undran om hur man förbetrar mikrofån tjudet

Permalänk

undran om hur man förbetrar mikrofån tjudet

Hej!

Jag skulle villja förbättra mitt ljud (mikrofån tjud) när vi är fler personer i ett rum och pratar i skype. Då jag har upptäkt att det blir rundgång mellan våra mikrofoner på hörlurana. Så om ni frågar mig så är det sjukt irreterande.

Men då är min fråga vad kan man göra för att råda bot på det?
Är det att man gör lika dant som youtuber som har en riktig mikrofån till en mixer och vidare till daton eller ska man ha en sorts mygga som bara tar upp en litet område.
Fins det fler saker som kan göra att mikrofonen tar upp mindre område men jag vill inte använda program som ska minska räckvidden eller agera mindre som en mixer.

men jag har funderat lite på det där med som en youtuber har det för att dom antagligen inte altid är själva och vill bjuda hem folk till en spelkväll m.m. Då de saker som jag har set ut är https://1drv.ms/x/s!ArpKjp0N2UHZn29-CJ1O7T7Ymh86. Fins det ett biligare altnativ?

Permalänk
Medlem

Använder alla headset eller finns där någon som använder datorhögtalare?

Permalänk

@FANTEN: alla har hedset

Permalänk

Om ni sitter i samma samtal kan ju några av er stänga av microfonen på era headset så bör de lägga av! Så brukar vi göra.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

@GoldenFan: ja, det är en varajant

Permalänk

Generellt är det svårt att få till en vettig lösning med flera i samma rum utan att behöva bygga avskärmningar.

Men en mic med väldigt riktad upptagning kan ju hjälpa lite beroende på hur högljudda de i bakgrunden är dock kommer de nog alltid höras i bakgrunden ändå.

En lösning vi brukar köra är att vi har en centralt monterad stormembranare inställd med en väldigt bred upptagning ansluten till en person som alla pratar igenom

Personerna som inte har micen ansluten får tillfälligt mutea personen som har micen så slipper de höra sig själva med fördröjning och de i samma rum hör ju troligen varandra ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Byt till lämpligare mikrofonteknik, endera en för alla eller att alla skaffar nått som inte tar upp ljudet från någon annan,
Dvs nån konferensmikrofon som tar upp alla eller varsin kontaktmikrofon som bara tar upp från den som pratar oavsett andra ljud i rummet.
Mikrofonerna på vanliga headset är inte avsedda för situationen utan är för "allmänna" för att fungera bra vid den användningssituation ni har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använd en strupmikrofon, fungerade fint när man satt i radarsationen i lumpen.

Permalänk

Så vad jag har förstått av dom flesta så ska man ha en mikrofon av något slag som tar upp ett litet område som var och en har eller en mikrofon som tar upp hela rummet som man bara har en.

Med det sagt så leder det till att man måste ha en mixer eller något annat som kan behandla ljudet innan det kommer till datorn. Om man ska ha en mixer, finns det någon skillnad på mixer och mixer eller är det bara hur många anslutningar man kan göra. Vad gör en mixer unik om det finns skillnader.

Permalänk
Medlem

Lättaste är väl att man kör Push to Talk?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Det funkar inte så bra i Skype. Men har du något tips på något annat som det är Push to Talk i?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kung_Josef:

@Ferrat: Det funkar inte så bra i Skype. Men har du något tips på något annat som det är Push to Talk i?

TeamSpeak, Discord eller Mumble. Behövs inte ens push to talk, utan ni kan köra voice activation.

Man får vara tämligen masochistiskt lagd för att Skype ska vara lämpligt till den typ av användning du beskriver.

OT: Inlägg #9000.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling:ska testa Mumble senare i kväll och se hur det är

Permalänk

@Alling Ditto. Skype är vanligt att man använder med spelkompisar, men jag kan för mitt liv inte förstå varför. De alternativ som numera finns, som @Alling nämnde ovan, fungerar oerhört mycket bättre.
Jag använder uteslutande Discord numera, har inte rört Skype på ett år eller så, och det inkluderar att prata med familjemedlemmar på andra sidan Jorden (som inte är gamers). Att använda Skype i en lokal med många personer i är mer eller mindre bara att be om huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung_Josef:

@Ferrat: Det funkar inte så bra i Skype. Men har du något tips på något annat som det är Push to Talk i?

Har då aldrig haft problem med push to talk i skype, även om jag sällan använder skype längre.

Är ju bara att binda mic mute till en knapp och sen sätter du din mic på mute så när du håller ner knappen aktiveras micen igen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kung_Josef:

Så vad jag har förstått av dom flesta så ska man ha en mikrofon av något slag som tar upp ett litet område som var och en har eller en mikrofon som tar upp hela rummet som man bara har en.

Med det sagt så leder det till att man måste ha en mixer eller något annat som kan behandla ljudet innan det kommer till datorn. Om man ska ha en mixer, finns det någon skillnad på mixer och mixer eller är det bara hur många anslutningar man kan göra. Vad gör en mixer unik om det finns skillnader.

Ja det kan vara stora skillnader mellan mixrar i både funktioner och ljudkvalitet, kan du lösa det med att byta program för kommunikationen är det troligen enklare men ska du skaffa en mixer så läs manualen och se till att du verkligen förstår vad den stödjer för funktioner, ljudkvaliten är nog däremot det minsta problemet om den inte ska användas för musikbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@lowngcawt: Jag har aldrig sett den förut att man kan göra det utan bara commando för att stänga av/på mikrofonen men det var mycket bättre

Permalänk
Skrivet av Alling:

TeamSpeak, Discord eller Mumble. Behövs inte ens push to talk, utan ni kan köra voice activation.

Man får vara tämligen masochistiskt lagd för att Skype ska vara lämpligt till den typ av användning du beskriver.

OT: Inlägg #9000.

Skrivet av Maldergho:

@Alling Ditto. Skype är vanligt att man använder med spelkompisar, men jag kan för mitt liv inte förstå varför. De alternativ som numera finns, som @Alling nämnde ovan, fungerar oerhört mycket bättre.
Jag använder uteslutande Discord numera, har inte rört Skype på ett år eller så, och det inkluderar att prata med familjemedlemmar på andra sidan Jorden (som inte är gamers). Att använda Skype i en lokal med många personer i är mer eller mindre bara att be om huvudvärk.

Skrivet av lowngcawt:

Har då aldrig haft problem med push to talk i skype, även om jag sällan använder skype längre.

Är ju bara att binda mic mute till en knapp och sen sätter du din mic på mute så när du håller ner knappen aktiveras micen igen.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan vara stora skillnader mellan mixrar i både funktioner och ljudkvalitet, kan du lösa det med att byta program för kommunikationen är det troligen enklare men ska du skaffa en mixer så läs manualen och se till att du verkligen förstår vad den stödjer för funktioner, ljudkvaliten är nog däremot det minsta problemet om den inte ska användas för musikbruk.

Tack för alla svar! Då vet jag att det inte är mikrofonens fel utan att man ska ha rätt program och sen om man vill gå den dyra vägen så ska man köpa en mikrofon som tar upp på ett bra sett.