Nya partitioner skapade automatisk

Permalänk

Nya partitioner skapade automatisk

jag har försökt att installera creators update till windows 10 2 gånger och det har blivit strul båda gångerna så jag har valt att gå tillbaka till tidigare versionen av win10.
nu verkar det ha blivit något konstigt med mina partitioner på min c disk, ett par extra partitioner har skapats varav en är oallokerad. detta gör att jag nu inte kan använda mina skapade systemavbildningar med aomei backupper.
den ena partitionen är oallokerad och den andra heter "recovery partition".
nån som vet om jag kan ta bort dom eller?

Permalänk
Medlem

@Spac3man:
Om du inte vill ha strul med Windows, rör inte den som heter "recovery partition".
De tre som inte har ngn enhets bokstav påverkar inte hur program hittar partitionerna.

Har den som har "E" som enhets bokstav alltid haft det?
Om inte, kan det vara det som gör att du inte kan använda ditt backup program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Spac3man:
Om du inte vill ha strul med Windows, rör inte den som heter "recovery partition".
De tre som inte har ngn enhets bokstav påverkar inte hur program hittar partitionerna.

Har den som har "E" som enhets bokstav alltid haft det?
Om inte, kan det vara det som gör att du inte kan använda ditt backup program.

jodå, E är min slavpartition på disken, den ska vara där.
jag hörde att det kan vara den oallokerade partitionen som ställer till det, att även den läses
som en primär partition och att det därmed blir en för mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag hörde att det kan vara den oallokerade partitionen som ställer till det, att även den läses som en primär partition och att det därmed blir en för mycket..

Nej, oallokerat utrymme "finns inte" och inget program läser det (förutom disk/partitions program).

Men du kan lätt utesluta att det är det som är problemet, genom att lägga till det till "E", fast det är inte säkert att det går via diskhanteraren utan måste göras genom ett disk/partionerings program, däremot bör du kunna skapa en ny partition av det genom diskhanteraren.

Vill du få bort alla 3 "extra" partitionerna utan att det kan skapa problem med Windows, är det bästa att göra en ominstallation av Windows, och ta bort dem under installationen (där man väljer var Windows ska installeras).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Nej, oallokerat utrymme "finns inte" och inget program läser det (förutom disk/partitions program).

Men du kan lätt utesluta att det är det som är problemet, genom att lägga till det till "E", fast det är inte säkert att det går via diskhanteraren utan måste göras genom ett disk/partionerings program, däremot bör du kunna skapa en ny partition av det genom diskhanteraren.

Vill du få bort alla 3 "extra" partitionerna utan att det kan skapa problem med Windows, är det bästa att göra en ominstallation av Windows, och ta bort dem under installationen (där man väljer var Windows ska installeras).

som aomei partitions assistent då alltså
ja just det..och efter jag skapat partitionen av det oallokerade utrymmet lägga det på c kanske?
att installera om windows är inte ett alternativ just nu, för jobbigt att börja om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

ja just det..och efter jag skapat partitionen av det oallokerade utrymmet lägga det på c kanske?

Det går inte utan lite "trixande" eftersom det finns en partition emellan (den som heter "recovery partition").
Vad du däremot kanske kan göra är att "mounta" den till C:
Assign a mount point folder path to a drive

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.