Gäller högerregeln för cyklister?

Permalänk
Avstängd

Gäller högerregeln för cyklister?

Hej.
Jag krockade med en annan cyklist på vägen hem från jobbet idag som blev ganska sur. Spontant kände jag att det var mitt fel för jag inte observerade att han kom, men i efterhand så började jag fundera på om det faktiskt var det rent juridiskt. Jag menar inte att jag tänker processa eller något men han jag krockade med tog mitt telefonnummer och skulle höra av sig om det var något problem med hans cykel eller så, och skulle han höra av sig så är det ju bra att veta vad som faktiskt gäller. Min cykel tog lite stryk, framhjulet blev aningen skevt och det är inte bara att byta för det sitter en motor där i navet. Jag fick också några skrapsår och så men inget värre. Han verkade ha klarat sig oskadd och hans cykel såg hel ut vad både jag och han kunde se.

Själva krocken skedde för att jag cyklade på en cykelbana som gick över en väg och sen ihop med en annan cykelbana typ i en T-korsning. Alltså kom jag från höger och han från vänster. Jag var fokuserad på att se till att inga bilar kom och körde på mig, det var en hel del trafik, och därför missade jag att han kom på cykelbanan. Jag har försökt hitta regler men det står bara en massa om vad som gäller i konflikt mellan bil och cykel, inget om vilka regler som gäller på en cykelbana rent allmänt. Det antyds dock att en cykelbana har samma regler som alla andra vägar för fordon, och då borde kanske högerregeln gälla, eller så gör den inte det ändå eftersom den ena banan var en cykelöverfart.

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.

https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Permalänk
Medlem

Spontant, iom det inte finns några försäkringar för cyklar (möjligen stöld?) Så skulle jag gissa att det inte sker något. Var man fixar sin egen cykel?

Edit: Konstigt att han inte såg dig? Menar tittar man rakt fram på den bilden så ser man ju en cykel komma om man inte bestämt sig för att köra rakt oavsett.
Troligen så kommer du bara få gissningar här och inte bli något klokare oavsett Så mitt tips hade varit att ringa till transportstyrelsen kanske? https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/C...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hej.
Jag krockade med en annan cyklist på vägen hem från jobbet idag som blev ganska sur. Spontant kände jag att det var mitt fel för jag inte observerade att han kom, men i efterhand så började jag fundera på om det faktiskt var det rent juridiskt. Jag menar inte att jag tänker processa eller något men han jag krockade med tog mitt telefonnummer och skulle höra av sig om det var något problem med hans cykel eller så, och skulle han höra av sig så är det ju bra att veta vad som faktiskt gäller. Min cykel tog lite stryk, framhjulet blev aningen skevt och det är inte bara att byta för det sitter en motor där i navet. Jag fick också några skrapsår och så men inget värre. Han verkade ha klarat sig oskadd och hans cykel såg hel ut vad både jag och han kunde se.

Själva krocken skedde för att jag cyklade på en cykelbana som gick över en väg och sen ihop med en annan cykelbana typ i en T-korsning. Alltså kom jag från höger och han från vänster. Jag var fokuserad på att se till att inga bilar kom och körde på mig, det var en hel del trafik, och därför missade jag att han kom på cykelbanan. Jag har försökt hitta regler men det står bara en massa om vad som gäller i konflikt mellan bil och cykel, inget om vilka regler som gäller på en cykelbana rent allmänt. Det antyds dock att en cykelbana har samma regler som alla andra vägar för fordon, och då borde kanske högerregeln gälla, eller så gör den inte det ändå eftersom den ena banan var en cykelöverfart.

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.
http://imgur.com/4ny6ci8.png
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Gissar att utfartsregeln gäller eftersom du korsade vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Inte en aning vad som gäller mer än att det borde vara utfartsregel eller något då du korsat en väg och bryter hans färdväg.

Spekulerar bara!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Spontant, iom det inte finns några försäkringar för cyklar (möjligen stöld?) Så skulle jag gissa att det inte sker något. Var man fixar sin egen cykel?

Hemförsäkringen antar jag. Fixa cykeln kan man göra hos en cykelhandlare.

Citat:

Edit: Konstigt att han inte såg dig? Menar tittar man rakt fram på den bilden så ser man ju en cykel komma om man inte bestämt sig för att köra rakt oavsett.
Troligen så kommer du bara få gissningar här och inte bli något klokare oavsett Så mitt tips hade varit att ringa till transportstyrelsen kanske? https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/C...

Jo det kanske är bäst.

Skrivet av MakeCoke:

Gissar att utfartsregeln gäller eftersom du korsade vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ang3r:

Inte en aning vad som gäller mer än att det borde vara utfartsregel eller något då du korsat en väg och bryter hans färdväg.

Spekulerar bara!

Utfartsregeln borde inte gälla då det inte är någon utfart och jag inte körde över några linjer eller så. Och visst bryter jag hans färdväg men hade det varit en väg för bilar så hade ju högerregeln gällt ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hemförsäkringen antar jag. Fixa cykeln kan man göra hos en cykelhandlare.
Jo det kanske är bäst.
Utfartsregeln borde inte gälla då det inte är någon utfart och jag inte körde över några linjer eller så. Och visst bryter jag hans färdväg men hade det varit en väg för bilar så hade ju högerregeln gällt ändå liksom.

Jag tolkar vägen som att den vägen han kom på är "huvudled" det betyder att du skall ge han företräde.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hemförsäkringen antar jag. Fixa cykeln kan man göra hos en cykelhandlare.
Jo det kanske är bäst.
Utfartsregeln borde inte gälla då det inte är någon utfart och jag inte körde över några linjer eller så. Och visst bryter jag hans färdväg men hade det varit en väg för bilar så hade ju högerregeln gällt ändå liksom.

Här har vi några som försöker reda ut lite saker utifrån vanlig körbana och cykelbanor.
http://www.cyklistbloggen.se/2013/10/hogerregeln-galler-ocksa...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Cyklister omfattas inte av några regler i verkligheten. Cyklister ogillas av alla och cyklister ogillar alla.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Räknas inte cykel som fordon eller har jag helt fel.

Permalänk
Medlem

Det är samma för cyklister som för bilar, dvs högerregel gäller.

Stora vägen här ser inte ut som någon huvudled, dvs vanlig högerregel gäller..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Jag tolkar vägen som att den vägen han kom på är "huvudled" det betyder att du skall ge han företräde.

Tja, fast huvudleder är förstås ganska väl skyltade. Sen finns det inget som heter huvudled bland cykelvägar.

Skrivet av Valonen:

Här har vi några som försöker reda ut lite saker utifrån vanlig körbana och cykelbanor.
http://www.cyklistbloggen.se/2013/10/hogerregeln-galler-ocksa...

Jo, hittade den där. Tyvärr gör den inte saken så mycket tydligare. Högerregeln gäller cyklar i blandtrafik, men inte i alla lägen om cykelbanan korsar en bilväg gentemot bilarna, men det gör ju inte saken direkt glasklar.

Skrivet av firstofmay:

Cyklister omfattas inte av några regler i verkligheten. Cyklister ogillas av alla och cyklister ogillar alla.

Jo, men vad ska jag göra. Skulle jag ta bilen till jobbet skulle det ta ungefär tre gånger så lång tid och dessutom kosta sådär 150:- om dagen bara i parkering och trängselskatt...

Fast ärligt talat så gillar jag att cykla, det går fort i stan och man får motion. Miljöaspekten är ju också bra. Sen stör jag mig mycket på andra cyklister som cyklar långsamt, pillar på telefonen och vinglar runt. Än värre är gångtrafikanter förstås. Å andra sidan störde jag mig oerhört på andra bilister (och cyklister) när jag körde mycket bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, hittade den där. Tyvärr gör den inte saken så mycket tydligare. Högerregeln gäller cyklar i blandtrafik, men inte i alla lägen om cykelbanan korsar en bilväg gentemot bilarna, men det gör ju inte saken direkt glasklar.

Nä jag förstår det och är också lite fundersam. Men pojkarna på den sajten had lite olika inlägg så tänkte att kanske har de rett ut det.

Det fanns nån PDF-fil också om man klickade vidare(inte för att jag blev klokare).
Intressant tråd som får följas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, fast huvudleder är förstås ganska väl skyltade. Sen finns det inget som heter huvudled bland cykelvägar.
Jo, hittade den där. Tyvärr gör den inte saken så mycket tydligare. Högerregeln gäller cyklar i blandtrafik, men inte i alla lägen om cykelbanan korsar en bilväg gentemot bilarna, men det gör ju inte saken direkt glasklar.
Jo, men vad ska jag göra. Skulle jag ta bilen till jobbet skulle det ta ungefär tre gånger så lång tid och dessutom kosta sådär 150:- om dagen bara i parkering och trängselskatt...

Fast ärligt talat så gillar jag att cykla, det går fort i stan och man får motion. Miljöaspekten är ju också bra. Sen stör jag mig mycket på andra cyklister som cyklar långsamt, pillar på telefonen och vinglar runt. Än värre är gångtrafikanter förstås. Å andra sidan störde jag mig oerhört på andra bilister (och cyklister) när jag körde mycket bil.

Jag ÄLSKAR att cykla, det är skönt och på ens egna villkor. Dock bor jag inte i en stad där man på ett smidigt sätt kan ta sig fram på cykel och precis som du säger är andra cyklister, barnvagnar och typer som går 4 på rad och tar upp hela trottoaren mycket irriterande. Givetvis är även cykeln ett fordon som omfattas av regler men dessa är det ingen som kan eller tar hänsyn till. Kolla bara på bilister som stannar för cyklister utan att det är cykelpassage eller att cyklisten hoppat av cykeln och blivit fotgängare...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Gissar att ni har gemensamt ansvar för att hålla uppsikt över varandra. Om han såg dig och ändå cyklade in i dig så är det oansvarigt, men även oansvarigt av dig att cykla in i honom. Högerregel kanske man kan applicera här, men jag tror det i praktiken kräver lite mer sunt förnuft.

Jag tänker nämligen så att om du och två till kommer cyklande bakom varandra, och korsar vägen och ska in på cykelbanan precis som du gjorde, och så kommer tre cyklister cyklande i längd från vänster (som personen kolliderade med), ska ni då behöva stanna upp mitt i en trafikerad väg och vänta på att de ska passera?

Visserligen kan man då argumentera att man inte ens ska bege sig ut på den väg som man korsar när man kommer från höger förrän man sett att det är fritt fram, men det kan vara svårt när man ska hålla koll på både vägen och cykelbanan, och när man inte har någon direkt utbildning för att cykla har jag svårt att tro att man kan köra stenhårt på det som regler.

Jag tror sunt förnuft gäller och att man ska ha koll på sin omgivning. Ni båda lyckades missa varandra och så länge ingen av er cyklade vårdslöst eller hade ögonen på en telefon eller nåt så tror jag inte att någon av er skulle bli fälld om det blev en rättstvist, men det är ju så klart bara vad jag tror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hej.
Jag krockade med en annan cyklist på vägen hem från jobbet idag som blev ganska sur. Spontant kände jag att det var mitt fel för jag inte observerade att han kom, men i efterhand så började jag fundera på om det faktiskt var det rent juridiskt. Jag menar inte att jag tänker processa eller något men han jag krockade med tog mitt telefonnummer och skulle höra av sig om det var något problem med hans cykel eller så, och skulle han höra av sig så är det ju bra att veta vad som faktiskt gäller. Min cykel tog lite stryk, framhjulet blev aningen skevt och det är inte bara att byta för det sitter en motor där i navet. Jag fick också några skrapsår och så men inget värre. Han verkade ha klarat sig oskadd och hans cykel såg hel ut vad både jag och han kunde se.

Själva krocken skedde för att jag cyklade på en cykelbana som gick över en väg och sen ihop med en annan cykelbana typ i en T-korsning. Alltså kom jag från höger och han från vänster. Jag var fokuserad på att se till att inga bilar kom och körde på mig, det var en hel del trafik, och därför missade jag att han kom på cykelbanan. Jag har försökt hitta regler men det står bara en massa om vad som gäller i konflikt mellan bil och cykel, inget om vilka regler som gäller på en cykelbana rent allmänt. Det antyds dock att en cykelbana har samma regler som alla andra vägar för fordon, och då borde kanske högerregeln gälla, eller så gör den inte det ändå eftersom den ena banan var en cykelöverfart.

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.
http://imgur.com/4ny6ci8.png
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Svårt att riktigt förstå hur du menar att ni båda färdades men om det är som jag tolkar så blr ju höggerregeln gälla. Orkar du göra en paintskiss eller liknande så man tydligt ser hur ni färdades och var kollisionen var?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hej.
Jag krockade med en annan cyklist på vägen hem från jobbet idag som blev ganska sur. Spontant kände jag att det var mitt fel för jag inte observerade att han kom, men i efterhand så började jag fundera på om det faktiskt var det rent juridiskt. Jag menar inte att jag tänker processa eller något men han jag krockade med tog mitt telefonnummer och skulle höra av sig om det var något problem med hans cykel eller så, och skulle han höra av sig så är det ju bra att veta vad som faktiskt gäller. Min cykel tog lite stryk, framhjulet blev aningen skevt och det är inte bara att byta för det sitter en motor där i navet. Jag fick också några skrapsår och så men inget värre. Han verkade ha klarat sig oskadd och hans cykel såg hel ut vad både jag och han kunde se.

Själva krocken skedde för att jag cyklade på en cykelbana som gick över en väg och sen ihop med en annan cykelbana typ i en T-korsning. Alltså kom jag från höger och han från vänster. Jag var fokuserad på att se till att inga bilar kom och körde på mig, det var en hel del trafik, och därför missade jag att han kom på cykelbanan. Jag har försökt hitta regler men det står bara en massa om vad som gäller i konflikt mellan bil och cykel, inget om vilka regler som gäller på en cykelbana rent allmänt. Det antyds dock att en cykelbana har samma regler som alla andra vägar för fordon, och då borde kanske högerregeln gälla, eller så gör den inte det ändå eftersom den ena banan var en cykelöverfart.

På bilden nedan så kom jag alltså från höger och skulle över vägen och sen svänga höger, han jag krockade med kom från vänster och skulle fortsätta rakt fram åt samma håll som jag. Vet inte om bilden funkar som den ska, men annars länkar jag till maps nedanför.
http://imgur.com/4ny6ci8.png
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,251....

Trafikreglerna är var tydliga när jag tog mitt körkort iaf. Trafikreglerna gäller samtliga som tar sig fram i trafiken vilket inkluderar cyklister, moped (allt med hjul) - ja även gående (dock är reglerna utformade för att skydda dessa- men man får som exempel inte gå mot röd gubbe)

Permalänk
Medlem

En cykel kräver inget körkort. Med andra ord kan nog en cyklist bete och göra lite vad den känner för. Däremot om en cyklist orsakar krock eller annat olämpligt så kan polisen förstås börja ifrågasätta dess innehav av ett faktiskt körkort för bil och liknande, då polisen anser att en individ med körkort skall kunna trafikreglerna, till skillnad från en utan körkort.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Utfartsregeln borde inte gälla då det inte är någon utfart och jag inte körde över några linjer eller så. Och visst bryter jag hans färdväg men hade det varit en väg för bilar så hade ju högerregeln gällt ändå liksom.

Fast utfartsregeln kan gälla vid andra tillfällen också. Exempelvis om man kör ut från gångfartsområde eller om man som bilist korsar en cykelväg när man kör in på en gata (i dessa fall brukar det också finnas en Lämna företräde-skylt för tydlighetens skull.)

Jag tror inte man kan ta för givet att högerregeln gäller eftersom du korsade bilvägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Trafikreglerna är var tydliga när jag tog mitt körkort iaf. Trafikreglerna gäller samtliga som tar sig fram i trafiken vilket inkluderar cyklister, moped (allt med hjul) - ja även gående (dock är reglerna utformade för att skydda dessa- men man får som exempel inte gå mot röd gubbe)

va säger du? inte gå mot röd gubbe? jag trodde det var signalen för att springa rakt ut i vägen!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Jag tolkar vägen som att den vägen han kom på är "huvudled" det betyder att du skall ge han företräde.

Det här är topp 3 av de största problemen med folk i trafiken idag.

Det finns inget som är "huvudled", antingen är det en huvudled och då markerad som sådan eller så gäller högerregeln (om vi inte talar utfart och de övriga undantagen). Storlek på väg eller om någon ska svänga in på din väg spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Finns många som ger ut lite olika direktiv om hur en cykel bör framföras, men rent krasst finns det juridiskt sett inget som reglerar specifika trafikregler för cyklister. Det finns vissa trafikregler som rör fordon där även cyklister omfattas, ffa att du inte får cykla för fort, vårdslöst osv.

Man skulle väl kunna hävda att du har varit oaktsam och kört framför vederbörande, men man kan samtidigt på samma sätt hävda att han har cyklat på ett sätt där han inte har haft utrymme eller aktsamhet för att kunna undvika olyckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Finns många som ger ut lite olika direktiv om hur en cykel bör framföras, men rent krasst finns det juridiskt sett inget som reglerar specifika trafikregler för cyklister. Det finns vissa trafikregler som rör fordon där även cyklister omfattas, ffa att du inte får cykla för fort, vårdslöst osv.

Man skulle väl kunna hävda att du har varit oaktsam och kört framför vederbörande, men man kan samtidigt på samma sätt hävda att han har cyklat på ett sätt där han inte har haft utrymme eller aktsamhet för att kunna undvika olyckan.

Så gott som alla trafikregler gäller även cyklister fast böterna är 50% lägre
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafikb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Här har vi några som försöker reda ut lite saker utifrån vanlig körbana och cykelbanor.
http://www.cyklistbloggen.se/2013/10/hogerregeln-galler-ocksa...

Klickar man vidare kommer man till en bild: Cyklister och väjningsplikt
Jag tolkar det som att exemplet med röda rutor är applicerbart på det här fallet - om man byter ut bilen mot en cyklist. Det borde gå eftersom grundregeln är att cyklister annars ska följa samma regler som bilister.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@snajk:

Dethär är en lite knepig situation eg och jag vet inte om jag har rätt men såhär tänker jag:

Högerregeln känns en smula tveksam här. Det är ju, per definition, inte en korsning, utan du kör ut från cykelbanan och korsar vägen (då har du väjningsplikt mot de fordon som kör där) men vägen du kör på korsar ju eg inte cykelbanan utan du korsar vägen och kör sedan in på cykelbanan.
Hade det däremot varit en cykelväg som anslöt från det håll du kom hade jag tänkt att högerregeln gäller.

Eftersom du körde på cykelpassagen så kör du per definition på vägen och inte på en cykelbana. Fordon som korsar en obruten cykelbana ska lämna cyklister företräde och isf skulle du lämna cyklisten företräde. Nu korsade du ju inte cykelbanan utan anslöt till den, men denna regel känns ändå applicerbar.

Man skulle även kunna se det som att du gör ett körfältsbyte. Nu är ju inte en cykelbana per definition ett körfält och det är inte säkert att man kan applicera den regeln men om man byter körfält ska man lämna företräde för de som befinner sig i det körfält man byter till. Skulle man utgå från detta skulle du även i detta fall lämna företräde.

Om man bortser från regler tycker jag personligen att det känns mest naturligt att lämna företräde i en sådan situation.

Alla som killgissar om väjningsregler och förutsätter att samma regler gäller alla fordon behöver läsa på lite mer. Om en cyklist faktiskt kör på körbanan i blandtrafik gäller exakt samma regler som om man hade kört bil men kör man på cykelbana är det sjukt mycket snårigare:
http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till...

Det är heller inte så att man kan bete sig hur som helst för att man inte har körkort. Befinner man sig i trafiken är man skyldig att känna till de regler som gäller och det är helt oavsett om man går, cyklar, kör bil eller pansarvagn. Jämför med att det inte går att klara sig ifrån ett mordåtal genom att säga "Jag visste inte att man inte fick döda folk!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Så gott som alla trafikregler gäller även cyklister fast böterna är 50% lägre
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafikb...

Det var därför jag skrev specifika trafikregler för cyklister, till skillnad emot generella trafikregler som även gäller cyklister. Kanske var lite oklart. Att polisen har straffsatser för brott mot trafikordningen som även innefattar cyklister torde vara allom bekant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Givetvis är även cykeln ett fordon som omfattas av regler men dessa är det ingen som kan eller tar hänsyn till. Kolla bara på bilister som stannar för cyklister utan att det är cykelpassage eller att cyklisten hoppat av cykeln och blivit fotgängare...

Ja, det finns en anledning till det och det är att cyklister i gemen är helt oberäkneliga och struntar i de flesta fall i alla slags trafikregler. Så vill man inte hamna i en olyckssituation där man kör på en cyklist så är det nog bäst att stanna. Oavsett om man sedan skulle få rätt (vilket jag inte tror skulle ske) så är det inte så roligt att ha skadat/invalidiserat/kört ihjäl en cyklist.

Idealet vore helt separata vägar/plan för cyklister och för riktiga trafikanter så att de slipper mötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Trafikreglerna är var tydliga när jag tog mitt körkort iaf. Trafikreglerna gäller samtliga som tar sig fram i trafiken vilket inkluderar cyklister, moped (allt med hjul) - ja även gående (dock är reglerna utformade för att skydda dessa- men man får som exempel inte gå mot röd gubbe)

Skrivet av Kethsi:

va säger du? inte gå mot röd gubbe? jag trodde det var signalen för att springa rakt ut i vägen!

Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart. Dock kan man dömas för vårdslöshet i trafik, om man genom att gå mot röd gubbe framkallar en farlig trafiksituation. Man kan också bli skadeståndsansvarig om någon blir skadad.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det är inte straffbart. Dock kan man dömas för vårdslöshet i trafik, om man genom att gå mot röd gubbe framkallar en farlig trafiksituation. Man kan också bli skadeståndsansvarig om någon blir skadad.

trodde det var uppenbart att det var ett skämt..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

trodde det var uppenbart att det var ett skämt..

Nog förstod jag att det var ett skämt. Ville bara vara tydlig för alla kanske inte vet vad som gäller.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Nog förstod jag att det var ett skämt. Ville bara vara tydlig för alla kanske inte vet vad som gäller.

finns det någon som allvarligt talat inte förstår meningen med röda gubben?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14