Shenmue III får en första teaser

Trädvy Permalänk
Cylon
Registrerad
Dec 1999

Shenmue III får en första teaser

Två år efter att Shenmue III:s Kickstarter-kampanj avslutats visar nu utvecklarna en tidig version av spelet i ett nytt videoklipp, där bland annat miljöer och huvudkaraktärer skymtas.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Maffiga ansiktsanimationer. Karaktärerna är så levande att de nästan hoppar ut ur skärmen.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Animationer från PS2-eran. Väl spenderade kickstarter-pengar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Vimm:

Animationer från PS2-eran. Väl spenderade kickstarter-pengar!

Åh typiskt, jag tänkte ju vara klyftig och hoppa in med "Coming soon, for Playstation 2"

Nåväl, kanske bara är att det är så tidigt i utvecklingen, eller så fokuserar de på annat.

Man vet ju att grafiken inte betyder något om man jämför med spelkänsla och kvalitet men visst börjar man bli snobbig på grafikfronten ändå med spelserier som Uncharted

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Trebsor:

Åh typiskt, jag tänkte ju vara klyftig och hoppa in med "Coming soon, for Playstation 2"

Nåväl, kanske bara är att det är så tidigt i utvecklingen, eller så fokuserar de på annat.

Man vet ju att grafiken inte betyder något om man jämför med spelkänsla och kvalitet men visst börjar man bli snobbig på grafikfronten ändå med spelserier som Uncharted

Grafiken ser väl helt ok ut. Själva stilen har jag inga problem med eftersom jag tror inte det skulle funka med "ultra-realism". Karaktärerna ser dock ut att vara helt döda så det är en punkt som bör förbättras eftersom det nog är många som upplever det som avstötande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Det enda jag bryr mig om är storyn, stilistiskt ser det ut som på Dreamcast (S1) och Xbox (S2), äntligen får man ett avslut!

ASrock X99M Killer | Core i7 5820K @ 4,3 GHz| Noctua NH-U12S | Crucial Ballistix 32768 MB DDR4-2400| 500GB Samsung 960 EVO, 1050GB Crucial mx300, 480GB Seagate 600 | ASUS 1080 Ti Strix OC 11GB @ 1733/11800| Enthoo Evolv mATX TG | EVGA 850W G2 Supernova | ASUS ROG Swift PG348Q 34" | 54TB UNRAID NAS | DELL XPS 13 infinity| i7-5500U | 8192MB | 256GB SSD | QHD+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Tråkigt, jag hade hoppats på en enorm uppgradering av grafik och animationer jämfört med den tidiga kickstarter trailern. Shenmue var ju ändå ett state of the art spel vad gällde grafiken när det kom 1999, i alla fall på konsoler.
De använder sig dessutom av en så pass kraftfull motor så som UE4 vilket även amatörer (relativt sett) kan skapa enormt snygga karaktärer och miljöer med.
Jag tycker definitivt Shenmue världen och karaktärerna hade passat med realistisk "high-end" grafik. Ju mer detaljerat desto bättre. Det är ju ändå ett äventyrsdrama, hade väl varit fint om de tagit steget ut ur 90-talet med 3an.

Fast det kanske är detta Yu Suzuki vill att vi ska få återuppleva

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Shen Mue 1 glömmer man aldrig. Och vilket soundtrack. Rysligt bra och milstolpe. Klassiker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpG
Registrerad
Sep 2006

Shenmue på Dreamcast var da bomb. Jag trodde aldrig något skulle bli snyggare och större xD Det här ser mest gräsligt ut. Jag tittade på Shenmue II ett tag för att fortsätta storyn men jag.. bryr mig inte längre. Kul dock att det blir av för de som gör det!

6700k + Vega 56

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2010

Vill ni ha riktigt bra Japan GTA så kolla in Yakuza istället. Det är roligt som fan och enligt min mening tog över vad Shenmue var och byggde vidare på det och gjorde det roligt som fan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av veckans:

Tråkigt, jag hade hoppats på en enorm uppgradering av grafik och animationer jämfört med den tidiga kickstarter trailern. Shenmue var ju ändå ett state of the art spel vad gällde grafiken när det kom 1999, i alla fall på konsoler.
De använder sig dessutom av en så pass kraftfull motor så som UE4 vilket även amatörer (relativt sett) kan skapa enormt snygga karaktärer och miljöer med.
Jag tycker definitivt Shenmue världen och karaktärerna hade passat med realistisk "high-end" grafik. Ju mer detaljerat desto bättre. Det är ju ändå ett äventyrsdrama, hade väl varit fint om de tagit steget ut ur 90-talet med 3an.

Fast det kanske är detta Yu Suzuki vill att vi ska få återuppleva
https://www.youtube.com/watch?v=zz0p1paf1r0

Bara för att du använder UE4 så blir du inte automatiskt skitduktig på att modellera och animera. Sånt tar tid och pengar.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av kelthar:

Bara för att du använder UE4 så blir du inte automatiskt skitduktig på att modellera och animera. Sånt tar tid och pengar.

Har aldrig påstått det heller. Jag sa att även amatörer som använder sig av UE4 kan få väldigt snygga resultat. Lite talang och många timmars träning behövs men man behöver absolut inte vara ett proffs. Tack vare UE4 så ser flera indie-utvecklares spel väldigt snygga ut.
Men en rutinerad AAA-producent (som har skapat ett spel med state of the art grafik tidigare) lyckas inte få ihop ett team som presterar bättre än såhär, det är det märkliga.
Kanske är att ta i litegrann men Shenmue 3 ser nästan ut som om någon har skapat sitt första spel. Eller som en resa bakåt i tiden.

Ett exempel; det här är ju inga nybörjare, men det handlar om en liten indiestudio med begränsad budget, detta är vad de kan åstadkomma:

Självklart har de talang, men Shenmue III produceras av självaste Yu Suzuki. Det skulle heller inte förvåna mig om deras budget är större än vad Ninja Theory hade.

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av veckans:

Har aldrig påstått det heller. Jag sa att även amatörer som använder sig av UE4 kan få väldigt snygga resultat. Lite talang och många timmars träning behövs men man behöver absolut inte vara ett proffs. Tack vare UE4 så ser flera indie-utvecklares spel väldigt snygga ut.
Men en rutinerad AAA-producent (som har skapat ett spel med state of the art grafik tidigare) lyckas inte få ihop ett team som presterar bättre än såhär, det är det märkliga.
Kanske är att ta i litegrann men Shenmue 3 ser nästan ut som om någon har skapat sitt första spel. Eller som en resa bakåt i tiden.

Ett exempel; det här är ju inga nybörjare, men det handlar om en liten indiestudio med begränsad budget, detta är vad de kan åstadkomma:
https://www.youtube.com/watch?v=f7Ir5icRsZ0

Självklart har de talang, men Shenmue III produceras av självaste Yu Suzuki. Det skulle heller inte förvåna mig om deras budget är större än vad Ninja Theory hade.

Det är som att säga att med denna kniven kan man göra riktigt god mat eller med denna hammaren kan man göra riktigt vackra hus.

10M USD tror jag de estimerade att Hellblade skulle kosta. Shenmue kanske ligger på samma. 7M från crowdfunding. Mass Effect andromeda hade en budget på 40M. Där var lite animationsproblem också. Skyrim runt 90M. De har fortfarande sina döda ansikten.

Det beror kanske på vad man lägger krutet. Content, animationer, längd, miljöer, etc.

Det är antagligen ett kasst genomförande av undermåliga arbetare / för få. Eller så är det något artistiskt val.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av kelthar:

Det är som att säga att med denna kniven kan man göra riktigt god mat eller med denna hammaren kan man göra riktigt vackra hus.

10M USD tror jag de estimerade att Hellblade skulle kosta. Shenmue kanske ligger på samma. 7M från crowdfunding. Mass Effect andromeda hade en budget på 40M. Där var lite animationsproblem också. Skyrim runt 90M. De har fortfarande sina döda ansikten.

Det beror kanske på vad man lägger krutet. Content, animationer, längd, miljöer, etc.

Det är antagligen ett kasst genomförande av undermåliga arbetare / för få. Eller så är det något artistiskt val.

Jag är ju allt annat än insatt på området men detta kan jag verkligen inte hålla med om. Hur ser dina kunskaper ut runt UE4 själv? Har du provat bygga några scener eller liknande?
Nu var det inte bara animationerna jag ogillade med denna trailer, utan det mesta såg faktiskt riktigt dåligt ut med dagens mått mätt. Just Bethesda har ju fått kritik för det eviga återanvändandet av Morrowind motorn för allt efter Oblivion. I fallet Fallout 4 så är kritiken massiv och definitivt den mest kritiserade aspekten av spelet.
Visst kan det vara så att det är story som krutet läggs på men man kan ju inte totalt ignorera grafiken, inte i ett Shenmue i alla fall.

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Bara jag som fick PS2 vibbar på karaktärerna