Vill uppgradera gammal stationär, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera gammal stationär, behöver hjälp

Har nu en stationär dator som är en bekants hemmabygge modell äldre.
Blev seg och nu startar den inte alls. Saknar dessutom trådlöst nätverkskort.

Jag vill nu uppgradera den med några komponenter som gör den blixtsnabb. Men den behöver inte klara spel för det sysslar vi inte med

Jag har tyvärr INGEN erfarenhet av detta så tar gärna emot tips på allt. Komponenter, instruktioner, tillvägagångssätt ,länkar, allt

1. Tänkte byta hårddisken mot en SSD.
2. Har beställt en trådlös wifi-modul som kopplas in via USB.

Vad mer kan jag behöva byta? Moderkort? Processor? Grafikkort? Vad för problem kan jag stöta på?

Jag skulle behöva få tag i min windows 10-nyckel men eftersom den nuvarande hårddisken har kraschat får jag inte tag i den. :S
Brukar ni "köpa" windows separat vid hemmabyggen?

Önskar komma billigt undan så jag är inte ute efter toppdelar.

Tacksam för ALL hjälp och tips!

Permalänk
Medlem

Vill du bara byta vissa delar? För i så fall måste du skriva vilka komponenter som sitter i datorn nu.

Permalänk
Medlem

Detta var ju ett av dom sämre inlägg jag sett på länge, hur ska du få någon hjälp om du inte
listar alla delar som sitter i datorn? Är det en "Elgiganten dator"?

Permalänk
Avstängd

SSD och trådlös Wi-Fi-dongel/instickskort låter klokt.

Men vad har du för komponenter annars i den stationära?

Eventuellt så kan SSD i kombination med mer RAM, beroende på nuvarande processor hjälpa.
Och då ni inte sysslar med spel, tänker du att den ska klara av lättare surf med några flikar uppe, kanske lyssna på musik samtidigt?

Eller tänker du att du ska kunna köra "tyngre" program, så som CAD-program eller så?

Tänker bara så man har lite parametrar till kalkylen.
samt beroende på hur många bitar operativsystemet jobbar med, om det är 32 eller 64 bitar, för 32 bitars operativsystem, kan inte allokera/arbeta med mer än strax under 4GB RAM exempelvis,så du ska installera samt köpa en 64 bitars installation i vart fall kan jag rekommendera.

Dock kan jag inte rekommendera några RAM utifrån att jag inte vet vad det är för moderkort du har.

Än om jag inte skulle bli förvånad om det är DDR2, alternativt DDR3, beroende på hur gammal datorn verkligen är.

Men att beställ valfri Wi-Fi-dongel på eBay, då de överlag brukar vara bra, även de lågt prissatta: http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Wifi+usb&LH_BIN=1...

Och köp ett windows 10 någonstans i någon vettig butik, då jag läst både ris och ros kring dessa billigare nycklar som cirkulerar på Internet.

Sedan så kan jag tipsa om SSD:er ifrån Samsung, då jag har bra erfarenhet av deras SSD:er (annat än jag kan säga om deras telefoner f ö.), exempelvis denna SSD:
https://m.prisjakt.nu/product/2880218

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Detta var ju ett av dom sämre inlägg jag sett på länge, hur ska du få någon hjälp om du inte
listar alla delar som sitter i datorn? Är det en "Elgiganten dator"?

Jag förstår vad du menar. Det beror på att jag inte kan något om ämnet, som jag skrev. Dessutom skrev jag att datorn är ett hemmabygge modell äldre. Alltså ingen elgiganten-dator. Det är ett hopplock av diverse delar som min kompis hade över. Samtliga komponenter har ganska många år på nacken.

Jag undrar mest vilka delar man bör inrikta sig på att byta för att få en SNABB dator som EJ skall användas till spel utan vanligt kontorsarbete, titta på youtube och foton mm.

Kan man t.e.x. behålla ett gammalt moderkort om man byter till en ny SSD eller kan jag stöta på problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av network:

Har nu en stationär dator som är en bekants hemmabygge modell äldre.
Blev seg och nu startar den inte alls. Saknar dessutom trådlöst nätverkskort.

Jag vill nu uppgradera den med några komponenter som gör den blixtsnabb. Men den behöver inte klara spel för det sysslar vi inte med

Jag har tyvärr INGEN erfarenhet av detta så tar gärna emot tips på allt. Komponenter, instruktioner, tillvägagångssätt ,länkar, allt

1. Tänkte byta hårddisken mot en SSD.
2. Har beställt en trådlös wifi-modul som kopplas in via USB.

Vad mer kan jag behöva byta? Moderkort? Processor? Grafikkort? Vad för problem kan jag stöta på?

Jag skulle behöva få tag i min windows 10-nyckel men eftersom den nuvarande hårddisken har kraschat får jag inte tag i den. :S
Brukar ni "köpa" windows separat vid hemmabyggen?

Önskar komma billigt undan så jag är inte ute efter toppdelar.

Tacksam för ALL hjälp och tips!

Skrivet av network:

Jag förstår vad du menar. Det beror på att jag inte kan något om ämnet, som jag skrev. Dessutom skrev jag att datorn är ett hemmabygge modell äldre. Alltså ingen elgiganten-dator. Det är ett hopplock av diverse delar som min kompis hade över. Samtliga komponenter har ganska många år på nacken.

Jag undrar mest vilka delar man bör inrikta sig på att byta för att få en SNABB dator som EJ skall användas till spel utan vanligt kontorsarbete, titta på youtube och foton mm.

Kan man t.e.x. behålla ett gammalt moderkort om man byter till en ny SSD eller kan jag stöta på problem?

Om vi ska veta vad som behöver bytas så måste vi ju veta vad som sitter i den nu.
Windows kan man köpa lite här och där och i och med att det är hemmabyggen du undrar över så måste man köpa separat då Windows inte ingår till något
Och om du vill ha en "blixtsnabb" dator så är det nog toppdelar som behövs men blixtsnabb kan betyda mycket beroende på vad du använder idag.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

SSD och trådlös Wi-Fi-dongel/instickskort låter klokt.

Men vad har du för komponenter annars i den stationära?

Eventuellt så kan SSD i kombination med mer RAM, beroende på nuvarande processor hjälpa.
Och då ni inte sysslar med spel, tänker du att den ska klara av lättare surf med några flikar uppe, kanske lyssna på musik samtidigt?

Eller tänker du att du ska kunna köra "tyngre" program, så som CAD-program eller så?

Tänker bara så man har lite parametrar till kalkylen.
samt beroende på hur många bitar operativsystemet jobbar med, om det är 32 eller 64 bitar, för 32 bitars operativsystem, kan inte allokera/arbeta med mer än strax under 4GB RAM exempelvis,så du ska installera samt köpa en 64 bitars installation i vart fall kan jag rekommendera.

Dock kan jag inte rekommendera några RAM utifrån att jag inte vet vad det är för moderkort du har.

Än om jag inte skulle bli förvånad om det är DDR2, alternativt DDR3, beroende på hur gammal datorn verkligen är.

Men att beställ valfri Wi-Fi-dongel på eBay, då de överlag brukar vara bra, även de lågt prissatta: http://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=Wifi+usb&LH_BIN=1...

Och köp ett windows 10 någonstans i någon vettig butik, då jag läst både ris och ros kring dessa billigare nycklar som cirkulerar på Internet.

Sedan så kan jag tipsa om SSD:er ifrån Samsung, då jag har bra erfarenhet av deras SSD:er (annat än jag kan säga om deras telefoner f ö.), exempelvis denna SSD:
https://m.prisjakt.nu/product/2880218

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack för detta hjälpsamma inlägg.
Surf, youtube, foton, kontorsarbete är ändamålen.
Ska försöka ta reda på vad det är för moderkort jag har (hur nu det ska gå till) . Är inte hemma för tillfället men återkommer.

Ska kolla på sakerna du tipsade om!

Kommer en 5-7 år gammal processor göra datorn seg trots att jag byter tilll SSD och kompletterar med mer ram?

Permalänk

@network: Självklart kan du köpa en ssd och sätta med datorn, så länge som du har sata-portar så bör de inte vara någon fara.

För övrigt har jag några frågor?

Vad är det för moderkort?
Vad är det för Cpu?
Vad är det för grafikkort?
Samt hur mycket ram har du?

Blir lättare att svara på din fråga med dessa frågor besvarade...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av network:

Jag förstår vad du menar. Det beror på att jag inte kan något om ämnet, som jag skrev. Dessutom skrev jag att datorn är ett hemmabygge modell äldre. Alltså ingen elgiganten-dator. Det är ett hopplock av diverse delar som min kompis hade över. Samtliga komponenter har ganska många år på nacken.

Jag undrar mest vilka delar man bör inrikta sig på att byta för att få en SNABB dator som EJ skall användas till spel utan vanligt kontorsarbete, titta på youtube och foton mm.

Kan man t.e.x. behålla ett gammalt moderkort om man byter till en ny SSD eller kan jag stöta på problem?

Starta datorn, gå in i kontrollpanelen, tryck sedan på "system", tryck sedan på "om".
tror du lär ha det upplägget, eller liknande oberoende av vad det är för Windows-version.

Hur mycket RAM står det att du har installerat?

Och vad står det att du har för processor?

Samt hur många bitar står det att operativsystemet är? 32-bitars, eller 64-bitars?
Slutligen, strax efter, står det något om att du har en x64-baserad processor?

då detta kan hjälpa till att veta vad du har för RAM, och vad som kan installeras i RAM-mängd, samt om processorn duger för vad du vill utföra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av network:

Stort tack för detta hjälpsamma inlägg.
Surf, youtube, foton, kontorsarbete är ändamålen.
Ska försöka ta reda på vad det är för moderkort jag har (hur nu det ska gå till) . Är inte hemma för tillfället men återkommer.

Ska kolla på sakerna du tipsade om!

Kommer en 5-7 år gammal processor göra datorn seg trots att jag byter tilll SSD och kompletterar med mer ram?

Varsågod, det är kul att det uppskattas!

Och det låter härligt att du ska kolla upp det jag tipsade om även.

Och beroende på vad det är för processor, så kan den eventuellt duga mer än fullgott till det du vill kunna göra, då det fanns processorer som dög mer än fullgott till surf, youtube och så för 5-7 år sen.

De enda anledningarna idag till att uppgradera till nyare processorer är för att få så mycket bilder i sekunden i spel, och vid tungdrivna program, och för bildmanipulering (photoshop exempelvis), videoredigering m m, och andra uppgifter än de du vill att din dator ska kunna utföra, och för att du verkligen vill ha bättre prestanda av olika slag för att utföra uppgifter på kortare tid exempelvis.

Så jag skulle inte vara alltför orolig om jag var dig, då förmodligen även processorn, med väldigt hög sannolikhet klarar av att hantera 64-bitar, och således kan du även ha mer än 4GB RAM, lär duga fullgott med 8GB för dina sysslor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Starta datorn, gå in i kontrollpanelen, tryck sedan på "system", tryck sedan på "om".
tror du lär ha det upplägget, eller liknande oberoende av vad det är för Windows-version.

Hur mycket RAM står det att du har installerat?

Och vad står det att du har för processor?

Samt hur många bitar står det att operativsystemet är? 32-bitars, eller 64-bitars?
Slutligen, strax efter, står det något om att du har en x64-baserad processor?

då detta kan hjälpa till att veta vad du har för RAM, och vad som kan installeras i RAM-mängd, samt om processorn duger för vad du vill utföra.

Nu skrev ju TS att datorn inte startar alls... men kommer man in i BIOS så kan man oftast de det mesta... o kommer man inte ens in i BIOS så blir det ju felsökning.

Permalänk
Medlem

Utan beskrivning om vilka delar som du har i nuläget och vilken budget du lutar åt. Jag tycker du borde läsa runt på nätet om vad man behöver kunna för att bygga en dator, då menar jag exempelvis för processorn måste ha samma sockel som moderkortet för att passa och hur många pinns kontakter som behövs samt nätaggregat styrkan till vilket grafikkort osv sen återkomma när du lärt dig och tagit reda på vad för datordelar du har. Om du får igång datorn så använd cpu-z eller om den inte startar och du känner dig kunnig så skruva lös och läs på vardera del, det borde finnas etiketter eller liknande avtryck på delarna. Att lära sig lite mer om datorer kan vara roligt även om man inte förstår så mycket i början. Lycka till

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Avstängd

Utan beskrivning av delarna som sitter i den är det omöjligt att avgöra vilka delar som är smartast att uppdatera först och om datorn inte startar alls bör du först och främst felsöka vad som är fel innan du köper delar för att få den snabbare

Och händer det absolut noll när du försöker starta datorn och den är några år så är oddset bäst för att nätagget har gett sig och kan vara något annat men är det första man bör testa och då helst med ett annat om du kan få tag på ett

Sen är det absolut möjligt att få riktigt bra fart i en 5-7år gammal dator men beror på många saker och aldra helst vad som sitter i dom men börja i rätt ände med att få liv i den först och identifiera delarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Nu skrev ju TS att datorn inte startar alls... men kommer man in i BIOS så kan man oftast de det mesta... o kommer man inte ens in i BIOS så blir det ju felsökning.

Det är sant, glömde bort den lilla detaljen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ok, jag är nu hemma från en kortare resa och återupptar tråden.

Jag kommer inte in i datorn alls nu så det blir väldigt svårt att ta reda på exakt vad det är för delar (skall fota lite strax och posta i
tråden). Datorn funakde finfint tills för någon vecka sedan när det hängde sig på windows-loggan vid uppstart. Jag kom då in i bios utan problem men sen började jag fippla med en inställning där och nu kommer inte ens bios upp ! ( Det var bara en sak som jag ändrade i bios och jag tror det hette något i stil med "starta med standardinställningar?")

Tanken är att jag skall ha det som ett projekt där jag lär mig under tiden. Skall varva läsning på andra ställen och ställa frågor här på forumet.

Permalänk
Medlem

Såhär ser åbäket ut.
När man startar det så låter den hyffsat normalt som vid en vanlig start (varvar upp fläkt och sedan ned, hårddisken tickar som vanligt etc.) Inget händer på skärmen alls dock.

Jag vet som sagt inte vad det är för komponeneter. Någon som direkt kan döma ut detta för skroten eller går det att uppgradera till funktion? Jag har ju mus,tangentbord, chassi, skärm mm. och tänkte lära mig lite om att bygga på vägen samt komma billigare undan än att köpa en helt ny)

SATA-portar ser jag på moderkortet, som någon undrade över.

http://imgur.com/a/u4kGs

Permalänk
Medlem

Med tanke på kylarmonteringen skulle jag gissa på am2 och ddr2.
Kan du se nån beteckning på moderkortet?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Det där ser inte alls ut som ett hemmabygge, det ser ut som en ytterst ordinär dator från HP...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenix:

Med tanke på kylarmonteringen skulle jag gissa på am2 och ddr2.
Kan du se nån beteckning på moderkortet?

Beteckningen 605561-01 är ett "part number" från HP.

Hittade den här eBay-annonsen som kan ge lite vägledning om vad det handlar om:

http://www.ebay.com/itm/HP-605561-001-Motherboard-AMD-H-ALPIN...

Även här finns lite info:

http://www.ascendtech.us/hp-605561-001-alpinia-gl8-motherboar...

Att det var AMD prickade du i alla fall.

Fixat skrivfel i partnumber
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av network:

Ok, jag är nu hemma från en kortare resa och återupptar tråden.

Jag kommer inte in i datorn alls nu så det blir väldigt svårt att ta reda på exakt vad det är för delar (skall fota lite strax och posta i
tråden). Datorn funakde finfint tills för någon vecka sedan när det hängde sig på windows-loggan vid uppstart. Jag kom då in i bios utan problem men sen började jag fippla med en inställning där och nu kommer inte ens bios upp ! ( Det var bara en sak som jag ändrade i bios och jag tror det hette något i stil med "starta med standardinställningar?")

Tanken är att jag skall ha det som ett projekt där jag lär mig under tiden. Skall varva läsning på andra ställen och ställa frågor här på forumet.

Det kan vara batteriet på moderkortet som gett upp. Jag hade provat byta det och se om det får datorn att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beteckningen 60556-01 är ett "part number" från HP.

Hittade den här eBay-annonsen som kan ge lite vägledning om vad det handlar om:

http://www.ebay.com/itm/HP-605561-001-Motherboard-AMD-H-ALPIN...

Även här finns lite info:

http://www.ascendtech.us/hp-605561-001-alpinia-gl8-motherboar...

Att det var AMD prickade du i alla fall.

Jag tänkte inte på att am2 är äldre än så
Det verkar som det stöder sexkärnig phenom iaf så det finns ju lite potential för den burken

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Tackar för alla svar! ska försöka kolla beteckningen på moderkortet.

Sjuk störande att jag inte ens får upp bios (vilket funkade innan jag började fippla i bios). Jag TROR att inställningen som jag tryckte på i bios hette "Load setup defaults" (såg ett tips på engelska sida om att trycka där.) Sedan dess händer inget på skärmen vid upstart.

Jag har prövat att plocka i och ur ram-minnena men inte så mycket mer.Vad gör man om inte startar liksom?

Skal kolla angående batteriet på moderkortet.

Uppskattar all lärorik hjälp!

Permalänk
Medlem

Nu kommer det t.o.m. en windows-melodi i högtalarna under uppstart. Men inte en reaktion på skärmen och ingen möjlighet att starta bios.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av network:

Nu kommer det t.o.m. en windows-melodi i högtalarna under uppstart. Men inte en reaktion på skärmen och ingen möjlighet att starta bios.

Jag tror du har lyckats inaktivera det extra grafikkortet du har och kör istället på integrerad grafik. Flytta bildskärmskabeln till den port som sitter på själva IO-plåten istället.

Eller tvärtom, om bildskärmskabeln idag är kopplad till moderkortets port, flytta till grafikkortet istället.

Om det inte funkar, ryck ur grafikkortet och prova igen.

OBS kan vara så att din CPU inte har integrerad grafik, svårt att veta iom att vi inte vet vilken CPU du har..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

OBS kan vara så att din CPU inte har integrerad grafik, svårt att veta iom att vi inte vet vilken CPU du har..

CPUn har inte integrerad grafik, däremot har moderkortet det. Se här: https://support.hp.com/rs-en/document/c02458055 under "Video": Integrated graphics using ATI Radeon 3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror du har lyckats inaktivera det extra grafikkortet du har och kör istället på integrerad grafik. Flytta bildskärmskabeln till den port som sitter på själva IO-plåten istället.

Eller tvärtom, om bildskärmskabeln idag är kopplad till moderkortets port, flytta till grafikkortet istället.

Om det inte funkar, ryck ur grafikkortet och prova igen.

OBS kan vara så att din CPU inte har integrerad grafik, svårt att veta iom att vi inte vet vilken CPU du har..

Vilken klippa du är. Jag löste det genom att rycka ut grafikkortet (eftersom skärm-kabeln inte passade i något annat uttag)

Nu låser sig datorn vid windows-loggan enligt bilden: http://imgur.com/a/bXRVz

Det vore ju bra om jag löser det så att jag kommer in i windows igen och kan se exakt vad jag har för komponenter (för att på så sätt kunna beställa passande uppgraderings-komponenter).

Nån idé?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av network:

Vilken klippa du är. Jag löste det genom att rycka ut grafikkortet (eftersom skärm-kabeln inte passade i något annat uttag)

Nu låser sig datorn vid windows-loggan enligt bilden: http://imgur.com/a/bXRVz

Det vore ju bra om jag löser det så att jag kommer in i windows igen och kan se exakt vad jag har för komponenter (för att på så sätt kunna beställa passande uppgraderings-komponenter).

Nån idé?

Det spelar ingen roll, du behöver egentligen inte lägga mer energi på att få igång den. Det framgår att komponenterna är urgamla och värdelösa så jag rekommenderar faktiskt att du börjar om helt från scratch istället. Chassi, nätagg och allt verkar vara skrot vid det här laget. Även om du skulle byta ut moderkort och processor skulle jag inte använda nya, schyssta delar tillsammans med såna där grejer.

Så du borde börja fundera på budget så kanske det går att ordna något som passar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det spelar ingen roll, du behöver egentligen inte lägga mer energi på att få igång den. Det framgår att komponenterna är urgamla och värdelösa så jag rekommenderar faktiskt att du börjar om helt från scratch istället. Chassi, nätagg och allt verkar vara skrot vid det här laget. Även om du skulle byta ut moderkort och processor skulle jag inte använda nya, schyssta delar tillsammans med såna där grejer.

Så du borde börja fundera på budget så kanske det går att ordna något som passar

Jasså är det så illa Datorn fungerade ju ändå någorlunda bra. Tänkte ju mest snabba upp den genom att byta till SSD mm.
Observera att jag inte spelar.

Happ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av network:

Jasså är det så illa Datorn fungerade ju ändå någorlunda bra. Tänkte ju mest snabba upp den genom att byta till SSD mm.
Observera att jag inte spelar.

Happ....

Visst går det att sätta i SSD och snabba upp lite och fixa det trådlösa nätverkskortet! Men vill du uppgradera något mer så hade jag sparat till en ny burk i framtiden istället. Snart kommer Ryzen med inbyggda grafikdelar så då går det att få en rätt bra dator till ett okej pris

Kanske värt att fundera på till senare i alla fall. En ny burk kan vara riktigt trevligt

Permalänk
Medlem

Jag har skrotat ner ett par sådana HP burkar som ett företag "destruerade" och lagat en av dom. Dom finns med första och andra generationens core i3 också, det jag har liggandes.
Kylarna är ofta inte referens även om dom ofta påminner om sådan utan lite biffigare.

Slängde en lika dan låda häromdagen, sitter samma nätdel i den med av allt att döma.

Så du har säkert 2 kärning AM3 processor typ Athlon II eller nåt sånt.

Har ett par moderkort med core i3 och CPU kylare utan fläkt och ram liggandes dock aldrig testade då datorerna var destruerade av någon som inte vet hur en dator fungerar då disken var kvar intakt med allt på.
Alla kablar klippta, CPU fläkten borttagen och ram för någon trodde ram var disken.....

Lagat ett av systemen åt en polares grabb.

Du bör ju ha 4Gb ram minimum även för kontorsarbete, inte ens surfa i windows 7 är roligt med 2Gb, 4Gb gör stor skillnad att ha minimum.

Diskarna i dom jag plockade ner var vanliga 250 eller 500Gb sata 7200rpm vill jag minnas så inte världsligt slöa.