Mindre bas i vänstra högtalare och mer i högra

Permalänk
Medlem

Mindre bas i vänstra högtalare och mer i högra

Hej det är så att jag har en Technics SA-5560K och jag får bara mer bas i högra högtalaren än den vänstra.
Provat byta alla kablar, byte av högtalare med.
Jag får bas men ytterst lite, vrider jag mellan höger och vänster så rör sig basen på höger mer än vänster.
Köpte den på rehifi förra året då jag Gillar gamla hifi apparater, även om jag har "nytt".
Men jag lämnade in den på Rehifi på garanti så sa de att de hittar inte de felet jag på pekar och jag har sagt gång på gång att jag inte får så mycket bas ur vänstra, sätter jag på extra bas t.ex. loudness eller mer på datorn så kommer det och basen rör sig massor men den vänstra låter inte så speciellt bra.
Sätter jag högtalarna i högra uttagen på Receivern så funkar de som de ska På Main och Remote
Den är väldigt ren och ser inga fel.

Om Rehifi som sålde den inte hittar felet, kan den behöva göras rent eller lagas?

Har nämligen ett helt rack med EQ CD , Kasset,LP spelare till den, Spelar med Pioneer HPM-50 så
jag hoppas att jag kan få ha kvar den så jag slipper köpa en annan .

All hjälp som kan få / råd om vad jag kan göra/kolla på önskas
Mvh Surxx

Permalänk
Skrivet av Surxx:

Jag får bas men ytterst lite, vrider jag mellan höger och vänster så rör sig basen på höger mer än vänster.

Mina gissningar:

  • Potentiometern till tonkontrollen för basen har gett upp. Elektrotanya har (as usual) en servicemanual. Använd en multimeter för att se att potentiometern märkt VR501 (100kΩ), som sitter bakom tonkontrollen för basen, beter sig som den ska.

  • Högpassfiltret har ballat ur. Beter sig förstärkaren annorlunda om knappen märkt "LOW FILTER" på frontpanelen trycks i/ur?

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Har provat Low Filter, vet inte vad jag ska se, men tycker jag på den rör sig inte basarna.
Trycker jag på den så att jag stänger av det så rör sig högra högtalaren, Oavsett om jag byter högtalarna till remote eller main så är det samma fel på Left.

Vill inte att det ska vara svårt att laga om det behövs. Vet inte om det hjälper att använda någon spray heller, Inget Skrapas heller när jag vrider på knapparna.

Kan inte använda så mycket bas ändå nu då jag flyttat till egen lägenhet, men märkte felet när jag bodde hemma så vill inte att den går helt sönder pga av att jag använder den

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Low filter ger inte basen så att de rör sig, men vet inte vad Low Filter ska göra. men har jag inte tryck Low filter rör sig bas elementen som det ska.

Men kan det vara lätt att laga ?

Edit, Satte på Low Filter och drog på basen, Basen rör sig mer jämt på basarna nu.
Utan det så rör sig de inte lika, utan bara högra som pumpar.
Vad kan göra att det blir så eller ska det vara så ?
Har läst att det finns förstärkare som är olika mellan Left och Right högtalare

La till extra
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surxx:

@Hieronymus Bosch: Low filter ger inte basen så att de rör sig, men vet inte vad Low Filter ska göra. men har jag inte tryck Low filter rör sig bas elementen som det ska.

Men kan det vara lätt att laga ?

Edit, Satte på Low Filter och drog på basen, Basen rör sig mer jämt på basarna nu.
Utan det så rör sig de inte lika, utan bara högra som pumpar.

Low filter brukar ta bort all infrabas, det är en vanlig funktion på äldre apparater som har riaa-del för att man ska undvika problem när man spelar lpskivor.
Har du provat att ansluta en signalgenerator och lyssnat hur basområdet i respektive förstärkarkanal uppträder om du spela upp det via samma högtalare ?
Ladda hem Tone, koppla upp så det garanterat blir mono, helst via en monokopplad kabel och lyssna. www.tolvan.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är inget jag har gjort förut så jag får se hur jag löser det.

Men tycker det är konstigt att rehifi inte hittar fel även om jag ser och hör högtalarna spela.

Höger högtalare rör sig mer än vänster, oavsett kanal "Main eller Remote"
Så vill ju inte att det ska vara kört med den för det lilla .
Loudness pumpar bass på båda högtalarna men då får jag så mycket så att den högra som basen funkar som den ska låter dåligt av all bas pga att jag får höja så mycket.

Han på rehifi ville absolut försöka hitta felet jag sa men han kunde inte hitta, de har provat och kollat men de hittar inte felet.
Så jag lätt det vara , skickade inte tillbaka den en andra gång på garanti för att sen behöva betala frakt för att de inte hittar felet som jag ser och hör.

Hoppas mest på att det är ett lätt fel och att den inte ska gå helt sönder så jag måste köpa en ny.
Använder jag höger på båda högtalarna " Main + remote" så blir det bas i bägge.
Tycker inte att det ska behövas

Permalänk
Avstängd

Är högtalarna kopplade i samma fas? Alltså röd/svart kabel sitter lika på båda? Annars "tar de ut" varandra. Det kan även vara så att baselementet i ena är kopplat i fel fas, vilket då inte syns utanför högtalaren.

Står ena högtalaren i ett hörn eller närmare en vägg? Då får du också mycket mer bas.

Permalänk
Medlem

@Kaleidoskop: Det är kopplat rätt, köpte en massa kablar pga det, Är inget fel på mina HPM , Provat att byta med mina gamla JBL och hemma bio högtarna, Just nu har den inte används på ett x antal månader utan stått i garaget tills i lördags.
men innan så var högtalarna lite överallt, i hörnen , stativare på bok hyllan på var sin sida etc.
Men var samma fel, Nu står den på vardags rums bordet och spelar med mina Dali Concept 1 då de är det minsta jag har kvar efter att jag flyttat till en liten 1a . Har även öppnat och ska fråga pappa om han kan mäta så att de blir rätt ström till högtalarna osv.

Blir så besviken även om man vet att det händer för eller senare.

Specielt när man själv inte kan laga det utan att lämna in för dyra pengar.

Min far kan löda osv men jag kan inget av det.

Roliga är väl att rehifi som arbetar med det inte hittar ett enda fel

Felet är att Oavsett om jag byter högtalare så rör aldrig bas elemenet på Vänster kanal.
Får dra på massor för att de ska gå, t.e.x Loudness.

Men självklart rör det sig men inga vibrationer så man ser det röra sig på det sättet om högra högtalaren på samma volym
Har samtidigt svårt att tror att de ska vara mindre bas i "Vänster högtalare och mer i höger " oavsett om det är Main eller Remote

La till extra
Permalänk
Medlem

Om du kör på monitor out eller Rec out och lyssnar på ljudet där, t ex in till datorn igen via line in, är det rätt där? Tänker att diskant/baskontrollen inte gäller där... Så kan du se om felet ligger på lågnivådelen eller om förstärkardelen kanske har något fel... Du kan inte ta med dina högtalare + förstärkaren och demonstrera ditt fel?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Nej har tyvärr ingen möjlighet , ligger i Skåne och bor i älvsborg.
Jag har förklarar som jag skriver , vänster på Main och vänster remote inte ger dem mängden bas. Och när de spelar och kollar den så hittar de inget fel, kan byta till min gamla Philips så brötar den på ut av bara den så att jag kan spela för hela kvarteret.
Har faktist ingen koll alls på hur jag kollar det , men jag funderar på att be farsan att mäta strömmen så att det stämmer och om han har någon spray som kanske funkar om den kan ha oxiderat .

Jag menar om de inte hittar fel och jag inte för fel så blir man fundersam .
Den spelar jätte bra , klart ljud och mycket bas om jag kör båda högtalarna på höger under main och remote . Han jag pratade med sa att de märker inget fel och hittar inget men att den ska nog vara så , och det tycker jag är konstigt isåfall .

Men vågar jag använda den ändå eller finns det risk att det blir skrot med hela revceivern?
Rehifi sa att den går att använda ändå men att jag får sänka basen .

Permalänk
Medlem

Kolla att de stora kondensatorerna ser ok ut, samt att inte någon lödning till dem har släppt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: får be pappa kolla det sen , kan något hända med den om jag använder den ?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du förvissat dig om att båda kanalerna matas med samma signal ? har du provat att bara skifta h och v högtalarkabel i förstärkaränden utan att flytta på högtalarna för att kunna utesluta akustiska fenomen ?
Har du provat på nått annat sätt ( i så fall hur? ) så att du vet att felet verkligen är i förstärkaren ovch inte beror på något annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har inte provat att byta mellan röd och svart på Receivern, men jag har gjort så himla mycket men har inte kommit på vad jag gör för fel än. Men jag ska göra det. Men just nu sitter det på Svart och röd som på högtalarna som i receivern.
Men är bara i Vänster högtalare som får felet, Sätter jag båda i höger med samma kabel och som jag sätter de i vänster så får jag bas i bägge två. Därför tror jag att det är fel, då jag får de felet som jag skrivit.

Har provat att byta mellan säkert 3-6 par högtalare, 3-6 olika högtalar/rca kablar.

Jag kan inte göra så mycket mer, Säkringarna ser hela ut och jag kommer inte på något.
Så antingen får jag spela som den är utan bas eller båda högtalarna i Höger högtalaruttagen .

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surxx:

@mrqaffe: Har inte provat att byta mellan röd och svart på Receivern, men jag har gjort så himla mycket men har inte kommit på vad jag gör för fel än. Men jag ska göra det. Men just nu sitter det på Svart och röd som på högtalarna som i receivern.
Men är bara i Vänster högtalare som får felet, Sätter jag båda i höger med samma kabel och som jag sätter de i vänster så får jag bas i bägge två. Därför tror jag att det är fel, då jag får de felet som jag skrivit.

Har provat att byta mellan säkert 3-6 par högtalare, 3-6 olika högtalar/rca kablar.

Jag kan inte göra så mycket mer, Säkringarna ser hela ut och jag kommer inte på något.
Så antingen får jag spela som den är utan bas eller båda högtalarna i Höger högtalaruttagen .

Du ska inte byta fas på högtalarna utan förvissa dig om att förstärkaren får exakt samma signal till båda h och v kanal så att du kan utesluta signalkällan som möjlig felorsak.
Du ska låta högtalarna stå absolut stilla och inte byta kabel till dem utan spela på dem en i taget sedan skifta plats på kablarna i förstärkaren mellan h och v kanal för att kunna kontrollera om det låter olika pga akustiken i rummet. Du ska naturligtvis ha samma signal tex en signalgenerator som spelar upp brus eller lyssna på ett tonsvep för spelar du musik så vet du inte att det är samma insignal i förstärkaren. Det fungerar även med signaler från en testskiva så att du vet vad det är du spelar upp för något och kan repetera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok, Just nu är som sagt Dali Concept 1 i kopplade .

Kan jag spela upp en signal från datorn ?

Men jag kan säga till 100% att jag lär ha samma fel.

Har inga fel om jag byter Receiver

Båda högtalarna pumpar bas då.

Tyvärr kan jag inte laga denna, kan inget om detta och kan inte betala för en reparation heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surxx:

@mrqaffe: Ok, Just nu är som sagt Dali Concept 1 i kopplade .

Kan jag spela upp en signal från datorn ?

Men jag kan säga till 100% att jag lär ha samma fel.

Har inga fel om jag byter Receiver

Båda högtalarna pumpar bas då.

Tyvärr kan jag inte laga denna, kan inget om detta och kan inte betala för en reparation heller.

Ja datorn är en bra signalkälla för den kan köra en tongenerator så att du får koll på vad som händer och kan repetera signalerna du skickar till förstärkaren och kan ge en bättre felbeskrivning, du säger "pumpar bas" och det säger inte mycket, det är bättre att tex kunna säga att nivån börjar sjunka under 100Hz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Om det inte blir skillnad och inte hittar något fel, vad ska jag göra då ? köra den som den är till jag kan köpa en ny eller vet du hur man kan lösa det ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Surxx:

@mrqaffe: Om det inte blir skillnad och inte hittar något fel, vad ska jag göra då ? köra den som den är till jag kan köpa en ny eller vet du hur man kan lösa det ?

Har kollat i manualen https://www.hifiengine.com/manual_library/technics/sa-5560.sh... till den och om det verkligen är mindre bas i ena kanalen är felet troligen i tonkontrollerna nånstans och de går att bygla förbi om de inte går att renovera men jag skulle börja med att rengöra omkopplarna för loudness och low filter samt pottarna för tonkontrollsreglagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Maxizor: Nej har tyvärr ingen möjlighet , ligger i Skåne och bor i älvsborg.
Jag har förklarar som jag skriver , vänster på Main och vänster remote inte ger dem mängden bas. Och när de spelar och kollar den så hittar de inget fel, kan byta till min gamla Philips så brötar den på ut av bara den så att jag kan spela för hela kvarteret.
Har faktist ingen koll alls på hur jag kollar det , men jag funderar på att be farsan att mäta strömmen så att det stämmer och om han har någon spray som kanske funkar om den kan ha oxiderat .

Jag menar om de inte hittar fel och jag inte för fel så blir man fundersam .
Den spelar jätte bra , klart ljud och mycket bas om jag kör båda högtalarna på höger under main och remote . Han jag pratade med sa att de märker inget fel och hittar inget men att den ska nog vara så , och det tycker jag är konstigt isåfall .

Men vågar jag använda den ändå eller finns det risk att det blir skrot med hela revceivern?
Rehifi sa att den går att använda ändå men att jag får sänka basen .

Det jag vill att du ska kontrollera är om även lågnivå dvs rec out saknar bas, inte den förstärkta högtalarsidan som du testat!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: ok då gör jag det 🙂