Byta till Viasat Fiber och IPtv, vilken router ska jag köpa då?

Permalänk
Medlem

Byta till Viasat Fiber och IPtv, vilken router ska jag köpa då?

Tjena!

Jag har ett par frågor gällade byte från Telia Fiber och IPtv till Viasat's dito, där frågan gäller vilken router jag behöver:

-Behövs det nån speciell port till digitalboxen?
-Vilket märke är lättast att konfigurera?
-Jag har draftN trådlöst nätverkskort i dagsläget behöver/borde jag byta till AC? (bor i tegelbunker )
-Har hört att routern som de skickar med är sisådär kan någon bekräfta/motbevisa detta?

Har haft Telia BB/IPtv i ca 5-6 år, och det har funkat bra, har någon haft betänkligheter kring Viasat?

Sorry för lite torftig brödtext men läser mest på forum och gör få inlägg....

Tackar på förhand för all info jag kan få

Tryckfelsnisse har varit igång ;D
Visa signatur

-Fint ska de va!
sade käringen som fick mahognyflisor i baken.....

Permalänk
Medlem

Det beror på stadsnät/uppkoppling men ibland står det en cpe hemma hos dig (eller är inbyggt i fiberkonverteraren) och då är en port bredband, en telefoni, en iptv exempelvis. Eller så skickar dom en till dig som du ansluter till fiberkonverteraren på en port. I det senare fallet lämnas alla vlan trunkade och i det förra fallet är det redan avtaggat.

Så antingen kan du köra med medföljande iptv-box och en egen router eller så får du be dom brygga routern och sätta din egen bakom. Medföljande router är "ok", på sin höjd. Frågar du någon här vad som räknas som "bra" så är kraven något lite högre än för medelsvensson. Medföljande är antagligen inte katastrof om vi håller oss där, helt klart värt är att testa och sedan ta ett beslut.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det beror på stadsnät/uppkoppling men ibland står det en cpe hemma hos dig (eller är inbyggt i fiberkonverteraren) och då är en port bredband, en telefoni, en iptv exempelvis. Eller så skickar dom en till dig som du ansluter till fiberkonverteraren på en port. I det senare fallet lämnas alla vlan trunkade och i det förra fallet är det redan avtaggat.

Så antingen kan du köra med medföljande iptv-box och en egen router eller så får du be dom brygga routern och sätta din egen bakom. Medföljande router är "ok", på sin höjd. Frågar du någon här vad som räknas som "bra" så är kraven något lite högre än för medelsvensson. Medföljande är antagligen inte katastrof om vi håller oss där, helt klart värt är att testa och sedan ta ett beslut.

Jo jag har ju Telias dito för tillfället med 100/100 lina, och misstänker att viasat kör ungefär samma stuk. En router dem skickar med som man i bästa fall kan kallas ok och en digitalbox man kopplar in i routern. Det är just routern jag funderar på om man kan köpa själv, men som jag vet med Telias router måste man ha en dedikerad port i Telias router, undrar just om detsamma gäller viasat..
Jag skulle ju gärna vilja ha en asus eller kanske linksys, kostar väl lite mer än genomsnittsroutern, men vill gärna ha bra täckning/fart i det trådlösa med

Visa signatur

-Fint ska de va!
sade käringen som fick mahognyflisor i baken.....