Ljud från nätaggregat Corsair

Permalänk

Ljud från nätaggregat Corsair

Hej! När jag startar datorn så hörs ett relativt högt ljud från mitt nätaggregat. Det är ett Corsair RM 750x. Länkar till ett kort klipp så ni förstår vad jag pratar om. Förövrigt så är agget endast 2-3 veckor gammalt. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Lösning? Är det reklamation som gäller? Detta händer alltså bara när jag startar datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=FYnAsx2oVBI

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av andreasanders:

Hej! När jag startar datorn så hörs ett relativt högt ljud från mitt nätaggregat. Det är ett Corsair RM 750x. Länkar till ett kort klipp så ni förstår vad jag pratar om. Förövrigt så är agget endast 2-3 veckor gammalt. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Lösning? Är det reklamation som gäller? Detta händer alltså bara när jag startar datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=FYnAsx2oVBI

Hejsan,

Nu hör jag lite dåligt på videon, men det låter som fläkten? Ofta så kan fläkten dra igång rejält för att sen lugna ner sig, men detta är endast när den startar inte när du väl kommit in i Windows?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av andreasanders:

Hej! När jag startar datorn så hörs ett relativt högt ljud från mitt nätaggregat. Det är ett Corsair RM 750x. Länkar till ett kort klipp så ni förstår vad jag pratar om. Förövrigt så är agget endast 2-3 veckor gammalt. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Lösning? Är det reklamation som gäller? Detta händer alltså bara när jag startar datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=FYnAsx2oVBI

din video är 10 sekunder lång och ingen förklaring vilket ljud som man ska lyssna efter..
kanske öppna chassit ?
om ljudet är från ditt nätagg koppla ur ditt nätagg ur datorn och starta den med ett gem, det finns instruktioner hur man gör. filma igen så man slipper allt annat ljud från fläktar och AIO kylare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Nu hör jag lite dåligt på videon, men det låter som fläkten? Ofta så kan fläkten dra igång rejält för att sen lugna ner sig, men detta är endast när den startar inte när du väl kommit in i Windows?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan, det stämmer. Dock tycker jag att det låter högre än polarens som har samma modell. Kan det vara så att jag behöver gå upp i watt för att få ner fläktens rpm? Eller är 750 mer än nog för 1080ti/7700k? Känns som att fläkten ligger på högvarv konstant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

din video är 10 sekunder lång och ingen förklaring vilket ljud som man ska lyssna efter..
kanske öppna chassit ?
om ljudet är från ditt nätagg koppla ur ditt nätagg ur datorn och starta den med ett gem, det finns instruktioner hur man gör. filma igen så man slipper allt annat ljud från fläktar och AIO kylare.

Hej, det är det första ljudet i videon när jag startar datorn. Ursäktar för den dåliga kvalitén, har tyvärr inget bättre att filma med just nu. Ska räkna på hur mycket watt riggen behöver och eventuellt byta ut det mot 850W. Ska kika på gem-metoden, tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Skrivet av andreasanders:

Hej, det är det första ljudet i videon när jag startar datorn. Ursäktar för den dåliga kvalitén, har tyvärr inget bättre att filma med just nu. Ska räkna på hur mycket watt riggen behöver och eventuellt byta ut det mot 850W. Ska kika på gem-metoden, tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

watt har knappast nånting med saken att göra
första ljudet ? det finns ljud från 0:00 vilket menar du? men det jag tänkte på är 0:03 precis när ledsen tänds på AIO-kylaren nu låter det mer som en vattenpump men jag kanske misstar mig.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

watt har knappast nånting med saken att göra
första ljudet ? det finns ljud från 0:00 vilket menar du? men det jag tänkte på är 0:03 precis när ledsen tänds på AIO-kylaren nu låter det mer som en vattenpump men jag kanske misstar mig.

Tänkte på att fläkten går vid högt rpm för att den drar mycket watt då fläkten är semi-passiv, ingen aning bara spekulerar.. Yes, precis det vid 3 sekunder in i klippet jag menar. Ljudet kommer garanterat från nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify

Permalänk
Skrivet av andreasanders:

Tänkte på att fläkten går vid högt rpm för att den drar mycket watt då fläkten är semi-passiv, ingen aning bara spekulerar.. Yes, precis det vid 3 sekunder in i klippet jag menar. Ljudet kommer garanterat från nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

en fläkt drar några få Watt, att du då skulle behöva 100W extra förutom dom 750W som du redan har är ju rena Science fiction filmen.
din dator drar troligen inte mer än 400W

när datorn startas är förmodligen belastningen på nätagget under 100W då är det inte fläkten eftersom den inte startar vid så låg belastning..

med felsökning så är det bra att trippelkolla allt så även om nånting är definitivt så gör det igen.
koppla ut allt från nätagget och starta med ett gem, får du då samma ljud ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hehe, ok vad bra då kan det uteslutas Ska prova det under veckan när jag kommer hem. Tack för all din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Asus Strix 3090 OC
CPU: Intel i9-10850k
RAM: G.Skill Trident Z Royal 3600MHz CL16
MOBO: MSI Z490 MEG Unify