Intel antyder om lanseringen av Coffee Lake med datummärkt kaffemugg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Bara jag som inte får ihop det här?
Hur ska man då använda de nya processorerna när de lanseras? Eller är jag för trött eller nåt?

Från artikeln:

Intel ser ut att inleda med Z370 som är en uppfräschning av nuvarande Z270.
...
där Z370 antingen ersätts eller kompletteras av mer moderna Z390.
..
För som väntar på helt nya styrkretsar ska dessa lanseras i början av 2018, troligtvis i samband med CES 2018 i januari.

Så på svenska det brinner bokstavligen i brallorna för Intel och de fick i panik lansera en ny cpu som kräver ett nytt moderkort, de första moderkorten kommer dock att suga och man bör vänta till början av 2018 innan man skaffar processorn och moderkorten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av VadSaDu:

Sän mååste dän ha minnst 4giggabitt med videoram minne!

Skrivet av ggalaxyy:

Dä måstä va åtta gigebite minnä och i5

Pfft. Hela tvåtusen gigabajt minne, åtta gigabajt grafik å senaste generationens Kååår iiisjuuu vill jag ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns några få som klagar, men vid originalklock och en 1000kr kylning till denna, så är det ytterst få som har så höga temperaturer på 7700K så det är skadligt för cpun. Dessa Threadriper i9or och allt vad det heter utvecklar lite mer värme än 7700K.

Många gör annat än enbart spela på datorn.. 7700K är inte svår att bottna med excel, word you name it.
Lite seriösa datorbutiker frågar vad ska du ha datorn till, säger man spel, så säger de ja då duger vilken skit som helst. Säger man excel, ja då visar de upp Facebooks datacenter i Luleå som ett förslag och säger att de levrar denna på 2 veckor. Skämt åsido, men lite åt det hållet är det när man pratar cpu.

Måste bara fråga varför man skulle ha en K processor, kylning för 1000kr och köra på orginalklock? Och har man värmeproblem då så är nåt riktigt snett
Är väl just snikna pastan dom satt i cpun som gjort att den blir svår att klocka oavsett kylning för VISSA för att värmen inte överförs till kylblocket nog fort.
Kan tycka att det är ett steg tillbaka i utvecklingen och en onödig grej från intel då 7700k var den bästa cpun för vettiga pengar.

Dock är det nog många som gjort en höna av en fjäder för att dom kört 5ghz på alla kärnor med auto volt.
Sedan moderkorten började ha auto lägen för överclockning har det märkligt nog blivit mer problem att clocka och mer forumwhine om problem.
Förr tog det 10-100h bara att clocka och testa datorn då man fick den, under den tiden hann man lära sig ganska mkt om hur allt funkade, nu kan alla köra upp frekvenser men dom har inte en susning vad dom 900 andra inställningarna i BIOS gör för något.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@elajt_1: Fortfarande om 7700k har 190 fps och Ryzen 150 så är det inget man tänker på

Behöver inte köpa en 8700k när man har bra cpuer

Det är sant, men så ser det inte ut i en ny grafiktung titel. Där kan det handla om stabila 60fps eller inte.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så de ska släppa Z370 sedan Z390 3 månader senare? wow

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Det är mycket sant, men det är inte alla som tänker så. Det är till sånna här saker jag vill komma.
Men ingen av märkerna är skit eller dåliga även om det finns folk som ser det på det viset och blir arga när man säger nåt.
Jag spelar ju i 1080p och har en 240 hz skärm och jag spelar endast. Hade aldrig köpt Min Ryzen om jag inte fått fpsen jag behöver.
Sen att jag inte vill kasta ut pengar på en 8700k som många kommer göra fast det har grymt bra grejer som är näst intill nya än att vänta till nästa generation och spara de slantar till något bättre får ju göra det, inte mig emot.

Men jag vill inte ha lite extra små fps här och där. Ska man uppgradera ska det vara ett stort hopp.
Men jag kommer inte ta upp mer om detta för det finns folk som inte klarar av att prata om det ^^.

Jag accepterar vad alla tycker och vill köpa, men det behöver inte alltid vara värt att kasta ut pengar bara för att det heter Intel 8700k och ska vara 50 % snabbare. Köpte Ryzen 1700 som impuls köp men blev riktigt pank efter så jag fick sälja min 7700.

Men jag förstår vad du menar, Har runt 60 fps i Max på Wildlands, 80 i Very high och det kan jag erkänna .
Men i de allra flesta spelen så märker man inget större.
Så om 8700k kostar massor är det ju en lost om man inte får bra mycket fps.

Jag slutar iallafall svara nu,lär nog snart bli nån som blir arg för man säger som man gör
Höres! ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikaelmannen:

Måste bara fråga varför man skulle ha en K processor, kylning för 1000kr och köra på orginalklock?

Det går att svara med en motfråga, varför köpa en skitdyr dator som man överklockar och där man ej kan lita på om det arbete den utför är korrekt utfört? Så att man i princip skulle behöva göra om allt arbete på en helt annan dator för att jämföra resultaten.
7700K var goldensample, Intel som har bra koll på deras cpuer ansåg att den kunde köra i en högre frekvens än vanliga 7700 och då kan man köra i den frekvensen och ändå ha en skaplig stabil dator om man vräker på med allt annat som nätdel, moderkort, kylning.
K modelen brukar dessutom kosta ungefär detsamma om man tar med standardklockens ökning med i kalkylen.
Märkesdatorer har dock ofta inte k processorer av flera anledningar, som att bra nätdel, kylning etc kostar mycket.

Skrivet av Mikaelmannen:

Är väl just snikna pastan dom satt i cpun som gjort att den blir svår att klocka oavsett kylning för VISSA för att värmen inte överförs till kylblocket nog fort.

Jag håller med denna punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Eller till hennes hållning (eller avsaknad av det) samt hennes ansiktsuttryck är det kanske så att datumet visar hur länge hon ska få jobba kvar där... Tuffa tider hos Intel antar jag?

Jag tänkte samma sak när jag såg videon men de förklarade att hon var i en testgrupp som testade batteritid genom att maraton titta på någon serie och hon hade tittat i ca 8h och dom påstod att den skulle klara 10h på en laddning.
När jag såg videon så kändes det mesta rätt B, jag anser inte att videon var bästa sättet att nå ut.
https://newsroom.intel.com/news/8th-generation-intel-core-pro... ca 8:30 in i videon och live streamen var 8AM PDT.
https://player.vimeo.com/video/230467180

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Aeqvist: Om du menar specifikt mig så räcker aldrig 60 fps, Köper inte en 240 hz skärm för att spela i 60 fps ,
Men vi avslutar samtalet så blir nog alla nöjda.

Nej, det var inte specifikt mot någon, bara allmänt

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det går att svara med en motfråga, varför köpa en skitdyr dator som man överklockar och där man ej kan lita på om det arbete den utför är korrekt utfört? Så att man i princip skulle behöva göra om allt arbete på en helt annan dator för att jämföra resultaten.
7700K var goldensample, Intel som har bra koll på deras cpuer ansåg att den kunde köra i en högre frekvens än vanliga 7700 och då kan man köra i den frekvensen och ändå ha en skaplig stabil dator om man vräker på med allt annat som nätdel, moderkort, kylning.
K modelen brukar dessutom kosta ungefär detsamma om man tar med standardklockens ökning med i kalkylen.
Märkesdatorer har dock ofta inte k processorer av flera anledningar, som att bra nätdel, kylning etc kostar mycket.

Jag håller med denna punkt.

Jag håller med om att med överclockning löper man en risk att inte ha en helt stabil dator, denna risk har man dock oavsett men den ökar givetvis med överclockning. Men du menar väl inte på allvar att dom som har beräkningskritiska saker på sina datorer är dom som 7700k är riktad till? x99? xeon? Ecc minnen?

Visst duger en 7700k säkert till många såna personer som kanske även vill spela nån gång men tror inte att Nasa kör med med en 7700k då dom lägger banor för nya rymdprojekt, överclock eller ej

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Surxx: Förstår inte riktigt varför du hänger upp dig på fps och cpu, är väldigt få spel där det är processorn som är problemet om man inte får upp fpsen... Du verkar inte förstå vad du pratar om...

@anon159643: Det var ju därför jag skrev "iaf i spel" Meeeeeeeeeeeeen, skit i att läsa det

Ska man ha en workstation så hade jag nog letat rätt på ngt med fler kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag håller med om att med överclockning löper man en risk att inte ha en helt stabil dator, denna risk har man dock oavsett men den ökar givetvis med överclockning. Men du menar väl inte på allvar att dom som har beräkningskritiska saker på sina datorer är dom som 7700k är riktad till? x99? xeon? Ecc minnen?

Visst duger en 7700k säkert till många såna personer som kanske även vill spela nån gång men tror inte att Nasa kör med med en 7700k då dom lägger banor för nya rymdprojekt, överclock eller ej

Alla kör beräkningskritiska saker saker, vissa kör dock mer kritiska än andra. Att ha god säkerhet överallt kostar multum, tar man en vanlig hårddisk så kan en bit ändras och man borde ha typ minst raid 5 på alla maskiner inklusive ens laptop.

Min poäng är att överklockning idag ofta leder till marginell ökad prestandaförbättring, på kostnad av mycket som att opålitligheten följer en logaritmisk skala. Där vissa enbart testar ett "cpu burn" program som kör vissa instruktioner och säger att den då är stabil för precis allt. Pratar man över 5Ghz på en 7700K, ja då krävs det extrema tester.

Skrivet av sekips:

@Johan86c: Det var ju därför jag skrev "iaf i spel" Meeeeeeeeeeeeen, skit i att läsa det

Ska man ha en workstation så hade jag nog letat rätt på ngt med fler kärnor.

Såg spel och jag håller med dig, de vanliga spelen är på inget sätt krävande i cpu. Egentligen inte heller i GPU om man enbart drar ner på upplösning och effekter som knappt märks. Förklaringen till detta är flera, en är såklart att om de gör ett spel som kräver en + 30 000kr dator, så är kundkretsen som kan tänkas köpa det begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Så de ska släppa Z370 sedan Z390 3 månader senare? wow

Jag tror Sweclockers var lite otydliga där. En sökning på internet indikerar att Z390 är för Cannonlake snarare än Coffe Lake.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur vaken och alert tjejen på bilden ser ut så får det mig att anta att det är rätt uselt kaffe. Går ju ta det som att Coffe Lake är rena sömnpillret.

Känns som Intel skött sina lanseringar extra dåligt i år. Den smått irrelevanta dekaltrimningen av Skylake, problemen med X299 men även allt krångel med 8000-serien. Samma sockel men inkompatibel, nya kretsar som ersätts av nya kretsar bara någon enstaka månad senare, problemen med kylning lär bara fortsätta om Intel inte löder heatspreadern. Får hoppas limmet hinner torka för de extra kärnorna med bara.

AMD har verkligen skrämt upp Intel. Märks väldigt väl vilket är bra. Man börjar äntligen se Intel försöka göra något nytt.

Riktigt bra år ändå, just att AMD kommit tillbaks på både CPU men i någon mån även högre prestandasegnenten för GPU är en klar förbättring från förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det är för platta hon sitter med.
Måste vara en riktigt imponernade platta eftersom den finns med i en smygreklamsbild för nästa generations CPUer från Intel...

Är det jag som missförstått något eller hur ser lanseringen ut?
Man släpper CPUerna Oktober 2017 och styrkretsarna i början av 2018?
Skall man använda CPUerna som pappersvikter fram till styrkretsarna finns?

Permalänk
Medlem

Ingen CPU tråd är komplett utan att någon gnällt om att deras SB fortfarande duger. Så - min 2600K får tugga på ett tag till. Men hade jag inte suttit i småbarnsträsket hade jag nog uppgraderat bara för att. Nu blir det en lite svårmotiverad utgift när man spelar typ 2 timmar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det jag som missförstått något eller hur ser lanseringen ut?
Man släpper CPUerna Oktober 2017 och styrkretsarna i början av 2018?
Skall man använda CPUerna som pappersvikter fram till styrkretsarna finns?

Min tolkning, det kommer skräpmoderkort i början. Inget som man ej köper om det ej är bråttom, men till början av nästa år kommer de bra: #16972906

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Min tolkning, det kommer skräpmoderkort i början. Inget som man ej köper om det ej är bråttom, men till början av nästa år kommer de bra: #16972906

Varför skulle dom vara skräp menar du?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Varför skulle dom vrara skräp menar du?

Jag skrev kortfattat och länkade till mitt förra inlägg. Men för oss som skulle behövs byta moderkort, så är det till hösten i princip samma dritt som vi redan har bortsett från cpustödet. Det är först nästa år som får ett bättre moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag skrev kortfattat och länkade till mitt förra inlägg. Men för oss som skulle behövs byta moderkort, så är det till hösten i princip samma dritt som vi redan har bortsett från cpustödet. Det är först nästa år som får ett bättre moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför skulle korten vara skräp bara för dom inte har det nyaste chippet och saknar några funktioner? Jag menar du har ju inte ens dom funktionerna idag.

Utöver det så tror jag personligen Coffe Lake kommer bli en sweet spot mellan kärnor och prestanda. AMD gick all in på kärnor men majoriteten av alla användare idag behöver inte ha 8 kärnor med HT för vanligt bruk.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Fast varför skulle korten vara skräp bara för dom inte har det nyaste chippet och saknar några funktioner? Jag menar du har ju inte ens dom funktionerna idag.

Utöver det så tror jag personligen Coffe Lake kommer bli en sweet spot mellan kärnor och prestanda. AMD gick all in på kärnor men majoriteten av alla användare idag behöver inte ha 8 kärnor med HT för vanligt bruk.

Man kan hänga upp sig på ordval. Men betala 2000kr för i princip samma sak som man redan har känns inte så meningsfullt för de som inte har gott om pengar. Om man däremot behöver en helt ny dator idag så får man ta vad som finns.
Så jag ser moderkorten som skräp för oss som skulle behöva betala runt 2000kr för i princip samma sak som vi redan hade.

Angående vanliga användare så är dataforum ofta väldigt nischade och ser vanliga användare som ungdomar som enbart spelar hela tiden.
Medans jag ser vanliga användare som medelanvändaren av sveriges 10 miljoner invånare och deras behov, vilket är en hög klockad 2 kärnig cpu med intern gpu, 8GB ram, 250GB ssd.
Dessa cpuer har nu både Intel och AMD övergivit av flera anledningar.

Vem som har lagt sig rätt AMD eller Intel, så ser jag AMDs problem att arkitekturen är för ny. De kan nog få upp frekvenserna senare, Intel har väl de senaste 6 åren eller så haft tid att finjustera.
Utvecklingen har det senaste tiden gått till att det finns inte så mycket annat att göra än att lägga till fler kärnor, för de som ej kör större laster så är det inget problem. Men många behöver ha mer datakraft och många kör applikationer som utan några som helst problem kan sprida lasten på flera datorer, det är bara det att det blir så fruktansvärt dyrt att köpa många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Från artikeln:

Intel ser ut att inleda med Z370 som är en uppfräschning av nuvarande Z270.
...
där Z370 antingen ersätts eller kompletteras av mer moderna Z390.
..
För som väntar på helt nya styrkretsar ska dessa lanseras i början av 2018, troligtvis i samband med CES 2018 i januari.

Så på svenska det brinner bokstavligen i brallorna för Intel och de fick i panik lansera en ny cpu som kräver ett nytt moderkort, de första moderkorten kommer dock att suga och man bör vänta till början av 2018 innan man skaffar processorn och moderkorten.

Sen finns det väl en risk att efterföljare till Coffee Lake endast fungerar på Z390, ej Z370. Så ja man göra nog bäst i att vänta tills paniken lagt sig hos Intel och de fått ordning på alla sina produktsegment igen. Just nu verkar det bara vara en enda förvirrad röra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@anon159643: Mmm, tror ju 90% av alla gamers i sverige skulle klara sig med en sån cpu jag har (i5 4690k), kanske en i7 variant bara för att få lite mer kräm i skiten.

Såååålänge dom typ inte gör youtube-vids/streamar, då kan det ju vara intressant med fetare grejer med