SPEL-dator Bygges (10k) för spel PUBG [Edit: ny budget: 17K]

Permalänk
Medlem

SPEL-dator Bygges (10k) för spel PUBG [Edit: ny budget: 17K]

Hej! Jag behöver hjälp att välja ut komponenter för en dator som ska klara av spelet pubg utan konstigheter. Budget gärna runt 10k! Är tyvärr inte allt för data kunnig

Vill ha 16gig ram + bra grafik kort / processor för pubg

Mvh

Ny budget: 17K /mod

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sweclockers
Du kan få hjälp med att sätta ihop ett paket av folk utan att betala någon. Det finns även en massa trådar tidigare på forumet för datorer med den här budgeten som du kan kolla på. Känner du någon som kan bygga ihop den till dig eller har du tänkt låta butiken sköta det? Annars finns det en tråd där man kan be om hjälp med att bygga ihop datorn om du tycker det verkar läskigt. Där kan du bjuda på en pizza eller något som tack.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Skulle gå på: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Eller köpa bättre begagnat på marknaden. Får du 1080 för nästan samma pris och just nu är det gratis att annonsera.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10633766/

Va tycks om denna? Fick detta som tips av en hygglig kille. Tänkt spela pubg som tidigare sagt, på ganska hög grafik / vill ligga 100+fps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10633766/

Va tycks om denna? Fick detta som tips av en hygglig kille. Tänkt spela pubg som tidigare sagt, på ganska hög grafik / vill ligga 100+fps

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör lägga mycket kraft på grafikkort isåfall, det är väldigt krävande.

Mitt tips är begnagnat marknaden, har svårt att tro att du får några 100+ fps med ett 1050-1060 kort tyvärr :/

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av AjNoX:

Du bör lägga mycket kraft på grafikkort isåfall, det är väldigt krävande.

Mitt tips är begnagnat marknaden, har svårt att tro att du får några 100+ fps med ett 1050-1060 kort tyvärr :/

Om man kör 1070 då? hur skulle du bygga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Om man kör 1070 då? hur skulle du bygga?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett gtx 1070 är nog att rekommendera om man vill ligga runt 100fps på high settings alternativt ett begagnat gtx 980 ti.
Jag kör med en i5 4670k 4.4Ghz och ett gtx 980 ti ligger runt 100 fps men det droppar ibland då processorn är en ganska stor flaskhals.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ett gtx 1070 är nog att rekommendera om man vill ligga runt 100fps på high settings alternativt ett begagnat gtx 980 ti.
Jag kör med en i5 4670k 4.4Ghz och ett gtx 980 ti ligger runt 100 fps men det droppar ibland då processorn är en ganska stor flaskhals.

Okok 1070 lär räcka, kör ju 1980-1020 grafik och very low på allt annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ett gtx 1070 är nog att rekommendera om man vill ligga runt 100fps på high settings alternativt ett begagnat gtx 980 ti.
Jag kör med en i5 4670k 4.4Ghz och ett gtx 980 ti ligger runt 100 fps men det droppar ibland då processorn är en ganska stor flaskhals.

O var hittar man pålitliga begagnade grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

O var hittar man pålitliga begagnade grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers marknadsplats är nog att rekommendera, ligger några gtx 980 ti uppe till salu nu och presterar likvärdigt med gtx 1070.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

I ett specifikt battlegrounds test ser jag att Intel 7600K slår amd Ryzen 1600x i fps, speciellt om du ska spela på 1080p. http://www.tweaktown.com/articles/8189/playerunknowns-battleg...

Så en en 7600k kommer du nog längre på om huvudfokus är battlegrounds. Köp med en kylare (https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...)
och överklocka lite då core speed verkar vara det som kör skillnaden. Om inte du är kunning på sånt så känner du knaske någon som är? Det är iallafall väldigt enkelt om du är villig att lägga ner några minuter på att kolla upp en guide.

Skulle passa mig för Gigabytes GI 1070 då många har rapporterat på spojltjut och hög ljudnivå på just den modellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som inte har nämnts i den här tråden som jag tycker är viktigt:

Playerunknown's Battlegrounds är ett spel som fortfarande är i "early access". Spelet är också känt för att vara dåligt optimerat. Jag har hört historier om att det finns personer som sitter på 1080 Ti-kort eller liknande och spelet *fortfarande* inte flyter på till 100%.

Om din förväntning är att du ska kunna köpa någon som helst PC för 10000 kr, eller ens för det dubbla, som klarar av PUBG helt problemfritt så måste du definiera mer specifikt vad "utan konstigheter" betyder. Detta beror alltså på att själva spelet inte är färdigt, inte på att datorn är dålig.

Du kommer alltså behöva att ställa om inställningar. Att PUBG går dåligt på din befintliga dator är alltså inte nödvändigtvis en indikation på att din nuvarande dator är dåligt på något sätt. Du har ju inte skrivit ut vad du sitter på för dator nu, det kan vara så att den dator du får nu inte kommer vara särskilt mycket snabbare, eller att det är så att du kan göra uppgraderingar till den istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazyo:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10633766/

Va tycks om denna? Fick detta som tips av en hygglig kille. Tänkt spela pubg som tidigare sagt, på ganska hög grafik / vill ligga 100+fps

Skickades från m.sweclockers.com

Högra krav med liten budget går inte ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

I ett specifikt battlegrounds test ser jag att Intel 7600K slår amd Ryzen 1600x i fps, speciellt om du ska spela på 1080p. http://www.tweaktown.com/articles/8189/playerunknowns-battleg...

Så en en 7600k kommer du nog längre på om huvudfokus är battlegrounds. Köp med en kylare (https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...)
och överklocka lite då core speed verkar vara det som kör skillnaden. Om inte du är kunning på sånt så känner du knaske någon som är? Det är iallafall väldigt enkelt om du är villig att lägga ner några minuter på att kolla upp en guide.

Skulle passa mig för Gigabytes GI 1070 då många har rapporterat på spojltjut och hög ljudnivå på just den modellen.

Menar du i5 intel 7600k? Du verkar kunnig som tusan om spelet även. Kan ej hjälpa mig sätta ihop en på inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Något som inte har nämnts i den här tråden som jag tycker är viktigt:

Playerunknown's Battlegrounds är ett spel som fortfarande är i "early access". Spelet är också känt för att vara dåligt optimerat. Jag har hört historier om att det finns personer som sitter på 1080 Ti-kort eller liknande och spelet *fortfarande* inte flyter på till 100%.

Om din förväntning är att du ska kunna köpa någon som helst PC för 10000 kr, eller ens för det dubbla, som klarar av PUBG helt problemfritt så måste du definiera mer specifikt vad "utan konstigheter" betyder. Detta beror alltså på att själva spelet inte är färdigt, inte på att datorn är dålig.

Du kommer alltså behöva att ställa om inställningar. Att PUBG går dåligt på din befintliga dator är alltså inte nödvändigtvis en indikation på att din nuvarande dator är dåligt på något sätt. Du har ju inte skrivit ut vad du sitter på för dator nu, det kan vara så att den dator du får nu inte kommer vara särskilt mycket snabbare, eller att det är så att du kan göra uppgraderingar till den istället.

Sorry för vag information, jag sitter på en 10 år gammal dator så den e ju skräp. Allt är bättre , men min kompis la 10k för två år sen på en data o den funkar galant. Allt jag vet sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Har en poäng med att det är ett early access, själv kör jag 1080 Ti med ostabila fps. (Dock 1440p skärm).
Hört att folk får bättre med 1080.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

I ett specifikt battlegrounds test ser jag att Intel 7600K slår amd Ryzen 1600x i fps, speciellt om du ska spela på 1080p. http://www.tweaktown.com/articles/8189/playerunknowns-battleg...

Så en en 7600k kommer du nog längre på om huvudfokus är battlegrounds. Köp med en kylare (https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...)
och överklocka lite då core speed verkar vara det som kör skillnaden. Om inte du är kunning på sånt så känner du knaske någon som är? Det är iallafall väldigt enkelt om du är villig att lägga ner några minuter på att kolla upp en guide.

Det testet är innan den första stora optimeringen/fps boosten samt innan optimeringen för mer än 4 cores. Dvs helt orelevant.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

@tretton37: Jaha. Jo det var ju ett tag sedan. Inte sett några nya jämförelser sedan dock för att få bekräftat att Ryzen faktiskt gått om. Så ej helt orelevant utan ny info.

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

@tretton37: Jaha. Jo det var ju ett tag sedan. Inte sett några nya jämförelser sedan dock för att få bekräftat att Ryzen faktiskt gått om. Så ej helt orelevant utan ny info.

Jag har stabilare fps och högre efter updateringen mot 4+ threads med ryzen 1700 vs min 4770k som i princip har samma ICP. 3440x1440 med 1080ti.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

@Crazyo:

Jag skulle defenetivt kikat på beg marknaden, jag fick ca 2000kr för mitt 980 kort, de verkar som 980ti lutar mot 3000kr nu så de kan vara ett vettigt kort att köpa.
(ref: http://www.sweclockers.com/marknad/144688-gtx-980-ti-strix )

Då har du 7000kr kvar till övrigt, jag tror ju Ryzen 1500X / 1600X eller en i5-7 i7-whatever presterar tillräkligt allihoppa så pengarna får väl avgöra
(CPU kör jag själv i7 så aldrig kollat övriga segmentet, de finns flertal trådar om vilken som är mest bang-per-buck här på swe.)

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heymelon:

@tretton37: Jaha. Jo det var ju ett tag sedan. Inte sett några nya jämförelser sedan dock för att få bekräftat att Ryzen faktiskt gått om. Så ej helt orelevant utan ny info.

Finns som en nyhetsnotis i arkivet http://www.sweclockers.com/nyhet/24256-playerunkowns-battlegr...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Om man kör 1070 då? hur skulle du bygga?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

10995, vettigt pris färdig att spela på

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av AjNoX:

Fast 8gig ram e sämst för pub

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Crazyo: Du kommer inte få något bättre med en 10k budget, så det är bara att gilla läget. Vi pratar minst 15k om du vill ha en dator som möter dina krav.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Fast 8gig ram e sämst för pub

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt svar, det är din budget som avgör och att fördela pengarna på prestanda är inte alltid lätt. Själv skulle jag prioritera CPU & GPU före ram men visst om du vet vad du vill ha så. Ram är ändå det enklaste & billigaste och uppgradera när du har råd.

En bra "start" dator för en billig peng helt enkelt som går att uppgradera. Sen att du slipper bygga den måste ju vara värt något också.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator bygges! Budget 14-17k (spel PUBG)

Tjena! Ska spela pubg, har en ny budget på 14-17k, vill ligga på bra fps o hög grafik. Sätt gärna ihop ett exempel på inet åt mig. Har inte jätte koll på datorer e lite ny i branschen så vore fantastisktom ni kunniga kunde hjälpa mig.

Spelet heter player unknown battle ground och är väldigt krävande , såsom hög grafik mkt ram minne och processor va jag förstått:p

vill spela på 1440P 144hz.

Hoppas ni kan hjälpa okunniga jag.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av AjNoX:

Skönt svar, det är din budget som avgör och att fördela pengarna på prestanda är inte alltid lätt. Själv skulle jag prioritera CPU & GPU före ram men visst om du vet vad du vill ha så. Ram är ändå det enklaste & billigaste och uppgradera när du har råd.

En bra "start" dator för en billig peng helt enkelt som går att uppgradera. Sen att du slipper bygga den måste ju vara värt något också.

Sorry för dåligt otrevligt svar, är i Spanien o va lite upptagen . Ursäkta mig! Har en ny budget nu på datorn vill ligga mellan 14-17k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Crazyo: Du kommer inte få något bättre med en 10k budget, så det är bara att gilla läget. Vi pratar minst 15k om du vill ha en dator som möter dina krav.

Har förstått det nu! Vart lite naiv, ny budget på 17k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den upplösningen i 144 fps? I pubg? På höga inställningar? Då får du nog räkna med ett GeForce 1080 Ti, och det äter upp mer än halva din budget... Pubg gillar 8 trådar, minst 12gb ram och mer än 4gb vram enligt min erfarenhet, så kolla in andra köprådstrådar i din budget med paket med antingen Intel i7 eller AMD Ryzen 5 eller 7, de brukar vara viktade med så bra grafikkort som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII