Funderar på att uppgradera min dator och behöver hjälp från kunniga medmänniskor!

Permalänk

Funderar på att uppgradera min dator och behöver hjälp från kunniga medmänniskor!

Tjenare!

Lönen börjar komma in nu allt eftersom och jag skall uppgradera mitt system. Mitt stora problem är att jag behöver feedback på vad jag har tänkt mig, om det är bra/dåligt samt vad som skulle kunna förbättras! All vettig information tackas för!

I nuläget lutar det åt följande:
CPU: Intel Core i5 7600K
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance
Moderkort: ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE
GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X
Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm
------------------------------------------------------------------------------------------------------
En fråga jag har till detta är om jag behöver uppgradera mitt nätagg också? (Coolermaster G750M)

Så, hur verkar detta? Som nämnt tidigare så uppskattas all information och all hjälp jag kan få, då jag inte är så kunnig ännu men gärna vill lära mig!

Permalänk
Avstängd

@Krogatjov: Satsa på ett Ryzen 5 system, Intel´s i5:or är inte prisvärda alternativ längre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

SSD eller m.2 hårddisk för spel och operativ vore det första jag skulle köpa

Permalänk
Inaktiv

Vad har du nu?

Permalänk
Skrivet av Mirage:

SSD eller m.2 hårddisk för spel och operativ vore det första jag skulle köpa

SSD är något jag har sedan innan, samma med OS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Krogatjov: Satsa på ett Ryzen 5 system, Intel´s i5:or är inte prisvärda alternativ längre.

Är det så? Har sett väldigt mycket positivt om 7600K och prrsonligen inte varit jättenöjd med komponenter köpta av AMD tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

Är det så? Har sett väldigt mycket positivt om 7600K och prrsonligen inte varit jättenöjd med komponenter köpta av AMD tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det. Det är verkligen inte prisvärt att köpa en i5 idag. Din PSU räcker långt och väl.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

Är det så? Har sett väldigt mycket positivt om 7600K och prrsonligen inte varit jättenöjd med komponenter köpta av AMD tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

När köpte du senast en produkt från amd?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Krogatjov:

Är det så? Har sett väldigt mycket positivt om 7600K och prrsonligen inte varit jättenöjd med komponenter köpta av AMD tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde själv att satsa på ett i5 7600k, slår ryzen 7 i alla dagar och även ryzen 5 i de flesta speltester. Maxar battlefield 1 på ultra med 100/110 fps på 4.5ghz och är väldigt nöjd med min i5 7600k.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

@erssn: När jag köpte delarna till min nuvarande dator, visserligen ingen processor så jag kanske inte kan uttala mig om detta egentligen. Men grafikkortet jag köpte har jag väl varit halvnöjd med. (Datorn köpt för kanske 1- 1½ år sedan)

Permalänk

@Kriddezor: Det är sånt jag läst tidigare också, att det skall vara en väldigt bra och stabil processor som är värd pengarna. Det är därför jag har blivit sugen på det. Sen finns det många som även säger att det möjligtvis inte är det bästa valet om man ska se på det långsiktigt, vilket gjort mig tveksam

Permalänk

@anon42512: I nuläget har jag:
CPU:Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
GPU: ATI AMD Radeon R9 390 Series (Sapphire/PCPartner)
Moderkort: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97P-D3
Nätagg: Cooler Master G750M
Hårddisk: Är jag inte riktigt säker på.
OS: Windows 8.1 Pro

Permalänk

@Dreijer: Skulle du kunna motivera lite varför en i5 inte är en värd investering, trots alla bra recensioner? (Vill få så mycket information och kunskap som möjligt)

Permalänk
Skrivet av Krogatjov:

@Kriddezor: Det är sånt jag läst tidigare också, att det skall vara en väldigt bra och stabil processor som är värd pengarna. Det är därför jag har blivit sugen på det. Sen finns det många som även säger att det möjligtvis inte är det bästa valet om man ska se på det långsiktigt, vilket gjort mig tveksam

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-I...

Du får en del ökning om du jämför med din nuvarande processor.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-5-1600X-vs-Int...

Skulle du däremot välja en ryzen 5 får du i princip samma prestanda.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

@Dreijer: Skulle du kunna motivera lite varför en i5 inte är en värd investering, trots alla bra recensioner? (Vill få så mycket information och kunskap som möjligt)

http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5... Se prestandan hos en överklockad Ryzen 5 1600x i processer som nyttjar fler trådar av processorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

@Loxus: I nuläget har jag:
CPU:Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
GPU: ATI AMD Radeon R9 390 Series (Sapphire/PCPartner)
Moderkort: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97P-D3
Nätagg: Cooler Master G750M
Hårddisk: Är jag inte riktigt säker på.
OS: Windows 8.1 Pro

Min personliga åsikt är att du har för bra dator för att motivera en uppgradering till i5/R5. Kan du klocka det du har? Kanske byta grafikkort till GTX 1080 beroende på upplösning/fps du spelar på.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare: Så det enda jag behöver byta är egentligen GPU isåfall? Klocka är jag personligen inte erfaren med, är det svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

@Knightmare: Så det enda jag behöver byta är egentligen GPU isåfall? Klocka är jag personligen inte erfaren med, är det svårt?

Här skriver Sweclockers lite om att överklocka Haswell:
http://www.sweclockers.com/test/17016-intel-core-i7-4770k-och...

Annars finns nog guide/hjälp att hitta i överklockningsforumet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare: Skall läsa igenom detta, Tack så mycket!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krogatjov:

@erssn: När jag köpte delarna till min nuvarande dator, visserligen ingen processor så jag kanske inte kan uttala mig om detta egentligen. Men grafikkortet jag köpte har jag väl varit halvnöjd med. (Datorn köpt för kanske 1- 1½ år sedan)

AMD´s grafikkort är bra i 1440p och 4k upplösningar, i 1080p och lägre hänger de inte alls med som Nvidia korten. Så byt ut grafikkortet till ett Nvidia GTX 1070/1080 så blir du inte missnöjd.

Sen för din egen skull hoppas jag att du köpte datorn begagnad, för annars blev du blåst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Testpilot

Att uppgradera din nuvarande i5.a mot en annan i5.a är som att kasta pärlor åt svinen, speciellt om du har möjlighet att överklocka din processor till 4.4Ghz eller mer (finns oftast t.o.m. auto-överklockning i BIOS för att nå 4.4Ghz på ASUS, MSI och Gigabytes z-serie av moderkort).

Enda värdiga uppgradering du kan göra på CPU-fronten för spel är att gå mot en Ryzen 5 1600. Den tappar lite i singe thread mot i5 7600k ja, men så fort ett spel kan nyttja mer än 2-3st trådar så springer Ryzen 5 genast iväg (t.ex. Witcher 3).

Så det enda jag skulle göra i dagsläget är att uppgradera ditt grafikkort faktiskt, även slänga in så du har 16Gb RAM också om du har mindre än det.
GTX 1070/1080 är väl att rekommendera som uppgradering, detta då AMD's grafikkort (t.ex RX 580) är antingen pissdyrt eller går inte ens att få tag på p.g.a. mining - Undvik GTX 1060, det är ett subpar kort till RX480/580 (sett till prestanda/krona i mellan segmentet), alt. vänta in Vega 56 och se vart priset landar väl i Sverige. Go big or go home lite på den fronten

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krogatjov:

@Loxus: I nuläget har jag:
CPU:Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
GPU: ATI AMD Radeon R9 390 Series (Sapphire/PCPartner)
Moderkort: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97P-D3
Nätagg: Cooler Master G750M
Hårddisk: Är jag inte riktigt säker på.
OS: Windows 8.1 Pro

Som övriga har sagt så räcker det rätt så långt att bara byta grafikkort. Att byta från en haswell i5:a till en kabylake i5:a kommer förmodligen ge en prestandaökning som knappt är märkbart. Om du vill uppgradera cpu:n så kolla förslagsvis på en begagnad i7 till din nuvarande setup/moderkort. Annars kan du ju avvakta tills nästa generation i5:or/i7:or kommer då det ryktas bli 6kärniga istället för 4kärniga.

Mer att läsa om nästa generations intelprocessorer
http://www.sweclockers.com/nyhet/24294-intel-core-i7-8700k-ar...

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

AMD´s grafikkort är bra i 1440p och 4k upplösningar, i 1080p och lägre hänger de inte alls med som Nvidia korten. Så byt ut grafikkortet till ett Nvidia GTX 1070/1080 så blir du inte missnöjd.

Sen för din egen skull hoppas jag att du köpte datorn begagnad, för annars blev du blåst.

Hur menar du med blåst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Att uppgradera din nuvarande i5.a mot en annan i5.a är som att kasta pärlor åt svinen, speciellt om du har möjlighet att överklocka din processor till 4.4Ghz eller mer (finns oftast t.o.m. auto-överklockning i BIOS för att nå 4.4Ghz på ASUS, MSI och Gigabytes z-serie av moderkort).

Enda värdiga uppgradering du kan göra på CPU-fronten för spel är att gå mot en Ryzen 5 1600. Den tappar lite i singe thread mot i5 7600k ja, men så fort ett spel kan nyttja mer än 2-3st trådar så springer Ryzen 5 genast iväg (t.ex. Witcher 3).

Så det enda jag skulle göra i dagsläget är att uppgradera ditt grafikkort faktiskt, även slänga in så du har 16Gb RAM också om du har mindre än det.
GTX 1070/1080 är väl att rekommendera som uppgradering, detta då AMD's grafikkort (t.ex RX 580) är antingen pissdyrt eller går inte ens att få tag på p.g.a. mining - Undvik GTX 1060, det är ett subpar kort till RX480/580 (sett till prestanda/krona i mellan segmentet), alt. vänta in Vega 56 och se vart priset landar väl i Sverige. Go big or go home lite på den fronten

Haha jo det är så jag känner och därför lutar det åt ett 1080 just nu! Tackar för nyttig information!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krogatjov:

Hur menar du med blåst?

Skickades från m.sweclockers.com

För att det var gamla grejer redan då. Men det beror ju på vad du betalade förstås.

Permalänk

@anon42512: Kan vara så att jag köpte den för 2 - 2½ år sedan också. Tycker ofta det gått kortare tid än vad det faktiskt har Var inte riktigt säker så det var därför jag skrev "kanske" innan

Permalänk
Avstängd

@Krogatjov: Även om det var för 2år sen så köpte du ett mediokert bygge, Intel hade relativt nyligen släppt Skylake plattformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Det stora problemet när jag köpte datorn var att jag inte hade så jättemycket pengar, så kunde inte köpa allt för dyra prylar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krogatjov:

@Peppar2014: Det stora problemet när jag köpte datorn var att jag inte hade så jättemycket pengar, så kunde inte köpa allt för dyra prylar.

? Priserna var ju desamma.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krogatjov:

@Peppar2014: Det stora problemet när jag köpte datorn var att jag inte hade så jättemycket pengar, så kunde inte köpa allt för dyra prylar.

Och var det 2.5 år sen hade inte Skylake släppts ännu