Permalänk

Datorköp, åsikter på kundvagn?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635085/

Verkar det ok så tar jag och beställer.

Rubrik redigerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Har du ingen SSD så rekommenderas att du köper en.

Möjligtvis onödigt stort chassi för ett mITX-moderkort. Själv skulle jag nog satsat på ett mATX-chassi, alternativt ett mITX-chassi (efter att jag förvissat mig om att CPU-kylare, grafikkort och lagringsenheter får tillräckligt med plats).

Du bör även "köpa" https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

(Missbruk av skiljetecken inte heller välkommet.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635299/

Böt moderkortet. Har redan SSD diskar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fattas CPU-kylare. Byt ner till 1600 som har CPU-kylare (men som är långsammare) och överklocka, eller köp till en kylare.

Permalänk

@Ragequit113: 16gig ram är också meningslöst för gaming, om du inte har 3 spel öppna samtidigt?! Bara välj 8 och spara några hundringar, du kan alltid uppgradera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EtherKoth:

@Ragequit113: 16gig ram är också meningslöst för gaming, om du inte har 3 spel öppna samtidigt?! Bara välj 8 och spara några hundringar, du kan alltid uppgradera!

1.33Gb ram per kärna blir lite snålt, gå på 16Gb så du får 2.66Gb per kärna.

Permalänk
Medlem

Köpte samma minnen fast 3200mhz till Ryzen nyligen och var lite svårt att få överklockningen att lira. Så om du är ska överklocka hade jag övervägt en tillverkare som kör Samsung B chip (ska vara bäst enl AMD själva), exempelvis G-skill. Ångrar mig lite att jag inte gjorde mer research på den punkten...

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10635479/

Bättre så eller ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nope,

Dessa två är de enda garanterade ram stickorna med Samsung's B-Die hos inet.

https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Byt också PSU'n, CXm är inte något vidare.
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

be quiet! Pure Rock är bättre processorkylare än
Cooler Master Hyper 212 EVO.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EtherKoth:

@Ragequit113: 16gig ram är också meningslöst för gaming, om du inte har 3 spel öppna samtidigt?! Bara välj 8 och spara några hundringar, du kan alltid uppgradera!

Det är sant att mer än 8 GB inte ger någon som helst prestandaökning i dagens spel, däremot är det trevligt att ha lite mer minne i sin dator om man är lat och inte stänger alla sina Chromeflikar innan man börjar game:a och/eller ofta kör flera program samtidigt.

I ett budgetpressat gamingbygge så är 8 GB rätt val, men detta verkar inte riktigt vara ett sådant... jag hade rekommenderat 16 GB av komfortskäl. Men då är jag notoriskt dålig på att stänga program... (också en anledning till att jag valde fler kärnor framför snabbare kärnor )

Skrivet av anon200632:

1.33Gb ram per kärna blir lite snålt, gå på 16Gb så du får 2.66Gb per kärna.

GB RAM per kärna? Jag vet inte riktigt om jag köper att det är ett relevant nyckeltal. Med det resonemanget så borde ett typiskt i7-7700K-bygge ha hälften av RAM som ett Ryzen 7-1700-bygge, vilket jag inte riktigt förstår. Hur mycket RAM man har och utnyttjar har rent generellt ingen direkt bäring på hur många kärnor man kör.

Förklara gärna hur du har tänkt!

...

Dessutom vill jag tillägga att prestandavinsten med överklockade minnen är minimal. Den finns där, men den är inte värd så mycket pengar det kan kosta. Jag har själv 3000 MHz-minnen i mitt bygge eftersom de bara var några tior dyrare än 2400 MHz-minnen (minimal prestanda-vinst för minimala pengar är ju en helt OK deal). Att lägga flera hundringar mer på snabbare 3200 MHz-minnen är inte värt det alls...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det är sant att mer än 8 GB inte ger någon som helst prestandaökning i dagens spel, däremot är det trevligt att ha lite mer minne i sin dator om man är lat och inte stänger alla sina Chromeflikar innan man börjar game:a och/eller ofta kör flera program samtidigt.

I ett budgetpressat gamingbygge så är 8 GB rätt val, men detta verkar inte riktigt vara ett sådant... jag hade rekommenderat 16 GB av komfortskäl. Men då är jag notoriskt dålig på att stänga program... (också en anledning till att jag valde fler kärnor framför snabbare kärnor )

GB RAM per kärna? Jag vet inte riktigt om jag köper att det är ett relevant nyckeltal. Med det resonemanget så borde ett typiskt i7-7700K-bygge ha hälften av RAM som ett Ryzen 7-1700-bygge, vilket jag inte riktigt förstår. Hur mycket RAM man har och utnyttjar har rent generellt ingen direkt bäring på hur många kärnor man kör.

Förklara gärna hur du har tänkt!

...

Dessutom vill jag tillägga att prestandavinsten med överklockade minnen är minimal. Den finns där, men den är inte värd så mycket pengar det kan kosta. Jag har själv 3000 MHz-minnen i mitt bygge eftersom de bara var några tior dyrare än 2400 MHz-minnen (minimal prestanda-vinst för minimala pengar är ju en helt OK deal). Att lägga flera hundringar mer på snabbare 3200 MHz-minnen är inte värt det alls...

Vet du ej detta? Googla "ram per core" och läs mer.
Sitter på jobbet så kan ej skriva mer.

Permalänk

Någon som har lusst att göra ett exempel på en dator åt mig för 12000:--15000:- ?

Har redan ssddiskar och Windows 10.
Sammt 144hz skärm och mus och tangentbord.

Utfyllnad
Permalänk

Hjälp att välja delar till dator köp.

Tjena skulle vilja höra om någon höra skulle kunna hjälpa mig att välja ut delar till mitt dator köp. Datorn ska användas för enbart spelande. Jag har en budget på 14000:-

Jag behöver ingen skärm, tangentbord eller mus.
Jag har även SSD hemma redan och en kopia av Windows 10.

Permalänk
Medlem

@Ragequit113: Har du NAS, eller behöver du mer lagring?
Antar att du bygger allt själv?

Edit:
Här har du en dator om du inte behöver mer utrymme, personligen hade jag nog valt en Vega 64, ASUS ROG Strix, ska komma i början av September, vet dock inte exakt pris och vet inte hur snart du vill beställa datorn, även därför jag tog det 1080 jag tog, pga att det fanns i lager.

Edit2: Chassi inkommer om ca 1 vecka.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200632:

Vet du ej detta? Googla "ram per core" och läs mer.
Sitter på jobbet så kan ej skriva mer.

Jag googlade på detta och hittade inget som var relevant i den här tråden.

Om man bygger servrar som ska köra virtualisering t.ex. (vilket faktiskt är något jag gör på jobbet) så är det viktigt att ha en balans mellan antal CPU-kärnor och RAM, just för att man inte ska få slut på RAM och ha en massa CPU över eller tvärtom. Men då handlar det ju om ganska stora siffror där det är vettigt att göra den typen av snitt. Samma sak också om man ska köra parallelliserade applikationer, där varje process tar en viss mängd minne, men igen, det beror ju väldigt mycket på applikationen.

Jag har svårt att se hur det här översätts till råd om mängd RAM till en spel-pc. Det spelar ingen roll om du har 4, 6, eller 8 kärnor. 8 GB är på gränsen till för lite och 16 GB är egentligen lite för mycket, men det finns inget där i mellan som går att välja om man inte vill ha missmatchade minnesstickor.

Jag tycker faktiskt att det är du som ska förklara, utifrån det här sammanhanget, varför RAM per core är ett vettigt nyckeltal.

Permalänk

Hade tänkt beställa en dator snarast möjligt. Efter som min gamla gav upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Jag googlade på detta och hittade inget som var relevant i den här tråden.

Om man bygger servrar som ska köra virtualisering t.ex. (vilket faktiskt är något jag gör på jobbet) så är det viktigt att ha en balans mellan antal CPU-kärnor och RAM, just för att man inte ska få slut på RAM och ha en massa CPU över eller tvärtom. Men då handlar det ju om ganska stora siffror där det är vettigt att göra den typen av snitt. Samma sak också om man ska köra parallelliserade applikationer, där varje process tar en viss mängd minne, men igen, det beror ju väldigt mycket på applikationen.

Jag har svårt att se hur det här översätts till råd om mängd RAM till en spel-pc. Det spelar ingen roll om du har 4, 6, eller 8 kärnor. 8 GB är på gränsen till för lite och 16 GB är egentligen lite för mycket, men det finns inget där i mellan som går att välja om man inte vill ha missmatchade minnesstickor.

Jag tycker faktiskt att det är du som ska förklara, utifrån det här sammanhanget, varför RAM per core är ett vettigt nyckeltal.

Jag menar om Windows använder säg 2Gb och 2 kärnor, sen kanske man har ett spel igång som tar 6Gb och 4 kärnor osv.

Man kanske har några program igång samtidigt som belastar tex Chrome med 300 flikar öppna, TeamSpeak
Några FTP/torrent, streamar.

Så 8Gb kommer du inte långt med då datorn kommer börja sega.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Du klarar dig relativt bra med 8 gb ram även om jag också skulle föredra 16.

Har du 300 flikar öppna i chrome har du nog större problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Decimal: Du klarar dig relativt bra med 8 gb ram även om jag också skulle föredra 16.

Har du 300 flikar öppna i chrome har du nog större problem.

Har du mer ram så använder datorn mera ram för att fungera snabbare.

Den använder lite till ramdisk mm

Permalänk
Medlem

@anon200632: Aldrig sett något liknande, faktum är att min användning aldrig går över 8 GB än fast jag har 16.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ragequit113 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Först och främst vill jag önska dig välkommen till Sweclockers!
Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Decimal: Aldrig sett något liknande, faktum är att min användning aldrig går över 8 GB än fast jag har 16.

Har du 64bits operativsystem? Mitt går ofta över 10-12Gb

Permalänk
Avstängd

@Ragequit113: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10637461/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@anon200632: Självklart, annars skulle windows inte ens se att jag har 16 gb.
Du är nog väldigt dålig på att stänga flikar bara.