Asus tillkännager ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

Är det värt at skaffa vega nu ens? Har läst så mkt om vega.

Om jag inte vill ha vega vad skulle ni rekommendera då har ett R9 380 kort nu?

Allt beror på priset. Landar dom dyrare än nuvarande referenspriset så nej föemodligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Men har en freesyncskärm ska man då skaffa ett rx 580 istället för vega?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iMatter:

Jag skaffar bara nyare CPUer som drar mindre, ja. T.ex i5-2xxx drar mer än i5-7xxx och 8xxx osv. Samma med AMD, en var dom på 125 W TDP, nu är det väl 45, 65 och 83W TDP, tex. Nyare lär kunna komma ner ännu mer, hoppas jag.

Förut behövde man 650W+ för ett system, nu kan man lätt köra på 450W för en gamingdator med bra prestanda, SSD drar ju också lite i jämf med 3.5"-mekanisk.

amds top prolle är uppe i 180w, intel nåt liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

amds top prolle är uppe i 180w, intel nåt liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar Threadripper och i9? Jaha, inget jag lär pula i en SD, direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Vilka tester tänker du på? Länkar?
Citerar även de du har vilselett nedan.

Skrivet av Triton242:

Blir svårt att ytterligare skrämma upp något som redan lämnat jorden.

Ganska väntat att det skulle bli just så. Det finns inga säkerhetsmarginaler kvar helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jOnÄTÄn:

Trodde du värmeutvecklingen skulle sänkas pga en större kylare? Är ju fortfarande samma GPU det handlar om.

Skrivet av VadSaDu:

Värmeutvecklingen är den samma som du skriver, värmeavledningen blir bättre med en större kylare..kanske det personen menade.

Skrivet av Ratatosk:

Kortet lämpar sig uppenbarligen dåligt för överklockning
Kretsens effekt sticker iväg våldsamt över en viss frekvens och Vega är redan där.
Man kan spara ganska mycket effekt om man går åt andra hållet, alltså underklocka detta till en mycket liten prestandaförlust.

De finns dock en del som fått goda resultat via undervoltning.
Själv tänker jag iaf till en början helt enkelt ställa in "AMD low power profile".

Enligt detta test presterar ASUS korten med Vega 64 10% bättre än referensmodellen, tack vare kylaren. Dock testar de inte överklockning i detta test. Temperaturen under load har gått ned med 11 grader.
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@DjZaxon: nej vega är mycket kraftigare än 580. Köp ett rx56.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: fundera på RX Vega 56 med RX Vega 64 är lite för mkt för mig. kommer kosta en del. jag tro RX Vega 56 kommer sälja mer en RX Vega 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

@Hymer: fundera på RX Vega 56 med RX Vega 64 är lite för mkt för mig. kommer kosta en del. jag tro RX Vega 56 kommer sälja mer en RX Vega 64.

Det är ungefär vad jag tänker också. Den verkar vara mer "sweet spot". 6-7k för ett grafikkort är helt för mycket för mig. Köpote ett rx480 för 2k och sålde det för 2.2k sedan när Vega närmade sig. 56 kommer vara fint om den ligger runt 4k, men inte mer än 4.5k, då blir den kanske lite för dyr. 1070 ligger mellan 4 och 5k. Jag kan tänka mig att lägga 4k som mest och då är det lite väl mycket.

Nu kommer jag använda mitt för att spela, men även träna neurala nätverk, så jag behöver något från nvidia tills det kommit lite vettigare stöd för OpenCL / Rocm som AMD har. Ryktet säger att google ska köpa en hel del kretsar från AMD för compute, då kanske de lägger till bättre stöd i tensorflow. Men det är en bra bit ner på vägen tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: samma spel för det mesta. när kommer partnertillverkarnas version då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt tester så är korten enbart tystare, samma låga OC samt höga värme.

Vilka tester? Skulle vara bra att kunna läsa dem.

Skrivet av DjZaxon:

@Wh1spY: Men har en freesyncskärm ska man då skaffa ett rx 580 istället för vega?

Vill du lägga 2500kr eller 4500kr på ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: ja du vill veta pris först på båda innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man har en Freesync skärm, då blir man lite beroende av att AMD ska få till sina grafikkort. Jag kommer inte köpa ett Vega för samma pris som nvidias motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

@backsten: Varför inte? RX56 är ju snbbare än 1070. Kostar den samma som 1070 så ser jag inte problemet?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjZaxon:

@kelthar: samma spel för det mesta. när kommer partnertillverkarnas version då?

Ingen aning tyvärr. Vega 64 ska komma i början av september om jag inte missminner mig.

Btw, använd "citera" när du svarar så att man får med det man skrev innan. Inte alla som har bra minne

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Tråkigt att man har en Freesync skärm, då blir man lite beroende av att AMD ska få till sina grafikkort. Jag kommer inte köpa ett Vega för samma pris som nvidias motsvarighet.

Jag kan förstå det om du inte hade haft en freesync-skärm. Annars inte. Då slänger man bort funktionalitet som är väldigt bra och man får på köper när man väljer en AMD-produkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Here we go again, 2,5+ slot kylare för att klara av värmeutvecklingen och vara tyst. Inget kort för små byggen iaf =( Hoppas detta bara var Vega 64 kylaren och att Vega 56 kylaren kan vara en dual slot variant då den inte drar så mycket mer än 1070 ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilka tester tänker du på? Länkar?
Citerar även de du har vilselett nedan.

Enligt detta test presterar ASUS korten med Vega 64 10% bättre än referensmodellen, tack vare kylaren. Dock testar de inte överklockning i detta test. Temperaturen under load har gått ned med 11 grader.
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/109078-asus-radeon-rx-...

Sett samma person göra två inlägg samma dag utan referenser tråkigt en tid där rykten etablerar sig på Sweclockers helt utan kritik. Jag önskar att fler personer körde med referenser.

För övrigt så finns det en mycket sannolik felaktighet i påståendet som de gör "1,980MHz core and 1,000MHz memory, just beating out the clocks achieved by reference, and by doing so we added an additional 6.4 per cent performance in a trio of games" är inte logiskt på något sätt och orsakats av en bugg.

Någonting som däremot har skett sedan de skeppat sin review är att Crimson 17.8.1 släpptes, vilket kan ha gjort det bättre? Den listas fortfarande som known issue för överklockning. Något annat verkar dock ha ändrats, då det redan finns de som säger att de får bättre undervolting (i brist på bättre svensk översättning) resultat.

"Card is now happily chugging along at sustained 1630Mhz/1100Mhz with 0% power target with core @ 1060mV. Truly amazing these cards come out of the factory wayyyyy overvolted."

"Absolutely incredible voltage controls with this updated driver for my RX Vega 64 (air). I'm running 1632MHz @ 1050mV and the HBM2 is running 1000MHz @ 1050mV. That's 150mV less than stock on the core and 55 more MHz on the HBM2 with stock voltage. Not only am I able to make these massive leaps in voltage, but my clocks are steadier than I've ever seen. Fan speed set to top out at 2700RPM and keeps it under 85C in Heaven benchmarks. Incredible. Just goes to show how overvolted these cards are in their out-of-box configuration. Edit: Meant to mention I'm at 50% power limit."

AMD:s utförande här verkar ligga i linje med RX400 & RX500 serien, där spänningen var på väldigt säkra nivåer.

Så hur gör man med ett grafikkort, CPU eller till och med RAM (verkar extremt dock med RAM...) som drar för mycket ström? Du sänker spänningen. Dock så kan det orsaka instabilitet, men du kan fortfarande få ut mycket av det. Ett exempel, någon ryss som testar ryzen (ryzzen?) med olika klockfrekvenser på olika spänningar i ett 100% all core test. På de klockfrekvenser/spänningar som testet misslyckas så sätts inget värde där. Det går att lista ut att spänningen påverkar möjlig högstafrekvens, temperatur och effektåtgång. Ta dock i hänsyn till att det är en CPU och att vi snackar om en GPU här, men att sänka spänningen kommer definitivt att sänka effektåtgången. Enda som jag har sett det mätas på är Vega 56, om ni har någon annan som mätt detta på Vega kan ni länka dem till mig.

Och det här är anledningen till att jag vill att Sweclockers ska ha med undervolting för alla grafikkort/CPU:er , lika mycket som de ska ha med överklockning. Överklockning är baserat på kvalitén på vad man testar (likaså är undervolting) så det ger en mycket mer rättvis bild av vad man kan åstadkomma. Det skulle vara bättre att få dessa resultat från Sweclockers än några slumpmässiga personer på nätet så att man kan säkerställa om att det ligger något i det eller om det är helt fel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Sista chansen att rädda Vega nu då....för misslyckas detta.....

Skrivet av Orisons:

Det blir det inte....

Haha! Fyndigt värre 😁

Skrivet av Tip Top:

Kan bli lagom med ett sånt till sonens pc han behöver ändå ett till element i rummet

Fyndigheterna haglar idag.

Alltså från o med nu så kommer ju varm o törstig bli synonymer för AMD grafik....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag skaffar bara nyare CPUer som drar mindre, ja. T.ex i5-2xxx drar mer än i5-7xxx och 8xxx osv. Samma med AMD, en var dom på 125 W TDP, nu är det väl 45, 65 och 83W TDP, tex. Nyare lär kunna komma ner ännu mer, hoppas jag.

Förut behövde man 650W+ för ett system, nu kan man lätt köra på 450W för en gamingdator med bra prestanda, SSD drar ju också lite i jämf med 3.5"-mekanisk.

650W+ gällde bara här på Sweclockers där man nästan alltid har överdrivit med rekommendationer av högpresterande nätagg. Iaf de senaste fem-sex åren har man lätt klarat sig på 500W i en gamingdator så länge man inte ville ha fler än en GPU i sin dator. Dessutom ska du inte blanda ihop TDP med strömförbrukning. Framförallt när både Intel och AMD kommit på "trix" att mixtra med dessa värden. Intel är kända för att beräkna någon obskyr belastning som man sällan når. Så fort turboboosten går igång så går även TDP värdet upp.

Skrivet av Campaigner:

Sista chansen att rädda Vega nu då....för misslyckas detta.....

Haha! Fyndigt värre 😁

Fyndigheterna haglar idag.

Alltså från o med nu så kommer ju varm o törstig bli synonymer för AMD grafik....

Japp och kärnkraftverk kommer att för alltid vara synonymt med Nvidia (GTX 480). För vi pratar väl om en serie som får stå norm för alla andra va?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Xinpei:

Japp och kärnkraftverk kommer att för alltid vara synonymt med Nvidia (GTX 480). För vi pratar väl om en serie som får stå norm för alla andra va?

Nä man pratar om några serier i rad.
Och du vet mycket väl att Nvidia associeras med svala, energieffektiva kort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Asus ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56 väntas dyka upp i början av september.

Ge mig nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Asus ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56 väntas dyka upp i början av september.

Ge mig nu

Början på September för mig har varit, det är mitten på september nu

Dags att det kommer mer info.

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zoltham:

Början på September för mig har varit, det är mitten på september nu

Dags att det kommer mer info.

Japp , håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Japp , håller med.

Instämmer helt!

Permalänk
Medlem

BUMP!

Ingen som har sett eller härt nåt, det närmar sig slutet på månaden nu

Min gamla R9 280 bara längtar att bli utbytt

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoltham:

BUMP!

Ingen som har sett eller härt nåt, det närmar sig slutet på månaden nu

Min gamla R9 280 bara längtar att bli utbytt

Bump nummer två. Känns som att september är över nu