Permalänk
Medlem

Jag har gått över till Funtoo nu. Det käns faktiskt som en fräsch och rolig version av Gentoo.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Nu kanske folk blir griniga men det är inte menat så... men tusan vilka tråkiga "skrivbord" ni visar upp nu för tiden. Det är ju bara enfärgad bakgrund med konsoler med en massa text i. Ser jag tillbaka 10 år sedan när jag satt och portade Window Blinds teman till KDE3 så fick man anstränga sig lite för att få ihop det. Det jag gjorde ser kanske amatörmässigt ut idag (och kanske då med) men tycker fortfarande att det ser mer roligt ut än dagens design.

Sorry om jag trampar någon på tårna!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Eazy:

Nu kanske folk blir griniga men det är inte menat så... men tusan vilka tråkiga "skrivbord" ni visar upp nu för tiden. Det är ju bara enfärgad bakgrund med konsoler med en massa text i. Ser jag tillbaka 10 år sedan när jag satt och portade Window Blinds teman till KDE3 så fick man anstränga sig lite för att få ihop det. Det jag gjorde ser kanske amatörmässigt ut idag (och kanske då med) men tycker fortfarande att det ser mer roligt ut än dagens design.

Sorry om jag trampar någon på tårna!

En snygg font är numera viktigare än någonsin..

Permalänk
Medlem

Arch Linux
i3-gaps
Terminator
Conky

Permalänk
Medlem

Liten update

Permalänk
Medlem

Här är mitt Arch som det set ut idag, inga konstigheter egentligen - xfce4, nemo, conky i windowslik miljö.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av llxt:

Aldrig förstått det här med gaps i i3, vill man inte komma åt så mycket arbetsyta som möjligt?
Det är iaf anledningen till att jag använder i3, kör tom 1px ram på aktiva fönstret för att inte slösa på arbetsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Aldrig förstått det här med gaps i i3, vill man inte komma åt så mycket arbetsyta som möjligt?
Det är iaf anledningen till att jag använder i3, kör tom 1px ram på aktiva fönstret för att inte slösa på arbetsyta.

Well, vi är alla olika. Jag kan själv inte byta till någom annan fönster hanterare. Är förälskad i i3-gaps och vill inte byta
Tycker om allt som kommer med i3. Gaps gav mig lite mer att leka med

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av llxt:

Well, vi är alla olika. Jag kan själv inte byta till någom annan fönster hanterare. Är förälskad i i3-gaps och vill inte byta
Tycker om allt som kommer med i3. Gaps gav mig lite mer att leka med

Ja, det förstår jag såklart.
Ska försöka omformulera mig.

Vad är fördelen?
Är det visuellt snyggare i dina ögon, är det lättare att hålla reda på alla fönster eller är det något annat som gör att gaps är fördelaktigt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det förstår jag såklart.
Ska försöka omformulera mig.

Vad är fördelen?
Är det visuellt snyggare i dina ögon, är det lättare att hålla reda på alla fönster eller är det något annat som gör att gaps är fördelaktigt för dig?

hehe, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Ja nog tycker jag att det blir snyggare med en bakgrundsbild och lite mellanrum. Jag har tidigare kört med endast i3 och jag förstår tanken med att fylla hela skärmen. Kan väl inte påstå att det är lättare att hålla reda på fönstren med i3-gaps men det duger/ser bra ut för mig

Permalänk
Medlem

@huttala: Jag kör också bara i3 och jag förstår inte heller tjusningen i i3-gaps har aldrig testat det heller, men det tilltalar mig inte är så nöjd med vad jag har med i3.

Permalänk
Avstängd

Sedan när måste man förklara för icke-förståare varför man kör på ett visst sätt?

Själv hatar jag tiling wm, men förstår att andra inte gör det...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av eXpander_:

Sedan när måste man förklara för icke-förståare varför man kör på ett visst sätt?

Själv hatar jag tiling wm, men förstår att andra inte gör det...

Jag undrar för att jag vill veta, inte för att klanka ner på någon. Vill ha andras perspektiv på det hela för att jag är genuint intresserad.
Vad har man annars ett forum till? Om ingen får ha åsikter eller frågor om något så känns det tämligen meningslöst.

Permalänk
Avstängd

@huttala: Glömde dricka en kopp kaffe idag och fick därför en för svajjig humör ...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@eXpander_: Haha, been there. Ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det förstår jag såklart.
Ska försöka omformulera mig.

Vad är fördelen?
Är det visuellt snyggare i dina ögon, är det lättare att hålla reda på alla fönster eller är det något annat som gör att gaps är fördelaktigt för dig?

För egen del känner jag mig långt mer produktiv i i3 än med en DE. Jag har en 32" 4K monitor, med en vanlig "Full HD" på 24" hade jag inte använt i3. Testade på en laptop och det kändes inte så effektivt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Dockland:

För egen del känner jag mig långt mer produktiv i i3 än med en DE. Jag har en 32" 4K monitor, med en vanlig "Full HD" på 24" hade jag inte använt i3. Testade på en laptop och det kändes inte så effektivt.

Jag kör själv i3 på 2st 2560x1440 och 1st 1920x1080 skärm ovanför.
Det var i3 gaps jag undrade över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör själv i3 på 2st 2560x1440 och 1st 1920x1080 skärm ovanför.
Det var i3 gaps jag undrade över.

Ah, sorry. Läste slarvigt. Gaps vet jag inte vad det är dock, men skall läsa ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Två skärmar med 1920 x 1080 vardera.
5 "skrivbord" för varje skärm i enlighet med ikonerna centrerade uppe i mitten på varje "topbar".
Fyllt på topbaren med tid, volym, cpu/gpu temp, bitcoin ticker samt hur många uppdaterade paket finns tillgängliga.

Arch Linux med bspwm och en massa ricing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

http://i.imgur.com/DpejGb7.jpg

Två skärmar med 1920 x 1080 vardera.
5 "skrivbord" för varje skärm i enlighet med ikonerna centrerade uppe i mitten på varje "topbar".
Fyllt på topbaren med tid, volym, cpu/gpu temp, bitcoin ticker samt hur många uppdaterade paket finns tillgängliga.

Arch Linux med bspwm och en massa ricing

Rick@morty, Arch, Sweclockers och massa terminaler.

Fredags-porr om du är nörd liksom, nice!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

http://i.imgur.com/DpejGb7.jpg

Två skärmar med 1920 x 1080 vardera.
5 "skrivbord" för varje skärm i enlighet med ikonerna centrerade uppe i mitten på varje "topbar".
Fyllt på topbaren med tid, volym, cpu/gpu temp, bitcoin ticker samt hur många uppdaterade paket finns tillgängliga.

Arch Linux med bspwm och en massa ricing

Mellanrum mellan klienterna är lite som dockan i Mac OS X - väldigt opraktiskt, men jäkligt snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem

@Undie: Kort fråga: upplever du några klara fördelar med bspwm framför andra tiling-WM? Personligen har jag fastnat i att på vanlig desktop använda Awesome (10 år utan förändring) och på bärbara i3, så jag är inte den som testar särskilt mycket i nuläget, därav frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@Undie: Kort fråga: upplever du några klara fördelar med bspwm framför andra tiling-WM? Personligen har jag fastnat i att på vanlig desktop använda Awesome (10 år utan förändring) och på bärbara i3, så jag är inte den som testar särskilt mycket i nuläget, därav frågan.

Nä ingen direkt "fördel" skulle jag säga. Det är lite vad man snubblat in på och sedan har man bara fastnat där och byggt vidare till något man tycker är OK. Även med Awesome är det ju rätt så mycket ricing innan man får något som inte ser för jävligt ut

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/2ForP

Snabbaste, enklaste, mest stabila distron out there (Jag är redo för opponering).
BTW: Nu kanske detta är sinnessjuka old news för alla här, men Albert!!! Fy fan vad bra den är. Blixtsnabb, snygg och lightweight

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

https://imgur.com/a/2ForP

https://imgur.com/a/2ForP

Snabbaste, enklaste, mest stabila distron out there (Jag är redo för opponering).
BTW: Nu kanske detta är sinnessjuka old news för alla här, men Albert!!! Fy fan vad bra den är. Blixtsnabb, snygg och lightweight

Snabbaste? Utveckla gärna, boot-tid, installera firefox, uppdateringar? Eller får du 4 mer fps i Cs? :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Kul att se fler Solus användare! Haft det snurrandes på min "main" PC sedan förra sommaren och det blir bara bättre och bättre. Var stort ett fan av Ikeys Debian baserade förut och sörjde när det lades ner, men det vi har idag är ju så mycket bättre.

Inte mycket till ögongodis när det gäller min setup dock då jag väldigt snabbt nöjer mig med något bara det fungerar som jag vill, men en liten screenshot kan jag bjuda på!

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: jag var ytterst skämtsam Men för mig som nybörjare på Linux, emigrant från Apple's insnärjande ekosystem, så tycker jag att den har varit fantastiskt stabil, intuitiv och oerhört rapp/snabb/lightweight. Riktigt smidig rolling release-modell också. I jämförelse med typ Arch/i3 eller Arch/xfce så är den såklart mer begränsad och nog inte lika snabb, men som sagt så var det ett lite skämtsamt uttalande från en mycket nöjd, nybliven Linux-användare

EDIT: Boot-tiden är extremt snabb också vet dock inte hur man klockar det i Solus på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

@anon37058: Fett! Men får man fråga varför du kör Kernel 4.9? Min dator mår betydligt bättre i 4.13, men då har jag Kaby lake också.
i3 verkar riktigt najs! Funderar på att prova Arch/i3 nån gång (arch ffa pga dess större repo)

Permalänk
Medlem
Skrivet av McEdvin:

EDIT: Boot-tiden är extremt snabb också vet dock inte hur man klockar det i Solus på ett smidigt sätt?

Skriv systemd-analyze i en terminal... :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian