Enklast/bäst sätt att dela surfplattas mobila anslutning till laptop?

Permalänk

Enklast/bäst sätt att dela surfplattas mobila anslutning till laptop?

Godkväll

Så jag sitter i en liten situation, har en laptop (HP Notebook 14) samt en surfplatta (samsung tab3 10.1) och ända sättet för mig att få internetåtkomst för tillfället är via plattans mobila anslutning (Hallon)

Men använder inte plattan så mkt utan det är laptopen där merparten arbete sker så jag vill ha internetåtkomst även där.

Hur bär jag mig åt på enklast och bäst sätt att dela plattans mobila internet till laptopen ?
Bluetooth? Delad wifi AP?

Har inte tillgång till usb kablar, nätverkskablar o dylikt.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Okej det var inte direkt svårt med "Dela mobil anslutning".

Men är det bäst att dela via wifi eller blåtand ??

Det är bara en laptop som det ska delas till ingen annan får ta del av den anslutningen det är viktigt.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unbalanced:

Okej det var inte direkt svårt med "Dela mobil anslutning".

Men är det bäst att dela via wifi eller blåtand ??

Det är bara en laptop som det ska delas till ingen annan får ta del av den anslutningen det är viktigt.

Via wifi, bättre täckning och hastighet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Men är inte det snabbare och säkrare att dela via en USB kabel eller har jag fel ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Unbalanced:

Men är inte det snabbare och säkrare att dela via en USB kabel eller har jag fel ?

Det är säkrare att dela via usb (kabel) men chansen att nån hackar din wifianslutning är liten om du inte stänger av krypteringen eller har ett dåligt lösenord och du skriver ju att du inte har några kablar så kör med wifi, det lär fungera bäst i praktiken för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är säkrare att dela via usb (kabel) men chansen att nån hackar din wifianslutning är liten om du inte stänger av krypteringen eller har ett dåligt lösenord och du skriver ju att du inte har några kablar så kör med wifi, det lär fungera bäst i praktiken för dig.

OK jag borde nämnt att jag har inga nätverksbablar, jag har en kabel som passar mellan min Samsung android platta och min laptop.

MEN jag är så oerhört (har blivit) paranoid utav mig då den plattan är nerlusad med virus och trojaner och jag vill verkligen inte att dom ska smita över den fysiska anslutningen till laptopen... FInns det risk för det`

Jag har aldrig pluggat in plattan med min laptop. Behöver jag flytta filer från den ena till den andra så skapar jag en wifi ftp server på plattan och sköter det därigenom...

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Unbalanced:

OK jag borde nämnt att jag har inga nätverksbablar, jag har en kabel som passar mellan min Samsung android platta och min laptop.

MEN jag är så oerhört (har blivit) paranoid utav mig då den plattan är nerlusad med virus och trojaner och jag vill verkligen inte att dom ska smita över den fysiska anslutningen till laptopen... FInns det risk för det`

Jag har aldrig pluggat in plattan med min laptop. Behöver jag flytta filer från den ena till den andra så skapar jag en wifi ftp server på plattan och sköter det därigenom...

Varför installerar du inte om plattan om den har ohyra ?
Jag tror däremot inte det spelar nån större roll för smittorisk om du använder kabel eller wifi för oavsett vilket så kopplar du ihop apparaterna så att data kan överföras mellan dem på ett enkelt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.