Finns det någonsin en "rätt tid" att köpa ny dator?

Permalänk

Finns det någonsin en "rätt tid" att köpa ny dator?

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Rätt tid är högst personligt, vissa uppgraderar ju varann gen.

Själv sitter man på i5 2500k och r9 290 tri-x, enligt mig själv och i efterhand var det "rätt i tid" köp. 290 har bara mognat med tiden och SB var bland dem bästa gen av intel. Synd man inte köpte en i7 2600k bara, men på den tiden trodde man ju inte på 8 threads.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vill man ha ny dator så är det bara att slå till tycker jag. De fall man kan vänta är om en intressant produkt lanseras inom en månad. Annars blir det som du skriver att man aldrig kommer till skott och köper något. Det kommer alltid att komma ny bättre datorhårdvara i framtiden.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Både Ryzen och Coffee Lake råkar ju vara rätt markanta lanseringar (AMD tillbaka på kartan med en stark lansering och Intel släpper 6-kärniga processorer för konsumentplattform efter många år av max 4 st). Men annars skulle jag säga att det inte är något man behöver tänka alltför mycket på, såvida en ny lansering inte är väldigt nära (<30 dagar eller så).

Permalänk
Medlem

Ja det finns det nog men det är inget som man vet på förhand. Sen måste man ju jämföra mot vad man har i sin nuvarande dator och hur väl det lever upp till ens krav och önskemål vilket är högst personligt. Men man kan alltid spekulera. Om man är spelorienterad och tror att fler kärnor kommer utnyttjas i framtiden tror jag det är ett relativt bra tillfälle att köpa ny processor när coffee lake släpps. Om man inte tror på att fler kärnor är nödvändigt kan man säkert fynda i7:or från de senaste generationerna på den begagnade marknaden när coffe lake lanseras. Är man en content creator eller tror stenhårt på att fler kärnor är framtiden är det nog rätt i tiden att investera i en Ryzen.

Senaste gången det var "väldigt rätt tid" att köpa ny processor skulle jag säga är när Sandy Bridge kom (visserligen major buyer bias eftersom jag köpte då). Det var en hyfsat stor förbättring av IPC samtidigt som den hade högre överklockningspotential än föregående generation.

Att de teasar om nya lanseringar har inte bara att göra med att de vill visa upp sin nya produkt, det handlar även om att visa hur bra man är och få uppmärksamhet till företaget överlag. Men hype både till produkt och företag gynnar försäljningen överlag även om det säkert kan medföra "bieffekter" hos en del individer.

Permalänk
Skrivet av loodee:

Både Ryzen och Coffee Lake råkar ju vara rätt markanta lanseringar (AMD tillbaka på kartan med en stark lansering och Intel släpper 6-kärniga processorer för konsumentplattform efter många år av max 4 st). Men annars skulle jag säga att det inte är något man behöver tänka alltför mycket på, såvida en ny lansering inte är väldigt nära (<30 dagar eller så).

Ryzen är absolut en markant lansering, även om det inte varit problemfritt på långa vägar. Tycker alternativen på moderkort samt den dåliga minneskompabiliteten har gjort att en vettig Ryzen-rig blir 2000-2500:- dyrare än nödvändigt. Men det är en annan femma.

Nu väntar man på mer info om Coffee Lake innan man fattar ett beslut. När man väl fått vettig info där så kommer väl AMD prata om Zen 2 och hur mycket bättre det är. Sen är man där igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja hävda att det i princip alltid är rätt tid att uppgradera sina komponenter/köpa en ny dator.

Då många gör misstaget att inte se skogen för alla träden, de ser bara vad de kan få, eller har egna uppsatta mål, som exempelvis "jag SKA klara av 144 FPS p g a min 144Hz-skärm i X upplösning, exempelvis.

Och då kanske inte det finns grafikkort på marknaden för mer än att kunna driva runt upplösning X i 133 FPS i de titlar man vill ha med Y processor, som finns tillgänglig på marknaden.

Medan jag anser, mer realistiskt, och vad jag själv går efter, är att se de komponenter jag själv har IDAG, och tänka "vad är en uppgradering för mig?", och utgå ifrån vad som finns på marknaden IDAG, och nöja mig med "The shit of the shit" som finns att tillgå för stunden.

Och som, inför senaste bygget nu, så blev det att köpa just Ryzen 7 1700, p g a att Zen-arkitekturen har visat sig jämna ut prestandan i högre upplösningar jämte Intel, som för mig, 3440x1440,vad jag kunnat utläsa i grafer etc.

Och ville då gå AMDs väg, då jag vill kunna ta del av de kommande förfiningarna av ZEN, och stanna med AM4-socketen ett tag.

Då jag även kan köra webbläsare, musik m.m i samma veva, då den hanterar fler öppna program bättre, och såg bättre lämpad ut för mina behov vidare även.

Och denna form av tänk går att applicera i vilken form av uppgradering som helst.

Men OM man tror på nästkommande lanseringar så får det vara upp till personen i fråga att avgöra om det känns värt att vänta på nästkommande lanseringar.

Men ironiskt nog då, så finns det även då lanseringar som väntar kring hörnet, eller inom en sådan snar framtid, att det känns värt att vänta på nästkommande grafikkort exempelvis istället... And it goes on, and on, and on.

Anser det personligen bättre att införskaffa det man vill ha idag, då utvecklingen ständigt går framåt, och således kommer det alltid att finnas bättre saker i #framtiden.

Det är bara tankar jag har kring uppgradering/köp av ny dator.
Att mer blicka på vad man har, och kolla på förbättringar, istället för att sukta efter nytt.

Vet f ö även att jag får vara värst ett tag med mina komponenter i umgänget ett tag, men att om ett halvår eller så så kommer det att vara inaktuella komponenter för den som ska köpa nytt.

Bortsett från eventuellt styrkretsen, och plattformen som sådan, samt RAM, då de förmodligen duger för spelburkar ett tag framöver, och kommer finnas till försäljning även då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Att vänta in en ny intel processor är aldrig värt väntan, enligt det jag sett från det företaget senaste 5-6 åren. Ville man satsa på AMD så var det ju såklart värt väntan att vänta in Ryzen - slår ju deras bulldozer arkitektur flera gånger om.

Grafikkort kan det vara värt att vänta in nya lanseringar om det kommer nytt inom 1-6 månader. Annars kan man lika gärna köpa nu. Ett grafikkort klarar sig flera år ändå.

Jag skulle säga att just nu, så är det en perfekt tid att köpa nytt. Ryzen är här, och intel coffe lake kommer vara överprisat ändå kanske kan vara lite svårt att få tag på diverse grafikkort just nu dock då miners köpt upp så mycket av de

edit: annars, om man handlar begagnat, så kan man jämt bygga/handla en reko dator för bra pris

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att det är ens behov som styr när det är rätt tid, varför skall man annars köpa nytt om man saknar behovet? Sen så är det så klart en avvägning hur länge man t.ex. står ut med att spela på low settings eller hur lång tid man kan acceptera att datorn tar på sig för att utföra olika arbetsmoment. För egen del så känns det intressant att kanske köpa nytt när Intels 10 nm samt Zen 2 finns på marknaden. Egentligen har jag inte ett fullgott behov att köpa nytt utan det är lite mer en onödig lyx.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Finns det någonsin en "rätt tid" att köpa ny dator?

Svaret är oftast till 98% "Nu" om det är allmänt frågan om "rätt tid"

Annars om svaret är beroende på annat än tid i sig som t.ex specifika krav, villkor man har samt tillgänglighet så kan "rätt tid" vara t.ex.
"Nya datorn måste vara x gånger snabbare än min nuvarande" för att det ska bli "rätt tid" för din personliga uppgraderingsplan
Eller
"Nya datorn måste ha funktion X, Y och Z", som t.ex för min del en ThreadRipper 16k/32t med massor av pcie banor samt massor av ram.

Så för min del är "rätt tid" nu när TR har lanserats.

Så har du inga speciella krav så är rätt tid nu!

Permalänk

Går ju i vågor med lanseringar, och med tanker på snigelfarten på CPU-utvecklingen senaste 5-6 åren så har väl under denna period ingen "rätt tid" kommit egentligen.
En 2600k/2700k visade ju sig vara sjukt värda med tanke på pris/prestanda och att de i princip var lika snabba som nyare 3xxx ch 4xxx serie då de överklockar mycket enkelt (5+ghz) samt hade lödd IHS.

Nu händer det ju lite igen på grund av AMD (spekulationer, men är ju säkert så) att INTEL inte haft anledningar att plöja ner massa pengar i intensiv utveckling då konkurrens inte funnits. När de plötsligt får konkurrens nu så händer det grejer...

Med det sagt så är det ju roligt och intressant med CPU nu igen. Väljer du AMD eller INTEL nu så kommer du inte bli missnöjd

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

I allmänhet finns det alltid och har alltid funnits något nytt som kommer snart, vare sig det heter Zen, Vega, eller Coffee Lake. Finns de som inte vill köpa Ryzen idag t.ex. för att de är missnöjda med singeltrådprestandan och hoppas att Zen 2 ska innebära högre klockfrekvenser t.ex. Det är liksom naturen i teknikutveckling i allmänhet att vad man än köper kommer att vara passé.

Med det sagt så är ändå de förbättringar som kommer komma i t.ex. Coffee Lake väldigt intressanta att vänta på om man idag sitter med någon av Intels fyrkärniga processorer med Sandy Bridge eller nyare. Om man vill uppgradera därifrån så får man välja antingen mellan en Ryzen, som inte har nämnvärt bättre singletrådprestanda jämfört med t.ex. en i7-2700K, men som däremot har fler kärnor och en trevligare TDP, eller en i7-7700K som har signifikant mycket mer singletrådprestanda men ändå lika få kärnor som en processor från 2011, och som blir rejält varm.

Om Intel kan klara av att leverera en 6-kärnig processor med bättre ännu singeltrådprestanda än i7-7700K till samma eller bara något högre pris som i7-7700K, så kommer det vara en produkt som är intressant att uppgradera till om man suttit på en äldre Intel i7. Det här är något annat än de små pyttesteg i utveckling som vi sett de senaste 6 åren.

För mig var Ryzen 5 1600 processorn som fick mig att känna att det var dags att uppgradera från min i5-2320, just eftersom det blev en ökning både i single-thread och antalet cores för en väldigt attraktiv price-point, och det passade väldigt väl in på att min dator då var cirka 5 år gammal och dags att uppgradera.

Rätt tid att uppgradera den här CPU:n kommer vara vid nästa mindre revolution i processormarknaden. Jag vet inte vad det blir än, vi får se vad som hänt om 5 år!

Om en produkt är värd att vänta på beror ju också väldigt mycket på behov. Att vänta på Vega var rätt meningslöst, om det inte var så att man hade en fin FreeSync-skärm som man ville kunna utnyttja, t.ex. Har man det så är det en fin produkt.

Permalänk
Medlem

När en ny generation släpps. Vill du ha det senaste, bara köpa. Vill du ha prisvärt så brukar priser dumpas på äldre generationer när man släpper nytt.
Borde funka generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

När en ny generation släpps. Vill du ha det senaste, bara köpa. Vill du ha prisvärt så brukar priser dumpas på äldre generationer när man släpper nytt.
Borde funka generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga köp när nya grafikkort kommer. Prestanda ökningen mellan grafikkortsgenerationer är mycket högre än för CPUer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

I mina ögon finns det definitivt ett rätt och mindre rätt tillfälle för uppgraderingar. Detta är när större förändringar sker i nästa release. Till exempel är Coffee Lake 6c, något som X700K serien inte sett förut och som inte har förändrats sedan Sandy Bridge (2600K). Därmed ser jag det personligen som ett rätt bra tillfälle att köpa en prolle som ska räcka länge.

Gällande andra saker kan ju t.ex vara övergången från DDR3 till DDR4, från USB till USB C, från PCIE 3.0 till 4.0 etc. etc. etc.

Personligen väntar jag in antigen Coffee Lake eller Ice Lake beroende på lanseringsdatum (läste någonstans att Ice Lake ska släppas Q1-Q2 2018), så att min älskade 2600K kan få en uppgradering. Gällande GPU'er så har jag uppgraderat ca 3 gånger de senaste 7 åren, från GTX 260 till GTX 580 till GTX 980. Nästa uppdatering blir "GTX 1180".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

Är inte så konstigt att tillverkare gör så. Intel teasar nu såklart om coffee lake för att folk skall vänta istället för att köpa AMD. AMD i sin tur vill såklart visa vilka godsaker som finns om man väntar tills efter coffee lake, annars kommer ju folk kanske skaffa Intel! Det kanske ser dumt ut, men tror att det ligger i tillverkarnas intresse att försöka teasa för att stjäla potentiella kunder. Har en börjat göra det blir nästa tvingad att följa med.

Om tid så är det svårt att säga. Jag personligen har kört mina datorer tills dem var "slut", dvs tills något jag vill göra (spela) knappt fungerade på den hårdvara jag hade. Då blir det lite som det blir, och man får köpa det som är bäst då. Nästa uppgradering för mig blir när min nuvarande dör, vilket kommer vara snart. Annars så tror jag att man helt enkelt få se det som att "nu" är bäst tid, om nytt inte ligger väldigt nära (dvs inom 1-2 månader MAX). Framför allt om det nya är vad som kommer begränsa dig. Att vänta 2 månader på nya CPUer kanske inte är så extremt viktigt om du tror att du kommer vara begränsad av din GPU ändå

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vänta 5 år att köpa ny dator är värdelöst.

Allt det tar är 200kr i månaden. Titta på fondsparande eller liknande om du vill ha mer ut av pengarna, men i grunden, 200kr i månaden är allt som behövs.

Uppgradera kontinuerligt, och tänk på att du aldrig behöver det senaste, eller det nyaste.
Swec har en jättebra begagnad marknad, med många pålitliga människor.

Senaste 4 åren har jag enbart köpt delar på swec. Priset är oftast 30-40% lägre, och om man klarar sig med näst sista generationen av cpu/gpu så fungerar det hur bra som helst.

Uppgraderade från 2600k, till 4790k, och nu 6770k, respektive gtx 580, gtx 770, 770 SLI, 970, 980TI med moderkort och minnen, utan någon problem what so ever.

Regelbundna uppgraderingar är lösningen för en gamer, och oftast billigare i längden.
Och med 200 kr i månaden så har du ~5000kr vart annat år att lägga på datorn.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag tycker att vänta 5 år att köpa ny dator är värdelöst.

Allt det tar är 200kr i månaden. Titta på fondsparande eller liknande om du vill ha mer ut av pengarna, men i grunden, 200kr i månaden är allt som behövs.

Uppgradera kontinuerligt, och tänk på att du aldrig behöver det senaste, eller det nyaste.
Swec har en jättebra begagnad marknad, med många pålitliga människor.

Senaste 4 åren har jag enbart köpt delar på swec. Priset är oftast 30-40% lägre, och om man klarar sig med näst sista generationen av cpu/gpu så fungerar det hur bra som helst.

Uppgraderade från 2600k, till 4790k, och nu 6770k, respektive gtx 580, gtx 770, 770 SLI, 970, 980TI med moderkort och minnen, utan någon problem what so ever.

Regelbundna uppgraderingar är lösningen för en gamer, och oftast billigare i längden.
Och med 200 kr i månaden så har du ~5000kr vart annat år att lägga på datorn.

Jag kan inte tänka mig att regelbunda uppdateringar blir billigare. Även om man köper begagnat. Väntar man 5 år med att köpa nytt så tjänar man ju in massa pengar.

Sen när man som jag har en fru som blir irriterad varje gång man köper något till datorn är det lättare att vänta 5 år och köpa rejäla grejer som håller i 5 år till än att få henne irriterad varje år haha.

Men i grund och botten handlar det om ifall man behöver uppgradera eller inte och till skillnad mot förr när en CPU var hopplöst omodern efter nått år. Ta t.ex. en Pentium 1 från 1997 och jämför med en P4 från 2002 eller en P4 från 2002 och jämför med en Core 2 Duo från 2007 och skillnaden är enorm. Jämför sedan en 3770K mot 7700K eller 3570K mot 7600K och det är en skillnad men inte enorm och ett bra grafikkort har mer betydelse än en ny CPU. Kanske kommer alla 2500K-7700K bli omoderna nu när 6 kärniga processorer eller fler kärnor tar över och precis som dual core blev för kasst för spel för ett tag sedan från att ha varit snabbare än många quad core i spel så kommer många tvingas uppgradera. Men så länge skillnaden är typ 10% mer FPS i spel efter flera generationerna CPUer och ett nytt grafikkort kan ge 50-100% mer FPS så finns det ingen mening med att uppgradera ens varannan generation.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ät rätt tid när man har ett verkligt tekniskt motiverat behov som ny hårdvara kan lösa.
Datorer har utvecklats väldigt sakta de senaste åren, mjukvara har i många fall gått bakåt pgra att den "movilanpassas" mobilerna har iofs inte helelr kommit med mycket användbara nyheter de senaste åren, marknaden börjar helt enkelt bli mättad och behovet att uppgradera är ofta litet och de som köper nytt blir oftasre de som tidigare inte har nått alls typ de i fattigare länder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Jag kan inte tänka mig att regelbunda uppdateringar blir billigare. Även om man köper begagnat. Väntar man 5 år med att köpa nytt så tjänar man ju in massa pengar.

Sen när man som jag har en fru som blir irriterad varje gång man köper något till datorn är det lättare att vänta 5 år och köpa rejäla grejer som håller i 5 år till än att få henne irriterad varje år haha.

Men i grund och botten handlar det om ifall man behöver uppgradera eller inte och till skillnad mot förr när en CPU var hopplöst omodern efter nått år. Ta t.ex. en Pentium 1 från 1997 och jämför med en P4 från 2002 eller en P4 från 2002 och jämför med en Core 2 Duo från 2007 och skillnaden är enorm. Jämför sedan en 3770K mot 7700K eller 3570K mot 7600K och det är en skillnad men inte enorm och ett bra grafikkort har mer betydelse än en ny CPU. Kanske kommer alla 2500K-7700K bli omoderna nu när 6 kärniga processorer eller fler kärnor tar över och precis som dual core blev för kasst för spel för ett tag sedan från att ha varit snabbare än många quad core i spel så kommer många tvingas uppgradera. Men så länge skillnaden är typ 10% mer FPS i spel efter flera generationerna CPUer och ett nytt grafikkort kan ge 50-100% mer FPS så finns det ingen mening med att uppgradera ens varannan generation.

Han skriver själv att han sparar undan 200 kr/månad för det här syftet. På 5 år blir det 12 000 kronor. För 12 000 kronor tror jag inte att du köper en dator som "håller måttet" i 5 år, beroende på vad dina krav är. Kanske blir möjligt om man räknar med andrahandsvärdet av sin dator efter 5 år...

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

Just nu är grafikkort väldigt dyrt så skulle personligen vänte en månad eller två tills den fasen är över, sen köpa. Men det är väldigt personligt (behov, intresse och hur du har det ställt pengamässigt.) Som sagt, jag tycker du ska vänta nån månad.

Mhv Travhäst

Permalänk
Avstängd

Finns alltid nytt som kommer runt hörnet men cpu valet idag hade jag inte tvekat på att köpa en ryzen 1600 av ren prisvärdhet för det är helt enkelt enastående prestanda för pengarna och även om man kan vinna någon enstaka fps med kommande gen så kommer det vara marginellt och obetydligt

Det jag mer tittar på är att inte köpa första ex av en ny generation första månaden vid release oavsett om står amd, intel, nvidia, eller radeon på produkten är det skönt om flaws bakas ut för alla har dom oavsett märkning men är efter ett par månader patchade och ryzen skulle jag säga är mogen och bra idag

men beror mycket på vilket segment man ligger i och krav och just nu känns det som grafikkort är tråkigaste valet då nvidia saltar priserna i högre segmentet och i mellan segmentet som är helt slutsålt på amd sidan finns det inte någon klar vinnare men amd kort är prisvärdast

Det finns alltid saker att vänta på och man kan sikta långsiktigt eller max fps och tjäna dom där 3 extra men har man en grundläggande förståelse om spelet mellan cpu och gpu och hårdvaran sen köper ett balanserat system och förlorar några fps mot nästa gen så sitter problemet mer i huvudet än hårdvara för oftast handlar det om en handfull fps som man inte märker i verkligheten

men vist finns det bättre och sämre timing som vi skiftet till nvidias 10xx serie köpa ett 9xx kort är onekligen en dålig deal då 10xx gav väldigt stort lyft men tror varken gpu eller cpu kommer få några större skillnader mot generationen som är ute nu på ett tag utan är mindre lyft vi kommer se

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Rätt tid är högst personligt, vissa uppgraderar ju varann gen.

Själv sitter man på i5 2500k och r9 290 tri-x, enligt mig själv och i efterhand var det "rätt i tid" köp. 290 har bara mognat med tiden och SB var bland dem bästa gen av intel. Synd man inte köpte en i7 2600k bara, men på den tiden trodde man ju inte på 8 threads.

På den tiden trodde man ju att man skulle byta cpu vartannat år så jag resonerade att jag aldrig skulle ha nytta av några extra kärnor tills jag skulle uppgradera.

Permalänk
Medlem

@dagas:

Kom ihåg att dina gamla komponenter är inte värdelösa om du uppgraderar oftare. CPU Mobo och minnen, köpte nuvarande combo för 5000, sålde gamla för 4000. Så jag gick från haswell till skylake för 1000kr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av loodee:

Både Ryzen och Coffee Lake råkar ju vara rätt markanta lanseringar (AMD tillbaka på kartan med en stark lansering och Intel släpper 6-kärniga processorer för konsumentplattform efter många år av max 4 st). Men annars skulle jag säga att det inte är något man behöver tänka alltför mycket på, såvida en ny lansering inte är väldigt nära (<30 dagar eller så).

Räknas inte 6800k?

Permalänk
Medlem

Jag håller koll på dollarkursen.. hög kurs höga priser på delar.. när dollarn sjunker så sjunker priserna också efter ett litet tag.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Om din dator börjar kännas seg för det du använder den till eller du saknar interface för saker du vill köpa till (t.ex. när usb 3 kom för externa hårddiskar, m.2 interface, pci-express för nytt grafikkort eller liknande signifikanta tekniksprång) så tycker jag att det är rätt tid att uppgradera. Datorprylar har blivit så mycket mer långlivade idag än för 20 år sedan när jag började att man behöver inte vara orolig för att ens inköp ska vara förlegat om ett år eller två.

Däremot så skulle jag säga att det kan vara värt att vänta på t.ex. Black Friday nu på hösten om du inte är jättesugen på att skaffa direkt. Det kan finnas ett antal tusenlappar att tjäna där om du är framme på de bra erbjudandena innan de säljer slut.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (ohjälpsamt och nedlåtande inlägg)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Räknas inte 6800k?

Räknade Broadwell-E till HEDT, lite som Threadripper. Konsumentplattform var nog fel ord, menade snarare mainstream

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Har gått i banorna att köpa ny dator ett tag nu, men ju mer man läser på forum och Reddit, desto svårare blir det att "pull the trigger" på ett nytt köp. Ingenting känns rätt. Förut väntade man på Ryzen, nu väntar man på Coffee Lake. Helt plötsligt känns det som att man ligger efter redan innan man börjat. Det känns aldrig som att det är rätt läge att köpa ny dator!

Är det inte kontraproduktivt av tillverkarna att teasa om 8th gen, Zen 2 och allt innan man ens etablerat det senaste man har att erbjuda? Gör man inte konsumenten osäker och orolig bara? För det är den effekten det haft på mig i alla fall.

Ryzen 2 skall fungera på nuvarande moderkort som fungerar med Ryzen, så för min del känndes det inte som jag förlorade något när jag köpte mig ett Ryzen-system (satt på FX-8350 tidigare och den plattformen hade ju nått vägs ände).

Sen är det klart att det alltid kommer bättre grejer frammåt, men nuvarande Ryzen-plattform är ung och skall enligt AMD hänga med i 4 år https://www.extremetech.com/computing/242252-amd-declares-ryz... Så det känns rätt så framtidssäkert ändå.

Så antingen Ryzen nu eller vänta på Z370, som väl förmodligen också ska hänga med ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.