Permalänk

1080 nvidia prestation dålig

Hej

Jag har ett nvidia 1080 fe. Och har märkt att datorn dvs grafiken börjar bli lite trött nu. Får sänka grafiken på vissa spel. Från början kunde jag köra GTA 5 osv i 4K. Men nu klarar den bara 2500 pixlar.

Spec
1080
16 GB corsair ddr4
Ssd 256
I7 6700 k
Msi moderkort nyaste modellen, heter ngt kmr ej ihåg
800w nätagg evga

Permalänk
Avstängd

eftersom vissa inte kan hjälpa dig, bara skriva onödiga inlägg så ska jag försöka.
Kolla dina temps, kanske behöver byta kylpasta på gpu, testat att ominstallera drivisar?

Permalänk
Medlem

Inte OKEJ.. Dra en 3dmark som är gratis att ladda ner så det går att se att den faktisk går mycket sämre än den ska.

https://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark

Öppnat och kolla att den inte är full av damm, ganska vanligt om man har husdjur och datorn står på golvet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

1080 är väldigt värmekänsliga och klockar ner, FE versionen går rätt varm redan från början så damm etc kan påverka mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En sak som gör det smidigare att felsöka är en andra skärm ifall du har tillgång till det. Då kan du ladda ner och "visa" lite övervakningsprogram på den medan du spelar för att se ifall något verkar konstigt.

Ett par program som är bra att börja med att vanliga aktivitetshanteraren (ctrl alt del). Med den kan du smidigt övervaka CPU och RAM (minne). Normalt sett vid spel så ska ingen av dessa komma upp i närheten av full använding med dina inställningar. Riktmärke kanske runt 50% använding, och absolut inte mer än 75%. Kolla även hur många Ghz processorn ligger på och ifall den förändrar sig medan du spelar. Om du från början ligger på t.ex 4.0 ghz och efter 30 min spelande så går den ner till 3.0 ghz så har du gissningsvis problem med temperaturen på processorn. Som leder oss till...

Realtemp! Med det kan du kolla vilka temperaturer din processor arbetar på. Är det så att den blivit lite konstigt monterad kan det vara så att den behöver gå ner i effekt för att inte bli för varm. Ser du temperaturer över 80 grader så är det gissningsvis här ditt problem ligger.

GPU-Z är ett bra program för att övervaka grafikkortet. Grafikkortet borde dock arbete på 100%, däremot borde du inte använda minnet på grafikkortet fullt ut. Det som du borde hålla lite koll på här är clockhastighet och temperatur. Om temperaturen blir för hög kan grafikkortet precis som processorn klocka ner sig själv för att inte bli för varm.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

eftersom vissa inte kan hjälpa dig, bara skriva onödiga inlägg så ska jag försöka.
Kolla dina temps, kanske behöver byta kylpasta på gpu, testat att ominstallera drivisar?

Fattar inte vrf jag inte kan quota flera samtidigt? iPad?
Iaf ska börja kolla temps datorn är byggd av komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Inte OKEJ.. Dra en 3dmark som är gratis att ladda ner så det går att se att den faktisk går mycket sämre än den ska.

https://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark

Öppnat och kolla att den inte är full av damm, ganska vanligt om man har husdjur och datorn står på golvet?

Antar att i dom står det vad andra presterar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

En sak som gör det smidigare att felsöka är en andra skärm ifall du har tillgång till det. Då kan du ladda ner och "visa" lite övervakningsprogram på den medan du spelar för att se ifall något verkar konstigt.

Ett par program som är bra att börja med att vanliga aktivitetshanteraren (ctrl alt del). Med den kan du smidigt övervaka CPU och RAM (minne). Normalt sett vid spel så ska ingen av dessa komma upp i närheten av full använding med dina inställningar. Riktmärke kanske runt 50% använding, och absolut inte mer än 75%. Kolla även hur många Ghz processorn ligger på och ifall den förändrar sig medan du spelar. Om du från början ligger på t.ex 4.0 ghz och efter 30 min spelande så går den ner till 3.0 ghz så har du gissningsvis problem med temperaturen på processorn. Som leder oss till...

Realtemp! Med det kan du kolla vilka temperaturer din processor arbetar på. Är det så att den blivit lite konstigt monterad kan det vara så att den behöver gå ner i effekt för att inte bli för varm. Ser du temperaturer över 80 grader så är det gissningsvis här ditt problem ligger.

GPU-Z är ett bra program för att övervaka grafikkortet. Grafikkortet borde dock arbete på 100%, däremot borde du inte använda minnet på grafikkortet fullt ut. Det som du borde hålla lite koll på här är clockhastighet och temperatur. Om temperaturen blir för hög kan grafikkortet precis som processorn klocka ner sig själv för att inte bli för varm.

Hmm har tyvärr inte tillgång till extra skärm, men dom andra idéerna var ju bra. Återkommer lite när jag gjort benchmark

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

okej gjorde benchmark mina score är 6941 grafik o 4804 cpu

37776 i score totalt står åven valid, får kanske kolla värmen då

grafik test 1 45 fps

grafik test 2 40 fps

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har också ett 1080 fe. När jag körde overwatch första gången så märkte jag att fläkten i grafikkortet gick på max och jag kunde inte ens röra på baksida av datorn utan att nästan bränna mig.

Efter de installerade jag msi afterburners. Där kan man ställa in ur fläkten ska rampas beroende på temperatur. Oavsett om det är det som är ditt problem, så rekommenderar jag att du gör de. Default rampningen i programmet fungerar bra och man kan kryssa i att programmet ska öppnas när Windows startar.

Det kommer förmodligen öka livslängden på ditt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående prova att ställa in en egen fläktkurva

Permalänk
Skrivet av Cnsa:

Hej
Jag har också ett 1080 fe. När jag körde overwatch första gången så märkte jag att fläkten i grafikkortet gick på max och jag kunde inte ens röra på baksida av datorn utan att nästan bränna mig.

Efter de installerade jag msi afterburners. Där kan man ställa in ur fläkten ska rampas beroende på temperatur. Oavsett om det är det som är ditt problem, så rekommenderar jag att du gör de. Default rampningen i programmet fungerar bra och man kan kryssa i att programmet ska öppnas när Windows startar.

Det kommer förmodligen öka livslängden på ditt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

oki då testar jag det men du märkte inte att den presterade sämre?

Permalänk
Medlem

@mellander90: Minns tyvärr inte. Tror bara jag blev rädd och stängde av spelet och försökte fixa fläktarna

Permalänk
Skrivet av Cnsa:

@mellander90: Minns tyvärr inte. Tror bara jag blev rädd och stängde av spelet och försökte fixa fläktarna

Oki då testar jag lite med fläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, kolla damm först, sen kolla belastning+temps när du spelar. Hur länge har du haft lådan? Hur ser det ut inuti?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Som redan nämnts, kolla damm först, sen kolla belastning+temps när du spelar. Hur länge har du haft lådan? Hur ser det ut inuti?

allt ser rent och fint ut så det var ej problemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mellander90:

Hmm har tyvärr inte tillgång till extra skärm, men dom andra idéerna var ju bra. Återkommer lite när jag gjort benchmark

Skickades från m.sweclockers.com

Oftast brukar dessa program skapa loggar så du kan kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Pröva en ominstallation av operativ.

Är det en bra första åtgärd vid sådana här bekymmer tycker du?

OnT:
Ser rent o fint ut är en sak, har du blåst rent kortet?

Har du kollat vad för temp kortet landar på när du kört en stund och du tycker dessa problem inträffar?

Vi måste få nått att gå på.

Permalänk
Digital fyndjägare

Hej @mellander90:
Om jag vore du så hade det första varit o damma av datorn inuti dra ur kortet o stoppa in det efter 2 minuter och sedan ladda ner DDU och ominstallera de senaste drivrutinerna från ett felsäkert läge.

Och för säkerhets skull kolla också i bios så inte du kör med något "inbyggt grafik".. kan jue vara det osckså.

Lycka till o ge så bra svar du kan när du testar dej fram så kan du få hjälp mycket enklare.

DDU -> http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Drivrutin -> http://www.guru3d.com/files-details/geforce-385-28-whql-drive...

TIPS:
Skitbra program för att kolla systemet, temps m.m. som funkar perfekt ihop med RTSS och Afterburner. Med detta program så kan du se informationen direkt när du spelar... så då behöver du inte 2 skärmar eller tabba dej ur spelet.
-> http://www.guru3d.com/files-details/hwinfo64-download.html

Edit: Youtube video som visar lite om hur det funkar...
https://www.youtube.com/watch?v=UfU3WdWS_00

Varma hälsningar!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kör water block och överklocka de så blir de bättre ^^

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Är det en bra första åtgärd vid sådana här bekymmer tycker du?

OnT:
Ser rent o fint ut är en sak, har du blåst rent kortet?

Har du kollat vad för temp kortet landar på när du kört en stund och du tycker dessa problem inträffar?

Vi måste få nått att gå på.

.

Jag dammsög mer. Men kan absolut köpa luft på burk och spreja lite återkommer, ursäkta för sent svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Hej @mellander90:
Om jag vore du så hade det första varit o damma av datorn inuti dra ur kortet o stoppa in det efter 2 minuter och sedan ladda ner DDU och ominstallera de senaste drivrutinerna från ett felsäkert läge.

Och för säkerhets skull kolla också i bios så inte du kör med något "inbyggt grafik".. kan jue vara det osckså.

Lycka till o ge så bra svar du kan när du testar dej fram så kan du få hjälp mycket enklare.

DDU -> http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Drivrutin -> http://www.guru3d.com/files-details/geforce-385-28-whql-drive...

TIPS:
Skitbra program för att kolla systemet, temps m.m. som funkar perfekt ihop med RTSS och Afterburner. Med detta program så kan du se informationen direkt när du spelar... så då behöver du inte 2 skärmar eller tabba dej ur spelet.
-> http://www.guru3d.com/files-details/hwinfo64-download.html

Edit: Youtube video som visar lite om hur det funkar...
https://www.youtube.com/watch?v=UfU3WdWS_00

Varma hälsningar!

ska testa detta tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av wiruxz:

Kör water block och överklocka de så blir de bättre ^^

Kan ej överklocka då jag inte vet hur man gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plockade precis isär mitt 1070FE för rengöring och byte av kylpasta.
Resultatet blev 100MHz högre boostfrekvens p.g.a. bättre kylning.
FE korten dammar igen rätt bra då fläkten går konstant plus att det är trångt mellan flänsarna så damm fastnar lätt.

Enkel "operation".
4 små insex för att få bort kåpan och 4 vanliga stjärnskruvar för att få bort flänsen.
https://www.youtube.com/watch?v=GscQPI7ALwA