Permalänk

Hur fungerar Kodi?

Har en fråga, ska införskaffa mig en htpc så snart som lön kommer, Kikat lite och kodi som verkar bra.

Men min fråga lyder: Installerar jag Kodi och sen kollar på film rakt av? Streamar man filmen från någonstans eller får man ladda ner film själv? verkar vara något addon som man använder men har inte riktigt förstått hur allt funkar...

Kan självklart komma fler frågor om jag nu får något/några svar på min första.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Har en fråga, ska införskaffa mig en htpc så snart som lön kommer, Kikat lite och kodi som verkar bra.

Men min fråga lyder: Installerar jag Kodi och sen kollar på film rakt av? Streamar man filmen från någonstans eller får man ladda ner film själv? verkar vara något addon som man använder men har inte riktigt förstått hur allt funkar...

Kan självklart komma fler frågor om jag nu får något/några svar på min första.

Kodi är ett mediabibliotek, den spelar filer från din dator/nas/server.

Permalänk
Medlem

Både och. Kodi är främst till för ett lokalt mediabibliotek, det är där styrkan i programmet ligger. Men det finns givetvis addons, både lagliga och mer tvivelaktiga sådana, för streaming.

Permalänk
Skrivet av PontusW:

Kodi är ett mediabibliotek, den spelar filer från din dator/nas/server.

Skrivet av elBenko:

Både och. Kodi är främst till för ett lokalt mediabibliotek, det är där styrkan i programmet ligger. Men det finns givetvis addons, både lagliga och mer tvivelaktiga sådana, för streaming.

aha, då förstår jag. Har ju ingen server så blir ju svårt på det sättet. Kommer bli en rätt liten SSD som os ska ligga på. Chansar på att jag fixar med film osv på annat sätt Tanken är ju att jag ska skaffa Netflix och HBO... Men hade ju varit nice om Kodi var vad jag trodde det var. Får kika vidare efter annat os eller sätt att lösa det hela på.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

... Har ju ingen server så blir ju svårt på det sättet....

Du kan dela ut en mapp på din arbets/gaming dator som du kan streama till din htpc.

Man behöver inte sätta upp en dedikerad server.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

aha, då förstår jag. Har ju ingen server så blir ju svårt på det sättet. Kommer bli en rätt liten SSD som os ska ligga på. Chansar på att jag fixar med film osv på annat sätt Tanken är ju att jag ska skaffa Netflix och HBO... Men hade ju varit nice om Kodi var vad jag trodde det var. Får kika vidare efter annat os eller sätt att lösa det hela på.

Tror en Shield hade passat dig bättre då.

https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/

Edit: Går att slänga in Kodi på denna, och strömma media från shares från framtida NAS och/eller media på din arbetsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

aha, då förstår jag. Har ju ingen server så blir ju svårt på det sättet. Kommer bli en rätt liten SSD som os ska ligga på. Chansar på att jag fixar med film osv på annat sätt Tanken är ju att jag ska skaffa Netflix och HBO... Men hade ju varit nice om Kodi var vad jag trodde det var. Får kika vidare efter annat os eller sätt att lösa det hela på.

Skrivet av elBenko:

Tror en Shield hade passat dig bättre då.

https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/

Edit: Går att slänga in Kodi på denna, och strömma media från shares från framtida NAS och/eller media på din arbetsdator.

Är det enbart streaming du är ute efter är ju Apple TV väldigt smidigt annars. Där finns ju HBO, Netflix, Playkanaler osv, så streamar du från nätet. Går även att köra Plex eller Kodi till den om du skulle vilja streama från egen dator senare. Men valfri streaming-låda bör fungera utmärkt, jag bara gillar enkelheten med ATV

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Tror en Shield hade passat dig bättre då.

https://www.nvidia.com/sv-se/shield/shield-tv/

Edit: Går att slänga in Kodi på denna, och strömma media från shares från framtida NAS och/eller media på din arbetsdator.

Skrivet av Starric:

Är det enbart streaming du är ute efter är ju Apple TV väldigt smidigt annars. Där finns ju HBO, Netflix, Playkanaler osv, så streamar du från nätet. Går även att köra Plex eller Kodi till den om du skulle vilja streama från egen dator senare. Men valfri streaming-låda bör fungera utmärkt, jag bara gillar enkelheten med ATV

problemet är att moderkort + cpu redan är köpt... ska lägga en beställning på fredag för resten av grejerna.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av xfade:

Du kan dela ut en mapp på din arbets/gaming dator som du kan streama till din htpc.

Man behöver inte sätta upp en dedikerad server.

Sant, får kika vidare på detta

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Får kika vidare efter annat os eller sätt att lösa det hela på.

Kodi är inget OS, det är en mediaspelarapplikation...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Han menar såklart OpenELEC med Kodi

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Kodi är inget OS, det är en mediaspelarapplikation...

Skrivet av elBenko:

@MatteN: Han menar såklart OpenELEC med Kodi

Har som sagt ingen aning om hur kodi osv funkar, är världens noob antagligen..

Urkäkta felbenämningen då...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Sant, får kika vidare på detta

Från: https://kodi.tv/download

"The official Kodi version does not contain any content whatsoever. This means that you should provide your own content from a local or remote storage location, DVD, Blu-Ray or any other media carrier that you own. Additionally Kodi allows you to install third-party plugins that may provide access to content that is freely available on the official content provider website. The watching or listening of illegal or pirated content which would otherwise need to be paid for is not endorsed or approved by Team Kodi."

-Så inget är omöjligt, men man stöper sin egen kreation och man bör inte installera tillägg från okända källor. (Man måste aktivt välja att låsa upp möjligheten till installation från okända källor)

Kodi är en underbar mediaspelare med stöd för att streama via mängder av olika nätverkskällor ex. SFTP, NFS, SMB, you name it...
Om din kompis har ett filmbibliotek utdelat kan man t.ex streama filmen över internet via t.ex. SFTP istället för att låna den fysiska filmen, skitsmidigt då man sällan brukar få tillbaka filmer inom överskådlig framtid, från det att man lånat ut filmen.
Som några redan påpekat är det lättast att ha en utdelning på någon av sina hemdatorer och sedan "mappa upp" den utdelningen via Kodi's eget gränssnitt, media-information kan Kodi hämta automagiskt från olika providers.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@MatteN: Han menar såklart OpenELEC med Kodi

Och OpenELEC är rätt dött sedan alla utvecklare hoppat av och startat LibreELEC...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Ja, och LibreELEC är en fork av OpenELEC, det är inte direkt en "helt ny grej". Båda existerar, den ena utesluter inte den andra. Varför är du så tjurig för? Finns bättre saker i livet än att sitta och leta grejer att peta på i ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@MatteN: Ja, och LibreELEC är en fork av OpenELEC, det är inte direkt en "helt ny grej". Båda existerar, den ena utesluter inte den andra. Varför är du så tjurig för? Finns bättre saker i livet än att sitta och leta grejer att peta på i ett forum.

Med tanke på hur många som går in på Kodi-forumet och klagar över att dom inte får svar på sina frågor i OpenELEC-forumet, så visst, det existerar men tillvaron verkar något tynande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.