Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag tracking till mitt Oculus paket, måndag anländer det

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt i onsdag men har inte hunnit testa allt för mycket.
Finns det något smidigt sätt att testa "välkomst spelet" igen? Det är ju en bra introduktion för andra som aldrig har testat VR.

EDIT: Hittade. Fanns visst att ladda ned gratis

Permalänk
Inaktiv

Någon som hunnit testa Rez?

Lite småsugen är jag, minns fortfarande när spelet släpptes till Dreamcast för en evighet sedan. Aldrig spelat men tyckt det varit ett intressant spel under åren. Blir nog att invänta ett lägre pris, synd Humble Store inte säljer den.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen men köpte och lirade Batman vr idag, häftig upplevelse och lätt värt hundralappen när det är så snyggt gjort. Men visst, mer en upplevelse än ett spel. Dock värt det 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som hunnit testa Rez?

Lite småsugen är jag, minns fortfarande när spelet släpptes till Dreamcast för en evighet sedan. Aldrig spelat men tyckt det varit ett intressant spel under åren. Blir nog att invänta ett lägre pris, synd Humble Store inte säljer den.

Damn, jag hade helt missat att Rez Infinite släppts med VR-stöd!
Visst, inget jättebra pris, men jag kunde inte hindra mig!
Får leka med det senare i helgen förhoppningsvis.

Spelet var rätt urflippat redan på en TV med PS2... Det lär vara rätt mäktigt i VR!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Damn, jag hade helt missat att Rez Infinite släppts med VR-stöd!
Visst, inget jättebra pris, men jag kunde inte hindra mig!
Får leka med det senare i helgen förhoppningsvis.

Spelet var rätt urflippat redan på en TV med PS2... Det lär vara rätt mäktigt i VR!

Lite trist om detta stämmer:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/6sqklt/am_i_crazy_or...

Någon som kan bekräfta ?

Permalänk
Medlem

Verkar va 3d dära om än platt. Har inte hunnit testa än. lite intresserad av outlast har någon kört det med big screen beta eller motsvarande? Inget VR lir men det finns många lir som är mysiga på hemmabioprojektor så länge grafiken inte är för gyttrig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Damn, jag hade helt missat att Rez Infinite släppts med VR-stöd!
Visst, inget jättebra pris, men jag kunde inte hindra mig!
Får leka med det senare i helgen förhoppningsvis.

Spelet var rätt urflippat redan på en TV med PS2... Det lär vara rätt mäktigt i VR!

Själv visste jag inte ens om att spelet remastrats för PS4, känns som man lätt missar relevant spelinformation idag. Jag köpte Crashday-remastern igår som tydligen också lanserats nyligen. Alldeles för mycket spel som tar upp plats som gör att man inte lika lätt hittar vad man söker. Mycket har verkligen hänt på bara 10 år.

Kan tänka mig det, just VR som lockar med detta spelet nu och kan delvis motivera priset. VR-titlar är ju tyvärr ofta rätt dyra sett till innehåll men detta spel kanske har tillräckligt med innehåll. Spelet har ju fått bra recensioner dessutom, såväl denna som tidigare utgåvor av samma spel.

Skrivet av knge:

Lite trist om detta stämmer:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/6sqklt/am_i_crazy_or...

Någon som kan bekräfta ?

Skrivet av oqvist:

Verkar va 3d dära om än platt. Har inte hunnit testa än. lite intresserad av outlast har någon kört det med big screen beta eller motsvarande? Inget VR lir men det finns många lir som är mysiga på hemmabioprojektor så länge grafiken inte är för gyttrig.

Ugh... får hoppas de fixar det där, känns som halva charmen med spelet i dagsläget. "Platt" bild och lågupplöst känns inte som ett bättre alternativ än 2560x1440@144Hz med IPS-panel för min del.

Men så länge priset ligger som den gör så lär jag nog avså istället. Vågar inte räkna ihop alla spelköp jag gjort på alla mina plattformar bara under gångna månaden och då har väldigt lite spel har spelats. Det mesta med flytten är klart så är väl en tidsfråga.

3x2,5m (kanske rent av 3x3, har möjlighet till nästan 4x4m) VR-lekyta i dagsläget är en klar uppgradering från de knappa 1x1m jag hade i gamla.

Permalänk
Medlem

ALlt fungerar iaf nästan. Har problem att få igång ljudet på riftens lurar. Vad är fel? Ljudet kommer monitor ur högtalarna. I ljudenheter ser jag Rift headset?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

ALlt fungerar iaf nästan. Har problem att få igång ljudet på riftens lurar. Vad är fel? Ljudet kommer monitor ur högtalarna. I ljudenheter ser jag Rift headset?

Gäller det i Steam VR eller i "Oculus rummet" eller båda?

Gå till Oculus/Settings/Devices/Rift och kolla vad "Audio output in VR" är satt till.
Det borde vara "Rift headphones".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: tjena!

Gäller båda. Får nada ljud. Som du säger i settings så har jag valit rift headphone men ändå inget ljud. Konstiga är att i enhetshanteraren finns nu Rift audio. Men väljer jag ljudenheter(längst ner till höger i windows 10) ändrar uppslelningsenhet så får jag inte upp rift headphones där.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Roger W: jag löste det tack för din hjälp ändå. Verkar vara en driver av en annan ljudenhet som spökade. Efter jag avinstallerade den andra ljudenheten som avr en virtuell enhet så funkade riftens ljud.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Köpte och kört ca två timmar av Lone Echo nu och är helt mållös. Nog det coolaste jag upplevt och skulle rekommendera verkligen alla som köpt en Oculus att införskaffa det!

Köpte min Rift i fredags så inte ens en vecka gammal men är det fler som fått sjukt flummiga drömmar efter man börde köra VR? För att inte tala om när man börjar använda sin telefon efteråt hur man vill skrolla på skärmen längre ifrån än att man faktiskt måste ta på skärmen för att flytta den.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Köpte och kört ca två timmar av Lone Echo nu och är helt mållös. Nog det coolaste jag upplevt och skulle rekommendera verkligen alla som köpt en Oculus att införskaffa det!

Köpte min Rift i fredags så inte ens en vecka gammal men är det fler som fått sjukt flummiga drömmar efter man börde köra VR? För att inte tala om när man börjar använda sin telefon efteråt hur man vill skrolla på skärmen längre ifrån än att man faktiskt måste ta på skärmen för att flytta den.

Det brukar vara vanligt när man först börjar med VR. Din hjärna anpassar sig.

Permalänk
Medlem

Halloj, tänkte höra om det är någon här som har Rift som bor i Uppsala?

Jag felsöker mitt glappande ljud och skulle verkligen uppskatta om jag kunde prova med någon annans hörlurar på mitt headset eller mina hörlurar på ert headset. Vi kan göra det hos mig eller hos dig spelar ingen roll. (väldigt enkelt gjort, dom är gjorda för att kunna bytas ut enkelt)

Skulle verkligen uppskatta hjälp så jag slipper skicka tillbaks hela paketet om det bara är hörlurarna som glappar.

Permalänk
Medlem

Har du testat dra åt justeringsskruvarna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har testat ta loss dom och sätta dit igen. Torka av kontaktytorna (utan medel dock). Jag har olika fel på vänster och höger, byter jag plats på dom så följer felet med hörluren. Jag har förklarat detta för supporten men dom vill ändå att jag skickar in hela headsetet. Därför jag vill dubbelkolla med en annan så att jag med 100% säkerhet kan säga till dom att det faktiskt bara är själva hörlurarna som är felet.

edit: Den vänstra har distortion till och från i låga frekvenser, oftast är det det men inte alltid. Högra glappar, oftast helt bra ljud men ibland riktigt illa/inget alls och då hjälper det att peta på hörluren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har testat ta loss dom och sätta dit igen. Torka av kontaktytorna (utan medel dock). Jag har olika fel på vänster och höger, byter jag plats på dom så följer felet med hörluren. Jag har förklarat detta för supporten men dom vill ändå att jag skickar in hela headsetet. Därför jag vill dubbelkolla med en annan så att jag med 100% säkerhet kan säga till dom att det faktiskt bara är själva hörlurarna som är felet.

edit: Den vänstra har distortion till och från i låga frekvenser, oftast är det det men inte alltid. Högra glappar, oftast helt bra ljud men ibland riktigt illa/inget alls och då hjälper det att peta på hörluren.

Testa att plugga in headsetet i en USB 2.0 port istället för 3.0. Löste mitt problem med ljudet i headsetet.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Testa att plugga in headsetet i en USB 2.0 port istället för 3.0. Löste mitt problem med ljudet i headsetet.

Jag har testat bytt USB port men osäker på om den var USB 3 eller USB 2. Kan försöka koppla den till en som jag vet är begränsad till USB2. Har svårt att tro att båda felen skulle bero på det men ska ändå prova så att jag har testat allt. Vad hade du för problem med ditt ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har testat bytt USB port men osäker på om den var USB 3 eller USB 2. Kan försöka koppla den till en som jag vet är begränsad till USB2. Har svårt att tro att båda felen skulle bero på det men ska ändå prova så att jag har testat allt. Vad hade du för problem med ditt ljud?

Mjo, det kanske inte är det men går ju snabbt att testa åtminstone.

Hade distortion och intermittent sprak i lurarna plus att ljudet kom och gick. Ibland funkade det (fast med sprak) och ibland kom det inte nåt ljud överhuvudtaget. Väldigt inkonsekvent var det iaf.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Fick mitt Oculus i tisdags, beställde också runt den 18e Juli.

Funkade skitbra direkt, körde introt och var helt blown away. Har spelat mycket bilspel med Oculus innan men aldrig använt kontroller.
När jag var klar med introt så installerade jag Robo Recall. Och när det var klart kopplade in headsetet igen, och...Stendöd.

Försökte alla tips som fanns på nätet och öppnade ticket. Ljudet kom, och bilden syntes på skärmen men i headsetet var det svart. Fick som tur var igång det igen med en Dvi adapter dagen efter, så möjligt att oculusen brände hdmi porten?

Något som också är lustigt är att pengarna drogs från mitt konto när jag fick tracking.
Men samma dag som det lämnades av var pengarna tillbaka på kontot, och jag kan inte se något spår alls av någon betalning hos min bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Mjo, det kanske inte är det men går ju snabbt att testa åtminstone.

Testade med usb 2 igår men jag har haft problem med musen i de uttagen tidigare så det är inget jag litar på och mkt riktigt så blev det ännu mer problem när jag körde där i, det är något fel på dom för en mus dubbelklickar ibland om jag kör i dom. Störningar i ljudet typ hela tiden blev det där.

Men jag har provat 3-4st olika usb controllers (1-2 inbyggda och 2 externa via pci) och haft samma problem med alla.

Kan man nå samma resultat tro om man kör från en USB 3 men kör en USB 2 förlängningskabel emellan för att tvinga ner det i USB 2? Är inte hemma just nu så kan inte prova.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Testade med usb 2 igår men jag har haft problem med musen i de uttagen tidigare så det är inget jag litar på och mkt riktigt så blev det ännu mer problem när jag körde där i, det är något fel på dom för en mus dubbelklickar ibland om jag kör i dom. Störningar i ljudet typ hela tiden blev det där.

Men jag har provat 3-4st olika usb controllers (1-2 inbyggda och 2 externa via pci) och haft samma problem med alla.

Kan man nå samma resultat tro om man kör från en USB 3 men kör en USB 2 förlängningskabel emellan för att tvinga ner det i USB 2? Är inte hemma just nu så kan inte prova.

Du borde prova på en annan dator om möjligt, låter som ditt moderkort är något defekt med tanke nämnda problem ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du borde prova på en annan dator om möjligt, låter som ditt moderkort är något defekt med tanke nämnda problem ovan.

Kan bli krångligt men ska kanske försöka. Men är det troligt att störningarna på interna USB även finns på USB via (två olika) pci-kort? Där strular musen ingenting heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Kan bli krångligt men ska kanske försöka. Men är det troligt att störningarna på interna USB även finns på USB via (två olika) pci-kort? Där strular musen ingenting heller.

Har du PCI eller PCI-e-kort med egna kontrollers så bör det fungera. Något verkar ha hänt med en eller fler av de USB-kontroller som sitter på ditt moderkort.
Det är värt att testa alla portar du har på moderkortet, och även frontportarna. Mitt Asus Maximus VIII Hero har väldigt få USB3-portar, bara två på baksidan men istället interna portar. Jag har använt ena USB3-porten bak för själva Riften, den andra porten används för en USB-hub. En av sensorerna använder USB2 och den andra sensorn en av front-portarna för USB3. Ingen snygg lösning men fungerar.

Mitt gamla Asrock Z77 Extreme 4-M hade också problem med USB3-portarna, ofta kunde den inte få till USB3-hastigheter utan fastnade i USB2-läget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du PCI eller PCI-e-kort med egna kontrollers så bör det fungera. Något verkar ha hänt med en eller fler av de USB-kontroller som sitter på ditt moderkort.

Jo precis var så jag också tänkte. Och problemet med musen försvinner om jag kör i PCI-e-korten som sagt. Jag har ett ASUS Z170 Pro Gaming så har ganska många USB 3 på det. Men har provat två olika PCI-e varav en är det rekommenderade av Oculus.

Permalänk
Inaktiv

Bethesda har valt att vara Vive-exklusiv tydligen: http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-22-skyrim-doom-and-....

Vilket inte förvånar mig då de är en rätt usel utgivare idag samt är i rätten där motparten är just Oculus. Riktigt uselt att straffa sina kunder för att de har "fel" VR-lösning. Får hoppas det kommer någon lösning som får spelen att fungera på icke-Vives också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Bethesda har valt att vara Vive-exklusiv tydligen: http://www.eurogamer.net/articles/2017-08-22-skyrim-doom-and-....

Vilket inte förvånar mig då de är en rätt usel utgivare idag samt är i rätten där motparten är just Oculus. Riktigt uselt att straffa sina kunder för att de har "fel" VR-lösning. Får hoppas det kommer någon lösning som får spelen att fungera på icke-Vives också.

Det använder ju openvr/steamvr så hur de ska kunna blocka förstår jag inte riktigt. Det blir väl på sin höjd en check av vilket headset som används ungefär som google earth hade först men det "patchades" ju på en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knge:

Det använder ju openvr/steamvr så hur de ska kunna blocka förstår jag inte riktigt. Det blir väl på sin höjd en check av vilket headset som används ungefär som google earth hade först men det "patchades" ju på en dag.

Japp, vi som utvecklare kan kolla vilken Hårdvara som körs och då kan de tex stänga av spelet. Dock så kommer ju spelet vara sämre på Oculus om inte utvecklarna aktivt utvecklar mot Oculus. Man kan inte lita på SteamVR 100% att lösa alla skillnader mellan platformarna

Visa signatur
Permalänk

Bara undrar hur man "nollar" kameran i steam spel. I Oculus rift store spel är det inga problem men i steam spel så står jag väldigt långt ner i spelen. Använder touch kontrollen.