Permalänk
Medlem

Gamingbygge ca 16k.

Hej!

Det är dags för att uppgradera min dator nu, har en preliminär bugdet på ca 16k, kan överskridas om det är värt.
Spelar främst mindre krävande spel som CSGO, Wow, Dota, League osv men även en del Battlefield och PUBG.
Vill kunna streama på med ok kvalitet och kunna redigera i Vegas utan större lags. Lirar i 1080p på en 144Hz skärm, men kan komma att uppgradera till 1440p eller 4k i framtiden när det känns mer prisvärt.

Skall återanvändas från nuvaranda dator.
PSU: Fractal R2 750W
HDD: 2TB Seagate Barracuda Sata

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10629386/

Letar efter kritik angående allt från kompabilitet till Intel vs AMD chip till om ett 1080 Ti är värt för 1080p, men tanke på framtida uppgraderingar osv. Ganska mån om att slippa trassel, därför jag är skeptisk till Ryzen atm.

Permalänk
Medlem

Vilken ESD matta? Jag ser ingen ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Nu försvann den, editade posten. Konstigt

Permalänk
Avstängd

@Suaze67: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10629458/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om du tänkt streama och det inte är jättebrådskande kan det ju vara värt att vänta på nästa generationens intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

Om du tänkt streama och det inte är jättebrådskande kan det ju vara värt att vänta på nästa generationens intel?

Vänta på att det kommer nytt och snabbare kan man ju alltid. Däremot kan det kanske ibland vara klokt att inte köpa det absolut dyraste och värsta av nuvarande generation eftersom det då blir ett såpass stort värdetapp när man så småningom uppgraderar.

Permalänk

Ryzen 7 bör rimligen vara ett betydligt bättre val om du vill spela och streama samtidigt? Finns ett antal tester som visar på ganska stora prestandaskillnader mellan den och i7 7700K i det avseendet i alla fall.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

@Dorian Gray: Länka tack! Hittar mest att i7an slår Ryzen 7 marginellt i spel, men att Ryzen 7 skulle vara lite bättre för streaming och liknande.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Motiveringen till varför jag tänkte 1080 Ti var att benchmarksen var så mycket högre för ett Ti än ett 1080 så jag tänkte att 2k kunde vara värt det. Både för spelglädjen och som en framtidsinvestering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suaze67:

@Dorian Gray: Länka tack! Hittar mest att i7an slår Ryzen 7 marginellt i spel, men att Ryzen 7 skulle vara lite bättre för streaming och liknande.

Det finns videos på youtube där 7700K hackar rejält när man streamar i jämförelse. Prestandan som du ser på skärmen är kanske bättre med inteln, men kollar man klippet man gjort så hackar det

Ett exempel här

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Suaze67:

@Peppar2014:

Motiveringen till varför jag tänkte 1080 Ti var att benchmarksen var så mycket högre för ett Ti än ett 1080 så jag tänkte att 2k kunde vara värt det. Både för spelglädjen och som en framtidsinvestering.

Visst, är det så. Men samtidigt låter det inte som att du lär ta steget till 1440p eller 4K inom de närmaste året, och då känns ett Ti inte värt det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Okej jag förstår, helt upp till vilken nivå jag vill lägga mig på.

Hur motiverar du X370 vs tillexempel ett B350 moderkort. Jag kommer överklocka men är ingen sport-överklockare. Hittar folk som jämför moderkorten med Ryzen 5 processorer istället för Ryzen 7 som det lutar åt just nu för mig, vilka föreslår att skillnaden mellan de olika moderkorten och deras möjligheterer till överklockning inte skulle vara särskilt stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Suaze67:

@Peppar2014: Okej jag förstår, helt upp till vilken nivå jag vill lägga mig på.

Hur motiverar du X370 vs tillexempel ett B350 moderkort. Jag kommer överklocka men är ingen sport-överklockare. Hittar folk som jämför moderkorten med Ryzen 5 processorer istället för Ryzen 7 som det lutar åt just nu för mig, vilka föreslår att skillnaden mellan de olika moderkorten och deras möjligheterer till överklockning inte skulle vara särskilt stor.

Ryzen 5 och 7 presterar på samma nivåer, skillnaden är antalet kärnor och trådar. Alla Ryzen klockar upp till ~4GHz, oavsett modell.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10629874/

Efter modifiering ser det just nu ut såhär med ett vanligt 1080, sitter och funderar på 1080 vs 1080 Ti just nu.

Permalänk
Medlem

Gamingbygge ca 15k

Är nära att beställa nu och letar efter sista sekunden tips om jag missat något!

Lirar på 1080p 144Hz. Spel som CSGO, WoW, LoL och PUBG främst, vill även kunna streama när jag gamear!

Har en HDD på 2TB och en PSU på 750W sedan tidigare. Har ingen speciell budget men vill ha värde för pengarna, landar gärna runt 15k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10634957/

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte ett mATX-bygge? Med B350 kommer du ändå aldrig köra mer än en GPU, du har inte valt några optiska enheter och jag har svårt att se vad det extra utrymmet ska vara bra till.

Just det, Windows fattas också.

Annars ett bra val för vad du vill göra, tror jag!

Men själv hade jag nöjt mig med en 1070 om du ändå bara ska köra i 1080p144... men man kan ju också säga att 1080:n är mer framtidssäker.

Permalänk
Hedersmedlem

@Suaze67 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Lycka till med datorköpet
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

@Suaze67: Ta mitt förslag, du får ett bättre moderkort inom budget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@pv2b: Kommer köra på 1080n, har pengarna och njuter av den extra fpsen, det får det vara värt för mig.

Säker att 1080:t får plats i en mAtx build? Storleken på chassit spelar egentligen ingen roll, har gott med plats.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Vad jag hittar så motiveras endast ett X370 köp om man är en entusiast och vill överklocka kraftigt eller köra SLI, inget jag är intresserad av.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suaze67:

@pv2b: Kommer köra på 1080n, har pengarna och njuter av den extra fpsen, det får det vara värt för mig.

Säker att 1080:t får plats i en mAtx build? Storleken på chassit spelar egentligen ingen roll, har gott med plats.

I t.ex. Fractal Design Mini C får du plats med grafikkort upp till 315 mm medan ditt kort du valt bara är 267 mm långt. Det betyder inte att alla mATX-chassin har plats för alla 1080 kort men det är inte omöjligt!

Skickades från m.sweclockers.com