Intel bekräftar sex kärnor för "Coffee Lake" – kräver 300-seriens styrkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tack för svar.

Btw du har missat skriva in din CPU i sig, sen också har du kvar "s" på GPUs från när du hade quad Fury X

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dizzö:

Tack för svar.

Btw du har missat skriva in din CPU i sig, sen också har du kvar "s" på GPUs från när du hade quad Fury X

Hehe har inget "riktigt system" atm så inte brytt mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är detta processorn som ska få 2600k-ägarna att äntligen uppgradera? (knappast va )

Själv siktar jag på en i5:a, om inte överklocken är kass.

Permalänk
Medlem

Tänk på att byta CPU ofta leder till nytt moderkort, som leder till nytt Windows. Nej, jag klarar mig bra på 5820K@4.3Ghz. Däremot har jag uppgraderat grafikkort 2 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Köper inte detta. Hur många är det som byter processor efter typ 1 år? Känns galet meningslöst och pengaslösande.
Själv uppdaterar jag med nytt ca var 5e år.
En 2600k funkar FORTFARANDE! Så folket som byter processor med ett års intervaller måste vara väldigt sällsynta.

Minns när man hade en Intel Celeron på 300 MHz och bytte ut den mot modellen med 366 MHz. Wow vilken skillnad det gjorde då.

Första och enda gången jag gjort ett CPU-byte enbart. Efterkommande uppgraderingar fick man byta fler komponenter på grund av ändrade anslutningar som t.ex. AGP ->PCIe eller DDR2 -> DDR3.

Permalänk
Medlem

Det är inte bra att läsa alla dessa CPU relaterade nyheter m.m min trofasta häst @2500k börjar halta mer och mer =/

Permalänk
Medlem

Mm, jag vet inte. Skulle detta locka mig ifrån 3570k...? Den pinnar fortfarande på jäkligt bra.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i. Min 2500k börjar kännas gammal nu, trots att den fungerar. Hoppas att konkurrensen pressar ner priserna framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså den här diskussionen är så tröttsam. Jag tycker inte att 10-20FPS är frågan om att "krossa". Särskillt inte när det är att gå från 90-110FPS som i många fall här. Dt märks ju inte ens i ett blindtest, som det finns många videor som visar. Sen har vi ingen aning om heller hur framtidens spel blir eller ens hur nuvarande spels framtida patchar blir, men nu när Ryzen är med i ekvationen så är det ju inte något som speltillverkarna bara ignorerar RoTR är väl ett bra exempel på det.

Jag hävdar fortfarande att det är lättare (och billigare) att bara byta cpu än att byta cpu+mobo. Så jsg är extremt bestämd i min åsikt att det garanterat finns folk som sitter på ett Intel-system idag som kommer överväga Ryzen nästa gång det är dags för en uppgradering.

20% bättre prestanda när det kommer till CPU:er som ofta håller 4-5 år nu i alla fall innebär ju att man behöver byta ett år senare.

I dagsläget är det dock inte så betydelsefullt men och andra sidan är spel det främsta man utför på datorn som behöver kapacitet så kan man inte helt blunda för Intels enastående prestanda/kärna.

Fördelen för Ryzen har ju varit att ge fler kärnor till ett rimligt pris men det är ju sämre och dyrare plattform för spel i dagsläget. Med Coffee Lake täpper Intel till den lilla lucka som finns med när vissa spel och spelare börjat få användning av fler än 4 kärnor.

Men jag tror ju Coffee Lake går upp i pris med. Den lär inte segla in på 3300 kr precis utan på 4500-5000 kr.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Hahaha här i Svedala, skulle den bli 100kr dyrare här i Trelleborg så ses vi i Svedala för ett prolle köp

Fast alla vet ju att Trelleborgs skam till Datorbutik inte borde få sälja något tekniskt allt.

Åk till Malmö där kan du iaf köpa en vettig kebab medans du väntar på din CPU🤣😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tänk på att byta CPU ofta leder till nytt moderkort, som leder till nytt Windows. Nej, jag klarar mig bra på 5820K@4.3Ghz. Däremot har jag uppgraderat grafikkort 2 gånger.

Nytt windows? whaaat?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Som jag tolkar artikeln så är slutsatsen att Coffee Lake kräver 300-seriens moderkort dragen enbart från förpackningarna till i5 och i7-modellerna. Detta kan dock komma sig av att dessa har 6 kärnor vilket förr aldrig supporterats på mainstreamplattformen. Ergo, så kan det mycket väl vara så att de 4-kärniga i3:orna till Coffee Lake faktiskt funkar med 100- och 200-serierna. Detta vet vi ju inte ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tack för svar.

Btw du har missat skriva in din CPU i sig, sen också har du kvar "s" på GPUs från när du hade quad Fury X

OBS! du måste uppradera Bios till troligen senaste med en CPU:n du har. i dem flästa fall så funka det inte rakt av att bara kasta en kabylake cpu i en skylake moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tänk på att byta CPU ofta leder till nytt moderkort, som leder till nytt Windows. Nej, jag klarar mig bra på 5820K@4.3Ghz. Däremot har jag uppgraderat grafikkort 2 gånger.

Leder bara till nytt Windows om du har en OEM-licens. OEM licens ska man bara köpa om det är i en bärbar eller om man inte är kunnig nog att stoppa i en USB-sticka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hur ligger minimun-fpsen/flytet i spelen mellan processerna från dessa två jättar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Silcan: Köpa en intel för mycket pengar och tjäna så lite fps? Jag har en 1700 och har inga problem med fps, varför köpa en intel om man tjänar så lite fps i skillnad, 15-20 ?

Innan jag köpte min I7 7700 "icke k " så hade jag en 9590.
Frågade runt och folk sa köp intel och köp inte AMD, intel är bäst.
Köpte en intel, och moderkort, tyckte inte att de var så jäkla bra som alla sa.
Ångrar inte att jag sålde min i7a.
Och oavsett om I7 7700k har 200 fps och jag har 165 i max fps så är det inget att bry sig om, jag ligger inte i 30 och tuggar.
Oavsett om 8700k är bättre så har jag ingen anledning till att byta cpu om jag inte får 200fps på alla spel i max.

Ryzen funkar bra till spel och så länge jag inte tappar fps så jag börjar lagga så är det inget att gråta för.

Vill folk köpa 8700k för dyra pengar vilket säkert lär bli så är det upp till de.

Men jag ser ingen anledning till det om man har bra fps i spel

Spelar få spel, Six siege, bf1 och gw2/ets2.

Six siege ligger jag i 190 fps och lägst 145 i allt på ultra utan mssa " kör aldrig med det " med ultra hd pack, bf1 max 165 avg 100-135, etc etc.. men jag kör i 1080p på en 240 hz skärm

Finns ingen anledning till att byta, men vill folk slänga ut pengar för de ynka fpsen så är det upp till de som gör det.

la till extra
Permalänk
Medlem

Tråkigt av intel!

Jag hade tänkt uppgradera till en 8700K om den gått att köra på mitt Z170. Då kör jag på min 6600k så länge den håller. Kanske delidar och kör den i 1,5vCore 5ghz på slutet. Sedan blir det nog en AMD.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ska detta bli året man byter ut trotjänaren 2600K?
Funderat på att byta i 2-3 år nu, men aldrig kommit något som gett mig WOW känslan.
Har iofs klarat mig bra på 2600k änsålänge.
Har aldrig varit så nöjd med en CPU som 2600K. Extremt mycket bang for the buck.
Skickades från m.sweclockers.com

Har 2500K och är fortfarande mycket nöjd. Ser ingen anledning att uppgradera för tillfället.
Att dessa cpu:s klarat sig så länge beror förmodligen på dålig konkurrens från AMD:s sida de senaste 7 åren...
Nu när AMD är tillbaks lär vi få se nya spännande processorer och därmed en ersättare till 2500/2600 serien :).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bewise:

Hur ligger minimun-fpsen/flytet i spelen mellan processerna från dessa två jättar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser du ju tydligt i diagrammen. Minimum fps står med i samtliga fall...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

20% bättre prestanda när det kommer till CPU:er som ofta håller 4-5 år nu i alla fall innebär ju att man behöver byta ett år senare.

I dagsläget är det dock inte så betydelsefullt men och andra sidan är spel det främsta man utför på datorn som behöver kapacitet så kan man inte helt blunda för Intels enastående prestanda/kärna.

Fördelen för Ryzen har ju varit att ge fler kärnor till ett rimligt pris men det är ju sämre och dyrare plattform för spel i dagsläget. Med Coffee Lake täpper Intel till den lilla lucka som finns med när vissa spel och spelare börjat få användning av fler än 4 kärnor.

Men jag tror ju Coffee Lake går upp i pris med. Den lär inte segla in på 3300 kr precis utan på 4500-5000 kr.

Men tanke på att Intels X299 Intel Core i7-7800X som är 6 kärnor idag kostar 3900kr kommer inte 8700k kosta dina summor..

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: OEM versioner av Windows binder sig till en datorsignatur och ett byte av vissa delar gör att Windows anser att du bytat dator.
Moderkort är en av komponenterna som, om du bytar den, får Windows att tycka att du bytat dator. Tror även CPU är det.

Man har kunnat gå runt det tidigare genom att, till exempel, ringa till Windows telefonsupport och använda ett automatiskt system för att registrera nyckeln igen. Vet inte om man kan göra det nu med Windows 10 eftersom man inte ens har en egen nyckel nu.

Har du en retail version av Windows behöver du inte oroa dig alls, det är bara att slå in nyckeln igen.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk

@test0r: I windows 10 har de ändrat så att den går att boota även om du har bytt moderkort och cpu, men som sagt måste man göra trix för att få sin nyckel att fungera igen vilket är klurigt.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

@Silcan:

I dessa så ligger dom för det mesta väldigt lika, skiljer som mest 9% (14fps).
Så vid 1440p kan jag inte se någon jätte stor skillnad. Allt handlar om vilka spel man lirar.

Vid 4k så spelar den än mindre roll.

Permalänk
Medlem

Folk överskatta verkligen prestandan på prossescorer. Men fy fan vad kul det är med nya gejer

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

I de flesta esport-titlar och framförallt source spel så är det rätt stor skillnad
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/7700k/144hz/dota2-1440p-144hz.png

Inte för att det spelar någon större roll, man väljer den cpu som passar ens behov bäst... För många är det en Ryzen, för många andra en Intel...

edit.

Såhär ser det ut i bf1 multiplayer
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/7700k/144hz/bf1-1080p-144hz.png
I 1440p är det dock GPU-flaskhals.

Om folk skulle kunna börja med någon typ av källhänvisning... Den behöver inte vara korrekt men någon typ iaf.. gäller även @silcan och sweclockers medlemmar. Era argument skulle bli mera förtroende ingivande och vettiga.. men att hänvisa till random diagram utan att hänvisa till källan är bara fel och ger inget värde.

Eddt: tex @Silcan diagram hänvissar till ett blogg inlägg på http://www.computertown.com.au/blog_images/benchmarks/Ryzen_V...
Som tydligen säljer komponenter.
@nikwad hans url till sina diagram verkar ju bara skumma. Antar det är techspot
Osv.

Edit 2: fixade ett fel från min sida.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Om folk skulle kunna börja med någon typ av källhänvisning... Den behöver inte vara korrekt men någon typ iaf.. gäller även @silcan och sweclockers medlemmar. Era argument skulle bli mera förtroende ingivande och vettiga.. men att hänvisa till random diagram utan att hänvisa till källan är bara fel och ger inget värde.

Testa med att högerklicka på en bild och kopiera bildlänk.. Du får tex. "https://techspot-static-xjzaqowzxaoif5.stackpathdns.com/artic..."

Permalänk
Medlem

@anon76929: jodå, jag får nog fram länkadressen men det var inte vad det handlade om.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Har 2500K och är fortfarande mycket nöjd. Ser ingen anledning att uppgradera för tillfället.
Att dessa cpu:s klarat sig så länge beror förmodligen på dålig konkurrens från AMD:s sida de senaste 7 åren...
Nu när AMD är tillbaks lär vi få se nya spännande processorer och därmed en ersättare till 2500/2600 serien :).

AMD's vara eller icke-vara på marknaden har ingen effekt på vilka typer av processorer vi ser på marknaden. Intel har länge haft sin roadmap och kommer att hålla sig till den, om inte AMD lyckas göra en total leapfrogging, något som är en relativ omöjlighet.

Det som AMD har lyckats bidra med är väl två saker:

1) att priserna har sjunkit rejält i det övre segmentet. Från 18 000 kr till 10 000 kr för en decacore. När det kommer till vanligare konsumentprollar så kommer det dock se ungefär likadan ut, där en hexacore coffeelake (8700K) antagligen slipprar in på 3500-3800 kr.

2) Att Intel har släppt sina processorer något tidigare. Främst gällande deras high-end, X299. Men även här är skillnaden marginell, då de snabbade på lanseringen med några månader endast.

Gällande just ersättningen för 2600K så kommer den inte komma från AMD, utan antigen i 8700K eller i följande "9700K" i Ice Lake år 2018. Något som har som sagt varit i roadmappen redan hur länge som helst.

Så tyvärr är den bistra sanningen den, att AMD's vara eller icke-vara på marknaden är tämligen irrelevant till när vi får vår ersättare för 2600K och till vilket pris. Deras påverkan på marknaden har främst varit i HEDT-segmentet och möjligen skurit bort några månader från Coffee Lake och Ice Lake-lansering.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Mm, jag vet inte. Skulle detta locka mig ifrån 3570k...? Den pinnar fortfarande på jäkligt bra.

Skrivet av trikomannen:

Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i. Min 2500k börjar kännas gammal nu, trots att den fungerar. Hoppas att konkurrensen pressar ner priserna framöver!

Skickades från m.sweclockers.com

Den absolut billigaste uppgraderingen ni kan göra är att köpa en 2600/2700/3770.
Lägg mellanskillnaden på ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

@Wyver: googlar man "techspot article 1348" så får du fram källan. Så om man ska vara lite dryg så finns det faktiskt källhänvisning där.
Sedan så var det ett svar på Silcan random hänvisningar. So..... w/e