Permalänk
Inaktiv

Rengöra moderkort

Hallå,
sitter med ett ganska snuskigt moderkort. Skit som fastnat av kondensskydd vid överklockning och kondens.
Har suttit och gjort rent med topps och t-röd men kommer ta mig hela livet då det sitter överallt och inte lossnar speciellt lätt.

Är det lugnt att köpa ett par burkar elektronikrengöring och gå bananas på mobot eller vad tror ni?
Behöver tips på någon man verkligen kan duscha mobot med utan att det tar skada.

Permalänk
Hedersmedlem

Det viktiga är att allt blir 100% torrt innan du försöker använda det. Isopropanol rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Det viktiga är att allt blir 100% torrt innan du försöker använda det. Isopropanol rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.electrokit.com/rengoringsspray-isopropanol-for-ko...

Typ den då, låter ju bra utifrån beskrivningen! Tack

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon176726:

Hallå,
sitter med ett ganska snuskigt moderkort. Skit som fastnat av kondensskydd vid överklockning och kondens.
Har suttit och gjort rent med topps och t-röd men kommer ta mig hela livet då det sitter överallt och inte lossnar speciellt lätt.

Är det lugnt att köpa ett par burkar elektronikrengöring och gå bananas på mobot eller vad tror ni?
Behöver tips på någon man verkligen kan duscha mobot med utan att det tar skada.

Om du verkligen vill ha det rent så får du rengöra det som man rengör kretskort.

  1. Ultraljudstvätt med dest. vatten.

  2. Sköljning med Isoprop. Alkohol.

  3. Torkning i varmluftsugn 40-50 °C.

Inte mycket som kan finnas kvar då.

Om man vill vara realistisk med konsumentelektronik hade jag hellre gått på med typ destillerat vatten och sedan med isoprop. alkohol och en "tandborste". Se till att inte spola ner skiten i kontakterna bara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Denna kanske är bättre ?
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Står ju iaf "Ej elektriskt ledande".

Den förra jag länkade var ledande tror jag.
( https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst... )

Permalänk
Entusiast

Vilken typ av kondensskydd är det? Jag har olika moderkort med vaselin, knådgummi och plasti dip-rester... sitter lite i samma båt

Testat att köra ett moderkort i diskmaskin men kan inte rekommendera det, det blir kalkrester där dropparna torkar. Sockeln såg inte vacker ut alls, även om det gick att rengöra med WD-40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Vilken typ av kondensskydd är det? Jag har olika moderkort med vaselin, knådgummi och plasti dip-rester... sitter lite i samma båt

Testat att köra ett moderkort i diskmaskin men kan inte rekommendera det, det blir kalkrester där dropparna torkar. Sockeln såg inte vacker ut alls, även om det gick att rengöra med WD-40.

Vad i helskotta gör du med moderkorten för att få... "det" att komma på dem?
Normalt ska moderkort vara i en låda... datorchassi eller kartong-version, som skyddar.

And topic: @anon176726

Ta ut batteriet oavsett först, och se till att all spänning är urladdad i hela kortet. På så sätt kan du inte kortsluta något iaf, och bara du inte lämnar rester av något, och torkar det ordentligt så ska det inte vara något problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Vad i helskotta gör du med moderkorten för att få... "det" att komma på dem?
Normalt ska moderkort vara i en låda... datorchassi eller kartong-version, som skyddar.

ääh, jag gillar att tänka "utanför lådan"...

Seriösa svaret är överklockning med flytande kväve, förstås Men det har jag lagt av med och sitter således med en del hårdvara med rester.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Vad i helskotta gör du med moderkorten för att få... "det" att komma på dem?
Normalt ska moderkort vara i en låda... datorchassi eller kartong-version, som skyddar.

And topic: @prix

Ta ut batteriet oavsett först, och se till att all spänning är urladdad i hela kortet. På så sätt kan du inte kortsluta något iaf, och bara du inte lämnar rester av något, och torkar det ordentligt så ska det inte vara något problem.

De säger ju "kondensskydd".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Var nyss o köpte en flaska PRF 6-68. Duschade slut på den. Ingen större skillnad. 90kr I sjön.

Det var alltså denna jag testade:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Sprayade även slut på en luft på burk efter jag dränkt kortet.

@Calathea spara dig 90kr och testa något annat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon176726:

Var nyss o köpte en flaska PRF 6-68. Duschade slut på den. Ingen större skillnad. 90kr I sjön.

Det var alltså denna jag testade:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Sprayade även slut på en luft på burk efter jag dränkt kortet.

@Calathea spara dig 90kr och testa något annat.

Som jag nämnde ovan. Mekaniskt arbete lär behövas. Ultraljudstvätt är absolut bäst!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Som jag nämnde ovan. Mekaniskt arbete lär behövas. Ultraljudstvätt är absolut bäst!

Har en ultraljudstvätt på jobbet men vette fan om ja vågar sänka ner kortet i den o mecka. Får suga på den lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som din bil inte blir ren utan svamp och lite elbow grease kommer ditt moderkort inte heller bli det. 90kr i sjön, men kanske inte av den anledningen du tror.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon176726:

Har en ultraljudstvätt på jobbet men vette fan om ja vågar sänka ner kortet i den o mecka. Får suga på den lite.

Så länge det är rent vatten så är det ingen fara. Fullt normalt sätt att tvätta kretskort vid lagning av och lödning av kretskort. (Tvätta bort flux).

Det viktiga är att vattnet inte är ledande (salter och skit i vattnet). Och att man avslutar med alkohol-bad.

Sedan måste det få torka såklart. Men rent blir det!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Så länge det är rent vatten så är det ingen fara. Fullt normalt sätt att tvätta kretskort vid lagning av och lödning av kretskort. (Tvätta bort flux).

Det viktiga är att vattnet inte är ledande (salter och skit i vattnet). Och att man avslutar med alkohol-bad.

Sedan måste det få torka såklart. Men rent blir det!

T-Röd och tandborste är inte farligt o prova?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon176726:

T-Röd och tandborste är inte farligt o prova?

Om du inte är superrädd om grejerna skulle jag själv inte vara rädd för att prova. Notera riskerna med ESD och tandborste och det inte är helt 100% riskbefriat. Jobbar du med enheten nedsänkt i T-röd bör det inte finnas möjlighet att utsätta enheten för ESD.

Du bör fortfarande inkludera en slutlig sköljning med ren och ickekontaminerad alkohol.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin