Permalänk
Medlem

Delid Ivy Bridge (3570K)

Tja!

Tänkte jag skulle Delidda min 3570K och kollat på div guider etc...
men en fråga som någon kanske kunde svara på är att jag har tänk använda CLP då jag förstått att den är elektriskt ledande och läst att vissa höjt ett varningens finger för detta... då det finns känsliga komponenter under IHS...
Dock när jag tittar på bilder (som sagt inte deliddat själv än) på Ivy Bridge så kan jag inte direkt se något som ser ut att kunna vara i riskezonen under IHSen ?
så min fråga i kort är finns det något ställe under IHSen som måste skyddas från CLP ? har läst att nagellack kan vara bra till skydd isf... ?

Sen tycker jag vi kör en liten omröstning på vilken metod folk föredrar, skruvstäd eller rakblad ?

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@kvint: Jag utgår ifrån att du egentligen syftar på i5 3570k. Jag deliddade min med ett rakblad.

Just Ivy Bridge har inga kondensatorer under IHS:en som är i farozonen men det kan vara bra rutin att inte sprida ledande kylpasta bara för det.

Haswell kom med spänningsregulatorerna integrerade i kislet och hade då främst ett gäng med kondensatorer under IHS:en ytmonterat på kretskortet. Detta ändrades sen till att spänningsreguleringen flyttades ut ur kislet igen. Dock sitter det kondensatorer på nyare processorer från Intel under IHS:en som är i farozonen om man deliddar.

Om du skall använda skruvstäd, notera då att du måste ha en rejäl bjässe stabilt monterat på ett kraftigt bord samt mjuka ytor som går i kontakt med IHS:en om du inte ska göra kosmetiska märken. Jag saknade förutsättningarna för detta så rakbladsmetoden föll det på för mig. Det kändes varken läskigt eller svårt. Gäller bara att man är lugn och använder ett bra rakblad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja klart jag menar 3570K
Ok! då vet jag att det inte finns nått som är extra känsligt där under klart jag skall vara försiktig iaf... tänkte mest på när man skall sätta tillbaka CPU och IHS på moderkorten att har sätt att den kan "glida runt" lite och då kanske det hade vart bra med typ "nagellack" eller dylikt för att skapa lite extra skydd

jag har ju både rakblad och ett fint garage med ett fast skruvstad så är lite kluven till vad som blir bäst... läskigt båda två tycker jag då ena kan man förstöra PCBn fast att lappa till CPUn med en hammare känns ju inte riktigt bra heller men men den är ju ett par år så skulle den inte överleva behandlingen så var det väl kansek väl att få en anledning till att uppgradera iaf

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Jag har använd både rakblad , skruvstäd och delidd tool från inet, Delid tool är enklast och säkrast , sen tyckte jag skruvstäd metoden var lättare än rakblad, håller man rakbladet snett så är risken att du skär snett och skadar processorn.

Sen körde jag CLU mellan ihs och cpu, även kört naked mount, men det gav bara 1-2 ytterliggare sänkning i temp, så kör med ihs. Säkrare så

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mogwaii: Ja delid tool hade ju vart att föredra men kan inte rättfärdiga att köpa ett... tycker dom är lite väl dyra
frågan är ju hur känsliga dom är, räcker det att bara ha lite fel vinkel på rakbladet så är det kört, eller får man jobba ganska bra med rakbladet innan man gör åverkan som kan vara skadlig för CPUn ? jag menar om man skall banka till den med en träkloss borde dom tåla lite åverkan ?

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvint:

@Mogwaii: Ja delid tool hade ju vart att föredra men kan inte rättfärdiga att köpa ett... tycker dom är lite väl dyra
frågan är ju hur känsliga dom är, räcker det att bara ha lite fel vinkel på rakbladet så är det kört, eller får man jobba ganska bra med rakbladet innan man gör åverkan som kan vara skadlig för CPUn ? jag menar om man skall banka till den med en träkloss borde dom tåla lite åverkan ?

Kör du med rakblad så är det bättre att vinkla/trycka bladet mot ihs än tvärt om, dock så är glappet du skär emellan så litet så det blir lite där det blir,när jag skar med rakblad råkade jag skära lite på cpu plattan, dock inte på cpu kärnan , men det påverkade inte den som tur var.

När jag körde skruvstäds metoden så slog jag 2-3gånger med kloss och gummiklubba , gick mycket bättre.

Delidd tool är bara att lägga ner cpu i verktyget,montera och skruva på en skruv så klickade det till när ihs lossna.

Tyvärr är dessa lite dyra, men kolla på ebay så finns det kanske någon som säljer 3d printade i plats för en billig peng.

Ska du köra klubba o skruvstäd så ordna en bra kloss som e ny och lagom hårt träslag, inte för hård.
Sen håll konstant tryck mot cpu med klossen och slå försiktigt men bestämt med gummi klubba , minns jag rätt så tog den 2-3 slag för mig.

Har deliddat både 3570k,3770k,6600k,6700k alla med bra/fungerande resultat.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mogwaii: kankse börjar med ett rakblad och sen om det känns som man är på PCBn för mycket så kanske man sätter fast den i städet
känner mig ändå ganska säker på att det kommer gå vägen!
har ändå läst många trådar både här på sweclockers och andra OC forum och kan inte komma på någon som har misslyckats! så känner mig ganska säker

Tack för bra svar

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk

Jag körde på en träkloss och skrivbordskanten, fungerar perfekt Var just en i5 3570K dessutom.

Permalänk
Medlem

@terrakowski: alla sätt är bra utom...

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |