Varför allt tjat om 300FPS+ i CS och dylikt?

Permalänk
Medlem

Varför allt tjat om 300FPS+ i CS och dylikt?

Varit med på Sweclockers rätt länge nu och igenom alla tider så har det funnits en enda sak som gått om och om igen.

Detta är: HJÄLP Jag har inte 16 miljoner FPS i CS (1,6, CS:S, CS:GO etc)

Kan vi inte starta en intresse klubb och helt enkelt logga för att ta bort FPS monitoring i spel som CS?
Verkar ju vara det största problemet för folk ändå? Gissar villt att de flesta inte ser skillnaden annat än i siffran som visas ändå?

Blir så trött på 18 såna här trådar i veckan.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ja haha, ska man sälja en dator/delar på blocket/tradera är majoriteten frågor om fps i cs.
Som om det vore nån form av måttstock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Varit med på Sweclockers rätt länge nu och igenom alla tider så har det funnits en enda sak som gått om och om igen.

Detta är: HJÄLP Jag har inte 16 miljoner FPS i CS (1,6, CS:S, CS:GO etc)

Kan vi inte starta en intresse klubb och helt enkelt logga för att ta bort FPS monitoring i spel som CS?
Verkar ju vara det största problemet för folk ändå? Gissar villt att de flesta inte ser skillnaden annat än i siffran som visas ändå?

Blir så trött på 18 såna här trådar i veckan.

Det finns faktiskt en poäng - teoretiskt åtminstone.
Du får bara den kortfattade versionen, vill du läsa den långa tekniska förklaringen kan du googla. Det handlar inte om att du vill se många bildrutor per sekund, det handlar om att när du väl ser en bildruta så vill du att den ska vara så "färsk" som möjligt. Ju högre FPS desto nyare är bildrutan du ser.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det grundar i okunskap och epenis.
Det enda man tjänar på 144 fps vs 300 är en kortare frametime vilket omöjligt att säga i ett blindtest.

Det positiva är att det bara är att dra in lite enkla konsol-kommando och du kan sälja sin dåliga hårdvara dyrt till någon lättlurad CSGO tomte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Det där är en psykisk störning som häng med cs spelare igenom alla tider och från början var det 100fps sen har det gradvis ökat och roligaste är dom som ska ha 300fps på sina gamla 60hz skärmar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Spelar du CS:GO?

Jag har numera 5000 timmar i det spelet, och jag känner helt klart skillnad i flyt från t.ex. 150-200 fps till 300/400. Rätt stor skillnad faktiskt.

Så jag förstår helt klart varför folk siktar på att komma över den magiska 300fps-gränsen. Det är inte bara placebo. Spelar man på hög nivå så ger det dig en viss fördel (om man jämför mot något sämre datorer), och spelet har en tendens att droppa frames i vissa situationer markant. Så där vill man gärna ha hög fps så att inte dipparna märks så mycket.

Själv får jag ut 150-300 fps på datorn i signaturen. Den klarar av CS:GO absolut, inga problem. Men går jag över till en polares dator med 7700k och GTX 1080 så är det en enorm skillnad, även fast vi har samma skärm (144Hz) och båda har över 144 fps ingame.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Fysikmotorn i spelet funkar bättre i cs vid 300fps Märker själv när spelet kliver under 300fps i cs go. 900timmar i spelet. Det blir ju såklart inte ospelbart men det känns segare och det är inte samma respons i musen

Permalänk
Medlem

I äldre spel kunde det vara så att saker fungerade olika beroende på hur många fps man hade. T.ex. gick det att hoppa längre om man hade högre fps. På samma vis kan känslan i olika spel uppfattas olika beroende på vilken fps man har. Det är inget som har med hur många fps man kan uppfatta. I CS märker man tydligt om man droppar från t.ex. 300 fps till 190 fps om det är mycket smokes och fiender på skärmen samtidigt. Jag får en mycket mjukare upplevelse i CS om jag överklockar min Ryzen för att fluktuationerna blir mindre. Sen kan jag hålla med om att det blir lite tjatigt med "300 fps i CS" frågor hela tiden, men helt taget ur luften är det inte.

Permalänk
Inaktiv

Nu spelar jag inte CS men anledningen till att de vill ha 300fps är förmodligen på grund av hur spelmotorn svarar på framerate.
Av egna erfarenheter att döma så var jag tvungen att ha minst 90fps i LoL trots att jag kör med 60Hz skärm. Detta för att spelet är väldigt oresponsivt "nere" vid 60fps.
Spelar man på elitnivå så tror jag inte alls det är någon omöjlighet att de kan prestera aningen bättre med 300fps än säg 150fps i CS.

Däremot, att det alltid ska pratas om CS i alla trådar är jag lika less på som allt snack om det undermåliga MMO't World of Warcraft. Förmodligen historiens mest överskattade spel.

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Det riktigt tröttsamma är personer så som du själv som inte spelar CS, och utgår från att allt under solen är lika och tvunget ska uttala sig om sina åsikter. Riktigt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det grundar i okunskap och epenis.
Det enda man tjänar på 144 fps vs 300 är en kortare frametime vilket omöjligt att säga i ett blindtest.

Det positiva är att det bara är att dra in lite enkla konsol-kommando och du kan sälja sin dåliga hårdvara dyrt till någon lättlurad CSGO tomte.

Skitsnack.

Det har allt att göra med hur Source-motorn fungerar och ger upphov till "stutter". Har spelat sedan CS var en mod till HL, spelade betan innan det blev 1.0. Spelar nu CSGO och märker definitivt om/när jag får en dropp från 200fps+ till under 150.

Har redan gjort blindtester på >150fps vs 300 fps på 60, 144 och 165 hz skärmar. Bekräftat att allt under 150fps märks, oavsett skärm. Så snälla, lägg ner det där skitsnacket om att fps inte påverkar flytet i spelet till den grad att det märks. Det faktum att 300 fps på en 60 hz skärm är märkbart bättre än 100 fps på en 60hz skärm bör vara tillräckligt för att lägga ner diskussionen för gott. Ändå finns det ändå alltid någon tomte som tror sig veta och hävdar "ni är okunniga" bara för att hen har lärt sig grunderna till hur en skärm fungerar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

100 fps i CS är klassikern. Om du hör personer hela tiden ens nämna spelet CS så bör man fundera på var man har hamnat. Är du i en CS tråd så har man lite sig själv att skylla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

@Ronnie60: Det riktigt tröttsamma är personer så som du själv som inte spelar CS, och utgår från att allt under solen är lika och tvunget ska uttala sig om sina åsikter. Riktigt värdelöst.

Tycker det är lika roligt med sånna som spelar cs och måste ha dubbel fps mot vad skärmen klarar hz men dom kanske löser det med dubbla 144hz skärmar ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Skitsnack.

Det har allt att göra med hur Source-motorn fungerar och ger upphov till "stutter". Har spelat sedan CS var en mod till HL, spelade betan innan det blev 1.0. Spelar nu CSGO och märker definitivt om/när jag får en dropp från 200fps+ till under 150.

Har redan gjort blindtester på >150fps vs 300 fps på 60, 144 och 165 hz skärmar. Bekräftat att allt under 150fps märks, oavsett skärm.

alltså över hundra fps över vad din skärm visar.
Visst kan det kännas mjukare men du ser inte dom extra bilderna vilket förutom kortare frametime inte ger dig någon fördel.

Denna fakta resistens när det gäller FPS vs HZ.

Värt att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

alltså över hundra fps över vad din skärm visar.
Visst kan det kännas mjukare men du ser inte dom extra bilderna vilket förutom kortare frametime inte ger dig någon fördel.

Denna fakta resistens när det gäller FPS vs HZ.

Värt att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Du har uppenbarligen inte spelat CSGO tillräckligt eller på hög nivå nog för att förstå hur viktigt det är att det flyter på till max. Det handlar inte om vad du ser, det handlar om vilken kontroll du har över spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det är lika roligt med sånna som spelar cs och måste ha dubbel fps mot vad skärmen klarar hz men dom kanske löser det med dubbla 144hz skärmar ?

Silverlindad kabel till skärmen är det som gäller nu för tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

alltså över hundra fps över vad din skärm visar.
Visst kan det kännas mjukare men du ser inte dom extra bilderna vilket förutom kortare frametime inte ger dig någon fördel.

Denna fakta resistens när det gäller FPS vs HZ.

Värt att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Hur kan du "känna" något som inte syns??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hyperbol:

Hur kan du "känna" något som inte syns??

Nu vet jag som sagt inte hur CS är uppbyggt men jag tycker det är rätt enkelt att förklara vetenskapligt.

Om spelmotorn "mäter" din position 300 gånger i sekunden istället för 60 gånger så borde du kunna vara mer precis i dina rörelser trots att skärmen bara förmår att visa 60 bildrutor per sekund. Detta förutsätter ju också att man gärna har en mus med säg 1000Hz i polling rate.
Om man har en känsla för hur du behöver styra för att avfyra några skott i snabb sekvens mot ett rörligt mål så borde man kunna prestera bättre med 300 fps gentemot 60 fps. Detta genom att du ger ny input till spelet mycket oftare.

Om man hävdar att detta är vetenskapligt omöjligt och påstår att det endast är personer med psykiska störningar som upplever det, då tror jag man är den psykiskt störda personen själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Silverlindad kabel till skärmen är det som gäller nu för tiden.

vist är det med dom man kan klocka sin 144hz skärm till 300hz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Nu vet jag som sagt inte hur CS är uppbyggt men jag tycker det är rätt enkelt att förklara vetenskapligt.

Om spelmotorn "mäter" din position 300 gånger i sekunden istället för 60 gånger så borde du kunna vara mer precis i dina rörelser trots att skärmen bara förmår att visa 60 bildrutor per sekund. Detta förutsätter ju också att man gärna har en mus med säg 1000Hz i polling rate.
Om man har en känsla för hur du behöver styra för att avfyra några skott i snabb sekvens mot ett rörligt mål så borde man kunna prestera bättre med 300 fps gentemot 60 fps. Detta genom att du ger ny input till spelet mycket oftare.

Nu sysslar jag inte med spelutveckling, men inom vanlig utveckling så behöver inte frameraten på skärmen ha något med det andra att göra. Man kan ha 30fps på skärmen men att spelmotorn flyter på som bara den..

Nu vet jag inte hur just spel är uppbyggda. Men helt klart finns det ett samband i spel, att har man hög framerate så flyter motorn också på bra. FPS kan alltså vara en siffra som inte är den de efterfrågar, men de får ta den siffra som de har tillgång till.

Sedan inom CS skulle det behövas blindtester och då menar jag riktiga, där den som testar inte vet fps. Att okända på internet säger sig ha gjort blindtester för currylinjer eller whatever ger jag ej så mycket för, det ska lite mer kontrollerade former än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Hur kan du "känna" något som inte syns??

Det upplevs som mjukare.
1fps = 1hz
Så har du 300 fps och 60hz skärm så har du alltså 240 uppdateringar i sekunden som din skärm inte kommer hinna visa alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

alltså över hundra fps över vad din skärm visar.
Visst kan det kännas mjukare men du ser inte dom extra bilderna vilket förutom kortare frametime inte ger dig någon fördel.

Denna fakta resistens när det gäller FPS vs HZ.

Värt att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Fysikmotorn är kopplad till systemets FPS. Ingen bryr sig hur många bilder man ser per sekund. Det handlar om VAD du ser just de millisekunderna. Med olika FPS så kommer olika objekt synas.

Var aldrig för snabb att döma har klokare män än vi sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Det upplevs som mjukare.
1fps = 1hz
Så har du 300 fps och 60hz skärm så har du alltså 240 uppdateringar i sekunden som din skärm inte kommer hinna visa alls.

Exakt så är det och för att dra det enkelt att vid 120/144hz måste man ha en dator som klarar 120/144fps eller mer konstant för att utnyttja skärmarna och 60fps skärmar är lite släpiga men 120/144hz är riktigt snabba och jag tror 300fps är rent jävla bullshit och man kan spela exakt lika bra med 150fps

I snabba spel handlar det oftast om så små marginaler och känslan vad man är van vid är mer avgörande än fps och tror det mer är där man kan känna en liten skillnad och tror varken responsen är snabbare eller bättre utan lite annorlunda och är samma om man spelat 2000timmar i ett spel och byter mus så tar det ett tag att komma in i det igen p.g.a förändringen och det därav skapats en myt om 300fps

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Exakt så är det och för att dra det enkelt att vid 120/144hz måste man ha en dator som klarar 120/144fps eller mer konstant för att utnyttja skärmarna och 60fps skärmar är lite släpiga men 120/144hz är riktigt snabba och jag tror 300fps är rent jävla bullshit och man kan spela exakt lika bra med 150fps

I snabba spel handlar det oftast om så små marginaler och känslan vad man är van vid är mer avgörande än fps och tror det mer är där man kan känna en liten skillnad och tror varken responsen är snabbare eller bättre utan lite annorlunda och är samma om man spelat 2000timmar i ett spel och byter mus så tar det ett tag att komma in i det igen p.g.a förändringen och det därav skapats en myt om 300fps

Med andra ord spelar du inte CS:GO. Varför uttalar du dig?

Vill inte låta aggressiv. Ta det inte fel

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

En bra video för att dämpa alla som spottar ur sig "300 fps i cs är en myt!!!1!" är 3kliksphilips video om fps

Nånstans vid 1:40 börjar väl det mest intressanta.

Om alla nejsägare bara själva skulle kunna testa cs i 100fps gentemot 300 skulle vi inte behöva dessa trådar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om inte man har hög FPS (likt 300) så känns FPS drops av direkt i musrörelser o liknande, det spelar ingen roll om man kan se det eller ej, din musrörelse är inte densamma och det är b.la där man känner av det.
I många andra FPS spel jag lirat så är det inte så kritiskt som i CS, där man i princip måste sätta HS under sekunden på högre nivå, en millimeter hit o en millimeter dit gör all skillnad.

I CS kan man få rejäla drops, ligger man konstant på 150 och har 144hz skärm som man klarar sig på, så kommer du med all sannolikhet droppa till under 100 i vissa fall, hade du då haft 300 så har du utrymme för drops utan att det känns av på samma sätt.

Många som spelar CS kör net graph igång eller annan FPS mätare, om man då har spelat flera tusen timmar och vid X antal gånger känt av ett hack i spelet och samtidigt sett FPS drops, så tycker jag det är ganska solklart.

Det känns säkert inte av om du är total nyburgare i spelet.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Hur kan du "känna" något som inte syns??

Ställ frågan till en blind.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffmode:

Med andra ord spelar du inte CS:GO. Varför uttalar du dig?

Vill inte låta aggressiv. Ta det inte fel

För jag har spelat CS men inte så mycket då jag inte gillar det men har kört andra shooters några tusen timmar och principen är den samma och CS må vara snabbt responsivt och siktet exakt men är helt säker på det är bullcrap att 300fps är "nödvändigt" men att nå 120/144hz har jag förståelse för när det kommer till speed men över det är bara overkill och skitsnack från dåliga spelare som skyller på hårdvaran

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gissar att Moderatorerna lär behöva rätt hög FPS för att hinna moderera denna tråd men som neutral så är det bara plocka fram popcornen och bänka sig

Permalänk
Inaktiv

30 FPS duger gott!!! Fråga konsolspelare!