BSOD efter misslyckad uppdatering av drivrutiner

Permalänk
Medlem

BSOD efter misslyckad uppdatering av drivrutiner

Som rubriken lyder så har jag råkat ut för blåskärm efter att jag skulle uppdatera drivrutinerna till mitt grafikkort, under uppdateringen så låste sig Nvidias uppdateringsprogram så jag blev tvungen att stänga programmet via task manager.

Vid blåskärm får jag upp: Critical service fail

Har försökt starta datorn i felsäkert läge utan lycka, försökt återskapa till tidigare punkt utan lycka. Vid försök till återskapning till tidigare punkt så får jag ett felmeddelande om nån nvidia-fil inte går att hämta. Nu har mina idéer tagit slut så därför vänder jag mig till er.

Systemet det rör sig om är Windows 10 och grafikkortet är ett asus gtx 1060.

/Martin

Permalänk
Medlem

Om felsäkert läge inte fungerar http://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows-...
så är mitt tips att installera om, utan att partitionera om disken... (resulterar i ful-windows med massa skräpmappar etc), ta fram usb-minnet/etc och plocka ut viktiga saker och sedan göra en clean installation igen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Okej! Har inga problem med att blåsa hela datorn, dock hade det varit skönt att på något sätt komma in och rädda några bilder innan.
Kan det va drivrutinerna till grafikkortet som orsakar detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du har möjlighet att bränna ut en Linux live CD från nån polares dator så borde du ju kunna boota på den och sedan komma åt disken, varav du borde kunna kopiera över till en USB sticka eller så.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyren_88:

Okej! Har inga problem med att blåsa hela datorn, dock hade det varit skönt att på något sätt komma in och rädda några bilder innan.
Kan det va drivrutinerna till grafikkortet som orsakar detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte lätt att avgöra vilken tjänst det är som orsakar detta men om inte felsäkert läge kommer runt det (som skippar grafikdrivrutiner etc) så är det nog en mer systemkritisk tjänst som strular.

Du får ut bilderna genom den metoden jag angav. (Annars hade jag nog bara skrivit att du ska installera om och rensa alla partitioner?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är inte lätt att avgöra vilken tjänst det är som orsakar detta men om inte felsäkert läge kommer runt det (som skippar grafikdrivrutiner etc) så är det nog en mer systemkritisk tjänst som strular.

Du får ut bilderna genom den metoden jag angav. (Annars hade jag nog bara skrivit att du ska installera om och rensa alla partitioner?)

Att få den i felsäkert läge verkar omöjligt. Lyckades hitta något hdd backup program i bios men funkar inte heller 😑

Har Windows 10 på en sticka men när jag ska installera om det så får det inte plats på C: där den gamla versionen ligger, vad händer om jag väljer D: istället?
C: är en ssd och D: en "vanlig" disk.
Får den tuppjucket med två versionen installerade samtidigt?

Påverkas båda diskarna vid en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyren_88:

Att få den i felsäkert läge verkar omöjligt. Lyckades hitta något hdd backup program i bios men funkar inte heller 😑

Har Windows 10 på en sticka men när jag ska installera om det så får det inte plats på C: där den gamla versionen ligger, vad händer om jag väljer D: istället?
C: är en ssd och D: en "vanlig" disk.
Får den tuppjucket med två versionen installerade samtidigt?

Påverkas båda diskarna vid en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör gå utmärkt att installera på D istället, startfiler och liknande ligger på C isådana fall.
Nej, det blir inte två windows... det blir ett nytt windows med en massa "onödiga" mappar på c:

När du sedan har tagit ut dina bilder etc och gjort backup och gör en ominstallation igen tar du och rensar C disken (SSD:n) på alla partitioner och låter windows göra om allt. När den installationen är klar plockar du bort dom extra mappar som skapats på D:

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T