Crashplan lämnar konsumentmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Crashplan lämnar konsumentmarknaden

Backuptjänsten Crashplan meddelar nu att de överger konsumentmarknaden för att istället satsa på företag. Nuvarande kunder får dock behålla sin prenumeration tills att denna löper ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det finns rsync.net som verkar intressant. Dock har jag aldrig använt dom.

Permalänk
Medlem

Dock bra erbjudande om att gå över till Small Business. 2.50$/månad i ett år fram istället för vanliga priset på 10$/mån.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Jottacloud finns till Windows och Linux.
Man kan välja att endast köra en backup dvs den laddar och syncar endast utvalda mappar till JottaCloud eller om man vill ha en dropbox lösning.

JottaCloud ligger i Norge så hastigheten är bra och deras privacy med, dom har också stöd för 2-step-verification login.

Första 5GB är gratis sen kostar det för unlimited tror det var 69kr/mån dom tar.

https://www.jottacloud.com/en/

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Någon som har bra tips på backupklient som kan köras headless? Utöver att CrashPlan haft en Family-lösning med oändlig backup för upp till fem enheter, så tycker jag headless-lösningen varit en stor fördel. Kan ansluta till backupmotorn på en annan maskin (läs server) med en klient från annan dator och göra inställningar på vad som backupas. Ett måste för mig.

Permalänk
Medlem

Nej... Skulle dra igång en backuplösning med Crashplan nu i höst.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Så länge man bara har en klient man backar upp blir det inte så farligt att uppgradera till small business.
Har man däremot haft 4-5 klienter under Home licensen skenar priset iväg rejält med small business.

Det blir till att backa upp allt till sin server och sedan istället backa upp den enbart.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Backblaze i flera år, $50 per dator och obegränsad backup av interna eller externa diskar. Det enda negativa jag upplevt är att återläsning ibland kan ta väldigt lång tid om man behöver komma åt många GB på en gång, kan vara förbättrat nu. Data måste också låterläsas inom 30 dagar, annars försvinner det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte folk lämnar crashplan, deras klient är ju baserat på Java och ja... Java....

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Varför skulle deras val av programspråk påverka ens beslut ifall hela tjänsten fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Vore intressant om Sweclockers kunde göra en genomgång av de populäraste backuptjänsterna som finns med för- och nackdelar samt prisplaner 😊. Jag är en av dem som nu måste se över ersättningen till mitt Crashplan Home, men det är ju en jäkla djungel...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag använder mig av Jottacloud finns till Windows och Linux.
Man kan välja att endast köra en backup dvs den laddar och syncar endast utvalda mappar till JottaCloud eller om man vill ha en dropbox lösning.

JottaCloud ligger i Norge så hastigheten är bra och deras privacy med, dom har också stöd för 2-step-verification login.

Första 5GB är gratis sen kostar det för unlimited tror det var 69kr/mån dom tar.

https://www.jottacloud.com/en/

Det finns till Windows och Mac men inte till Linux.
http://forum.jotta.no/jotta/topics/jottacloud_in_linux

Men man kan köra windowsklienten via wine i Linux eller använda jottalib.
https://github.com/havardgulldahl/jottalib
Men dessa lösningar supportas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Så länge man bara har en klient man backar upp blir det inte så farligt att uppgradera till small business.
Har man däremot haft 4-5 klienter under Home licensen skenar priset iväg rejält med small business.

Det blir till att backa upp allt till sin server och sedan istället backa upp den enbart.

Har kört med familjelicensen i över 5 år och backar upp två egna datorer, en NAS, sambons dator, mina föräldrars båda datorer samt syrrans dator. Det bästa har varit att jag har kunnat installera den åt dem en gång för länge sedan, sedan har det bara fungerat av sig självt i bakgrunden utan att de ens har märkt av det, förutom en liten ikon i traybaren. Tysta automatiska uppdateringar utan några som helst notifieringar som skulle skrämma slag på dem. Funkat helt problemfritt i flera år.

Jag skulle gärna byta ut Crashplan mot något som backar upp till min egen server. Finns det någon prisvärd lösning som funkar till Mac och Windows och är HELT TYST för klienten även vid eventuella problem (men notifierar mig så att jag kan passa på att fixa det vid nästa besök)? Den ska backa upp hela hemkatalogen, men gärna automatiskt skippa cache/temp-kataloger och liknande.

Funderar på Syncthing men det kanske finns något bättre? Har inte gjort mycket research än eftersom Crashplan har funkat så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag använder mig av Jottacloud finns till Windows och Linux.
Man kan välja att endast köra en backup dvs den laddar och syncar endast utvalda mappar till JottaCloud eller om man vill ha en dropbox lösning.

JottaCloud ligger i Norge så hastigheten är bra och deras privacy med, dom har också stöd för 2-step-verification login.

Första 5GB är gratis sen kostar det för unlimited tror det var 69kr/mån dom tar.

https://www.jottacloud.com/en/

Va? När började de.med linux klient?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@PerWigren: Kikat på "Amanda backup"[1,2]? Verkar kunna ge en "lokal" backup som styrs från "servern"? Jag är i en liknande sits som du, men har flera klienter (både egna och andras) som bara kör backup mot min headless-CP rullande på min NAS (har endast en en fyrårig endatorslicens för CP-Central).

[1] http://www.amanda.org/
[2] http://www.zmanda.com/download-amanda.php

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Inaktiv

Största problemet är att crashplan är en av få tjänster som tillåter att du använder egen krypterings nyckel. Alla andra tjänster har full tillgång till din data vilket är rätt sunkigt om man bryr sig om säkerhet och privatliv.

Carbonite har samma modell så den kan vara ett billigt alternativt. Jag har letat någon i Europa (säkrare från NSA och resten av amerikanska idioter) men det verkar vara kört. Ända med vettig säkerhet är tresorit och de är rätt så dyra.

Permalänk

Carbonite låter dig använda en privat nyckel för kryptering på din klient. Men kräver nyckeln temporärt om du vill göra en återskapning av data då de återskapar på plats för att sedan överföra allt till dig.

Och en privat nyckel är per definition inte längre privat om du behöver lämna den till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En grej jag gillar i Crashplan är att jag kan välja exakt vilka diskar, kataloger och filer som ska backupas, och sedan gör Crashplan så utan att lägga sig i.
Ni som använder Carbonite och Backblaze - kan man göra så där också?
Jag tyckte jag läste att Carbonite i femtiodollarsversion inte tillåter en att backupa videofiler. Jag har inte mycket video, men den sortens begränsningar jag har kort tålamod med.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

@Calby: Varför skulle deras val av programspråk påverka ens beslut ifall hela tjänsten fungerar bra?

Största problemet är Java VM:en måste vara igång hela tiden och drar en hel del minne (flera gigabyte) och även en del CPU, oavsett om någon backup körs för tillfället eller inte. Dessutom är det många som inte vill ha Java JRE installerat på datorn av säkerhetsskäl.

Jag kör backup direkt från mitt NAS till Amazon S3 och ser till att spara allt viktigt till NAS. Behöver inte ha någon dator igång för att backuperna ska rulla utan det är igång hela tiden. Behöver heller inget program som körs hela tiden i bakgrunden på datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Har kört med familjelicensen i över 5 år och backar upp två egna datorer, en NAS, sambons dator, mina föräldrars båda datorer samt syrrans dator. Det bästa har varit att jag har kunnat installera den åt dem en gång för länge sedan, sedan har det bara fungerat av sig självt i bakgrunden utan att de ens har märkt av det, förutom en liten ikon i traybaren. Tysta automatiska uppdateringar utan några som helst notifieringar som skulle skrämma slag på dem. Funkat helt problemfritt i flera år.

Jag skulle gärna byta ut Crashplan mot något som backar upp till min egen server. Finns det någon prisvärd lösning som funkar till Mac och Windows och är HELT TYST för klienten även vid eventuella problem (men notifierar mig så att jag kan passa på att fixa det vid nästa besök)? Den ska backa upp hela hemkatalogen, men gärna automatiskt skippa cache/temp-kataloger och liknande.

Funderar på Syncthing men det kanske finns något bättre? Har inte gjort mycket research än eftersom Crashplan har funkat så bra.

Syncthing fungerade bra för mig i många år men när jag skulle byta Linux Servern mot unRaid så blev det för omständligt. Blev att köra SyncBack från en NUC med Windows mellan unRaid och min gamla Synology NAS. Schemalägger en synk var natt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av myusername:

Carbonite låter dig använda en privat nyckel för kryptering på din klient. Men kräver nyckeln temporärt om du vill göra en återskapning av data då de återskapar på plats för att sedan överföra allt till dig.

Och en privat nyckel är per definition inte längre privat om du behöver lämna den till någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Satan. Denna detalj missade jag. Tur att den går ut snart. Dags att fixa något vettigare. Tackar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Största problemet är Java VM:en måste vara igång hela tiden och drar en hel del minne (flera gigabyte) och även en del CPU, oavsett om någon backup körs för tillfället eller inte. Dessutom är det många som inte vill ha Java JRE installerat på datorn av säkerhetsskäl.

Jag kör backup direkt från mitt NAS till Amazon S3 och ser till att spara allt viktigt till NAS. Behöver inte ha någon dator igång för att backuperna ska rulla utan det är igång hela tiden. Behöver heller inget program som körs hela tiden i bakgrunden på datorn.

Hur löser du krypteringen? Krypterad lagring på glacier borde vara billigt och bra om man kan fixa det relativt enkelt (så att släkt och vänner också klarar av det).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Största problemet är Java VM:en måste vara igång hela tiden och drar en hel del minne (flera gigabyte) och även en del CPU, oavsett om någon backup körs för tillfället eller inte. Dessutom är det många som inte vill ha Java JRE installerat på datorn av säkerhetsskäl.

Jag kör backup direkt från mitt NAS till Amazon S3 och ser till att spara allt viktigt till NAS. Behöver inte ha någon dator igång för att backuperna ska rulla utan det är igång hela tiden. Behöver heller inget program som körs hela tiden i bakgrunden på datorn.

Förklara gärna vilket scenario som krävs för att appen ska dra flera GB minne. Det verkar lite osannolikt och tycks kräva en ganska speciell miljö med både extremt mycket data och ständiga ändringar av filer.

Nu använder inte Crashplan Java applets, vilket är förknippat med säkerhetsrisker. Bara för att något använder Java betyder inte per automatik att det är osäkert. Crashplan likt många andra appar exekverar bara bestämda kommandon.

Att inte köra någon form av tjänst för kontinuerlig backup kanske fungerar för dig. För många, särskilt företag, krävs kontinuerliga backuper och möjlighet till versionshantering. Du kan inte jämföra äpplen och päron bara för att du bestämt dig för att göra äppelpaj.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Onedrive av den enkla anledningen att det känns för risky med mindre företag. Billigare hos andra? Ja. Värt risken? Nej, inte med den sortens material jag arbetar med.

Sedan har jag varit nära att gå över till Google då Onedrive har varit horribelt dåligt fram tills för några veckor sedan (även om tjänsten förmodligen inte är "avsedd" för sådana som mig som synkar hundratusentals små filer vill man ju ändå att det ska funka smärtfritt...)

Men som sagt, Onedrive har blivit mycket bättre nu. Tror att differential sync är på plats också (?) men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Förklara gärna vilket scenario som krävs för att appen ska dra flera GB minne. Det verkar lite osannolikt och tycks kräva en ganska speciell miljö med både extremt mycket data och ständiga ändringar av filer.

Nu använder inte Crashplan Java applets, vilket är förknippat med säkerhetsrisker. Bara för att något använder Java betyder inte per automatik att det är osäkert. Crashplan likt många andra appar exekverar bara bestämda kommandon.

Att inte köra någon form av tjänst för kontinuerlig backup kanske fungerar för dig. För många, särskilt företag, krävs kontinuerliga backuper och möjlighet till versionshantering. Du kan inte jämföra äpplen och päron bara för att du bestämt dig för att göra äppelpaj.

CrashPlan drar mer minne ju mer data man har som ska backupas. För mig drar det 4GB för 4 TB filer. När jag bara hade 1TB så drog det bara 1GB så det verkar finnas ett samband. Jag har ca 1,5 miljoner filer. Men oavsett detta så har det fungerat bra genom åren och fördelen med java är att det funkar på flera platformar inkluderat Linux.

Hur man justerar minnesparametrarna för stora backuper:
https://support.code42.com/CrashPlan/4/Troubleshooting/Adjust...
Bekräftar min erfarenhet. Ca 1GB RAM per 1TB disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

CrashPlan drar mer minne ju mer data man har som ska backupas. För mig drar det 4GB för 4 TB filer. När jag bara hade 1TB så drog det bara 1GB så det verkar finnas ett samband. Jag har ca 1,5 miljoner filer. Men oavsett detta så har det fungerat bra genom åren och fördelen med java är att det funkar på flera platformar inkluderat Linux.

Hur man justerar minnesparametrarna för stora backuper:
https://support.code42.com/CrashPlan/4/Troubleshooting/Adjust...
Bekräftar min erfarenhet. Ca 1GB RAM per 1TB disk.

Med den mängden data är det dock ganska rimligt och är kanske inte direkt relaterat till att java kommandon exekveras. Eller har du några jämförelsetal för andra liknande tjänster med kontinuerlig backup?

För att komma upp i den mängd data för små- och medelföretag, som inte arbetar med någon form av multimedia, krävs något utöver det vanliga. Om så ändå är fallet torde hårdvaran vara i relation till mängden data och då är inte 1GB per 1TB så farligt... tycker åtminstone jag.

Jag jämförde nämligen med en server för ca 40 användare där filer i storleken <10MB ständigt förändras, läggs till eller tas bort, och det är därför jag reagerade på "flera GB".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Med den mängden data är det dock ganska rimligt och är kanske inte direkt relaterat till att java kommandon exekveras. Eller har du några jämförelsetal för andra liknande tjänster med kontinuerlig backup?

För att komma upp i den mängd data för små- och medelföretag, som inte arbetar med någon form av multimedia, krävs något utöver det vanliga. Om så ändå är fallet torde hårdvaran vara i relation till mängden data och då är inte 1GB per 1TB så farligt... tycker åtminstone jag.

Jag jämförde nämligen med en server för ca 40 användare där filer i storleken <10MB ständigt förändras, läggs till eller tas bort, och det är därför jag reagerade på "flera GB".

Nej jag har inte något att jämföra med. Bara konstaterade att några GB inte är orimligt med CrashPlan. Vi har många foton och videofilmer då min sambo gillar fotografering och jag gillar att filma. Så allt annat också. En miss vi gjort är att Lightrooms preview-filer råkat hamna i backupen vilket segade ner ganska mycket. Titusentals pyttesmå filer...

Permalänk
Medlem

Körde crashplan i flera år, men har nu bytt till en egen lösning med två synology nas'ar på olika platser.

Det som var så bra med CP var att man kunde backupa mot lokala diskar och andra användare. Man var alltså inte helt beroende på betal-lösningar.

Permalänk
Medlem

Gillade CrashPlan för att det var så himla lätt att sätta upp en backup mellan två datorer. Lite konstigt att de väljer att lägga ner just denna tjänst då den rimligtvis inte borde kosta dem särskilt mycket. Eller så var det lite för bra och konkurrerade med deras molnlagringstjänst.

Senare gjorde jag ett försök med BitTorrent Sync. Det synkar också filerna mot en annan dator, men är ingen renodlad backuplösning. Fördelen är att filerna är tillgängliga direkt och att synkningen blir enormt mycket snabbare. Numera har programmet fått en ny ägare och bytt namn till Resilio (https://www.resilio.com) Är det någon som har erfarenhet av deras version av Sync? Om jag inte mins fel så infördes restriktioner i hur många foldrar man kunde synka med gratisversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Gillade CrashPlan för att det var så himla lätt att sätta upp en backup mellan två datorer. Lite konstigt att de väljer att lägga ner just denna tjänst då den rimligtvis inte borde kosta dem särskilt mycket. Eller så var det lite för bra och konkurrerade med deras molnlagringstjänst.

Senare gjorde jag ett försök med BitTorrent Sync. Det synkar också filerna mot en annan dator, men är ingen renodlad backuplösning. Fördelen är att filerna är tillgängliga direkt och att synkningen blir enormt mycket snabbare. Numera har programmet fått en ny ägare och bytt namn till Resilio (https://www.resilio.com) Är det någon som har erfarenhet av deras version av Sync? Om jag inte mins fel så infördes restriktioner i hur många foldrar man kunde synka med gratisversionen.

Som alternativ lösning för att synka utan begränsning på foldrar och sådant kan du kolla på Syncthing. Bytte ut Bittorrent sync mot syncthing och tycker det fungerar bra. På windows körs syncthing i programmet Synctrayzor. Använder det för att synka datorerna hemma mot filservern. Filservern gjorde sedan backuper till CrashPlan men nu får jag söka annan lösning på backuperna från servern.