Audio interface med xlr mikrofon.

Permalänk
Medlem

Audio interface med xlr mikrofon.

Hej!

Total nybörjare inom ljud så om jag har slarvat bort mig totalt nu så får ni gärna rätta mig.

Men, som jag har förstått det så för att få ut absoluta maximala kvalité så ska man köra med XLR mikrofon kopplat till ett audio interface som sedan är kopplat till datorn. Hur det är kopplat till datorn verkar handla om vilket uttag man har, t.ex. USB, Firewire eller Thunderbolt. Det är här jag tappar bort mig lite grann. Är det verkligen någon skillnad på ljudkvalitén från mikrofonen om man kör XLR till audio interface till USB jämfört med att bara köra samma mikrofon via USB direkt till datorn?
Gör audio interfacet något speciellt som jag helt och hållet har missat?

Tacksam för svar, då huvudvärken kring detta ämne börjar bli för mycket.

Visa signatur

ASUS Maximus XI Extreme, Intel i9-9990k @ 5.0GHz OC, Asus Strix GTX1080, G.Skill Trident RGB DDR4 @ 16GB, HDD 1TB, SSD Samsung 840 EVO 120GB, Samsung NVMe SSD 960 PRO, SSD Samsung 850 EVO 1TB, ASUS ROG Swift PG279Q, Asus VG248QE.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrH4U:

Hej!

Total nybörjare inom ljud så om jag har slarvat bort mig totalt nu så får ni gärna rätta mig.

Men, som jag har förstått det så för att få ut absoluta maximala kvalité så ska man köra med XLR mikrofon kopplat till ett audio interface som sedan är kopplat till datorn. Hur det är kopplat till datorn verkar handla om vilket uttag man har, t.ex. USB, Firewire eller Thunderbolt. Det är här jag tappar bort mig lite grann. Är det verkligen någon skillnad på ljudkvalitén från mikrofonen om man kör XLR till audio interface till USB jämfört med att bara köra samma mikrofon via USB direkt till datorn?
Gör audio interfacet något speciellt som jag helt och hållet har missat?

Tacksam för svar, då huvudvärken kring detta ämne börjar bli för mycket.

Det du kallar interface är ett ljudkort och mikrofonförstärkare och kvaliten skiljer beroende på prisklass. Det brukar mest handla om billigare konstruktioner när man bygger in det i mikrofonen för att göra en "usbmikrofon" men inget hindrar att man tar världens bästa prylar inom varje kategori och bygger ihop men marknaden är troligtvis extremt liten för den typen av produkt så ingen tillverkar nått sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du kallar interface är ett ljudkort och mikrofonförstärkare och kvaliten skiljer beroende på prisklass. Det brukar mest handla om billigare konstruktioner när man bygger in det i mikrofonen för att göra en "usbmikrofon" men inget hindrar att man tar världens bästa prylar inom varje kategori och bygger ihop men marknaden är troligtvis extremt liten för den typen av produkt så ingen tillverkar nått sånt.

Alright, det säger ju faktiskt en del. Ska jag vara ärlig så tänkte jag aldrig på att audio interface faktiskt skulle kunna vara ljudkort.

En ytterligare fråga på det då, skulle jag få ut bättre ljudkvalité om jag använde mig av t.ex. denna http://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ESI-U22XT-... och en Yeti PRO med XLR kontakt imellan, eller skulle jag lika gärna kunna använda mig av vanliga Yeti (eller yeti pro) och USB utgången?

Visa signatur

ASUS Maximus XI Extreme, Intel i9-9990k @ 5.0GHz OC, Asus Strix GTX1080, G.Skill Trident RGB DDR4 @ 16GB, HDD 1TB, SSD Samsung 840 EVO 120GB, Samsung NVMe SSD 960 PRO, SSD Samsung 850 EVO 1TB, ASUS ROG Swift PG279Q, Asus VG248QE.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrH4U:

Alright, det säger ju faktiskt en del. Ska jag vara ärlig så tänkte jag aldrig på att audio interface faktiskt skulle kunna vara ljudkort.

En ytterligare fråga på det då, skulle jag få ut bättre ljudkvalité om jag använde mig av t.ex. denna http://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ESI-U22XT-... och en Yeti PRO med XLR kontakt imellan, eller skulle jag lika gärna kunna använda mig av vanliga Yeti (eller yeti pro) och USB utgången?

Jag vet inte hur de mikrofonerna låter men exakt vad är du ute efter ? Ska du ha bra ljudkvalitet så behöver du en bra mikrofon och det innebär även att du får med alla ljud som finns i omgivningen så har du akustikbehandlat rummet och sett till att det också är tyst i det så att inga datorrelaterade ljud existerar i rummet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur de mikrofonerna låter men exakt vad är du ute efter ? Ska du ha bra ljudkvalitet så behöver du en bra mikrofon och det innebär även att du får med alla ljud som finns i omgivningen så har du akustikbehandlat rummet och sett till att det också är tyst i det så att inga datorrelaterade ljud existerar i rummet ?

Det jag är ute efter är att få reda på om det är värt att skaffa ett ljudkort och en mikrofon med XLR jämfört med mikrofon direkt in i burken. Jag förstår om det är svårt att säga ja eller nej på en sådan fråga, men borde det bli bättre kvalité rakt av jämfört med att enbart köra USB? Eller är det så (om jag förstått det rätt) att med ljudkortet och XLR så får jag bara bättre gain på mikrofonen?

Som sagt, är helt jävla lost när det kommer till ljud och allt som tillhör, så om jag verkar lite efter är det inte helt fel.

Visa signatur

ASUS Maximus XI Extreme, Intel i9-9990k @ 5.0GHz OC, Asus Strix GTX1080, G.Skill Trident RGB DDR4 @ 16GB, HDD 1TB, SSD Samsung 840 EVO 120GB, Samsung NVMe SSD 960 PRO, SSD Samsung 850 EVO 1TB, ASUS ROG Swift PG279Q, Asus VG248QE.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrH4U:

Det jag är ute efter är att få reda på om det är värt att skaffa ett ljudkort och en mikrofon med XLR jämfört med mikrofon direkt in i burken. Jag förstår om det är svårt att säga ja eller nej på en sådan fråga, men borde det bli bättre kvalité rakt av jämfört med att enbart köra USB? Eller är det så (om jag förstått det rätt) att med ljudkortet och XLR så får jag bara bättre gain på mikrofonen?

Som sagt, är helt jävla lost när det kommer till ljud och allt som tillhör, så om jag verkar lite efter är det inte helt fel.

Eftersom usbmikofoner i princip bara finns som budget och undre medelklass och lösdelar finns både över och under i kvalitet/pris så går det inte att svara på den frågan, skaffar du lösdelar så är det däremot mer flexibelt och du ha oerhört många fler kombinationer att välja mellan.
Det beror helt enkelt på hur smidigt det ska vara att ansluta mot datorn och frågan är om du verkligen vill ha en bra mikrofon för de plockar upp alla ljud så för datorbruk är det oftast lämpligast med en lagom dålig i stället för en bra "musikmikrofon"
Har du bra omgivning så kan en bra mikrofon göra att du låter naturligt men har du dålig akustik i rummet eller störande ljud i bakgrunden så låter det troligen sämre om du skaffar en bra mikrofon om det är taluppfattbarhet du är ute efter.
Besök en musikhandel och kolla/prova prylar.
Gain är nog en av de mindre intressanta parametrarna,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrH4U:

Det jag är ute efter är att få reda på om det är värt att skaffa ett ljudkort och en mikrofon med XLR jämfört med mikrofon direkt in i burken. Jag förstår om det är svårt att säga ja eller nej på en sådan fråga, men borde det bli bättre kvalité rakt av jämfört med att enbart köra USB? Eller är det så (om jag förstått det rätt) att med ljudkortet och XLR så får jag bara bättre gain på mikrofonen?

Som sagt, är helt jävla lost när det kommer till ljud och allt som tillhör, så om jag verkar lite efter är det inte helt fel.

Jag tror du har snöat in dig lite för mycket på själva anslutningen, ta först reda på ditt behov eftersom olika mikrofoner har olika "syften" beroende på hur de skall användas.

Sean angående kvalitet. Mikrofonerna varierar utifrån pris och märke. Skall du ha en ordentlig studio mic kan det kosta skjortan och den Blue Yeti som du är ute efter är som en droppe i havet.

En ok sida med allt inom studio
http://www.ordermusic.se/#/start/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tror du har snöat in dig lite för mycket på själva anslutningen, ta först reda på ditt behov eftersom olika mikrofoner har olika "syften" beroende på hur de skall användas.

Sean angående kvalitet. Mikrofonerna varierar utifrån pris och märke. Skall du ha en ordentlig studio mic kan det kosta skjortan och den Blue Yeti som du är ute efter är som en droppe i havet.

En ok sida med allt inom studio
http://www.ordermusic.se/#/start/

Att jag kan ha snöat in mig på anslutningar är inget jag blir förvånad över, så är det säkert. Men då ska jag fortsätta att kolla runt lite och se om jag kan hitta något annat.

Hela anledningen varför jag tog Yeti Pro som ett exempel är för att den verkar dyka upp lite överallt som en bra "nybörjarmick". Det har varit antagligen den eller Razers Seiren pro som folk rekommenderat av xlr mickar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS Maximus XI Extreme, Intel i9-9990k @ 5.0GHz OC, Asus Strix GTX1080, G.Skill Trident RGB DDR4 @ 16GB, HDD 1TB, SSD Samsung 840 EVO 120GB, Samsung NVMe SSD 960 PRO, SSD Samsung 850 EVO 1TB, ASUS ROG Swift PG279Q, Asus VG248QE.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt sjunga, eller spela in akustiska instrument med mic'en ?

Edit: Om inte, så kvittar det egentligen om du går på XLR med interface eller en usb-mic. Du kommer inte märka någon "större" skillnad i kvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrH4U:

Att jag kan ha snöat in mig på anslutningar är inget jag blir förvånad över, så är det säkert. Men då ska jag fortsätta att kolla runt lite och se om jag kan hitta något annat.

Hela anledningen varför jag tog Yeti Pro som ett exempel är för att den verkar dyka upp lite överallt som en bra "nybörjarmick". Det har varit antagligen den eller Razers Seiren pro som folk rekommenderat av xlr mickar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en del "musikmikrofoner" med usbanslutning också och det finn även speciella ljudkort som man kan montera direkt på mikrofonen så att den blir väldigt lik en usbmikrofon, bara lite klumpigare storlek.
det finn också mixers med integrerade ljudkort och flera andra kombinationer, det handlar om vad man ska använda det till.
ska man hålla på seriöst med musik och använda mer än 1 mikrofon så är det för det mesta enklare att ansluta analogt via en mixer för att inte få problem med latens men för prat vid en dator å är det ofta enklare med en usbmikrofon.
Med en sån här kan vilken mikrofon som helst bli en "usbmikrofon" man bara monterar ljudkortet direkt i xlrkontakten på mikrofonen och den stödjer även fantommatning.

http://www.shure.com/americas/products/accessories/microphone...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas två anledningar med XLR mic.

1. Fantommatning - micken behöver en spänning på 48V för att fungera.
2. Balancerad signal - med två motvända signaler och en OP amp som ingång så får man bort de flesta störningar.

En proffesionell mick har lägre brus och bättre frekvenskurva och dynamik. Om det behövs vet du bäst själv.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies