Otydlig parkeringsskylt avgjord i HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu har jag inte läst allt material noga, utan snabbt ögnat igenom allt.

Men tolkar jag det rätt så har parkeringsbolaget bötfällt CGN när bilen var parkerad mellan 8-9?
Om så är fallet så förstår jag inte varför Hovrätten går emot Tingsrätten.

Jag är på Tingsrättens linje.
Någon avgift kan inte tas ut utanför tiderna som står angivna d.v.s vardagar 9-18 samt lördag 9-15.

Om så vore fallet är ju en tidsskylt helt onödig.

Vann P-bolaget i HD?

edit:
Varje enskild skylt ska alltså tolkas var för sig, därmed avgift alla dagar dygnet runt.
Är det HD som fastställt det i och med denna dom?

Tidsskylten har ingenting med avgiften att göra i detta fallet. Den berättar att du får stå 4 timmar mellan uppsatta tider.
Avgift dygnet runt.

Så här ser det ut om det är avgift en viss tid. avgiftstider uppe till höger

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ett knep om man är i samma sits som CGN och är osäker på avgift eller ej, så brukar man kunna gå till parkeringsautomaten och slänga i en krona så ser man hur länge man får stå. (och sen avbryta köpet)

Hjälper inte mot otydliga skyltar dock.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Med de gamla enrio bilderna hade han fått rätt, men enligt HD:s rättsprotokoll så gällde det enl. den bild du har i tråden, alltså

Då ska man enligt den bild du har länkat till, läsa skylten och tilläggsskyltarna följande:

[Huvudskylten s.k. "Vägmärke" (ett "P" i detta fall) ]

  • "Du får Parkera, dock med begränsningen till max 24h i följd på samtliga vardagar utom vardagen före helgdag och söndag".

[Tilläggsskyltar,]

  • "Parkering sker mot avgift."

  • "Parkering är begränsad till max 4h mellan 9-18 vardagar samt 9-15 dagen före helgdag (bl.a. lördag och dagen före andra helgdagar).

Råder det otydligheter kan man läsa vidare hos transportstyrelsen http://transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/S...

Enklast att tänka är att man läser varje tilläggssylt som en egen mening i berättelsen med en avslutande punkt
Mening som beskriver villkoren till huvudskylten, d.v.s. i detta fall villkoren för att parkera då parkering är huvudskylten eller rättare sagt vägmärket.

Det är ens skyldighet att kunna skyltarna samt hålla sig uppdaterade när nya kommer, om man har körkort d.v.s..

Side note:
Sen finns det en "praxis" (lag?) att en skylt ska vara tydlig samt att man inte ska vara "övertydlig" med tilläggstavlor, för då renderar man de andra som "otydliga".
T.ex. (enligt mig) "avgift alla dagar" borde inte finnas då "avgift" betyder och resulterar till samma sak
Detta kan då skapa förvirring om man tror att tilläggsskylten "avgift alla dagar" skiljer sig mot "avgift" när dessa är en tilläggssylt för vägmärket Parkering (P), vilket de inte gör.
Såvida "avgift alla dagar" inte skulle användas till ett annat vägmärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Det är ens skyldighet att kunna skyltarna samt hålla sig uppdaterade när nya kommer, om man har körkort d.v.s..

I sak har jag inget att invända, men om kommunen nu avsåg att ta betalt dygnet runt, fanns det heller ingen anledning att ändra skylten till den tolkning som mannen framförde i rätten. Med andra ord blev han bestraffad för kommunens misstag med otydlig skyltning.
Att sedan rätten inte kan pröva vad kommunen egentligen avsåg och enbart hur skylten såg ut vid tillfället är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Tavlan i sig är fullt tillräcklig och innebär att parkeringsplatserna där T16 gäller är avgiftsbelagda, vill man begränsa tiden när T16 gäller så har man tidsangivelser enligt T6 i _samma_ tilläggstavla. Det sistnämnda är otroligt viktigt, vilket även Transportstyrelsen nämner i sin skrift. Normalt brukar då T16 kompletteras med text hur avgiften ska erläggas (kommer bli intressant när fler kommuner frångår automaten och bara kör app/sms-parkering).

Håller med dig om det du har skrivit. Det jag fann intressant var HD att man skulle läsa varje skylt för sig och inte tillsammans Länge sedan jag läste om T6 och vad som står, därav min reaktion.

Vägmärket(huvudskylten) säger "parkering"
Första tilläggstavla säger "avgift" om du ska parkera, inga problem än så länge.
T6 texten är dock intressant:

"...anger när anvisningen på vägmärket gäller..."
Den pekar på huvudskylten och inte tilläggstavlan för avgift.

Hade avgift och tid stått tillsammans som du skriver ovan är det inga problem.

Men texten säger att parkering gäller bara på dessa tider och då får man parkera max 4h.
Tar man bort avgiftsskyltenoch 4h, så blir detta ännu tydligare.

Mkt märkligt att detta gick hela vägen till HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I sak har jag inget att invända, men om kommunen nu avsåg att ta betalt dygnet runt, fanns det heller ingen anledning att ändra skylten till den tolkning som mannen framförde i rätten. Med andra ord blev han bestraffad för kommunens misstag med otydlig skyltning.
Att sedan rätten inte kan pröva vad kommunen egentligen avsåg och enbart hur skylten såg ut vid tillfället är självklart.

Som du säger är det orimligt och omöjligt att rätten ska gå efter vad någon egentligen menade. Såklart att de skyltar som är uppsatta är rådande och måste följas. Han blev bestraffad för att inte ha följt skyltarna som satt uppe, punkt slut.

Hur skulle man som trafikant sköta sig i trafiken om man vid varje skylt och signal måste stanna och ifrågasätta om kommunen/transportstyrelsen verkligen satt upp rätt skylt? Hur vet man vilken skylt som är avsiktlig och vilken som är exempel på "kommunens misstag med otydlig skyltning"?

"Nej, här menade de nog inte att sätta upp en skylt för väjningsplikt. Det tycker jag inte är rimligt, jag borde ha företräde här. De har nog gjort ett misstag, så jag kör på!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Som du säger är det orimligt och omöjligt att rätten ska gå efter vad någon egentligen menade. Såklart att de skyltar som är uppsatta är rådande och måste följas. Han blev bestraffad för att inte ha följt skyltarna som satt uppe, punkt slut.

Kommunen kunde faktiskt ha rivit boten och ändrat skylten som de uppenbarligen gjorde ändå. Helt onödigt att det gick så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

[Huvudskylten s.k. "Vägmärke" (ett "P" i detta fall) ]

  • "Du får Parkera, dock med begränsningen till max 24h i följd på samtliga vardagar utom vardagen före helgdag och söndag".

[Tilläggsskyltar,]

  • "Parkering sker mot avgift."

  • "Parkering är begränsad till max 4h mellan 9-18 vardagar samt 9-15 dagen före helgdag (bl.a. lördag och dagen före andra helgdagar).

Du glömde slutet på meningen för huvudskylten: "parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, _om inte annat framgår av en tilläggstavla_".

Finns tilläggstavlor som visar 72h timmar, då gäller parkering i 72h och inte 24h som huvudskylten har som grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

En annan intressant fråga är också den att varför börjar min P-tid från det klockslag som står, om det är avgift dygnet runt?

Fast det var ju det JAG frågade tidigare. Om någon visste hur tiden räknades på just de här parkeringslapparna. Inte någon liknande skyltning, utan just här.

Skrivet av Henrik21:

Det blir ju mer av ett filosofiskt problem det sistnämnda. Att någon inte haft för avsikt att parkeringen ska vara avgiftsbelagd är en helt annan sak än att en kontrollavgift är felaktig.

Japp. Men det blir fort löjligt om man inte kan lösa biljett för den tiden man avser att stå på platsen, så jag var nyfiken på vad automaten spottat ur sig för biljetter från början. Och sen kan man ju undra varför kommunen inte bara hört av sig till den de köper in tjänsten av, och påtalar att man utfärdat böter som frångår avsikten, om än stämmer med den faktiska skyltningen. De som utfärdar kontrollavgifterna gör ju det oftast i rent vinstsyfte, och har därför all anledning att tolka regelverket så mycket till sin fördel som möjligt, och inte vara ett dugg förlåtande. Men det är fortfarande kommunens parkering.

Skrivet av Bozzeta:

Kommunen kunde faktiskt ha rivit boten och ändrat skylten som de uppenbarligen gjorde ändå. Helt onödigt att det gick så här långt.

Det är lite det jag tycker med. Om man nu haft en viss avsikt, och det blivit fel, då bör man kunna rätta felet utan att det ska gå så här.

Skrivet av Skrotnisse92:

Ett knep om man är i samma sits som CGN och är osäker på avgift eller ej, så brukar man kunna gå till parkeringsautomaten och slänga i en krona så ser man hur länge man får stå. (och sen avbryta köpet)

Hjälper inte mot otydliga skyltar dock.

Fast rimligtvis, eftersom avsikten, och skyltningen, inte stämmer överens, så hade man fått "besked" från automaten om att det var avgiftsfritt innan 9, avbrutit köpet, gjort sitt, och fortfarande fått böter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I sak har jag inget att invända, men om kommunen nu avsåg att ta betalt dygnet runt, fanns det heller ingen anledning att ändra skylten till den tolkning som mannen framförde i rätten. Med andra ord blev han bestraffad för kommunens misstag med otydlig skyltning.
Att sedan rätten inte kan pröva vad kommunen egentligen avsåg och enbart hur skylten såg ut vid tillfället är självklart.

Utmärkningen är inte otydlig, däremot som det konstaterats så verkar det inte varit fastighetsägarens avsikt att parkeringen skulle vara avgiftsbelagd alla dagar alla tider.

Han blir "bestraffad" för att han inte följer utmärkningen på plats (sen är det för juridiken helt oväsentligt vad avsikten från fastighetsägaren var, det är inte detta som prövas).

Skrivet av Molgorain:

Håller med dig om det du har skrivit. Det jag fann intressant var HD att man skulle läsa varje skylt för sig och inte tillsammans Länge sedan jag läste om T6 och vad som står, därav min reaktion.

Vägmärket(huvudskylten) säger "parkering"
Första tilläggstavla säger "avgift" om du ska parkera, inga problem än så länge.
T6 texten är dock intressant:

"...anger när anvisningen på vägmärket gäller..."
Den pekar på huvudskylten och inte tilläggstavlan för avgift.

Hade avgift och tid stått tillsammans som du skriver ovan är det inga problem.

Men texten säger att parkering gäller bara på dessa tider och då får man parkera max 4h.
Tar man bort avgiftsskyltenoch 4h, så blir detta ännu tydligare.

Mkt märkligt att detta gick hela vägen till HD.

T6 i detta fall pekar på tidsbegränsningen 4 timmar, inte parkering tillåten. Det blir rätt lätt stökigt när man försöker se tillbaka till E19 i det där fallet.

Skrivet av Bozzeta:

Kommunen kunde faktiskt ha rivit boten och ändrat skylten som de uppenbarligen gjorde ändå. Helt onödigt att det gick så här långt.

Nu är ju det där en kontrollavgift och ingen bot. Offentligrättslig parkering regleras med stöd av parkeringsanmärkningar och bestrids i första hand hos polismyndigheten. Därutöver vilken blir tolkningen av vägmärkena om korrekta kontrollavgifter eller parkeringsanmärkningar makuleras/tas bort?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det var ju det JAG frågade tidigare. Om någon visste hur tiden räknades på just de här parkeringslapparna. Inte någon liknande skyltning, utan just här.

Japp. Men det blir fort löjligt om man inte kan lösa biljett för den tiden man avser att stå på platsen, så jag var nyfiken på vad automaten spottat ur sig för biljetter från början. Och sen kan man ju undra varför kommunen inte bara hört av sig till den de köper in tjänsten av, och påtalar att man utfärdat böter som frångår avsikten, om än stämmer med den faktiska skyltningen. De som utfärdar kontrollavgifterna gör ju det oftast i rent vinstsyfte, och har därför all anledning att tolka regelverket så mycket till sin fördel som möjligt, och inte vara ett dugg förlåtande. Men det är fortfarande kommunens parkering.

Det är lite det jag tycker med. Om man nu haft en viss avsikt, och det blivit fel, då bör man kunna rätta felet utan att det ska gå så här.

Hur tiden räknas på parkeringslapparna, det beror på hur automaten är programmerad. Det är helt omöjligt att svara på utan att ha varit på platsen. Sen blir det lättare när/om automaterna försvinner och det är SMS/APP-parkering istället.

Kontrollavgifter är precis som vilken annan civilrättslig faktura som helst, tycker man något är felaktigt så ska den bestridas, inte betalas. Det är intressant att personen i rättsfallet först betalt sedan drivit ärendet vidare.

Återigen, beslutet att utfärda en kontrollavgift med de fakta som presenteras är helt korrekta. Sen att någons avsikt med parkeringsregleringen är något annat är faktiskt irrelevant för både juridiken och praktiken. Det är inget fel som begåtts vid utfärdandet av kontrollavgiften, vilket HD konstaterar. Därutöver att utmärkningen inte är otydlig och ger TR en smäll på fingrarna, TR ska INTE börja göra egna lagtolkningar. Det har förekommit i andra fall inom trafikjuridiken också, bl.a. kring indragning av körkortsbehörighet och frågan om dubbelbestraffning i stöd mot EU-regler. Där har TR också fått ordentligt smäll på fingrarna i högre instans, med all rätt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

För en gångs skull är ju skyltningen glasklar och inte ens komplicerad, räcker med att ha körkort för att man skall veta vad som gäller. Blir lite rättshaverist varning när man drar något sådant vidare då man helt uppenbart har fel (och dessutom bör veta det då personen gissningsvis innehar körkort).

Permalänk
Medlem

Jag håller med de som tycker att skyltningen är tydlig. Ser inga problem med den. Om man tycker att det är svårt att tyda parkeringsskyltar, vilket det kan vara, så är det bra att läsa på lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Hur tiden räknas på parkeringslapparna, det beror på hur automaten är programmerad. Det är helt omöjligt att svara på utan att ha varit på platsen. Sen blir det lättare när/om automaterna försvinner och det är SMS/APP-parkering istället.

Japp. Just därför ställde jag frågan om någon som varit på platsen visste hur maskinen stämplade biljetterna, innan allt de här.
När vi kommer till SMS / APP betalning, hoppas jag de kommer på något smartare än så. Jag har en "smartphone" som övergivits av tillverkaren och därför inte har något app-stöd, och aldrig kommer kunna använda något sådant, och SMS betalning kan vara ett problem beroende på abonnemangsform / vem som betalar telefonräkningen. Personligen tycker jag det är för jävligt att man slopar kontanthanteringen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Japp. Just därför ställde jag frågan om någon som varit på platsen visste hur maskinen stämplade biljetterna, innan allt de här.
När vi kommer till SMS / APP betalning, hoppas jag de kommer på något smartare än så. Jag har en "smartphone" som övergivits av tillverkaren och därför inte har något app-stöd, och aldrig kommer kunna använda något sådant, och SMS betalning kan vara ett problem beroende på abonnemangsform / vem som betalar telefonräkningen. Personligen tycker jag det är för jävligt att man slopar kontanthanteringen.

Den typen av sms-betalning som finns här går ut på att man kopplar ihop sitt personnummer med mobilnumret. Så det enda som går på telefonräkningen är sms-kostnaden. Sedan får man faktura på mejl eller post. Fungerar dock inte för de som inte har svenskt personnummer och om man inte ställt om sig till mejl-faktura får man en hög faktura-avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det var ju det JAG frågade tidigare. Om någon visste hur tiden räknades på just de här parkeringslapparna. Inte någon liknande skyltning, utan just här.

Ber om ursäkt att jag missade det i allt hav av inlägg.
Eloge och cred till dig, soz. <3

Men om man ser till vad som har presenterats i tråden så ska det ju inte spela någon roll?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Ständigt återkommande tema med knepiga trafikfrågor, men nu har Högsta domstolen sagt sitt gällande denna skylt

https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1485418660/svts/article9111473.svt/alternates/extralarge/g-parkeringsskylt-0-jpg
mer info:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/parkeringsbot-tas-upp-...

HDs avgörande:
http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgor...

Varje enskild skylt ska alltså tolkas var för sig, därmed avgift alla dagar dygnet runt.

Vore intressant om någon Boråsare kan ge någon kommentar kring de här skyltarna.
Det är ju uppenbart att kommunen har svårt att själva bestämma sig hur skyltningen ska se ut, om man tittar på Eniro då skyltningen verkar ha ändrats efter det blev ett rättsfall (ser inte när Eniro åkt förbi och fotat).
https://kartor.eniro.se/m/XI7p0
https://kartor.eniro.se/m/eiUpe

Med de (nya?) skyltarna skulle ju denna herre faktiskt fått rätt i HD.

Min personliga reflektion är att parkeringsbolagen utnyttjar otydligheten med flit.
Vad anser ni?

Min tolkning skulle vara att det är en avgift mellan kl 0900-1800 vardagar samt 0900-1500 helger och att man max får stå där 4 timmar i sträck. Kanske beror på att i just min stad så är det gratis parkering kvällar och helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu är ju det där en kontrollavgift och ingen bot. Offentligrättslig parkering regleras med stöd av parkeringsanmärkningar och bestrids i första hand hos polismyndigheten. Därutöver vilken blir tolkningen av vägmärkena om korrekta kontrollavgifter eller parkeringsanmärkningar makuleras/tas bort?

P-bot i dagligt tal. I juridisk mening finns det bara felparkeringsavgift och kontrollavgift.
Polisen handlägger inte parkeringsärenden som avser kontrollavgifter, utan endast parkeringsanmärkningar.
Alltså har kommunen rätt att riva boten, kommunen använder sig av "parkeringsbolaget" för att lappa bilarna.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Japp. Just därför ställde jag frågan om någon som varit på platsen visste hur maskinen stämplade biljetterna, innan allt de här.
När vi kommer till SMS / APP betalning, hoppas jag de kommer på något smartare än så. Jag har en "smartphone" som övergivits av tillverkaren och därför inte har något app-stöd, och aldrig kommer kunna använda något sådant, och SMS betalning kan vara ett problem beroende på abonnemangsform / vem som betalar telefonräkningen. Personligen tycker jag det är för jävligt att man slopar kontanthanteringen.

Ser absolut inget problem med att man minskar/tar bort kontanthanteringen. De nya automaterna brukar ju heller inte ha några möjligheter att betala med mynt.

Tycker att det är helt rimligt att kontanter tas bort då det är ett enormt aber i hanteringen.

Skrivet av Bozzeta:

P-bot i dagligt tal. I juridisk mening finns det bara felparkeringsavgift och kontrollavgift.
Polisen handlägger inte parkeringsärenden som avser kontrollavgifter, utan endast parkeringsanmärkningar.
Alltså har kommunen rätt att riva boten, kommunen använder sig av "parkeringsbolaget" för att lappa bilarna.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Som tidigare, det här är del av mitt yrkesutövande så är väl bekant med termerna samt lagstiftning i de båda fallen.

Vill åter poängtera att det juridiskt inte finns någon grund att makulera en korrekt kontrollavgift. Sen kan man diskutera goodwill och PR, men det är inte det som är ärendet. Vilken blir följdverkan av att makulera något som är korrekt utfärdat, varför då bara i det här fallet och inte i alla fall som folk inte förstått utmärkningen, de som inte betalat 9-18 då?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

... juridiskt inte finns någon grund att makulera en korrekt kontrollavgift. Sen kan man diskutera goodwill och PR, men det är inte det som är ärendet. Vilken blir följdverkan av att makulera något som är korrekt utfärdat, varför då bara i det här fallet och inte i alla fall som folk inte förstått utmärkningen, de som inte betalat 9-18 då?

Där har du fel. Avgiften är ett krav på betalning, och det är markägaren som väcker talan. Denne är naturligtvis fri att makulera en kontrollavgift om denne önskar istället för att ta ärendet till domstol.
Mannen i detta mål gjorde fel som betalade. Han skulle helt enkelt enbart bestridit kravet istället för att själv ta det till domstol.

8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den typen av sms-betalning som finns här går ut på att man kopplar ihop sitt personnummer med mobilnumret. Så det enda som går på telefonräkningen är sms-kostnaden. Sedan får man faktura på mejl eller post. Fungerar dock inte för de som inte har svenskt personnummer och om man inte ställt om sig till mejl-faktura får man en hög faktura-avgift.

Det är en bättre lösning än den app-funktionen de har här i stan. Här debiteras det på telefonen direkt.

Skrivet av Falcon:

Ber om ursäkt att jag missade det i allt hav av inlägg.

Det blir lätt så.

Skrivet av Falcon:

Men om man ser till vad som har presenterats i tråden så ska det ju inte spela någon roll?

Det gör det inte, men det hade gjort det tydligare vad kommunens avsikt varit. Jag menar, hur många hade stoppat i en femma i automaten, fått besked på att man debiteras först efter 9, och avbrutit köpet, för att man inte tänker stå där så länge? Jag hade ju inte funderat två gånger på det. Säger automaten att det inte kostar innan 9, hade jag ju inte betalat. Jag VET hur skylten ska tolkas, men ställd inför faktumet att maskinen inte ville ha betalt, hade jag helt plötsligt tvivlat på min tolkning, och tänkt att de som försöker ta betalt, borde veta bäst. Och sen hade jag varit sjukt besviken över att ha fått parkeringsböter. Jag hade nog vänt mig till kommunen, och inte rättsväsendet för att få den riven, och om de vägrat, gått till tidningen, för att få dem att trycka på de styrande, för att få dem att ändra skylt, eller parkeringsautomatens inställningar.

Skrivet av Henrik21:

Tycker att det är helt rimligt att kontanter tas bort då det är ett enormt aber i hanteringen.

Det finns fortfarande många som antingen inte kan få, eller inte vill ha debit, eller kredit kort. Så att slopa kontanthanteringen är ett enormt aber. Kontanthanteringen har vi haft i ett par hundra år, att komplettera den med elektroniska betalningsmedel kommer minska kostnaderna för tömning något enormt, även utan att man slopar kontanta lösningar helt.

Skrivet av Bozzeta:

Där har du fel. Avgiften är ett krav på betalning, och det är markägaren som väcker talan. Denne är naturligtvis fri att makulera en kontrollavgift om denne önskar istället för att ta ärendet till domstol.
Mannen i detta mål gjorde fel som betalade. Han skulle helt enkelt enbart bestridit kravet istället för att själv ta det till domstol.

Visst gjorde mannen fel. Men det hade fortfarande inte varit omöjligt för kommunen att hantera ärendet annorlunda. Men jag fattar inte varför man tagit det till rätten till att börja med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Där har du fel. Avgiften är ett krav på betalning, och det är markägaren som väcker talan. Denne är naturligtvis fri att makulera en kontrollavgift om denne önskar istället för att ta ärendet till domstol.
Mannen i detta mål gjorde fel som betalade. Han skulle helt enkelt enbart bestridit kravet istället för att själv ta det till domstol.

8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.

9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde.

Du tittar på fel saker. Jag har full förståelse för att felaktiga kontrollavgifter makuleras, det ska ju helst ske innan något går vidare till TR. I det här fallet är det ju en korrekt utfärdad kontrollavgift enligt konstens alla regler. Varför ska den makuleras? För att parkören inte förstått skyltningen? Väntar bara på att E20 inte ska vara tillräckligt tydligt för att man ska förstå att det råder parkeringsförbud inom ett område.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör det inte, men det hade gjort det tydligare vad kommunens avsikt varit. Jag menar, hur många hade stoppat i en femma i automaten, fått besked på att man debiteras först efter 9, och avbrutit köpet, för att man inte tänker stå där så länge? Jag hade ju inte funderat två gånger på det. Säger automaten att det inte kostar innan 9, hade jag ju inte betalat. Jag VET hur skylten ska tolkas, men ställd inför faktumet att maskinen inte ville ha betalt, hade jag helt plötsligt tvivlat på min tolkning, och tänkt att de som försöker ta betalt, borde veta bäst. Och sen hade jag varit sjukt besviken över att ha fått parkeringsböter. Jag hade nog vänt mig till kommunen, och inte rättsväsendet för att få den riven, och om de vägrat, gått till tidningen, för att få dem att trycka på de styrande, för att få dem att ändra skylt, eller parkeringsautomatens inställningar.

Det finns fortfarande många som antingen inte kan få, eller inte vill ha debit, eller kredit kort. Så att slopa kontanthanteringen är ett enormt aber. Kontanthanteringen har vi haft i ett par hundra år, att komplettera den med elektroniska betalningsmedel kommer minska kostnaderna för tömning något enormt, även utan att man slopar kontanta lösningar helt.

Visst gjorde mannen fel. Men det hade fortfarande inte varit omöjligt för kommunen att hantera ärendet annorlunda. Men jag fattar inte varför man tagit det till rätten till att börja med.

Avsikten är ju sekundärt i det här fallet. Om automaten inte vill ta emot betalning för den första tiden så är det ju något fel på den och då ska den felanmälas via nummer som står på. Det här är ju otroligt vanligt förekommande (nu är jag inne på parkeringsanmärkningar); Parkör har gjort fel => ringer till kommunen och vill ha betalningsansvaret undanröjt (bara polisen som har detta mandat, vilket påtalas varje gång någon ringer). Därefter kommer det mail till vår funktionsbrevlåda med samma innebörd med kopia till ledande politiker och lokala media. Folk försöker på alla möjliga sätt undkomma betalningsansvar, trots att de vet att de gjort fel. Följden av att makulera något man inte får makulera är ju avsked och det är inte jag villig att riskera bara för att någon annan gjort fel. Parkeringsbestämmelserna finns av en anledning, och det är inte att jävlas med folk.

Det är dels väldigt få som inte kan få betalkort, sen att folk inte vill ha det är faktiskt en helt annan historia. Kontanthanteringen i automater är en otroligt stor kostnad för de som gör det, sen är det även en arbetsmiljöfråga. Det är inte helt kul att hämta pengar i X parkeringsautomater för att därefter ta detta till bankning.

Kommunen som fastighetsägare hade ju kunnat makulera kontrollavgiften, men det många missar är vilka följder kommer det få framöver. Vi har ju dels kommunallagen att alla medborgare ska behandlas lika i lika ärenden. Varför är det då bara denna kontrollavgift som ska makuleras när den är korrekt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du tittar på fel saker. Jag har full förståelse för att felaktiga kontrollavgifter makuleras, det ska ju helst ske innan något går vidare till TR. I det här fallet är det ju en korrekt utfärdad kontrollavgift enligt konstens alla regler. Varför ska den makuleras? För att parkören inte förstått skyltningen? Väntar bara på att E20 inte ska vara tillräckligt tydligt för att man ska förstå att det råder parkeringsförbud inom ett område.

Vilken lagstiftning förhindrar ett aktiebolag från att dra tillbaka en fordran eller en kontrollavgift som är bestriden?
Vilken lagstiftning säger att aktiebolaget MÅSTE väcka talan?
Nä precis, det finns ingen. 9 §, första stycket säger inte att talan SKALL väckas.
Om mannen hade bestridit kontrollavgiften är parkeringsbolaget alltså fri att dra tillbaka kravet om de så önskar.
Det spelar alltså ingen roll om den är korrekt utfärdad eftersom det inte finns några krav på att talan skall väckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst gjorde mannen fel. Men det hade fortfarande inte varit omöjligt för kommunen att hantera ärendet annorlunda. Men jag fattar inte varför man tagit det till rätten till att börja med.

Problemet är att vi inte vet riktigt hur mannen agerat fram till han väckte talan själv... det var alltså inte parkeringsbolaget som väckte talan, eftersom mannen valde att betala kontrollavgiften och därefter gick till domstolen själv.
Att han väckte talan själv ledde i slutändan till hans egen undergång eftersom domstolen bara tar hänsyn till hur skylten ska tolkas.
Men ja, det hade naturligtvis inte varit en omöjlighet för kommunen att dra tillbaka kravet på betalning om man mannen istället hade bestridit kravet. Detta med tanke på att kommunen faktiskt ändrat skylten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Avsikten är ju sekundärt i det här fallet.

För lagens räkning? Visst. Det har jag påpekat flera gånger. Men avsikten gör rätt stor skillnad för hur man skulle kunna välja att hantera ärendet från kommunens sida.

Skrivet av Henrik21:

Kommunen som fastighetsägare hade ju kunnat makulera kontrollavgiften, men det många missar är vilka följder kommer det få framöver. Vi har ju dels kommunallagen att alla medborgare ska behandlas lika i lika ärenden. Varför är det då bara denna kontrollavgift som ska makuleras när den är korrekt.

För att resultatet av skyltningen strider mot det beslut som ligger till grund för den faktiska skyltningen. Som jag skrev ovan, om avsikten varit en, och resultatet blivit ett annat, kan även kommunen vara lite flexibel, och hantera alla som eventuellt fått böter i strid med avsikten på samma sätt, och samtidigt som man är igång, rätta till skyltningen. Det var uppenbarligen inte speciellt svårt att fixa skyltningen när det väl kom till kritan, jag är bara förvånad över att man alls tog det till rätten...
Och att den som satte upp skyltarna från början uppenbarligen inte förstår hur man läser dem.

Skrivet av Bozzeta:

Problemet är att vi inte vet riktigt hur mannen agerat fram till han väckte talan själv... det var alltså inte parkeringsbolaget som väckte talan, eftersom mannen valde att betala kontrollavgiften och därefter gick till domstolen själv.
Att han väckte talan själv ledde i slutändan till hans egen undergång eftersom domstolen bara tar hänsyn till hur skylten ska tolkas.
Men ja, det hade naturligtvis inte varit en omöjlighet för kommunen att dra tillbaka kravet på betalning om man mannen istället hade bestridit kravet. Detta med tanke på att kommunen faktiskt ändrat skylten nu.

Mm. Som jag skrev, jag hade aldrig gått tillväga som han gjorde. Det är i grund och botten där det felat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Tog körkort i höstas och det slog mig under studierna hur idiotiskt utformade P-skyltar är. Skitsamma om de är "logiska" om de inte är lätta att förstå, liksom.

Permalänk

Det är som vanligt, jobbar en hel del med trafikskyltningar och det är inte ovanligt att verken experter i kommunen eller privatpersoner har en aning om vad olika skyltar betyder.
Visst jag kan köpa att detta ärendet ser otydligt ut, men det beror helt på att den som har satt upp skylten inte vet hur det ska utföras.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det ens kom så långt. Ser ju inga problem med skyltningen alls!!

Eftersom "Avgift" står i en egen skylt så är det ju avgift dygnet runt, förstår inte hur lite folk kan om skyltar när dem läser avgift i en egen skylt och sedan lite tider i en annan... Det har ju inget sammband alls! Som i detta fall hur kan man tolka in tiderna till avgiftsbeläggning?!? Det är två helt olika skyltar, en som säger att det är avgiftsbelagt och en som säger mellan vilka tider du får stå max 4h... Om det är avgiftsbelagt under en viss tid så står ju avgift och tiderna på SAMMA skylt...

Nyheten va ju också skrattretande, "rätt ska vara rätt" ja men betala din bot då du har parkerat fel!

Sedan ställer ju detta till det för alla andra trafikanter med då dem ändrat skylten... Då finns det ju alltså 2st skyltar som säger exakt samma sak! Då kommer ju folk börja undra om skyltarna betyder samma sak fast de ser olika ut vilket kommer leda till ännu mer förvirring då dem överförtydligat skylten.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Sedan ställer ju detta till det för alla andra trafikanter med då dem ändrat skylten... Då finns det ju alltså 2st skyltar som säger exakt samma sak! Då kommer ju folk börja undra om skyltarna betyder samma sak fast de ser olika ut vilket kommer leda till ännu mer förvirring då dem överförtydligat skylten.

Den ändrade skylten säger inte samma sak längre. Men allt beror ju på att kommunen inte skyltade rätt från början. Tanken var aldrig att ta ut avgift dygnet runt uppenbarligen.

Det hela handlar om omständigheterna, vilket jag tycker är väsentligt att komma ihåg.
Hur många här har inte fått ett krav om avgift för uteblivet besök från någon statlig inrättning i sitt liv?
De har alltid gått bra att makulera trots att det inte finns någon juridisk godtagbar anledning till att du missade besöket.
Med andra ord är det inte fråga om särbehandling att makulera ett krav om omständigheterna är sådana.
I detta fallet kan man inte dra någon annan slutsats att skyltningen från kommunens sida var fel, för annars fanns det ingen anledning att ändra skylten pga rättsprocessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den ändrade skylten säger inte samma sak längre. Men allt beror ju på att kommunen inte skyltade rätt från början. Tanken var aldrig att ta ut avgift dygnet runt uppenbarligen.

Det hela handlar om omständigheterna, vilket jag tycker är väsentligt att komma ihåg.
Hur många här har inte fått ett krav om avgift för uteblivet besök från någon statlig inrättning i sitt liv?
De har alltid gått bra att makulera trots att det inte finns någon juridisk godtagbar anledning till att du missade besöket.
Med andra ord är det inte fråga om särbehandling att makulera ett krav om omständigheterna är sådana.
I detta fallet kan man inte dra någon annan slutsats att skyltningen från kommunens sida var fel, för annars fanns det ingen anledning att ändra skylten pga rättsprocessen.

Hovrätten delar inte din uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hovrätten delar inte din uppfattning.

Du fattar inte vad jag ens kommenterar. Läs alla inläggen först.

FT 1569-16:
XX har tillagt att Parkeringsbolaget tagit bort den aktuella skylten utan att tingsrätten krävt detta och att den i målet omstridda
kombinationen av tilläggsskyltar som utvisar parkeringsvillkoren inte återfinns som exempel på Parkeringsbolagets webbplats.