extern disk byta från fat32 till ntfs utan att förlora 2 tb data?

Permalänk

extern disk byta från fat32 till ntfs utan att förlora 2 tb data?

upptäckte att min externa disk har fat32 vilket förklarar varför jag inte kunde lägga in stora filer på den,iallafall så, utan att förlora någon data , hur kan jag ändra filformatet?
hittade mest engelska guider och ... man är ju rädd att missförstå nåt ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Du kan använda convert i kommandotolken, använde det för jättelängesen men såg att det fanns kvar i Windows 10.

Kör bara "CONVERT D: /FS:NTFS" exempelvis om du vill konvertera D.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

det var praktiskt förut men sen har man ju glömt bort. måste testas igen.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Inte göra något sådant utan att göra backup på hela diskinnehållet först - har en kamrat som blev av med ett halv livs news, fidonet mm. pga. detta för att filerna tog upp över 50% av diskutrymmet - det står inget om detta eller risken att förlora data, om man inte google-surfar väldigt noga...

Denne kamrat var mycket upprörd lång tid efter detta...

Har du ingen backup? - då är det dags att köpa stora externa USB-diskar ändå och backuppen görs innan konverteringen!!!

---

Tittar man på avdelning lagring så är 4 av dom senaste 30 inläggen på temat desperat att försöka rädda förlorade filer pga. formatering och annan diskmanagement, se till att du inte blir den femte... ingen av dessa hade hänt om man har backupper innan man börja mixtra med diskarna.

Permalänk
Medlem

Tänk även på risken för strömavbrott. Sådant vill du inte råka ut för när du utför en konvertering av filsystemet. Det bästa vore att du kopierar hela disken och sedan gör om partitionstabellen till GPT. Då får du dessutom ett bättre skydd mot skadade partitoner då GPT finns gånger två i varsin ände av disken och kan reparera sig själv om den ena skadas.

GPT är primärt avsett för diskar över 2 TiB. Men jag anser att man ska använda GPT på alla diskar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

upptäckte att min externa disk har fat32 vilket förklarar varför jag inte kunde lägga in stora filer på den,iallafall så, utan att förlora någon data , hur kan jag ändra filformatet?
hittade mest engelska guider och ... man är ju rädd att missförstå nåt ..

Som fler har sagt här, du börjar i helt fel ände. Ska man göra några större förändringar på tex en hårddisk som du pratar om här så är BACKUP det första steget. Sen är nästa steg vad du ska ha för typ av filsystem o.s.v på disken.

Starta där och återkom. Finns inget som är säkert när man börjar rodda med hårddiskar. Kan sluta väldigt snabbt med en disk som inte fungerar. Filstrukturer och partioneringar görs med fördel på en tom disk för att slippa problem. Jag skulle aldrig riskera det du försöker med även om det nu mot förmodan skulle lyckas.

Finns hur mycket guider som helst för att göra det du frågar efter, men ta backup först vilket man oavsett, alltid ska ha på data man är rädd om.

Permalänk
Medlem

Köp en till extern disk och se till att den är NTFS. Kopiera allt dit.
Formatera om din gamla externa disk.

Permalänk

jo alltså den här 4tb disken ÄR min nya backup,dvs det är den jag gjort backup på de tidigare externa diskarna jag gjort samt massor med gamla cds som jag haft liggande från innan man köpte hårddiskar.

så att köpa en TILL disk och börja kopiera känns som dubbeljobb men ja.. får väl se

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jo alltså den här 4tb disken ÄR min nya backup,dvs det är den jag gjort backup på de tidigare externa diskarna jag gjort samt massor med gamla cds som jag haft liggande från innan man köpte hårddiskar.

så att köpa en TILL disk och börja kopiera känns som dubbeljobb men ja.. får väl se

Det väljer du så klart själv om du vill chansa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

jo alltså den här 4tb disken ÄR min nya backup,dvs det är den jag gjort backup på de tidigare externa diskarna jag gjort samt massor med gamla cds som jag haft liggande från innan man köpte hårddiskar.

så att köpa en TILL disk och börja kopiera känns som dubbeljobb men ja.. får väl se

Då frågar man frågan... vad gör du om denna disken rasar?
Var är ditt original/backup?

Många missförstår hela konceptet med backup som en enda disk man lägger allt på. Det är totalt fel tänkt.

Backup är konceptet att allt ska ha minst 2 kopior. Två identiska kopior som du lätt kan återställa ena till andra, eller andra till ena. Om du har det... så har du inget att förlora om din konvertering av filsystem går åt H. Bara att återställa igen, eller hur? Du kan även ha 3-4+ kopior om du så vill, vilket minskar risken för att du blir av med något.

Vad är skillnaden? Jo att om du tar backup på något, och sen tar bort originalet, eller ändrar originalet, har du inte längre en backup som är aktuell. Så om du har massor med gamla saker på denna disk som du inte har på andra ställen längre, eller som har ändrats sedan du tog backup, så är din enda kopia på denna disk, oavsett vad den kallas.

Så fråga dig själv... vad gör du när denna operation misslyckas? Oddsen är kanske bara 1%... (taget ur luften), men du kan få ett strömavbrott eller fel på disken precis när du gör det, och sen kommer du skapa en ny tråd med typ: "alla mina saker försvann..., hur återställer jag? *panik*".

Att omvandla mellan olika filsystem går att göra, men det medför en risk. Är du villig att acceptera att mista allt på denna disk som du kallar "backup disk"?