Permalänk

Bra kamera för nybörjare?

Tjena! Jag fyller ju år om 27 dagar och vill gärna ha en kamera. För att vara mer specifik så vill jag gärna ha en kompakt systemkamera. Jag har nämligen frågat i en Facebook grupp och dom rekommenderade denna http://www.mediamarkt.se/sv/product/_canon-eos-m3-premium-kit... Är den bra för en nybörjare som har sett kameror men aldrig rört eller hållit på med någon?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Det är väl en hyffsad kamera, problemet är väl mer hur systemet som sådant ser ut. Canon själva har endast släppt 7 objektiv till det systemet än så länge, och 5 av dem är ljussvaga zoom-objektiv.

I samma prisklass har du annars t.ex. Sony A6000, som är en väldigt bra kamera. Den har även en sökare som M3:an saknar, vilket är väldigt trevligt att ha i t.ex. solsken när det är svårt att se skärmen.

Även Fujifilm har många bra kameror och är särskilt uppskattat av många p.g.a. de fina objektiven och fina JPG-bilder direkt ur kameran. Du kan kolla på t.ex. X-T10.

Sen finns det många bra m43-kameror som har en lite mindre sensor än de andra kamerorna, vilket ger lite sämre bildkvalité men vilket också gör att objektiven går att göra mindre. Det finns en uppsjö av såna kameror, men ett exempel är t.ex. Panasonic DMC-GX80.

Den främsta orsaken till att skaffa en systemkamera är dock att man får möjlighet att byta objektiv efter behov. Om du inte känner något behov av det så finns också alternativet att skaffa en bättre kompaktkamera, som t.ex. Sony RX-100 III. Den kan mäta sig med systemkamerorna i bildkvalité och är samtidigt mycket mindre, men då har man ingen möjlighet att byta objektiv.

Permalänk

@perost: Jaha! Ja asså jag vill ju ha en kamera som det går att ändra objektiv på. Och storleken på objektiven bryr jag mig faktiskt inte om så mycket så det får nog bli Sony A6000. Fast 4k är ju rätt nice på Panasonic kameran... men jag gillar flip-up skärmen som Sony har. Och 16 megapixel känns lite för lite för mig så som sagt det får bli Sony A6000. Då måste jag fråga 3 saker bara! Måste man ha en adapter för vissa objektiv till den? I så fall vart kan man köpa en adapter? Och vart kan man köpa objektiv till den?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Du kan adaptera alla olika märken och modeller med rätt adapter till Sony E-mount.
Sonys egna E-mount objektiv behöver ingen adapter, såklart.
Det finns Smarta och Dumma adaptrar. De Smarta (3-5k SEK) används till moderna AF-gluggar (kostar flera tusenlappar) och Dumma (<100 spänn) till äldre MF-gluggar (kostar hundralappar).

Ex. till Canon FD heter adpatern FD->Nex, till Minolta MD->Nex.
Shoppas på ebay.

Objektiv shoppar du på tradera, blocket eller fotosidan.

Kolla in youtube för massa info om adaptrar och objektiv.

Permalänk

@jookeer: Jaha ok! Så Sony's egna E-mount objektiv passar till Sony A6000 utan adapter? För då ska jag nog köpa Sony's egna E-mount objektiv. Och jag gillar inte att köpa från Ebay, Blocket, Tradera och sånt. Så jag köper nog från Scandinavianphoto som har butiker ganska nära mig!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

@Boomer112: Stämmer.

Sony har flera E-mount hus, fullformat och APS-C. A6000 har APS-C sensor. Säg till i butiken att du söker APS-C objektiv. Kolla butikens hemsida vilka objektiv som passar. Välj ut några kandidater och testa dessa i butiken. Googla och läs recensioner.

Ju mer du vet om dina behov (zoomar, fasta gluggar) desto större chans att det blir rätt från början.

Permalänk

@jookeer: Jadå!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

@Boomer112: Som jookeer säger så finns det objektiv för två olika sensorstorlekar till E-mount. Men eftersom fullformat (FF) är större än APS-C så fungerar de objektiven också till APS-C-kameror som A6000. Det är bara om man har en FF-kamera, t.ex. A7, som man måste se upp eftersom objektivet då inte täcker hela sensorn och man får svarta kanter på bilderna som resultat.

Däremot så är FF-objektiven oftast större och dyrare, så det finns en viss poäng i att välja APS-C-objektiv i första hand. Sony namnger sina objektiv med FE för fullformat och E för APS-C, och andra tillverkare brukar också följa den konventionen. Men det finns alltså inget som hindrar dig från att använda FE-objektiv på en A6000, och de kan ibland vara ett bra val ändå.

Permalänk

@perost: Jaha ok! Nice!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk

Ja juste jag har en till fråga! Vad för minneskort ska man ha till A6000? Asså vilket minneskort är bäst för den?

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Du ska inte stirra dig blint på antal megapixel, en fotograf tar bättre bilder med en mobilkamera än vad amatörer gör med 10.000kr kameror.

Sony A6000 är riktig bra för priset, bra storlek och väger inte så mycket.
Canon M3 har en sölig fokus jämfört med A6000.

Sökare på en kamera är bra att ha, skulle själv inte köpa en kamera utan det.

Flip skärmen är inte som på 5100 där man kan använda som en selfie, vilket jag tycker de borde ha gjort.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

@aaaaa: Hah ok. Flip skärmen duger för mig iaf. Jag tar aldrig selfies.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Om det är en kompakt systemkamera du är ute efter så skulle jag rekommendera en Micro Four Thirds (M43) framför en Sony, just för att det finns så otroligt många fler objektiv att välja på utan att behöva köpa adaptrar. Utan någon aning om budget så är det svårt att ge bra alternativ.
Är kostnaden en icke-fråga så är en Panasonic Lumix GH-5 riktigt trevlig, men då kan man också titta på någon kamera från Fuji istället.
Ett mer realistiskt alternativ då jag antar att budgeten är något begränsad är Lumix GM1 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289260

Jag vill dock slå ett slag för att titta på Canons/Nikons instegsmodeller. Du får en större kamera, men i min mening fortfarande en liten kamera, som har bättre ljusegenskaper än M43 och framförallt så kan du behålla många objektiv den dagen du vill ha en större kamera.
Nikon har jag dålig koll på men för Canon så är det 1300D som gäller, ett steg upp både i storlek och pris finns 770D, men den kan jag inte räkna som kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

t.ex. A7, som man måste se upp eftersom objektivet då inte täcker hela sensorn och man får svarta kanter på bilderna som resultat.

Sony E APS-C gluggar på A7-serien funkar pss att A7-huset automatiskt ställer om från FF till APS-C vilket gör att du inte får svarta kanter. Detta gäller även Canons EF-S objektiv med Smart adapter, kanske även andra cropobjektiv jag inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomer112:

Ja juste jag har en till fråga! Vad för minneskort ska man ha till A6000? Asså vilket minneskort är bäst för den?

A6000 tar vanliga SD-kort, så det är bara att skaffa något vettigt sånt. Se upp med att tillverkarna ibland inte anger skrivhastighet, och det betyder oftast att den är för låg för att de ska våga erkänna vad den faktiskt är. Både hög läs- och skrivhastighet är önskvärt, om skrivhastigheten är för låg så kan du få vänta på att kameran skriver klart och kan få problem vid filmning.

Samtidigt behöver man inte gå överstyr med hastigheterna, kameran klarar ändå inte att skriva hur snabbt som helst. Något minneskort som t.ex. detta kommer fungera utmärkt. Det lönar sig att kolla på prisjakt vart de är billigast, som du kan se skiljer priset rejält mellan butikerna när det gäller minneskort. Hur stort kort du behöver är upp till dig. Själv har jag inga kort som är större än 16GB, men då filmar jag ingenting.

Skrivet av jookeer:

Sony E APS-C gluggar på A7-serien funkar pss att A7-huset automatiskt ställer om från FF till APS-C vilket gör att du inte får svarta kanter. Detta gäller även Canons EF-S objektiv med Smart adapter, kanske även andra cropobjektiv jag inte testat.

Jo, jag äger en A7:a så jag är väl medveten om det, och även om den inte kunde det så kan man ju beskära själv om man så vill. Men att använda den som en APS-C-kamera är ju slöseri med dess kapacitet, så man köper ju inte såna objektiv om man har något val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Du ska inte stirra dig blint på antal megapixel, en fotograf tar bättre bilder med en mobilkamera än vad amatörer gör med 10.000kr kameror.

Det där är jag inte alls säker på att alla håller med om.
Det går för alla alldeles utmärkt att köra i diket med vilken utrustning som helst.

Avseende resultatet av kreativt skapande har mänskligheten diskuterat sen urminnes tider - det finns inget rätt eller fel i vad vi tycker om ett verk.

När Picasso fick se 40 000 år gamla grottväggsmålningar i Frankrike uttryckte han att det där överträffade allt han gjort, Picasso var ju proffs, grottmänniskorna amatörer.

Permalänk

@perost: Jaha ja 32gb räcker! Jag kommer nog mest ta bilder ändå.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Canon EOS 600D är bra kamera för nybörjare.

Permalänk
Skrivet av Lubbo:

Canon EOS 600D är bra kamera för nybörjare.

Den är dock inte kompakt. Och det är just en sån kamera jag inte vill ha. Sony A6000 får det bli!

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem

Du kommer digga Fujifilm XT-serien.
Små, och sjukt balla.
Funderar själv på att köpa en till frugan.

Permalänk
Medlem

Nikon 1 J5 kanske kan vara nåt med, jag har den som komplement till mina fullstora kamera hus , lätt smidig, bra kvalitet, snabb är väl några av de bra sakerna.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Du kommer digga Fujifilm XT-serien.
Små, och sjukt balla.
Funderar själv på att köpa en till frugan.

Skrivet av solifer68:

Nikon 1 J5 kanske kan vara nåt med, jag har den som komplement till mina fullstora kamera hus , lätt smidig, bra kvalitet, snabb är väl några av de bra sakerna.

Hmm... Men Sony A6000 är redan bestämt och köpt.

Visa signatur

RTX 2060 3gb, Intel i5 7600 Kaby Lake, 8gb ram
Philips Fidelio X2HR + Logitech Z533 + Logitech G Pro X
Yunzii KC68
Xtrfy M42 Retro