Vad kommer att försvinna om jag byter moderkort?

Permalänk

Vad kommer att försvinna om jag byter moderkort?

Jag skulle vela uppgradera mitt moderkort eftersom att det är gammalt och inte supportar någon I7 processor som finns att köpa i närheten.
Skulle någon kunna berätta för mig vad som kommer försvinna när jag byter och vad jag kommer behöva ominstallera?
Jag tror att Windows försvinner. Behöver man köpa en ny nyckel eller är det bara att uppge den gamla?

Intel Core I5 4690 3,5 Gigahertz

Gigabyte Z97X Gaming 3

16GB DDR3

Msi Geforce gtx 970 4G

Lägga till datorspecs
Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

Jag skulle vela uppgradera mitt moderkort eftersom att det är gammalt och inte supportar någon I7 processor som finns att köpa i närheten.
Skulle någon kunna berätta för mig vad som kommer försvinna när jag byter och vad jag kommer behöva ominstallera?
Jag tror att Windows försvinner. Behöver man köpa en ny nyckel eller är det bara att uppge den gamla?

vore det inte bättre om du skrev vad du har för delar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det moderkortet supportar top of the line haswell-refresh och broadwell (4790k respektive 5775C) och några xeoner. http://www.gigabyte.com.au/Motherboard/GA-Z97X-Gaming-3-rev-1...

Det du INTE får in är t.ex.7700k, 6700k eller liknande. Vill du använda skylake eller kaby lake så är det ett moderkort med Z170 eller Z270 som gäller och till det behöver du också nytt minne och windows. Där är det en generationskillnad på ich 10% för en kostnad på 3-4k+

Så frågan jag ställer dig...Vad vill du uppnå med en uppgradering? Leta upp en 4790k om du vill ha in en i7

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

vi kan ju börja med varför du tycker det är värt uppgradera? om det är för spel så är det knappast värt dom 6-8000kr som det kostar.
så köpa processor+Moderkort+DDR4 minnen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Passar alla slags Ram minnen i alla moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Passar alla slags Ram minnen i alla moderkort?

Nope. Det du har är den äldre generationen (DDR3) och numera så används DDR4 och de är olika inpassning. Sedan finns det SODIMM som man kan se mer som en formfaktor som används i laptops och är de också baserat på DDR4 (kallas oftast SODIMM DDR4)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@infigo: Så jag kan alltså använda alla ddr3 minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@infigo: Så jag kan alltså använda alla ddr3 minnen?

Det beror på vad du menar. Ja du kan använda ett DDR3 minne från t.ex. kingston när du har t.ex. corsair minnen i nu. Ska du ha en nyare platform så behöver du DDR4 och där passar INTE DDR3

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@Luksenburg: varför vill du uppgradera processorn ? om du spelar så kan det ju lika gärna vara grafikkortet som inte hänger med..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Jag vill uppgradera för att kunna spela Battlefield 1 eftersom att det är rekomenderat att ha en I7 fast jag har en i5 och det finns inte några i7 till den socketen jag har

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

@Grönahunden: Jag vill uppgradera för att kunna spela Battlefield 1 eftersom att det är rekomenderat att ha en I7 fast jag har en i5 och det finns inte några i7 till den socketen jag har

Näe, det är väl för "jag vill uppgradera för att skryta för mina vänner xDDD"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Grönahunden: Jag vill uppgradera för att kunna spela Battlefield 1 eftersom att det är rekomenderat att ha en I7 fast jag har en i5 och det finns inte några i7 till den socketen jag har

Well du behöver ingen i7 för det och om du vill ha en så kolla begagnatmarknaden efter en 4790k eller vanliga 4790. Det skiljer typ 10% i prestanda i Battlefield 1 med en 4690k vs 4790k. Det är det smartaste valet att uppgradera till om du vill göra det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Grönahunden: Jag vill uppgradera för att kunna spela Battlefield 1 eftersom att det är rekomenderat att ha en I7 fast jag har en i5 och det finns inte några i7 till den socketen jag har

Alltså seriöst, trollar du bara med folk eller?!

Det moderkortet supportar top of the line haswell-refresh och broadwell (4790k respektive 5775C)

Dessutom går det aldeles utmärk att spela BF1 med den setupen du har angett att du äger redan idag.

Det här kanske går lite över huvudet nu men om du läser på lite kanske du inser att det finns i7'or som presterar sämre än den i5a du har idag. i7 eller i5 är inget statiskt mått på prestanda.

i3/i5/i7 explained

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

@Grönahunden: Jag vill uppgradera för att kunna spela Battlefield 1 eftersom att det är rekomenderat att ha en I7 fast jag har en i5 och det finns inte några i7 till den socketen jag har

vad vill du uppnå 150fps i ultra ?
jag har mina tvivel att en i7 4790k skulle hjälpa i BF1.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Byte av moderkort

Skulle någon kunna berätta vad det är som kommer hända om jag byter moderkort?
Jag vet att windows kommer försvinna. Kommer jag behöva köpa en ny nyckel?

Permalänk
Inaktiv

Windows kommer inte försvinna. Däremot hur det fungerar efter ett moderkortsbyte låter jag vara osagt.

Kommer du behöva köpa en ny nyckel? Beror ju på vilken sorts licens du har. Om det är för en dator bara så det låser sig mot moderkortet, eller om du kan använda licensen på flera datorer.

Permalänk
Medlem

Snarare så att du behöver göra en ny windowsinstallation om du byter moderkort. Se ovan, vad har du för licens?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Luksenburg: Om du har Windows 10 (version 1607 eller senare) så kan du kolla denna sida https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Du har kanske redan kopplat den digitala Windows 10 licensen till ett Microsoft konto, det kan du kolla i Windows 10 genom att klicka på Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering

Visa signatur

janee

Permalänk

Vad kommer att försvinna om jag byter moderkort?

Hej, jag funderar på att byta moderkort eftersom att jag har socket 1150 på det kortet jag har nu och inga processorer som är "bra" enligt mig har socket 1150 utan de flesta jag kollat på har socket 1151. Jag har kollat på att köpa https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...
som modekort och https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intels...
som processor.

Det jag vet är att Windows kommer försvinna men vad kommer försvinna mer? Kommer jag kunna koppla in mina hårdiskar och använda samma data som på det förra moderkortet eller kommer jag att behöva formatera hårdiskarna för att kunna koppla in dem?

Och så har jag en till fråga till er. Vilka komponenter i min dator behöver jag installera drivrutiner till? (kommer drivrutinerna försvinna till mitt grafik kort och alla andra komponenter som behöver drivers om jag skaffar ett nytt moderkort)?

ALLA mina delar (vilka av dessa delar behöver drivrutiner)
DVD : ASUS DRW -24F1ST
PSU : CORSAIR CX 600M
CPU : Intel LGA 1150 Core i5 -4690
Vattenkylning CPU : Cooler Master Seldon 120V v2 CPU Cooler
Moderkort : Gigabyte LGA 1150 GA-Z97X-GAMING 3
RAM : HYPER X FURY DDR3 1600 MHz 16GB red
GPU : MSI Geforce GTX 970 4GB GDDR5
SSD : Crucial MX200 250GB 2.5# SSD
HDD : Seagate Barracuda 1TB SATA 3.0

Kommer moderkortet som är länkat ovan passa med mitt chassi? Coolermaster CM STORM SCOUT 2?

Dålig rubrik /mod
Permalänk
Medlem

Ingenting kommer försvinna från dina hårddiskar bara för att du byter moderkort och processor, inklusive Windows. Däremot så är det rekommenderat att ominstallera Windows när man byter moderkort, för att undvika strul med drivrutiner. Nyare versioner av Windows har dock blivit bättre på den punkten, så det kan ibland fungera att bara byta hårdvaran och hoppas att Windows fixar rätt drivrutiner själv.

Om du väljer att installera om Windows så ryker förstår alla drivrutiner med, och kommer behöva installeras om. En del drivrutiner kommer Windows troligtvis att installera automatiskt, medan andra behöver installeras manuellt. Du märker väl vad som fungerar och inte fungerar i så fall.

Det nya moderkortet har för övrigt samma formfaktor som ditt gamla, ATX, och kommer därför passa i ditt ATX-chassi.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver även köpa nytt minne... DDR4 istället för DDR3.

Permalänk

@perost: Hur ska jag ominstallera windows? Är nybörjare haha har aldrig ens öppnat en dator förutom att blåsa ur den

Permalänk

@pv2b: Med tanke på att du måste köpa DDR4 minnen också så kan du ju lika gärna köpa en AMD Ryzen 5 1600 och ett B350 moderkort till det, så kommer du lite billigare undan än med en 7700K

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

@Anonymous FTW: Pappa betalar ))

Permalänk
Inaktiv

Är inte så fantastiskt att uppgradera till 7700K.

https://valid.x86.fr/8cs05v

Permalänk

@anon176726: Haha är du ironisk?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luksenburg:

@prix: Haha är du ironisk?

Nej, du skulle kunna sälja din cpu och köpa en 4790k, kanske kommer kosta dig 800kr till skillnad mot att köpa nytt mobo, cpu och ram som kommer kosta dig 6k.
Du skulle ha samma prestanda och 5200kr kvar. Som du skulle kunna lägga på en ny burk när Coffee Lake kommer, som faktiskt ser ut att vara en uppgradering VÄRD från 4790/6700/7700.

Vad är det du gör vid datorn?

Permalänk

@anon176726: Spelar och sånt. Spelen jag spelar är la CS BF4 (vill spela BF1 men går inte som smör och om jag får pyttelite lagg i ett spel så anser jag att datorn är värdelös. Min processor är inte ens tillräckligt bra för att ens vara på system requirements på BF1

Permalänk

Hur ominstallerar man?

Jag har hört att man ska ominstallera windows när man sätter i ett nytt moderkort.
Är det sant eller är det bullshit?
Hur ominstallerar man windows då? Windows finns väll redan på hårdisken när man kommer in i nya bios.
Skulle någon kunna länka en video med hur man går till väga?