Behöver tips på gymnasiearbete ( webbutveckling - fontend / backend )

Permalänk

Behöver tips på gymnasiearbete ( webbutveckling - fontend / backend )

Tjena

Har börjat tredje året på gymnasiet nu och ska välja gymnasiearbete. Eftersom jag har valt webbutveckling som inriktning tänker jag välja något inom det men har ingen aning om vad. Det enda jag har kommit på är en hemsida där man ska kunna kolla om sitt kontot finns i läckta databaser, lite som HIBP men i mindre skala. Dock är jag vite osäker på om det skulle bli för litet projekt för ett gymnasiearbete, vad tror ni?

Om ni har några tips på gymnasiearbete som jag skulle kunna göra får ni gärna lägga en kommentar. Jag har jobbat både med frontend och backend.

EDIT: Jag går teknik med inriktning webbutveckling

Permalänk

1. Jag tror att om du gör en hemsida liknande HIBP så kommer det nog att bli ganska stort. Sen vet jag inte om din lärare kommer att godkänna arbetet med anledningen idé-plagiat, då du gör en hemsida som liknar en annan hemsida.

2. Går du teknik eller el-data eller nått liknande?

"Målen för gymnasiearbetet skiljer sig åt mellan yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen. På yrkesprogrammen ska gymnasiearbetet visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. På de högskoleförberedande programmen ska gymnasiearbetet visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det område som programmet utbildar för." - Skolverket, Gymnasiearbetet.

Om inte din handledare uttryckligen har sagt att det måste vara en hemsida så kan du ju göra något som faller inom de ramar för det gymnasieprogram som du går om du inte kommer på något bättre.

//sparkar_boll

Förtydligande av citat
Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

När jag gick teknik var mitt gymnasiearbete att undersöka hur olika metoder fungerade för att dämpa ljudnivån i form av vibrationer från en hårddisk med hjälp av olika material. Låter simpelt först men det tar en hel del tid. Att göra en hemsida med en databas kräver mer arbete än vad man tror.

Jag vet inte vad du har för förkunskaper men kom ihåg att du ska hinna med det. Att inte få godkänt på grund av att man aldrig hann klart hade inte varit roligt.

Lycka till med studierna!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

1. Jag tror att om du gör en hemsida liknande HIBP så kommer det nog att bli ganska stort. Sen vet jag inte om din lärare kommer att godkänna arbetet med anledningen idé-plagiat, då du gör en hemsida som liknar en annan hemsida.

2. Går du teknik eller el-data eller nått liknande?

"Målen för gymnasiearbetet skiljer sig åt mellan yrkesprogrammen och de högskoleförberedande programmen. På yrkesprogrammen ska gymnasiearbetet visa att eleven är förberedd för det yrkesområde som gäller för den valda yrkesutgången. På de högskoleförberedande programmen ska gymnasiearbetet visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det område som programmet utbildar för." - Skolverket, Gymnasiearbetet.

Om inte din handledare uttryckligen har sagt att det måste vara en hemsida så kan du ju göra något som faller inom de ramar för det gymnasieprogram som du går om du inte kommer på något bättre.

//sparkar_boll

@sparkar_boll: Tack för svaret!
Hade inte tänkt på idé-plagiat. Kan nog dock bara lägga till någon funktion eller liknande, har inte så stränga lärare.

Aa vet att jag kan välja en hel del olika saker som gymnasiearbete men har rätt stort intresse för webb och tycker inte det är så jätte svårt så därför jag har valt att det ämnet.

Jag går teknik

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

När jag gick teknik var mitt gymnasiearbete att undersöka hur olika metoder fungerade för att dämpa ljudnivån i form av vibrationer från en hårddisk med hjälp av olika material. Låter simpelt först men det tar en hel del tid. Att göra en hemsida med en databas kräver mer arbete än vad man tror.

Jag vet inte vad du har för förkunskaper men kom ihåg att du ska hinna med det. Att inte få godkänt på grund av att man aldrig hann klart hade inte varit roligt.

Lycka till med studierna!

Intressant!
Du har nog rätt med tiden, fastnar i den fällan konstant :D. Får ta mig ett snack med läraren och se vad han säger om storleken på projektet.
Tack!

Permalänk
Medlem

Kan du inte göra en diskett/hårddiskspelare som spelar låtar från en "jukebox hemsida" där folk kan välja låt och sedan se/höra eländet spela via en webbkamera på samma sida.

Då får du både frontend, backend och lite styrelände att arbeta på ett helt år. Som skolprojekt är det nog toppen eftersom skolor brukar ha tonvis med gammalt "datamög" i gömmorna du kan återanvända.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

@ZecretW: Bra ide! Ska kolla närmare på det, tack!

Permalänk
Skrivet av 0x626967443639:

@sparkar_boll: Tack för svaret!
Hade inte tänkt på idé-plagiat. Kan nog dock bara lägga till någon funktion eller liknande, har inte så stränga lärare.

Aa vet att jag kan välja en hel del olika saker som gymnasiearbete men har rätt stort intresse för webb och tycker inte det är så jätte svårt så därför jag har valt att det ämnet.

Jag går teknik

Problemet är nog inte att du lägger till en funktion eller inte, utan de kollar på helheten. Liknar din sida något som redan finns på marknaden så finns det en risk att du blir underkänd. Bara för att lärarna inte är stränga på vanliga lektioner så behöver det inte betyda att det inte kommer vara stränga nu. Jag ska precis börja tvåan och de hade en lång föreläsning innan sommaren om just gymnasiearbetet.

Idén är jättebra, men jag skulle nog tycka att du väljer något annat för att inte riskera nått. Du går ändå teknik och det gör valmöjligheterna stora.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.