Permalänk
Medlem

Full hårddisk

Hej.

Min ssd började bli full, hade bara 1,7gb ca. Så jag flyttade Steam och CS till min hdd och fick då lös 17gb på ssdn. Slog på cs och spelade och sen dagen efter hade jag igen bara 1,7gb på disken Kan steam ha sparat cs på hårddisken igen? Tänkte om det är någon inställning som säger att den ska använda "C"?

Nu måste det ju inte vara steam/cs som gjorde att min hårddisk blev full igen men det känns spontant som det. Vad annars kan ha fyllt en disk med 17gb utan att jag har installerat något?

Permalänk
Medlem

Nog möjligt då det ligger i Steam att ditt "Library" skall vara på C:

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Nog möjligt då det ligger i Steam att ditt "Library" skall vara på C:

Förmodligen, flytta på Steam-biblioteket inne i Steam istället.

Inställningar > Nedladdningar > Innehållsbibliotek

Permalänk
Medlem

Ush.. stackars SSD... det är på tok för lite ledigt för att den ska jobba effektivt. WAf på den disken lär vara 5 gånger eller värre.... snabbaste sättet att slita ut en SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Gick in på inställningar - nedladdningar sen hade jag bara en som hette "Biblioteksmappar för Steam". Antar att det är den du menar? Och där står det faktiskt "D" Så det är ju rätt.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jo tack men det är väll kanske därför jag försöker lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

Hej.

Min ssd började bli full, hade bara 1,7gb ca. Så jag flyttade Steam och CS till min hdd och fick då lös 17gb på ssdn. Slog på cs och spelade och sen dagen efter hade jag igen bara 1,7gb på disken Kan steam ha sparat cs på hårddisken igen? Tänkte om det är någon inställning som säger att den ska använda "C"?

Nu måste det ju inte vara steam/cs som gjorde att min hårddisk blev full igen men det känns spontant som det. Vad annars kan ha fyllt en disk med 17gb utan att jag har installerat något?

Andra saker att titta på: Töm papperskorg (glömmer gärna massa där själv), och om du har något som spelar in när du spelar. AMDs drivare var så vänliga att dem slog på inspelning automatiskt någon gång. Vad har du för storlek på SSD, låter som du har lite väl lite plats ledigt om du lyckats flytta steam mappen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kolrot87:

Tack för svar.

Gick in på inställningar - nedladdningar sen hade jag bara en som hette "Biblioteksmappar för Steam". Antar att det är den du menar? Och där står det faktiskt "D" Så det är ju rätt.

Du bör nog kolla med ett program som skannar den vad som tar plats, har systemenheten varit nästan full och du frigör lite utrymme så kommer troligen win att gå tillbaka till normalläge för det frigör en massa utrymme när systemenheten börjar bli full tex uppdateringar, återställningspunkter , virtuellt minne osv...
Man bör nog som allra minst alltid ha 30 Gbyte ledigt om man kör win för att de funktionerna inte ska få lite panik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@cheben: Papperskorgen är full. Kör diskrensning regelbundet. Spelar inte in något.

Har en 120gb ssd.

Får beställa en större och sätta in då kanske.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack. Har du tips på program för det? Är det så pass att man bör ha minst 30gb fritt så får jag beställa en till ssd och sätta i. Vet att man inte ska ligga nära gränsen, där för jag kollar upp det nu men visste inte att det var så känsligt.

Tack igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade kollat med TreeSize Free vad det är för något som tar upp utrymmet.

Med det sagt så är ändå 120 GB en ganska liten disk, tycker du ska uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

@mrqaffe: Tack. Har du tips på program för det? Är det så pass att man bör ha minst 30gb fritt så får jag beställa en till ssd och sätta i. Vet att man inte ska ligga nära gränsen, där för jag kollar upp det nu men visste inte att det var så känsligt.

Tack igen.

Ett tips!!
Har du Iphone och säkerkopierar din telefon så sparas säkerhetskopian på C disken. Jag hittade med hjälp av att söka "%appdata%" i sökfönstret. Under roaming hittar du apple foldern och där finns alla sparade kopior. Jag tömde denna foldern och frilade nästan 30 GB på C. Du kan spara sista kopian på en annan disk och sen föra tillbaka den om du skall återställa din Iphone.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kolrot87:

@cheben: Papperskorgen är full. Kör diskrensning regelbundet. Spelar inte in något.

Har en 120gb ssd.

Får beställa en större och sätta in då kanske.

120 Gbyte är nästan att be om problem idag för de kommer att vara konstant fulla om man inte jagar utrymme manuellt hela tiden, de är för små för att funka bra numera, dubbla storleken är det minsta jag skulle tänka mig till systemenhet i dag om man ska köra en 2standard winmaskin"

Skrivet av kolrot87:

@mrqaffe: Tack. Har du tips på program för det? Är det så pass att man bör ha minst 30gb fritt så får jag beställa en till ssd och sätta i. Vet att man inte ska ligga nära gränsen, där för jag kollar upp det nu men visste inte att det var så känsligt.

Tack igen.

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/ är ett annat prog som kollar vad som tar plats men som sagt det är svårt att klara sig på 120 Gbyte om man kör win utan att behöva tweaka det en massa och då tappar man funktioner, säkerhet och allmän bekvämlighet, ett av de största spelen fyller fyller faktisk en 120 Gbyteenhet idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack!

Åker in på kjell och slänger i en till SSD på 250 gb. Då har jag 370gb ssd och 2tb vanlig.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Yes. 120gb ssd när jag byggde datorn var ganska mycket. Men det är det inte idag. Framförallt när jag jobbar endel i PS och Lightroom.

Slänger i en till på 250gb idag så klara jag mig ett tag till.

Permalänk
Medlem

@NightFred: Nix, givetvis kör jag samsung

Permalänk
Avstängd

Stäng av Hibernate, ta 1000-1500MB på virtuellt minne, ta bort skuggkopior.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

@NightFred: Nix, givetvis kör jag samsung

Så synd!! Var ju värt ett försök!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@NightFred: Absolut! Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Kör du ett Nvidia-kort? Brukar finnas en del i C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Installer2. Ta bort allt i mappen Installer2, men inte mappen själv.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Wenro: Snyggt! Fanns 500mb där. Så hjälper lite iaf. Även om jag köper en till ssd så är det dumt att ha massa som ligger som inte gör någon nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

@Wenro: Snyggt! Fanns 500mb där. Så hjälper lite iaf. Även om jag köper en till ssd så är det dumt att ha massa som ligger som inte gör någon nytta.

Absolut. Det brukar hamna där varje gång du kör uppdateringarna som kommer via Experience. Så du får köra en tömning varje gång du installerat dem.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolrot87:

@Paddanx: Jo tack men det är väll kanske därför jag försöker lösa problemet?

I slutändan kan du bara göra en viss del med 120GB. Det går att ha Windows på den, men inte mycket mer...
Min poäng var att även 17GB är i klenaste laget, även om det självklart är bättre.

Din plan ovan med att köpa en ny är nog en bra ide. Om du dock har klarat dig så länge så hade jag väntat lite till... 3 nya intressanta SSDer håller på att lanseras som borde kunna påverka priserna rätt bra på sikt, och de kan vara vettigare att köpa än många av dagens sämre om du ska lägga samma peng ändå.

Både WD/Sandisk, Intel och Toshiba släpper nytt, samt rykten är att Samsung är på väg att göra det också. WD/Sandisk 3D SSD ser ut att vara klart prisvärda, även om man kanske kunde hoppats på lite lägre pris. Om dock så många alternativ finns, så kommer också priset börja gå ner, då det är det som hållit priset upp tills nu.

Jag hade dock om jag varit du, satsat på ca 500GB disk, då du annars kommer snart sitta där igen med tajt om utrymme om du tar 250GB. Det är nämligen svårt att effektivt kombinera utrymmet av två st diskar utan att försämra prestandan eller öka risken för problem. Men självklart förstår jag att pengar inte växer i folks händer direkt... så är om du har råd att vänta en månad eller två och kan spara till en större.

Och tips till dig är växlingsfilen. Inte ta bort, för då kan du få problem, utan kontrollera dens storlek bättre. Sätt en min storlek på tex 512MB (0,5GB). Sen en max på vad du anser dig behöva, typ 4-8GB (4096-8192MB) brukar jag sätta. Windows kan då utöka om den verkligen behöver pagefilutrymmet, men du slipper ha en 8GB tom fil som bara tar plats och inte används fullt ut annars. Och vid omstart så nollställs storleken till 0,5GB igen.

Permalänk
Medlem

kör ccleaner och titta vad den hittar.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det var ett bra svar. Kunde dock inte vänta då jag behöver space nu för att jobba. Köpte en Samsung 850 EVO 250gb. Då har jag 370gb ssd. Har lagt windows på den nya och sen cs, ps och lightroom etc i den gamla.

Sen har jag ju en 2tb hdd för bilder etc.

Så nu ska jag nog klara mig!

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

@Citrona: Formaterade hela skiten istället )

Permalänk
Medlem

Nu har du redan möblerat om - men ladda med spacesniffer vid tillfälle - det är mycket grafiskt var de platförbrukande blobbarna finns och brukar vara ganska mycket WTF första gången man kör den. Är disken lite till åren så finns det väldigt mycket platstagande skit under den normalt osynliga 'appdata' med svällande temp-direktorys i flera nivåer, och det ännu roliga med dem, det är inte bara att rensa och tömma och sedan tro att allt fungerar som det skall efteråt...

inte ens crapcleaner (ccleaner) våga peta i dessa areor allt för mycket...

Att göra en helt ren win-installation kan ibland vara den bästa åtgärden...