Permalänk

Ny Plex-server

Hade tidigare en server modell flygplan som nu gått vidare i livet som brevpress ungefär...
Alla mina virtuell klienter är flyttade till Azure och för labb har jag bättre hårdvara på jobb som jag kan använda.

Det som försvann med detta som jag inte kan lägga på någonting annat är min Plex-server. Den snurrar för tillfället i Hyper-V på min stationära dator och tuggar upp det mesta i reursväg på den när det strömmas.

Nu till den stora frågan, vad skall jag ersätta denna med?

Totalt där hemma finns det två TV-apparater med vars en Chromecast till och det kommer dröja innan det blir fler. Att strömma utanför det interna nätverket hemma är inget som används just nu, men kan eventuellt att komma att börja användas. Dock kommer det sällan eller aldrig bli mer än två strömmar samtidigt. Ingen av apparaterna är 4K, så det är endast 1080p material som går.

All media ligger på min NAS, en Seagate Black Armor, så kan ej installerea servern på denna...

Min tanke är att köpa en NUC, Kaby Lake, med en i5 i, 4 eller 8GB RAM och en liten disk för OS.

Kommer detta fungera bra, eller det är på gränsen? Jag vill inte ha ett stort åbäke som står och låter, drar onöndigt mycket ström eller är allmänt ivägen.

Permalänk
Medlem

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

Den är ganska bra beskrivning.
Sen kollar du upp processorn på CPUbenchmark.net och ser hur många poäng den får i passmark.

Just den CPU:n ger 5791 och kan därmed enligt plex själva hantera 2-3 1080p (10mbit) transcodes.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Om platsen är viktig för dig så finns ju även alternativet att köra plex cloud Kräver dock premium. Men i princip så handlar det om att Plex sköter transcoding åt dig. Du kan då lagra din media på t.ex Google drive. Annars så funkar en Nuc modell bättre som en liten server. Alternativt HP Microserver https://www.komplett.se/product/907861/datorer/server-tillbeh... Då skulle du ju kunna flytta över diskarna till den, ställa i klädkammaren o glömma

EDIT: Ser att jag länkade den klena servern. Finns starkare som passar bättre för ändamålet, men ja konceptet är ju det samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

Den är ganska bra beskrivning.
Sen kollar du upp processorn på CPUbenchmark.net och ser hur många poäng den får i passmark.

Just den CPU:n ger 5791 och kan därmed enligt plex själva hantera 2-3 1080p (10mbit) transcodes.

Jo men det är samtidigt lite missvisande, om man t.ex vill ha undertexter som råkar vara i formatet .pgs så drar det VÄLDIGT mycket cpu. Iallafall för mig

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något lite billigare och strömsnålt kan jag tipsa om Nvidia Shield TV. Kanske till och med kan ersätta en av dina chromecasts. 2200 kr, tar lite plats, strömsnålt och du har möjlighet att streama spel alt spela androidspel på den (om det nu kan vara aktuellt för din del). Personligen gillar jag att ha fjärrkontroll i stället för att casta från mobilen, även om shielden även har chromecaststöd och 4K när det nu blir aktuellt.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/221099648-Limitatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jo men det är samtidigt lite missvisande, om man t.ex vill ha undertexter som råkar vara i formatet .pgs så drar det VÄLDIGT mycket cpu. Iallafall för mig

Visst är det så. Men det är en bra utgångspunkt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Om du vill ha något lite billigare och strömsnålt kan jag tipsa om Nvidia Shield TV. Kanske till och med kan ersätta en av dina chromecasts. 2200 kr, tar lite plats, strömsnålt och du har möjlighet att streama spel alt spela androidspel på den (om det nu kan vara aktuellt för din del). Personligen gillar jag att ha fjärrkontroll i stället för att casta från mobilen, även om shielden även har chromecaststöd och 4K när det nu blir aktuellt.

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/221099648-Limitatio...

Tumme upp på detta, för ditt ändamål verkar en nvidia shield tv helt perfekt.
Tror den pallar sådär tre fyra strömmar simultant.
Har man bara behov av plex eller redan har en server som läser alla andra behov man har så är det är billig och strömsnålt alternativ.

Skulle jag inte behövt VPN-server så skulle jag nog köpt en shield tv och en NAS istället för min Dell T20 server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Visst är det så. Men det är en bra utgångspunkt.

Agreed!

Permalänk

Tack för alla svar!

Då blir det nog så att jag införskaffar en NUC med en i7 så att det räcker och blir över
Tittade på Nvidia Shield och även om den räcker just nu, så känns det inte riktigt lika framtidssäkert som en NUC.