Om jag överklockar i Afterburner fastnar Core/Memory clock "permanent"

Permalänk
Medlem

Om jag överklockar i Afterburner fastnar Core/Memory clock "permanent"

Så, så fort jag trycker "Apply" så fryser skärmen lite under en sekund (har inte hänt andra grafikkort jag ägt) och sen sitter Core clock på 300MHz och Memory clock 150MHz, och det gör det tills jag återställer värdena och startar om datorn/drivrutinerna. Har inte hittat nånting om det alls, så hoppas någon här kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Varför ska du avinstallera Afterburner? Det är ju en mjukvarubaserad över-/underklockning som utförs, så då är det klart att överklockningen försvinner om mjukvaran tas bort.

Angående omstart av Windows så finns det ett inställningsalternativ att applicera överklockning automatiskt vid uppstart.

Eller vad är det du frågar efter?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Så, så fort jag trycker "Apply" så fryser skärmen lite under en sekund (har inte hänt andra grafikkort jag ägt) och sen sitter Core clock på 300MHz och Memory clock 150MHz, och det gör det tills jag avinstallerar Afterburner och startar om datorn. Har inte hittat nånting om det alls, så hoppas någon här kan hjälpa.

Kanske sätter en ostabil klock så kortet fortsätter i 2D läge? dvs låga klockfrekvenser. Denna klock appliceras varje gång omstart av dator sker?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Varför ska du avinstallera Afterburner? Det är ju en mjukvarubaserad över-/underklockning som utförs, så då är det klart att överklockningen försvinner om mjukvaran tas bort.

Angående omstart av Windows så finns det ett inställningsalternativ att applicera överklockning automatiskt vid uppstart.

Eller vad är det du frågar efter?

Eftersom att avinstallera Afterburner gör inget först, men efter omstart funkar det. Som jag förklarar nedan dock så funkar det inte att starta om datorn med överklockningen på, den måste stängas av och sen starta om datorn för att normalisera allt. Kanske funkar att starta om drivrutinerna, har inte testat det faktiskt.

Jag avinstallerar det bara för att vara säker att det funkar vid nästa uppstart. Just nu spelar jag lite och hoppas att någon har en lösning här, finns inte mycket annat jag kan göra. Kan ju konstatera att överklockning med Afterburner som det är nu inte funkar alls, har testat nästan allt i programmet.

Skrivet av 13ers3rk:

Kanske sätter en ostabil klock så kortet fortsätter i 2D läge? dvs låga klockfrekvenser. Denna klock appliceras varje gång omstart av dator sker?

Testade sätta så det "appliar" vid omstart så jag startade om en gång men problemet kvarstod.

Permalänk
Medlem

Du sätter förmodligen för höga frekvenser

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Så, så fort jag trycker "Apply" så fryser skärmen lite under en sekund (har inte hänt andra grafikkort jag ägt) och sen sitter Core clock på 300MHz och Memory clock 150MHz, och det gör det tills jag avinstallerar Afterburner och startar om datorn. Har inte hittat nånting om det alls, så hoppas någon här kan hjälpa.

300Mhz?!
Kan boosta min core med 84 och memory med +93
detta med en Power Limit på 122% och +52Mvolt

Vill notera att jag kör med EKfullcover vattenblock och backplate, dubbla radiatorer i push& pull

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Du sätter förmodligen för höga frekvenser

Ja +10MHz är ju en väldigt kraftig överklockning har jag hört. Seriöst dock, det händer oavsett vad jag knappar in och jag har överklockat kortet innan utan problem. Detta började först efter jag uppdaterade mina drivrutiner och Afterburner. Det är 100% mjukvaruproblem det här.

EDIT: Jag testade underklocka kortet och kan meddela att samma problem uppstår. Så det har absolut ingenting med högra frekvenser att göra. Har överklockat kortet innan dessutom.

Permalänk

Har hänt så för mig med, med vissa drivrutins versioner

Bättre att klocka med amd,s egna så länge du inte ska öka volt.

Jag kan höja core med ca 180mhz innan den vill ha mer mos

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

Har hänt så för mig med, med vissa drivrutins versioner

Bättre att klocka med amd,s egna så länge du inte ska öka volt.

Jag kan höja core med ca 180mhz innan den vill ha mer mos

Wattman funkade felfritt än så länge, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Finns information om denna buggen överallt på internet men AMD har inte fixat den än.
Har vart såhär på alla drivers jag testat efter AMD 16.11.5.
Ganska tråkigt att AMD förstörde drivrutinen för äldre kort och vägrat fixa den på 1 år.

Så fort man klockar ner 1mhz eller upp 1mhz så strular det.
Vad jag förstått av vad jag läst är att det påverkar mest folk som har multi monitor setup.
Då setts Memory och Core Clock för låga för att kunna hantera 2 skärmar i t.ex 120hz ute i Windows så att den ena skärmen flickrar runt helt galet så att man kan tro att den ska gå sönder eller grafikkortet.
Med 16.11.5 Drivrutinen så kan jag överklocka från standard 850mhz till 1150mhz utan problem på Core och brukade köra runt 1350mhz på Memory Clock. Ganska tråkigt att man ska behöva va utan sin overclock när det gav +20 FPS i Player Unknown Battleground

Tror det är olika beroende på vilka kort man har men sett folk som haft problem med 290x 390x osäker på om jag sett med rx 480/580.

Jag sitter på ett AMD 7950 3GB

Man är ju inte jätte sugen på att sitta på drivrutiner som är så gamla och som Windows Uppdaterar Automatiskt utan att be om det så att det börjar glitcha igen.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO