Gamingdator, fpshooters, budget 20-25k

Permalänk
Medlem

Gamingdator, fpshooters, budget 20-25k

Hej!
Har inte haft någon speldator på rätt många år nu och vill återuppta min gamla hobby och har nu en fin "liten" summa att lägga på detta.
Jag är ute efter att kunna spela de senaste mest krävande spelen i så hög upplösning som möjligt och med så bra fps som möjligt utifrån min budget. Dock har jag bara en mus och bärbar dator för närvarande så behöver en skärm också där jag inte har några kunskaper så vill gärna ha förslag på någon som passar mina krav.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade främst tittat på ett system baserat på en i7 7700K tillsammans med en påkostad trevlig skärm. En 7700K ger dig absolut flest fps i de allra flesta spel idag. Typ såhär:

Sen om du vill få ner priset lite så ta ett billigare grafikkort, det kommer ändå nya ganska frekvent och är lätt att byta ut. Det viktigaste är imo att ha en bra grund i övrigt som kan hänga med bra över flera grafikkortsgenerationer.

Kom även på att 250GB SSD kan vara lite snålt. En extra hårddisk kan vara trevligt också...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag hade främst tittat på ett system baserat på en i7 7700K tillsammans med en påkostad trevlig skärm. En 7700K ger dig absolut flest fps i de allra flesta spel idag. Typ såhär:

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10634772/

Sen om du vill få ner priset lite så ta ett billigare grafikkort, det kommer ändå nya ganska frekvent och är lätt att byta ut. Det viktigaste är imo att ha en bra grund i övrigt som kan hänga med bra över flera grafikkortsgenerationer.

Kom även på att 250GB SSD kan vara lite snålt. En extra hårddisk kan vara trevligt också...

Gigabytefläktarna låter som en vindtunnel, rekommenderar en annan variant av 1080ti om man störs av oljudet.
Har haft dåliga upplevelser med Acers skärmar så jag skulle föreslå denna istället:
https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...
Verkar som att den dessutom är på REA

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Gigabytefläktarna låter som en vindtunnel, rekommenderar en annan variant av 1080ti om man störs av oljudet.
Har haft dåliga upplevelser med Acers skärmar så jag skulle föreslå denna istället:
https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...
Verkar som att den dessutom är på REA

Ok, vad finns det för något motsvarande alternativ i samma klass utan något medföljande vindtunneltjut?
Tack för skärmförslaget också!

Permalänk
Medlem

@Starric: Jag gillar ditt förslag men förstår ej varför du rekommenderar en fyrkärnig i7 2017 när Coffee Lake släpps snart med 6 kärnor 12 trådar och Ryzen 5 samt 7 redan finns med 6 respektive 8 kärnor.

7700K är snabbast idag, men imorgon (bildligt talat, tänk 2018) är den passé, och spelen utnyttjar fler kärnor än 4, det sker redan idag, ex. PUBG, BF1, ME:Andromeda.

Jag hade köpt X99 med denna budget då det är väldigt bra priser på den plattformen idag, där kan man få 6 kärnor med 12 trådar, lödd IHS, bra komponenter osv, eller Ryzen 5.

Edit; Tycker du gjorde ett grymt val av skärm, den är väldigt prisvärd och i mitt tycke optimal per krona för vad man får : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Gigabytefläktarna låter som en vindtunnel, rekommenderar en annan variant av 1080ti om man störs av oljudet.
Har haft dåliga upplevelser med Acers skärmar så jag skulle föreslå denna istället:
https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...
Verkar som att den dessutom är på REA

Jaså? Då har de nog blivit sämre med åren? Jag har hört dåligt om både Asus, Msi och Gigabyte nu, och jag har själv ett EVGA 970 som är allt annat än tyst i load (i idle är det ju tyst, som alla andra semi-passiva). Alla dessa får titt som tätt bra omdömen för sina kylare...

Angående skärm så kan det absolut vara bättre med Asus, det är ju två bra skärmar som föreslagits oavsett

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@richie.f: Jag gillar ditt förslag men förstår ej varför du rekommenderar en fyrkärnig i7 2017 när Coffee Lake släpps snart med 6 kärnor 12 trådar och Ryzen 5 samt 7 redan finns med 6 respektive 8 kärnor.

7700K är snabbast idag, men imorgon (bildligt talat, tänk 2018) är den passé, och spelen utnyttjar fler kärnor än 4, det sker redan idag, ex. PUBG, BF1, ME:Andromeda.

Jag hade köpt X99 med denna budget då det är väldigt bra priser på den plattformen idag, där kan man få 6 kärnor med 12 trådar, lödd IHS, bra komponenter osv, eller Ryzen 5.

Edit; Tycker du gjorde ett grymt val av skärm, den är väldigt prisvärd och i mitt tycke optimal per krona för vad man får : )

Mvh

Jag förstod det som att datorn skulle köpas nu. Coffee Lake vet vi inte än när det faktiskt lanseras, och än så länge så är det nästan alltid bättre med en 7700K än ett X99-system eller Ryzen för spel. Absolut kan det förändras framöver, men fortfarande finns det oerhört många spel som inte ens vet att man kan använda fler än 4 trådar.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Nej, men det kommer med 100% säkerhet att bli så att spelen nyttjar fler trådar, det är oundvikligt. Dessutom är det GPUn som begränsar idag, hade hellre köpt en billigare CPU, ex en Ryzen 1600 än en 7700K, och lagt pengarna på ett 1080Ti istället.

Edit; Sen är "oerhört" en stor överdrift, dom flesta populära spel idag nyttjar fyra trådar, minst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@richie.f: Nej, men det kommer med 100% säkerhet att bli så att spelen nyttjar fler trådar, det är oundvikligt. Dessutom är det GPUn som begränsar idag, hade hellre köpt en billigare CPU, ex en Ryzen 1600 än en 7700K, och lagt pengarna på ett 1080Ti istället.

Edit; Sen är "oerhört" en stor överdrift, dom flesta populära spel idag nyttjar fyra trådar, minst.

Mvh

Hej! Har du något motsvarande förslag till det som lagts fram tidigare men med en Ryzen istället. Kan som sagt inget om detta själv
Sen skriver du "..och lagt pengarna på ett 1080Ti istället." Men det är väl redan tillagt i de förslagen som presenterats?
Jag vill självklart ha ett system som klarar tunga spel flera år framöver och är då en Ryzen ett bättre alternativ så vill jag så klart ha det

Permalänk
Medlem

@DH79: Ska du endast spela på datorn, ska du någonsin streama eller redigera bilder, videos, etc?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag som kommer vara snabbt, tyst, och svalt, du får 6 kärnor och 12 trådar, ett chassi med härdat glas som kommer göra att det ser riktigt läckert ut när du är färdig, MSI moderkort, grafikkort och kylare, kraftfullt nätagg från Corsair på 750W, en NVMe SSD för M.2 platsen och en 3,5 tum HDD för lagring av media, spel osv.

Minnena klarar upp till 3000MHz och är speccade för det, jag hade dock kört dem i 2666MHz för att undvika stabilitetsproblem.

Lade till en extra chassifläkt från Noctua, denna placerar du i bak på chassit som utblås, och du flyttar dom två 120mm fläktar som medföljer till fronten som insug.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635103/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Gigabytefläktarna låter som en vindtunnel, rekommenderar en annan variant av 1080ti om man störs av oljudet.
Har haft dåliga upplevelser med Acers skärmar så jag skulle föreslå denna istället:
https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...
Verkar som att den dessutom är på REA

Välj för Gudsskull inte en TN panel om du är beredd att betala för 6K för en skärm.
Välj en IPS som acer'n som du blivit tipsad om eller åtminstone en VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är ett förslag som kommer vara snabbt, tyst, och svalt, du får 6 kärnor och 12 trådar, ett chassi med härdat glas som kommer göra att det ser riktigt läckert ut när du är färdig, MSI moderkort, grafikkort och kylare, kraftfullt nätagg från Corsair på 750W, en NVMe SSD för M.2 platsen och en 3,5 tum HDD för lagring av media, spel osv.

Minnena klarar upp till 3000MHz och är speccade för det, jag hade dock kört dem i 2666MHz för att undvika stabilitetsproblem.

Lade till en extra chassifläkt från Noctua, denna placerar du i bak på chassit som utblås, och du flyttar dom två 120mm fläktar som medföljer till fronten som insug.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635103/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10635103/

Mvh

Det ser nice ut. Men när jag bifogat operativsystem, montering, tangentbord, hörlurar och mus så blir summan lite högre än vad jag tänkt.
Vad kan jag dra ner på som betyder minst? Behöver inte ha ett flashigt chassi tex..
Datorförslag

Permalänk
Medlem

@DH79: Jag hade nog köpt ett GTX 1080 istället för ett 1080Ti, dom är prisvärda och du får tillräckligt bra prestanda för 1440P 144Hz.

Ska titta på det och återkommer : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@DH79: Här är ett nytt förslag.

Bytte processor från Ryzen 5 1600X, till Ryzen 5 1600, skillnaden prestandamässigt är endast att 1600 är lägre klockad, men du bibehåller antalet kärnor och trådar samt mängden cache. Den kommer vara snabb nog, och går att överklocka i framtiden om du så önskar, dock är det ej nödvändigt.

Det medföljer också en utmärkt kylare till Ryzen 1600, där sparar vi ca 500-600 kr genom att inte behöva köpa en separat kylare, den kommer hålla processorn sval och tyst.

Bytte också nätagg, där sparar vi ca 300 kr, denna nätdel är utmärkt och på inget sätt dålig, utan den duger gott åt din dator och kommer fungera bra i många år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635461/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare

Är det inte lite taskigt att styra TS bort från en i7-7700K om hen säger att spelande är prio#1?

Om det är 6 eller 4 kärnor är totalt irrelevant, det som spelar roll är prestanda i den uppsättning applikationer som ska användas. Vidare är i7-7700K högre klockad samt har högre IPC jämfört med Ryzen så när man ställer i7-7700K mot Ryzen 5 1600X blir resultatet att den förra är snabbare i alla som inte fullt ut utnyttjar alla kärnor och det är ungefär jämnt när alla CPU-trådar jobbar (undantaget Cinebench där Ryzen är väldigt stark).

Techpowerup har gjort en rejäl genomgång av spelprestanda på dagens aktuella desktop mainstream-modeller, grafikkortet som används är ett GTX1080.

Detta är hur de olika CPU-modellerna står sig i genomsnitt i lite olika applikationer (exklusive spel). Trots att man kör många av de vanliga benchmarksen som skalar långt bättre med CPU-kärnor än vad som är fallet i "riktiga" program så är ändå i7-7700K i genomsnitt något snabbare än Ryzen 5.

Och för spel fick man

1920x1080 kan nog användas som proxy för ett GTX1080Ti i 2560x1440

och 2560x1440

Har själv också gjort motsvarande genomsnitt för lägsta FPS (något jag gjorde för jag ville se hur saker som antal kärnor påverkar lägsta FPS, det då det finns rätt mycket idéer kring detta på forumet). Resultatet är faktiskt att i7-7700K ökar sitt försprång mot både Ryzen och Skylake X (har gjort liknande beräknar på en rad andra tester). D.v.s ser faktiskt ut som lägsta FPS än mer är beroende av hög prestanda per kärna än genomsnittlig FPS (man måste dock ha minst 4C/4T, under det börjar lägsta FPS att dippa).

Specifikt för detta fall så har i7-7700K strax under 10 % högre lägsta FPS jämfört mot Ryzen 1600X i 2560x1400 och ungefär 15 % högre lägsta FPS i 1920x1080.

Om TS av andra skäl ändå specifikt vill ha Ryzen är just 1600X toppvalet då spelprestanda är i det närmaste identiskt med 1800X och dessa två ligger ett liten snäpp före alla andra modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Spännande att du även engagerar dig i trådar som dessa för att förebygga att användare köper Ryzen ; ) Skämt åsido.

Att avråda någon från att köpa 4C/8T hösten 2017 är knappast "taskigt" (om vi nu ska använda ett mjukare språk), utan snällt då spelen går mot att använda fler kärnor, ta ex. PUBG som optimerades senast förra veckan.

Dessutom blir budgeten för övriga delar mindre med en 7700K eller 1600X, nu behövde TS minska kostnaderna, om du bemödade dig med att läsa alla inläggen.

Skillnaden i pris på en 7700K 3299 kr, och en R5 1600 2229 kr, kan istället gå till ett bättre grafikkort, 1080Ti mot 1080, vilket kommer ge fler FPS mellan sig än vad skillnaden i IPC mellan processorerna gör, så om du sannerligen har TS bästa för ögonen och han skall få en gaming PC som fungerar bra idag och imorgon, då är R5 ett mer strategiskt val, både på kort sikt då det möjliggör en bättre GPU, och på längre sikt med fler kärnor och trådar.

Bättre GPU > Bättre CPU.

Dessutom är Intel 7700K på väg ut, du vet det, det är ohederligt att råda någon till den, särskilt idag när nyheten om Coffee Lake med 6 kärnor och 12 trådar kom, vilket bara visar att Intel själva vet exakt åt vilket håll utvecklingen är på väg, något dom bidrar till iom detta släpp.

4 kärnor kommer vara ett skämt om två år.

Slutligen kanske TS ska göra mer än spela, ex ha ett par flikar i Chrome i bakgrunden, Spotify, AV scan samtidigt, film på en andra skärm? Då blir det plötsligt lite ont om kraft med 4C/8T : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare

@Aeig: jag undviker normalt alla köptrådar, råkade klicka på denna av misstag i "nytt i forum" tabben. Tyckte motivationen till varför 4 kärnor var en dålig idé faktiskt hamnade inom att ljuga rakt ut.

Det du (och flera andra) missar är att om en modell med 4 kärnor presterar lika bra som en modell med 6 kärnor i lägen där alla CPU-trådar jobbar kommer den förra alltid vara lika snabb eller snabbare än den senare. Så om den förra "blir ett skämt om två år" gäller det även för den senare (möjligen blir den då ett skämt än tidigare).

Och som jag avslutade med, det kan finnas andra skäl till att välja Ryzen utöver maximal spelprestanda. Om spelprestanda då ändå är viktigt rekommenderar jag just Ryzen 5 1600X (alt 1600 med överklockning) då det ger samma spelprestanda till lägre pris än Ryzen 7.

Sedan kan man absolut ge rådet att vänta in Coffee Lake. Men ser väl ut som det blir en sen september eller kanske ännu troligare tidig oktober release. Kan man vänta bör man nog göra det, alla kan inte vänta (jag ville inte köpa den dator jag har nu utan vänta in nästa gen, tyvärr ville min föregående dator annorlunda och gick till de sälla jaktmarkerna tidigare än plan).

"Slutligen kanske TS ska göra mer än spela, ex ha ett par flikar i Chrome i bakgrunden, Spotify, AV scan samtidigt, film på en andra skärm?"

Herre jösses om det är argumentet för >4C. Förklara vad jag gör fel då allt detta (+ att jag kör Linux virtualiserat i Hyper V) fungerar lysande på 2C/4T. Moderna Chrome versioner stryper CPU-lasten till 1 % i tabbar som inte har "input fokus", spotify tar i princip ingenting, film kan med fördel accelereras av iGPU. Ovanpå det använder jag datorn som utvecklingsmaskin. Det som behövs mer än något annat är: tillräckligt med RAM + snabbast tänkbara disk I/O.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Jag tänker inte gå i clinch med dig, om du vill fortsätta råda till att köpa fyra kärnor 2017, eller två kärnor som i ditt eget exempel får det stå för dig, AMD och Intel för utvecklingen framåt med sex kärnor på mainstream och 16 samt 18 på HEDT, slutsatserna får vi dra på egen hand.

Slutligen har du inte bemött det viktigaste argumentet, nämligen att det existerar en budget, och en 7700K är ca 1000 kr dyrare än en 1600, 1000 kr som kommer gå till en bättre GPU, dvs fler FPS, vilket är det överlägset viktigaste för en speldator.

Råder du till att lägga 1000 kr extra på en CPU för en speldator istället för att lägga dem på ett starkare grafikkort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Jag tänker inte gå i clinch med dig, om du vill fortsätta råda till att köpa fyra kärnor 2017, eller två kärnor som i ditt eget exempel får det stå för dig, AMD och Intel för utvecklingen framåt med sex kärnor på mainstream och 16 samt 18 på HEDT, slutsatserna får vi dra på egen hand.

Slutligen har du inte bemött det viktigaste argumentet, nämligen att det existerar en budget, och en 7700K är ca 1000 kr dyrare än en 1600, 1000 kr som kommer gå till en bättre GPU, dvs fler FPS, vilket är det överlägset viktigaste för en speldator.

Råder du till att lägga 1000 kr extra på en CPU för en speldator istället för att lägga dem på ett starkare grafikkort?

Mvh

Överlag håller jag med dig. Jag vill se fler kärnor, jag gillar att AMD har något att komma med, och jag tycker det är trist att Intel haft monopol och att utvecklingen stått still (jag kör fortfarande på Sandy Bridge till exempel). Men faktum är att IDAG så räcker en Core i5 med bara 4 trådar till att dra runt samtliga nya titlar i närapå högsta möjliga fps. Både i bilderna ovan från Yoshman och Sweclockers test så utpresterar 7600K dagens Ryzen 7 i spel. En 7700K med 8 trådar kommer kunna köra samtliga spel ett bra tag framöver även om spelen börjar gå mer och mer mot säg 8 trådar eller till och med några fler, på grund av att Intel helt enkelt ligger främst både i effektivitet per tråd samt klockfrekvens. Ryzen har i princip kommit ikapp jämfört med hur FX-serien presterade, och i andra applikationer gått förbi, men i spel är Intel helt enkelt bäst. Och då Kaby Lake, inte deras X99/X299-plattform med massor av kärnor.

Sen förstår jag inte argumentet med budget och grafikkort, i mitt paket ovan är ett 1080 Ti med, vilket grafikkort kan rimligtvis gå att byta upp sig mot med dagens utbud?

Förlåt @DH79 om det spårar här, men jag håller fast vid mitt förslag att välja en Intel 7700K. Den ger dig helt enkelt flest fps, och kommer inte bli omodern än på ett tag om det är just spel som är i fokus.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Jag tänker inte gå i clinch med dig, om du vill fortsätta råda till att köpa fyra kärnor 2017, eller två kärnor som i ditt eget exempel får det stå för dig, AMD och Intel för utvecklingen framåt med sex kärnor på mainstream och 16 samt 18 på HEDT, slutsatserna får vi dra på egen hand.

Slutligen har du inte bemött det viktigaste argumentet, nämligen att det existerar en budget, och en 7700K är ca 1000 kr dyrare än en 1600, 1000 kr som kommer gå till en bättre GPU, dvs fler FPS, vilket är det överlägset viktigaste för en speldator.

Råder du till att lägga 1000 kr extra på en CPU för en speldator istället för att lägga dem på ett starkare grafikkort?

Mvh

Sa att det absolut finns skäl till varför Ryzen 5 ändå kan vara ett bättre val, att den är billigare är absolut ett av dessa.

Min invändning var sättet du motiverade varför sex kärnor är bättre än fyra. Om du har två CPU-modeller där en har fyra kärnor och den andra har sex kärnor och de presterar likvärdigt när alla CPU-trådar används så den förra alltid lika snabb eller snabbare.

Rent generellt gäller, och det oavsett användningsområde, att ju färre kärnor som krävs för att nå en viss total prestanda, desto bättre prestanda får man i praktiken. Det är speciellt uttalat för interaktiva applikationer då de ofta är latenskänsliga (latens skalar sällan alls med CPU-kärnor), inte kapacitetskänsliga (kapacitet kan i många fall skala med kärnor).

Så för att förtydliga. Ryzen 5 1600X absolut ett bra val här, den är riktigt bra för spel. Dock är i7-7700K lika snabb eller snabbare (beroende på flaskhals) i spel. Mot Ryzen 5 1600X kommer det aldrig ändras, det kommer alltid vara 7700K >= 1600X (och likhetstecken får man för saker som skalar perfekt med kärnor).

Vidare så finns det absolut användningsområden där Ryzen 7 är snabbare än i7-7700K, det då den förra har högre total kapacitet i många lägen som skalar nära nog perfekt med kärnor (undantaget är t.ex. vetenskapliga applikationer som jobbar med matriser, dessa är nästan alltid håroptimerade för AVX). Här krävs dock att man har ganska bra förståelse för hur just de program man själv jobbar med fungerar för att kunna avgöra om det är värt att offra prestanda per kärna för högre total prestanda.

För normalanvändaren är det ytterst sällsynt att fler lite långsammare kärnor ger bättre genomsnittlig prestanda. De som jobbar med program som skalar bra med kärnor (eller med SIMD, GPGPU eller liknande) är i de flesta fall rätt medvetna om detta, d.v.s. det är inte de som frågar efter tips på forum.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer