Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga, Täby
Registrerad
Jun 2004

@MrDoggo:

Aa! Förstår vad du menar. Men det är också som du säger, Grotta inte ner dig i sånt nu. Skapa en funktion som fungerar halvdant gå sedan tillbaka & gör den bättre vid slutskedet. Det kommer att motivera dig mer till att lösa problemet eller problemen.

Jag brukar lämna vissa saker halvbra. Är man sedan i slutet så måste man lösa problemet. Annars har ju allt slit varit i onödan.

T.ex. vårat första realtime multiplayer spel var ett HELVETE att få att fungera. Invites, fördröjningar osv osv ...

Dator 1.
FX 8350 4.7Ghz | 24GB ram | MSI Radeon RX 480 | Kingston SSD | Fractal design R2.0 | PSU : Fractal 650W
Dator 2 (Bärbar). HP Folio 9470m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Är det någon som har lust så är här några förslag på saker som jag inte kommer kunna fokusera på för tillfället, ifall någon vill hjälpa till.

* Det behövs kluras i hur man skulle kunna skapa en Enemy-klass. Vad den ska innehålla är ju upp till fantasin, fast tanken är ju att den ska synas på skärmen, ha någon form av AI och så vidare.

* Animering av sprites, det är ganska pilligt vill jag minnas, men det är något som behöver göras. Dvs att om gubben promenerar så ska den byta mellan olika bilder som en animering. Och om gubben vänder sig åt vänster ska den titta åt vänster, vänder den sig åt höger ska den titta åt höger.

* Ljudeffekter är något som kommer behövas, vilket är något jag verkligen inte kommer kunna jobba på parallellt.

* Sedan alla detaljer, såsom varför vissa saker blir laggiga och så vidare. Inte minst fina till kod, det är något som måste göras efter som också.

* Och så vidare...

Allt finns exempel på om man googlar om LibGDX.
Kommer förstås lägga till dessa efter som sedan om ingen annan gör det. Det är bara exempel på vad som skulle kunna läggas in.
Sedan spelar det ingen roll hur snyggt kodat det är och så vidare, bara principen kommer dit. För att ändra och snygga till det kommer man kunna göra sedan i vilket fall som helst.

Skrivet av martin_cs:

@MrDoggo:

Aa! Förstår vad du menar. Men det är också som du säger, Grotta inte ner dig i sånt nu. Skapa en funktion som fungerar halvdant gå sedan tillbaka & gör den bättre vid slutskedet. Det kommer att motivera dig mer till att lösa problemet eller problemen.

Jag brukar lämna vissa saker halvbra. Är man sedan i slutet så måste man lösa problemet. Annars har ju allt slit varit i onödan.

T.ex. vårat första realtime multiplayer spel var ett HELVETE att få att fungera. Invites, fördröjningar osv osv ...

Hehe ja precis. Man har vart lite dum så, det blir bara stor risk att man lessnar om man ska fastna på detaljer, snarare än att få fram någon sorts simplare slutprodukt.

Väldigt coolt att ni lyckats göra ett realtime multiplayerspel, vad heter det spelet så man kan kolla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga, Täby
Registrerad
Jun 2004

Hej!

Följande spel använder multiplayer:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.balloon_hun...
(endast quick match)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pissoff.gam...
(Quick game + invites + system som matchar spelare med samma level, samt kollar om spelaren är hund elelr katt för att matcha rätt) Denna har dock inga spelare :D.

Ang. Animationer så ska du använda Texturepacker.

Den mosar ihop alla bildserier till en enda stor bild.
Samt skapar en .txt fil som innehåller all info om hur bilden är uppdelad.

Denna .txt laddar du in i ditt projekt som en textureatlas.

Sedan skapar du enkelt en animation från denna textureatlas & spelar upp animationen genom att uppdatera den.

dinAnimation.update(float deltatime);

Problemet med rena animationer är att du inte kan rotera dem eller lägga på effekter som det går att göra med sprites.

Den andra metoden(så man slipper göra en animation för varje riktining osv) är att konvertera din atlas temporärt i flödet till sprites & sedan rita ut dessa.

Nackdelen med detta är att det är mer resurskrävande då du temporärt måste ladda in en ny sprite för varje bild som ska visas.

Fördelen med detta är att det är just en SPRITE. Sprites i Libgdx kan man göra det mesta med. T.ex. ge bilden genomskinlighet, rotera, förstora & förminska. Detta går inte med en ren animation.

Är det väldigt små animationer rekommenderar jag att konvertera din textureatlas temporärt till sprites.

Jag kan ge ett exempel när du kommit så långt.

VH

Dator 1.
FX 8350 4.7Ghz | 24GB ram | MSI Radeon RX 480 | Kingston SSD | Fractal design R2.0 | PSU : Fractal 650W
Dator 2 (Bärbar). HP Folio 9470m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Detta låter spännande, följer! Jag är själv intresserad av spel och speldesign, men kan inte så mycket om programmeringsdelen. Däremot är jag intresserad av level design på ett konstnärligt plan, med spelupplevelse, rumslighet, atmosfär, osv. Kul idé!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Kika på https://trello.com/ om du vill ha nån form av "agilt bräde" det tycker jag är smidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av backlulund:

Kika på https://trello.com/ om du vill ha nån form av "agilt bräde" det tycker jag är smidigt.

Eller https://waffle.io/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av sickhouse:

Awesome..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2010

Du kan lägga till mig som en Collaborator i Github om du vill. Är det XNA som du använder? Visual Studio?

Utvecklare inom C#, ASP.NET, Java, SQL, MySQL, XNA, jQuery

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av martin_cs:

Hej!

Följande spel använder multiplayer:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.balloon_hun...
(endast quick match)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pissoff.gam...
(Quick game + invites + system som matchar spelare med samma level, samt kollar om spelaren är hund elelr katt för att matcha rätt) Denna har dock inga spelare :D.

Såg faktiskt väldigt roligt ut. Hade jag haft en Androidtelefon för tillfället hade jag installerat det och provat. Ska se om jag kan låna surfplattan av föräldrarna nästa gång jag hälsar på så kan jag prova

Skrivet av martin_cs:

Ang. Animationer så ska du använda Texturepacker.

Den mosar ihop alla bildserier till en enda stor bild.
Samt skapar en .txt fil som innehåller all info om hur bilden är uppdelad.

Denna .txt laddar du in i ditt projekt som en textureatlas.

Sedan skapar du enkelt en animation från denna textureatlas & spelar upp animationen genom att uppdatera den.

dinAnimation.update(float deltatime);

Problemet med rena animationer är att du inte kan rotera dem eller lägga på effekter som det går att göra med sprites.

Den andra metoden(så man slipper göra en animation för varje riktining osv) är att konvertera din atlas temporärt i flödet till sprites & sedan rita ut dessa.

Nackdelen med detta är att det är mer resurskrävande då du temporärt måste ladda in en ny sprite för varje bild som ska visas.

Fördelen med detta är att det är just en SPRITE. Sprites i Libgdx kan man göra det mesta med. T.ex. ge bilden genomskinlighet, rotera, förstora & förminska. Detta går inte med en ren animation.

Är det väldigt små animationer rekommenderar jag att konvertera din textureatlas temporärt till sprites.

Jag kan ge ett exempel när du kommit så långt.

VH

Så Texturepacker är något man bör researcha vid animering alltså, bra att veta. Vore bra förvisso att ha någon exempelgubbe man kan prova med då, det finns säkert gratisbilder online man kan använda. Jag gjorde så med tileset nu, jag hämtade nå gratis-grafiker som temporär användning för att det ska se lite stiligare ut, som någon hade släppt för fri användning.

Skrivet av Algoroth:

Du kan lägga till mig som en Collaborator i Github om du vill. Är det XNA som du använder? Visual Studio?

Will do, heter du Algoroth där?

Använder IntelliJ och LibGDX.

Skrivet av Embers:

Detta låter spännande, följer! Jag är själv intresserad av spel och speldesign, men kan inte så mycket om programmeringsdelen. Däremot är jag intresserad av level design på ett konstnärligt plan, med spelupplevelse, rumslighet, atmosfär, osv. Kul idé!

Låter bra, viktiga delar i ett spel utan tvekan. När de mer konstnärliga och spelupplevelsemässiga delarna börjar ta fart i spelet får du gärna komma med feedback/kritik kring det

Skrivet av backlulund:

Kika på https://trello.com/ om du vill ha nån form av "agilt bräde" det tycker jag är smidigt.

Skrivet av sickhouse:

Båda ser väldigt nice ut. Avvaktar dock med bräde tills behovet uppstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Hur det ser ut just nu

För er som inte kan eller orkar kompilera och köra projektet men är nyfiken hur det ser ut just nu, så är här en bild på projektet.

https://ibb.co/jL2f95

Har nu lagt upp backloggen i "Issues" på Github, så kommer försöka lägga in saker där efter som jag kommer på. Verkar som att Github själva ansåg att den är avsedd för feature requests också, så det blir perfekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Om det är någon som vill skapa partikeleffekter så är det inlagt nu. Drar man ner och kör projektet så kan man i IntelliJ klicka på:
Run -> Edit Configurations -> Klicka på Particle Editor och sedan okeja -> Sedan köra Run och välja alternativet Particle Editor

Det är ett grafiskt program för att skapa partikeleffekter vilka man kan spara ner och använda vid behov sedan. Detta är väldigt visuellt och kräver mer att man provar sig fram till något som ser bra ut snarare än att man behöver lära sig något. Min tanke är att dessa partikeleffekter kan användas för olika vapentyper och liknande, fast egentligen till vad som helst. Just nu är det inlagt på huvudvapnet som används, exempelbild:
https://ibb.co/iW8uK5

Glömde länka förra gången (backlogg):
https://github.com/MrDoggo/platformer-proto/issues

Så ensamt i spelet just nu
Får fokusera härnäst på att lägga till lite NPC:er som håller sällskap.

Någon som vet hur man kan skapa user interface? Scene2D UI verkar vara något fast har inte efterforskat så mycket än om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga, Täby
Registrerad
Jun 2004

@MrDoggo:

Är det denna du använder för partiklar?: https://github.com/libgdx/libgdx/wiki/2D-Particle-Editor

Annars kan jag rekommendera den varmt

Ang. UI. Så får du skapa en till kamera som är statiskt. placera sedan alla knappar och uppdatera dem mot denna.

//
Martin

Dator 1.
FX 8350 4.7Ghz | 24GB ram | MSI Radeon RX 480 | Kingston SSD | Fractal design R2.0 | PSU : Fractal 650W
Dator 2 (Bärbar). HP Folio 9470m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av martin_cs:

@MrDoggo:

Är det denna du använder för partiklar?: https://github.com/libgdx/libgdx/wiki/2D-Particle-Editor

Annars kan jag rekommendera den varmt

Ang. UI. Så får du skapa en till kamera som är statiskt. placera sedan alla knappar och uppdatera dem mot denna.

//
Martin

Japp det är det där programmet jag använde till partiklarna. Ja det var ett mycket trevligt verktyg att använda, väldigt snabbt sätt att få coola effekter på.

Inte hunnit komma dit än fast låter som en bra idé