det är väldigt utdraget bara få se dräkten.

Finns artiklar som beskriver att Netflix serier är tråkiga och utdraget, men då dom har inget behov av tittarsiffror, så behöver dom inte skapa spänning i varje avsnitt eller bry sig om vad kritiker säger och mera producera för hålla sina prenumationer nöjda. Så man har nåt att titta på och kan locka till nya.

Varför skulle de inte vara i behov att tittarsiffror? Hela deras affärsmodell går ut på att tjäna pengar på prenumerationer. Om materialet inte lockar så får de inte in några pengar. I slutändan handlar det om pengar, vare sig det är prenumerationsbetalt eller annonsbetalt.

Som någon nämnt tidigare så släpper Netflix hela säsongen på en gång. De har inte samma behov att locka folk att se nästa veckas avsnitt med en fet cliffhanger (för att tjäna pengar på annonserna), och kan därmed planera ut säsongen som en hel berättelse snarare än att försöka klämma in det på en timme. Den röda tråden bli således mycket mer framträdande, vilket många (mig själv inkluderad) föredrar.

Föredrar man episodiska serieformatet, där varje avsnitt är "veckans actionpackade fall" med en svag röd tråd som bygger upp mot ett säsongsavslut så är Netflix helt enkelt inte rätt medium. Finns egentligen ingen anledning att klaga på antingen eller, båda fyller sina respektive funktioner i TV-underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Jag har inget emot att han kritiserar mig och tycker annat med sin egen åsikt. Men han kan bespara sitt spydiga sätt att kalla folk för tonåring när folk har annan åsikt. Om han utelämnar "tonåring" skulle jag snällt besvara tillbaks vad jag syftar på. Men nu orkar jag inte, för det leder bara till mera tjafs.

Netflix serier är mera som en långfilm, utdragen över en hel säsong och inget saknar helt handling i varje avsnitt och vad kan hända till nästa avsnitt. Jag får ingen sån längtan till att vänta tills nästa avsnitt, allt är så segt och utdraget.

Ta ex som Breaking Bad som du nämnt, även utan mycket action, men det händer alltid nåt i varje avsnitt som får en att längta tills nästa avsnitt.

Ex på Daredevil tog det 1 hel säsong, innan man får se hans röda dräkt. Det är väldigt utdraget bara få se dräkten.

Finns artiklar som beskriver att Netflix serier är tråkiga och utdraget, men då dom har inget behov av tittarsiffror, så behöver dom inte skapa spänning i varje avsnitt eller bry sig om vad kritiker säger och mera producera för hålla sina prenumationer nöjda. Så man har nåt att titta på och kan locka till nya.

Tror du har missat hela poängen med serierna . En serie är för att bygga en historia och inte ge allt på en gång som i en film. Exempelvis säger du att i Daredevil handlar det bara om att få se dräkten. Där har du så mycket fel när det finns en hel bakomliggande historia till varför Matt är Daredevil.

Breaking Bad sög ju slutet hårt. I den serien vart det de 2 första säsongerna som var bra sedan tyckte jag det bara gick utför. Man såg färdigt eftersom man ville veta vad som hände.

Beroende på historia och hur den berättas är serierna bra respektive dålig enligt din uppfattning. Finns visa serier som är bara pang på och är väldigt mycket fokuserade på att locka en viss målgrupp och enligt mig inget jag vill se. Finns även en hel armada med filmer som är "skräp" och äckligt sega som folk hyllar, till exempel tyckte jag Hatefull eight var den tristaste film jag har sett i mitt liv, Vad som skrivs utav kritikers skall man bara ta med en nypa salt&peppar.

De jag gillar:

Daredevil
Defenders
Atypical
Stranger Things
A series of unfortunate events
Black Mirror
Expanse
Killjoys
Designated survivor
Shooter
Narcos
Frontier
Better Call Saul
Breaking Bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Varför skulle de inte vara i behov att tittarsiffror? Hela deras affärsmodell går ut på att tjäna pengar på prenumerationer. Om materialet inte lockar så får de inte in några pengar. I slutändan handlar det om pengar, vare sig det är prenumerationsbetalt eller annonsbetalt.

Som någon nämnt tidigare så släpper Netflix hela säsongen på en gång. De har inte samma behov att locka folk att se nästa veckas avsnitt med en fet cliffhanger (för att tjäna pengar på annonserna), och kan därmed planera ut säsongen som en hel berättelse snarare än att försöka klämma in det på en timme. Den röda tråden bli således mycket mer framträdande, vilket många (mig själv inkluderad) föredrar.

Föredrar man episodiska serieformatet, där varje avsnitt är "veckans actionpackade fall" med en svag röd tråd som bygger upp mot ett säsongsavslut så är Netflix helt enkelt inte rätt medium. Finns egentligen ingen anledning att klaga på antingen eller, båda fyller sina respektive funktioner i TV-underhållning.

Det jobbiga är bara att när Netflix släpper en bra serie släpper de inte allt även fast serien har visas färdigt.
Man blir bara ibland less när man hittar en favorit och väntar och väntar på nästa säsong.
Jag bor utanför Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Varför skulle de inte vara i behov att tittarsiffror? Hela deras affärsmodell går ut på att tjäna pengar på prenumerationer. Om materialet inte lockar så får de inte in några pengar. I slutändan handlar det om pengar, vare sig det är prenumerationsbetalt eller annonsbetalt.

Som någon nämnt tidigare så släpper Netflix hela säsongen på en gång. De har inte samma behov att locka folk att se nästa veckas avsnitt med en fet cliffhanger (för att tjäna pengar på annonserna), och kan därmed planera ut säsongen som en hel berättelse snarare än att försöka klämma in det på en timme. Den röda tråden bli således mycket mer framträdande, vilket många (mig själv inkluderad) föredrar.

Föredrar man episodiska serieformatet, där varje avsnitt är "veckans actionpackade fall" med en svag röd tråd som bygger upp mot ett säsongsavslut så är Netflix helt enkelt inte rätt medium. Finns egentligen ingen anledning att klaga på antingen eller, båda fyller sina respektive funktioner i TV-underhållning.

Vet här förklarar varför Netflix har inte lika stort behov av antal TV siffror:
https://www.quora.com/How-do-television-shows-make-money

Strömmande tjänster påverkas inte av låga TV siffror, medan TV bolag serier som sänds på TV har stort behov av höga TV siffror så det generar mer reklam intäkter som är det största inkomst källan.

Sen att producera egna serier/filmer så slipper dom licens kostnader och kan visas direkt till alla länder om dom vill. Allt kan inte passa alla, bra eller dålig och det finns alltid nåt som passar nån. Så länge dom inte tappar prenumationer och istället ökar, då är målet nått. Men då krävs det att det alltid finns nåt för deras abbonenter att titta på.
Om bara 1M abbonenter tycker om Marco Polo, men 10M andra dissar den totalt och det påverkas Netflix inte av. Dom tappar inte 10M abonnenter bara p.g.a en av deras egen produktion sågas av dessa 10M som föredrar titta på nåt anna istället.
Däremot för TV bolag som sänder på TV är det katasofalt dåligt. Då dom förlorar mycket reklam pengar på att dessa 10M inte tittar på serien dom producerat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, hårig och äck... ja ni vet.

Jag har sett nog för att veta att filmsmak inte har att höra hur intelligent, bildad eller sofistikerad någon är. Ändå förvånas man av vad folk anser vara bra eller dåligt.

Det uppstår alltid en viss känsla av förolämpning när någon inte håller med, trots att man innerst inne vet att smak är helt subjektivt.

Det är så få serier och filmer som jag fortfarande klarar av att titta på, utan att ev. se det som rent tidsfördriv. Jag klarar inte sk. hollywoodhumor, slow motion och intelligensbefriande förklaringar. Det utesluter tyvärr nästan allt som produceras idag.

Netflix Daredevil och Jessica Jones tyckte jag dock var sevärda. Luke Cage och Iron Fist var ett par snäpp sämre. Jag klarar absolut ingen av de glättiga superhjälte-serierna och verkligen inte Avengers, Spider-Man osv. Totalt hjärndöda (enligt mig!).
Av någon anledning ville jag också ge den nya Wonderwoman en chans. Det räckte med de första 20 minuterna för att jag skulle vilja hoppa ut från fjärde våningen.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Vet här förklarar varför Netflix har inte lika stort behov av antal TV siffror:
https://www.quora.com/How-do-television-shows-make-money

Strömmande tjänster påverkas inte av låga TV siffror, medan TV bolag serier som sänds på TV har stort behov av höga TV siffror så det generar mer reklam intäkter som är det största inkomst källan.

Sen att producera egna serier/filmer så slipper dom licens kostnader och kan visas direkt till alla länder om dom vill. Allt kan inte passa alla, bra eller dålig och det finns alltid nåt som passar nån. Så länge dom inte tappar prenumationer och istället ökar, då är målet nått. Men då krävs det att det alltid finns nåt för deras abbonenter att titta på.
Om bara 1M abbonenter tycker om Marco Polo, men 10M andra dissar den totalt och det påverkas Netflix inte av. Dom tappar inte 10M abonnenter bara p.g.a en av deras egen produktion sågas av dessa 10M som föredrar titta på nåt anna istället.
Däremot för TV bolag som sänder på TV är det katasofalt dåligt. Då dom förlorar mycket reklam pengar på att dessa 10M inte tittar på serien dom producerat.

Förstår inte riktigt hur vi halkade in på prenumeration vs reklamfinansierat. TV förändras, vägen framåt är modellen Netflix, HBO och alla andra prenumerationstjänster kör. Din länk understryker bara detta ännu mer. Men du framstår som en aning irriterad över att det går bra för Netflix, medans de amerikanska TV-bolagen tappar tittare för varje dag som går.

Saxat från länken du postade:

Citat:

In summary, for profits in the TV biz, using the network model, mass appeal was necessary and sufficient; quality was neither necessary nor sufficient. But today in the streaming subscription model, quality is necessary and sufficient, mass appeal is sufficient but not necessary.

tl;dr Genre is not as important as popularity and quality. Used to be shows needed to be widely popular to make money. Today good shows with small audiences can make money too.

Summerar läget rätt bra. Reklambetald TV satsar på sånt som är populärt för stunden, för att locka så många tittare som möjligt. Det är ingen slump att flera bolag släpper serier med otroligt snarlika teman samtidigt eller tätt inpå varandra hela tiden. Det är heller ingen slump att majoriteten av dem har en jäkla massa dokusåpor och sit-coms.
Kvalitén är oftast sämre, man vill riskera så lite kapital som möjligt för varje beställd serie, men casha in så mycket och länge som möjligt. Vet inte hur många intressanta serier som blivit nedlagda pga. otillräckliga tittarsiffror, trots varmt mottagande hos en mindre grupp tittare och höga betyg på diverse webbsidor.

Därmed inte sagt att Netflix är gudasänd, det finns rätt sunkiga serier i deras egenproducerade sortiment med, men generellt håller deras serier en jämnare nivå kvalitet än de producerade för amerikansk TV. Deras betalningsmodell tillåter däremot lite udda/nischade serier att existera. Men återigen, oavsett kvalitet, så är det helt och hållet subjektivt vad man tycker är underhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Håller med dig men det finns en del guldkorn. Stranger things och Ozark tex.

Håller med. De var jävligt bra.

Permalänk
Medlem

Ozark var grym! Sen har en bekant sålt sin svenska film Naken till Netflix som gjorde en egen produktion av den. Då kallad Naked såklart. Den var fantastiskt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ozark var grym! Sen har en bekant sålt sin svenska film Naken till Netflix som gjorde en egen produktion av den. Då kallad Naked såklart. Den var fantastiskt bra!

Du menar den svenska varianten av ground hog day?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen annan som kollar på Bojack Horseman på Netflix? Absurd humor, depression, och fantastiskt bra skådisar bakom rollerna.