Microsoft tillkännager Age of Empires IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Windows 10 exklusive

Minimum System Requirements
OS: Windows 10 version 14393.0 or higher required
Architecture: X64 required
Processor: 1.8 Ghz+ Dual Core or greater i3, i5, or i7, or AMD equivalent
Graphics: Intel HD 4000 or Greater (16 or more Execution Units), AMD or nVidia GPU scoring 500 or more on Passmark G3D Mark
Memory: 4GB
Storage: 8-10GB

Specifikt Windows 10 krav luktar UWP på långa vägar. Då verkar den här versionen inte vara så Definitive.

Mer relevant citering
Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealjo:

Missade AoE när jag växte upp men lirade de flesta andra, har dock varit sugen ett tag. Är det värt/kul att testa aoe 2 HD idag eller är det bara för nostalgiker och bättre att vänta tills de nya releaserna kommer?

Det känns ganska gammalt och stelt, och pathfinding är ju såklart horribel. Men det är klart spelbart utan större problem. Som det står i artikeln ska det ju också komma en AoE 2 Definitive Edition med ny grafik och nya spelmekaniska inslag som kanske får det att kännas i princip modernt, så det beror på hur bråttom du har. Men det är ett solitt-men-mekaniskt-gammeldags strategispel i dagens läge.

Skrivet av Hagge:

Hoppas det håller sig till AoE känslan... AoE3 var ju inte direkt de bästa som många här säger. Men hoppas också Relic inte tar Dawn of War inspiration då Dawn of war 3 inte direkt var guld...

Rätt tänkt. Men en möjlighet med att låta Relic göra spelet är att melee combat har en livlighet som andra strategispel bara kan drömma om. Dawn of War-spelen är ju absurt bra på melee. Jag menar såklart inte att jag hoppas på grimdark gore, men bara extra animationer och sådant i melee gör en jättestor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Lite B att trailern kör på Civ's ständiga fråga "stand the test of time"
;/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Specifikt Windows 10 krav luktar UWP på långa vägar. Då verkar den här versionen inte vara så Definitive.

Ja, det är väl givet. Annars hade det ju knappast varit Windows 10 endast. (för att inte nämna att det är Microsoft som är utgivare)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Alla verkar gilla Age of empires 2 mer än 3:an men jag är kluven. Spelat väldigt mycket aoe 3 online och det är klockrent i Multiplayer då det skiljer mycket mellan de olika civilisationerna. I 2:an är lagen mycket mer lika varandra. Är man inte riktigt bra spelar det inte jätteroll vilket lag man spelar känner jag och spelstilarna blir ganska lika varandra. Missförstå mig inte, 2:an är nice och kör det endel fortfarande... Men spelstilen i aoe 3 känns mycket roligare online. Blev extra djup i strategierna också med home city korten som man kunde bygga upp för att passa olika strategier.

Hoppas på en blanding av 2:an och 3:an Men helst inte modern tidsålder... känns inte aoe för mig.
Taggad som tusan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ganska säker att de på Reddit går bananas på allt nu för tiden.

Känns mer som en förutfattad mening. Lite tråkigt att du väljer att dra alla över en kam. Många subreddits är väldigt bra. Sedan finns det alltid cancern med troll men det finns överallt, även på Sweclockers ... Mycket handlar dock om var man kollar...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Baywatcher:

Alla verkar gilla Age of empires 2 mer än 3:an men jag är kluven. Spelat väldigt mycket aoe 3 online och det är klockrent i Multiplayer då det skiljer mycket mellan de olika civilisationerna. I 2:an är lagen mycket mer lika varandra. Är man inte riktigt bra spelar det inte jätteroll vilket lag man spelar känner jag och spelstilarna blir ganska lika varandra. Missförstå mig inte, 2:an är nice och kör det endel fortfarande... Men spelstilen i aoe 3 känns mycket roligare online. Blev extra djup i strategierna också med home city korten som man kunde bygga upp för att passa olika strategier.

Hoppas på en blanding av 2:an och 3:an Men helst inte modern tidsålder... känns inte aoe för mig.
Taggad som tusan!

AoE3 var ett fantastiskt spel, kanske bäst i serien. Tyvärr så suger den musten ur en, en seriös match tar 3-4 timmar(2-3 spelare). Det finns så mycket val och kanske inte det bäst balanserade spelet men man blir helt fast.

AoE2 är snabbare, mindre valmöjligheter och större fokus på sten-sax-påse principen att man måste vara snabb med att välja rätt offensiv eller försvar. Passar bättre för esport.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Spelar ju Company of Heroes 2. Och Relic kan detta med strategi spel dom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Känns mer som en förutfattad mening. Lite tråkigt att du väljer att dra alla över en kam. Många subreddits är väldigt bra. Sedan finns det alltid cancern med troll men det finns överallt, även på Sweclockers ... Mycket handlar dock om var man kollar...

Var mer på r/all som jag siktade på, och det är inte troll. Ganska mycket konstiga saker där, samt så finns det ju subreddits som bara postar katter, hundar, osv som inte är dåliga.

Permalänk
Inaktiv

Va i hela helvete, spelet släpps ju inte för MS-DOS!? BOJKOTT!

Nejdå, detta ser riktigt lovande ut faktiskt speciellt när Relic är inblandad. Nu hör jag till de som föredrog första två spelen mer än 3'an och Online men samtidigt ser jag gärna att man plockar upp de bra saker dessa spel tillfört serien. Eller för den del alla de bra spel Relic arbetat på tidigare. Det är ju en av de bättre studiorna som finns idag så känns inte som detta kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

AoE3 var ett fantastiskt spel, kanske bäst i serien. Tyvärr så suger den musten ur en, en seriös match tar 3-4 timmar(2-3 spelare).

...du spelar inte civ va? 😂

OnT: kul med ett nytt AoE! Synd att de inte släpper spelet till andra OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

...du spelar inte civ va? 😂

OnT: kul med ett nytt AoE! Synd att de inte släpper spelet till andra OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Civ är turn-based, vilket gör att man orkar sitta igenom 6 timmar. Dessutom bjuder man in alla i discord och diskuterar öl. AoE3 är RTS som kräver fokus hela tiden.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

AoE3 var ett fantastiskt spel, kanske bäst i serien. Tyvärr så suger den musten ur en, en seriös match tar 3-4 timmar(2-3 spelare). Det finns så mycket val och kanske inte det bäst balanserade spelet men man blir helt fast.

AoE2 är snabbare, mindre valmöjligheter och större fokus på sten-sax-påse principen att man måste vara snabb med att välja rätt offensiv eller försvar. Passar bättre för esport.

3-4 h är extremt, möjligen om man kör Free for all, "NO RUSH 60 MIN" eller liknande....det skulle verkligen suga musten ur en som du säger hehe. Körde väldigt mycket aoe 3, på ganska hög nivå... matcherna var 80% av gångerna mellan 20-40 min långa, men visst hände att de gick över 1h, även om det var sällan. Körde mest 2 vs 2.

Tror mest att det har att göra med hur bra man är på spelet. Jag upplever aoe2 matcherna som mycket längre när jag spelar... jag är inte superbra på det så det kan vara förklaringen. Men när jag kollar på pros spelar så går det snabbare såklart. Pratar vi singelplayer kan ju matcherna var hur långa som helst i både aoe 2 och 3 för då bygger man mest och försvarar sig.

Kontrar och säga att aoe 3 passar bättre för esport. Det är mer likt starcraft. Mindre fokus på micromanagement av ekonomin och bybor... och mer fokus på styra armeeer och det taktiska. Men men... sitter ändå och kollar på aoe2 matcher på youtube... men tror mest för att det finns så bra kanaler och casters..., dedikerade fans helt enkelt.

Olika upplevelser helt klart

Permalänk
Medlem

men den stora frågan... när får vi AoM 2?