Permalänk
Jubileumsmästare

Audi A6 2.0 TDI Quattro -17, riktigt nöjd med den än så länge.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I just din bil har jag ingen aning inte insatt i BMW eller om de ens har etanolmotorer. Var mer ett exempel på att man kan köra "miljöbil" och inte ha en tråkig prius eller en slö diesel (typ volvo DRIVe)
Men ex i min Saab 9-5 2,0t biopower får jag med originalmjukvaran 185HK på etanol och 150HK på 95 oktan. Betalar runt 1500kr skatt jämfört med samma modell fast utan "biopower" (saabs namn på bilarna med etanol) som ligger runt 2500kr. Fast du kommer ju inte få billigare skatt bara för du börjar tanka i etanol i din bil om den inte är registrerad för det.

Ja det är klart Det verkar finnas olika lösningar hos alla tillverkare. BMWn kostar 1600 i skatt. Det är tack vare högtrycksinsprutningen, för motorn i sig är 6 cylindrar på 3 liter och 217hk.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

VW Passat GTS -17

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Köpte en Audi A6 Allroad 2015 i måndags som hämtas ut den 24/7

Det är en 3.0 TDI som är chippad till 266hk och 650nm, så nu är det dags att sälja av gamla saaben ^^

Blir nya fälgar lite senare i sommar, samt tonade rutor så hunden får det svalt och fint

http://i.imgur.com/0wAJsMW.jpg

http://i.imgur.com/paShe3w.jpg

Måste passa på o fråga om det är någon här som förstår sig på varför så många biltillverkare börjat med olackerade plastdetaljer i nederkant och skärmkanter? Dessutom är ju dagens underredet också iklädda med plast istället för rostskyddsbehandlade så man måste lämna in bilen hos t.ex. Ditec eller liknande om man inte vill ha en rosthög inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Måste passa på o fråga om det är någon här som förstår sig på varför så många biltillverkare börjat med olackerade plastdetaljer i nederkant och skärmkanter? Dessutom är ju dagens underredet också iklädda med plast istället för rostskyddsbehandlade så man måste lämna in bilen hos t.ex. Ditec eller liknande om man inte vill ha en rosthög inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är en viss praktiskt funktion att kunna köra hårt på grusväg med full bredd på fälgar och däck utan att sprätta sönder hjulhusen. Underredet är dels skydd vid terrängkörning men även för att kontrollera luftströmmar för lägre BC och sänka vägljudet. Underredet är alltid behandlat med ett rostskyddande lager som tål mekanisk nötning.

Börjat... Ja, de senaste 20 åren typ.

Nej, rost är inte problem på den här typen av bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I just din bil har jag ingen aning inte insatt i BMW eller om de ens har etanolmotorer. Var mer ett exempel på att man kan köra "miljöbil" och inte ha en tråkig prius eller en slö diesel (typ volvo DRIVe)
Men ex i min Saab 9-5 2,0t biopower får jag med originalmjukvaran 185HK på etanol och 150HK på 95 oktan. Betalar runt 1500kr skatt jämfört med samma modell fast utan "biopower" (saabs namn på bilarna med etanol) som ligger runt 2500kr. Fast du kommer ju inte få billigare skatt bara för du börjar tanka i etanol i din bil om den inte är registrerad för det.

Skrivet av Pontooz:

Ja det är klart Det verkar finnas olika lösningar hos alla tillverkare. BMWn kostar 1600 i skatt. Det är tack vare högtrycksinsprutningen, för motorn i sig är 6 cylindrar på 3 liter och 217hk.

Vet inte varför ni är inne på skatt men när ni ändå är det så kan jag passa på att nämna att min XC60 (T5 253 hk @ 400 nm, 1800 kg) ligger på 1370 kr, ifall ni vill ha något att jämföra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vet inte varför ni är inne på skatt men när ni ändå är det så kan jag passa på att nämna att min XC60 (T5 253 hk @ 400 nm, 1800 kg) ligger på 1370 kr, ifall ni vill ha något att jämföra med

Är det inte väldigt tydligt varför jag nämner skatten? Anledningen var ju att visa att man jag fick 1000kr lägre jämfört med "samma" bil bara för den hade möjlighet att välja etanol. Sedan att en nyare ( antar att din är nyare än 2006) volvo har lägre skatt än så beror väl på att de fått ner utsläppen lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja det är en viss praktiskt funktion att kunna köra hårt på grusväg med full bredd på fälgar och däck utan att sprätta sönder hjulhusen. Underredet är dels skydd vid terrängkörning men även för att kontrollera luftströmmar för lägre BC och sänka vägljudet. Underredet är alltid behandlat med ett rostskyddande lager som tål mekanisk nötning.

Börjat... Ja, de senaste 20 åren typ.

Nej, rost är inte problem på den här typen av bilar.

Tyvärr är det ju inte det. Vore onekligen bra om alla bilar fick en ordentlig rostskyddsbehandling direkt ifrån fabrik.

Flertalet bilar (A6 Allroad t.ex.) saknar vaxskyddsbehandling innanför plastsköldarna som täcker stora delar av underredet.

Många tillverkare använder sig av ett filtmaterial i hjulhusen för att effektivt dämpa vägljudet, men samtidigt håller det kvar fukten, vilket inte alls är bra.

Skrivet av Galvanizer:

Måste passa på o fråga om det är någon här som förstår sig på varför så många biltillverkare börjat med olackerade plastdetaljer i nederkant och skärmkanter? Dessutom är ju dagens underredet också iklädda med plast istället för rostskyddsbehandlade så man måste lämna in bilen hos t.ex. Ditec eller liknande om man inte vill ha en rosthög inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifrågasätter inte plastdetaljerna i sig. Förstår vilken funktion de är tänkta att fylla. Däremot så undrar jag varför de inte är lackerade i bilens färg? Precis som stötfångarna.

Permalänk
Medlem

En Nissan 350Z -04

Men i tankar på att byta bil. Fast ja, när är jag inte i dom tankarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ifrågasätter inte plastdetaljerna i sig. Förstår vilken funktion de är tänkta att fylla. Däremot så undrar jag varför de inte är lackerade i bilens färg? Precis som stötfångarna.

Mindre repkännsligt med halvmatt mönstrad plast än blank lack och troligen för att ge ett "tuffare" utseende

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Toyota Prius HSD 1.5 Business 2009

Äger bilen som Jeremy Clarkson "älskar" (https://www.youtube.com/watch?v=9p9-Pu0W4kE), Toyota Prius! Köregenskaperna kan bäst beskrivas som en dans med en full valross, dom yttre linjerna är lika vackra som Rebel Wilson och 0-100 tiden går långsammare än klimatförändringen.

MEN, hon är billig i drift, hittills har hon kostat mig cirka 17kr/milen i direkta kostnader (service, bensin osv) och 22kr milen inkl indirekta kostnader (värdeminskning & däckslitage)! Har haft henne i 3 år och kört 6 000 + mil (hon har precis gått över 17 000 mil) och utöver ordinarie service har jag endast behövt byta bromsskivor bak och klossar fram.

Har barn nummer två på gång och funderar på att införskaffa en kombi, dock är jag så pass snålrövad att jag dels ogärna vill realisera värdeminskningen samt att värdet knappast blir bättre då AC-kylaren är trasig (kostar 6 tkr att fixa det och varför skulle jag då man lika gärna kan dra ner fönsterna?).

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Måste passa på o fråga om det är någon här som förstår sig på varför så många biltillverkare börjat med olackerade plastdetaljer i nederkant och skärmkanter? Dessutom är ju dagens underredet också iklädda med plast istället för rostskyddsbehandlade så man måste lämna in bilen hos t.ex. Ditec eller liknande om man inte vill ha en rosthög inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

En kollega på förra jobbet var så glad för han hade precis hämtat sin nya bil (med skärmbreddare och en massa annat plastjunk). Jag frågade om han ville ha hjälp att plocka av leveransemballaget runt skärmkanter och trösklar

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

kör en Toyota Avensis -16 som brukis sedan 2 veckor tillbaka
riktigt trevlig och rymlig bil

är inte direkt någon raket på vägen men de är ju inte av den anledningen man köper dessa
0,62-0,65 (bensin) blandad körning och billig att försäkra så är iaf riktigt nöjd

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Lägger inte upp någon egen bild eftersom min redan figurerar över världen i dvs tidningsartiklar forum mm tex http://xn--80aimveh.pp.ua/avto-poradu/8694-vsyudihd-volvo-laplander-volvo-laplander-c303-tehnchn-harakteristiki.html En liten ungerskbyggd Laplander Camper som varit i min ägo de sista 26 åren, dock spegelvänd i artikeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

...
Jag älskar verkligen inredningen även om det inte är en praktisk nyans

https://i.imgur.com/aICWi0X.jpg

Ett tips om du får fläckar på den ljusa inredningen är att använda ett suddgummi. Jag jobbade som kvalitetskonsult på Volvo ett tag och ett av våra jobb var att sudda bort fläckar på insidan av dörrarna som kom från monteringen någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Äger bilen som Jeremy Clarkson "älskar" (https://www.youtube.com/watch?v=9p9-Pu0W4kE), Toyota Prius! Köregenskaperna kan bäst beskrivas som en dans med en full valross, dom yttre linjerna är lika vackra som Rebel Wilson och 0-100 tiden går långsammare än klimatförändringen.

MEN, hon är billig i drift, hittills har hon kostat mig cirka 17kr/milen i direkta kostnader (service, bensin osv) och 22kr milen inkl indirekta kostnader (värdeminskning & däckslitage)! Har haft henne i 3 år och kört 6 000 + mil (hon har precis gått över 17 000 mil) och utöver ordinarie service har jag endast behövt byta bromsskivor bak och klossar fram.

Har barn nummer två på gång och funderar på att införskaffa en kombi, dock är jag så pass snålrövad att jag dels ogärna vill realisera värdeminskningen samt att värdet knappast blir bättre då AC-kylaren är trasig (kostar 6 tkr att fixa det och varför skulle jag då man lika gärna kan dra ner fönsterna?).

http://i.imgur.com/49qcqXU.jpg

Hehe... pimp my ride huh?

Toyotor har värde så länge allt fungerar, och desto längre du väntar med ACn, desto värre riskerar skadorna bli då fukt kommer förstöra mer. Mao... lagar du dem nu, är det värt det, då du även kan använda dem även i vinter för att avfukta bilen. Om du dock väntar för länge så kommer du hamna i en sits där värdeminskningen fullständigt rasar och det inte är lönt att laga längre. Mao.. laga den för din och din familjs skull... inte för nästa ägares skull.

Min Auris Hybrid -11 fungerar klockrent än. Var precis inne på service på Toyota med den och allt "check ok", dyr service när man tänker på att allt bara fungerar. Men när man betalar typ inget i skatt (360kr) och kör 80 mil på en tank (39.3l senaste gången), så kan man inte klaga.

Ett tips dock... testa 98 oktan, förutsatt att du har fungerande hybrid system. Du får mer kraft för motorvägar och accelerationer, men du drar inte mer "på tomgång" så du normalt har motorn avstängd där, så det blir faktiskt ren vinst. Jag har gått från 65 mil på 95oktan, till 75-80 på 98oktan (Preem).

Det är ca 20% ökning i sträcka och med tanke på att 98 oktan på Preem kostar ca 60 öre mer än 95, per liter, så är det definitivt inte 20% högre pris. Med 14kr + 60öre så pratar vi ca 5% högre pris. Mao... ren vinst på typ 15%-enheter + mer pigg bil. Du får bla mer kraft i ECO läget och kan snabbare komma upp i fart och koppla in el-driften i stadsmiljön, utan att behöva köra normalläget. Jag har kört detta i 3 tankningar efter varandra, och alla 3 visar samma resultat 75-80 mil.

Detta verkar fungera då hybrider har Atkinson cykeln, och kan då justera effektiva cylindervolymen "on the fly" för att få effektivare förbränning, samt Hybrider använder motorn nästan alltid för acceleration och tungt-jobb, som motorvägskörning där högt oktan gör nytta. Just därför verkar Toyotas hybrider ha nytta av högre oktantal 98, då den kan senarelägga tändningen och få ännu mer kraft, speciellt vridet blir märkbart högre och den slösar inte det på tomgång eller låg kraft körning där el-driften gör sitt.

Så Win-Win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe... pimp my ride huh?

Toyotor har värde så länge allt fungerar, och desto längre du väntar med ACn, desto värre riskerar skadorna bli då fukt kommer förstöra mer. Mao... lagar du dem nu, är det värt det, då du även kan använda dem även i vinter för att avfukta bilen. Om du dock väntar för länge så kommer du hamna i en sits där värdeminskningen fullständigt rasar och det inte är lönt att laga längre. Mao.. laga den för din och din familjs skull... inte för nästa ägares skull.

Så kan man möjligtvis också tänka. Dock så värmer AC:n fortfarande vilket är enligt mig det viktigaste då värmaren behövs ungefär 6+ månader i detta landet medans kylningen behövs cirka 2-4 månader. Dom gånger jag har behövt få bort imma på rutorna (brukar oftast imma när det regnar) har imman försvunnit snabbt när jag dels har satt på fläktarna samt satt på avimningsfunktionen.

Hade AC:ns alla funktioner lagt av hade jag varit tvungen att fixa det, främst för att det är livsfarligt att köra runt med igenimmade rutor. Har inte heller märkt av (än) att bilen ska vara fuktiga av sig, men det kanske kommer i vinter.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Så kan man möjligtvis också tänka. Dock så värmer AC:n fortfarande vilket är enligt mig det viktigaste då värmaren behövs ungefär 6+ månader i detta landet medans kylningen behövs cirka 2-4 månader. Dom gånger jag har behövt få bort imma på rutorna (brukar oftast imma när det regnar) har imman försvunnit snabbt när jag dels har satt på fläktarna samt satt på avimningsfunktionen.

http://forumbilder.se/G9INE/skarmklipp.JPG

Den knappen bak-till är el-avfrostning, inte AC. A/C är Luftkonditionering. Du kan aldrig få bort fukt utan A/C, men du kan värma upp rutan nog så att den avdunstar till luften. Dock blir du då beroende på att bilens motor tuggar soppa för att bli extra varm, vilket i slutet kostar dig mer bränsle än att köra A/Cn och avfukta den.

Trycker jag på av-imning fram så kickar A/Cn in på max, med cirkulation per automatik. Detta tar bort fukten, och rensar rutan typ direkt, även om den är totalt igenimmad. Du måste vänta på att den ska pumpa ut värme, vilket tar tid, kostar pengar och tja... är rätt dumt när du nu har hybrid.

Skrivet av lord_tito:

Hade AC:ns alla funktioner lagt av hade jag varit tvungen att fixa det, främst för att det är livsfarligt att köra runt med igenimmade rutor. Har inte heller märkt av (än) att bilen ska vara fuktiga av sig, men det kanske kommer i vinter.

Troligen har du fortfarande fläktsystem, men inte luftkonditionering.

Och fuktighet på vintern beror på miljön runt om. Malmö är förrädisk på detta, då de saltar minsta snöflinga. Så det är typ konstant fuktigt på vintern. Når det ner till typ -5 eller kallare så "torkar" staden... annars är den fuktig från -3/-4 grader till 30+.

Jag har haft bil utan AC, och jag går inte tillbaka... det går, ja... men att behöva stå på tomgång och vänta på värme känns så satans dumt. Då vill jag iaf ha elektrisk av-immare fram, som en del bilar har. Blir dyrt som F om du ska byta ruta bara.

A/C är dock väldigt beroende på att man använder den. Folk låter bli att använda den i 3-6 månader under vintern, och sen när de startar den så fungerar den inte... Tro fan.. den har oxiderat och rostat sönder. Använd er A/C, en gång i veckan iaf, så systemet inte kärvar när ni behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den knappen bak-till är el-avfrostning, inte AC. A/C är Luftkonditionering. Du kan aldrig få bort fukt utan A/C, men du kan värma upp rutan nog så att den avdunstar till luften. Dock blir du då beroende på att bilens motor tuggar soppa för att bli extra varm, vilket i slutet kostar dig mer bränsle än att köra A/Cn och avfukta den.

Trycker jag på av-imning fram så kickar A/Cn in på max, med cirkulation per automatik. Detta tar bort fukten, och rensar rutan typ direkt, även om den är totalt igenimmad. Du måste vänta på att den ska pumpa ut värme, vilket tar tid, kostar pengar och tja... är rätt dumt när du nu har hybrid.

Min bil är något äldre än din, men när AC:n fungerade så kunde jag inte köra den utan att bensinmotorn gick igång samt att bränsleförbrukningen ökade enligt färddatorn. När jag sätter på fläktarna samt avimningsfunktionen så ser jag inte att bränsleförbrukningen ökar på färddatorn. Dock kan jag ha på fläktarna och avimningsfunktionen utan att bensinmotorn måste vara igång.

Skrivet av Paddanx:

Jag har haft bil utan AC, och jag går inte tillbaka... det går, ja... men att behöva stå på tomgång och vänta på värme känns så satans dumt. Då vill jag iaf ha elektrisk av-immare fram, som en del bilar har. Blir dyrt som F om du ska byta ruta bara.

Har helförsäkring på bilen vilket ger en självrisk på 1500 kr vid byte av ruta eller 200 kr vid reparation. Fast frågan blir iofs om försäkringsbolaget ersätter det med en vanlig ruta eller en ruta med värmeslingor.

Skrivet av Paddanx:

A/C är dock väldigt beroende på att man använder den. Folk låter bli att använda den i 3-6 månader under vintern, och sen när de startar den så fungerar den inte... Tro fan.. den har oxiderat och rostat sönder. Använd er A/C, en gång i veckan iaf, så systemet inte kärvar när ni behöver det.

Misstänkte först också att det var någon packning som hade gett sig då jag var en sådan som inte hade på AC:n under vintern. Tyvärr visade det sig att ett stenskott har träffat kondensorn och att den behövs bytas. Tyvärr råkar det vara så att på hybrider behövs det en annan typ av apparatur för att tömma AC:n på gas än vad det behövs på andra bilar, vilket har gjort att jag inte har hittat någon "runt hörnet" verkstad som kan utföra jobbet för en mindre peng.

Skrivet av Paddanx:

Troligen har du fortfarande fläktsystem, men inte luftkonditionering.

Och fuktighet på vintern beror på miljön runt om. Malmö är förrädisk på detta, då de saltar minsta snöflinga. Så det är typ konstant fuktigt på vintern. Når det ner till typ -5 eller kallare så "torkar" staden... annars är den fuktig från -3/-4 grader till 30+.

Jag är väldigt noga med att dammsuga ur bilen på vintern då jag hatar grus i kupén samt torka rent slasket inne i bilen och har inte märkt av någon fukt i bilen trots att jag har kört 3 vintrar utan AC på, dock har fläkten åkt på dom gånger bilen har börjat imma. Men jag ska hålla ett extra öga på detta nu, vill inte att något mer ska gå sönder på bilen som är mer "tvingande" att laga.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

http://forumbilder.se/G9INI/skarmklipp1.JPG

Min bil är något äldre än din, men när AC:n fungerade så kunde jag inte köra den utan att bensinmotorn gick igång samt att bränsleförbrukningen ökade enligt färddatorn. När jag sätter på fläktarna samt avimningsfunktionen så ser jag inte att bränsleförbrukningen ökar på färddatorn. Dock kan jag ha på fläktarna och avimningsfunktionen utan att bensinmotorn måste vara igång.

Detta är för att kompressorn startar på ACn. Den kan drivas på batteri, när du kör "på batteri" men står du stilla så startar den motorn och då laddar samtidigt. Min är utrustad med ACC, så den är hel-automatisk när det gäller temperatur och fläktar, och då styr även "värmen" bilens motor. Skillanden är att A/C tar relativt kort tid att få igång kompressorn på, medans värme tar mer tid. Sen får du ju värme som "bi-produkt" även för A/C kompressorn, vilket ökar effektiviteten ännu mer så varm och torr luft avfuktar kall fuktig extremt bra.

Alla de av-immande funktionerna du har där är el-drivna och precis som stolvärmen, bra alternativ för bakre och speglar. Men ingen av dem hjälper egentligen direkt mot en coupé som är fuktig. Enda du gör är att avdunsta fukten till luften som sedan förblir fuktig, och så fort du stänger av fläkten, eller inte har nog värme på, så immar allt igen. Denna fukt tar sig också in i stolar, metall, elektronik och övrigt. Du som sitter där avdunstar fukt som tusan när du andas också, så du bokstavligt tala fyller bilen med vattenånga.

Detta är lite varför bilar som står ute ofta tar mer "rost-stryk" och får elektronik problem fortare än bilar som har A/C och står i garage. Fukten dödar dem då får in det överallt och aldrig tokar ut. Notera dock att "snö" kan faktiskt isolera. Därför är kallgarage föredragit, så inte snön smälter och vatten tar sig in.

Skrivet av lord_tito:

Har helförsäkring på bilen vilket ger en självrisk på 1500 kr vid byte av ruta eller 200 kr vid reparation. Fast frågan blir iofs om försäkringsbolaget ersätter det med en vanlig ruta eller en ruta med värmeslingor.

Misstänkte först också att det var någon packning som hade gett sig då jag var en sådan som inte hade på AC:n under vintern. Tyvärr visade det sig att ett stenskott har träffat kondensorn och att den behövs bytas. Tyvärr råkar det vara så att på hybrider behövs det en annan typ av apparatur för att tömma AC:n på gas än vad det behövs på andra bilar, vilket har gjort att jag inte har hittat någon "runt hörnet" verkstad som kan utföra jobbet för en mindre peng.

Inte säker på vad de gör med rutorna, men jag antog att när en bil blir så gammal så den saknar AC och andra saker riskerar gå sönder så struntar många i helförsäkring, då du bör notera att en helförsäkring ofta inte täcker så mycket på så gamla bilar. Läs noga ditt försäkringsbrev, för många täcker tex bara motor, elektronik och tom plåtskador fram till 8-10 år. Därefter betalar du premium för en försäkring som inte hjälper dig när du väl får problem.

Bättre att då ta billig försäkring och lägga mellanskillnaden på hög i ett konto istället, så när något händer har du pengar för det. Kombinera detta med en service på ställen som Toyota/Mekonomen för 8+ år gamla bilar så får du lägre service, men 1 års garanti på jobbet och de säger då till om något håller på att gå sönder.

Ang din AC så är det ju ren otur du fått. Du kan säkert få tag i en beg del relativt prisvärt men om du inte kan byta gasen så är det lite illa... har du testat några av de siterna som jämför/ger prisförslag mellan många verkstäder?

Skrivet av lord_tito:

Jag är väldigt noga med att dammsuga ur bilen på vintern då jag hatar grus i kupén samt torka rent slasket inne i bilen och har inte märkt av någon fukt i bilen trots att jag har kört 3 vintrar utan AC på, dock har fläkten åkt på dom gånger bilen har börjat imma. Men jag ska hålla ett extra öga på detta nu, vill inte att något mer ska gå sönder på bilen som är mer "tvingande" att laga.

Har det fungerat för dig i 3 år så har du antingen väldigt torrt på vintern, eller stenkoll på vad du gör och då är det väl bara fortsätta med det om du inte hittar ett prisvärt sätt att laga felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Måste passa på o fråga om det är någon här som förstår sig på varför så många biltillverkare börjat med olackerade plastdetaljer i nederkant och skärmkanter? Dessutom är ju dagens underredet också iklädda med plast istället för rostskyddsbehandlade så man måste lämna in bilen hos t.ex. Ditec eller liknande om man inte vill ha en rosthög inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

enkelt, spara pengar såklart. snackade lite med en verkstads chef på bmw och han sa att han aldrig skulle köpa en bmw för kvaliten sjunkt rejält(jag var intresserad av en ny bil).
han sa att han tråkigt nog gillar märket men han rådde mig att köpa en japanare om jag vill ha en pålitlig bil, det skulle han själv göra inom kort.
alla(många) märken som blir stora och skaffar en stabil kundbas brukar börja tumma på kvaliten för att tjäna ännu mer.
min brors nya turan bullrar mer än min gamla 740 vilket gjorde honom rätt irriterad när vi körde motorväg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blev en sådan som familjebil.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ford focus 2014, inget spektakulärt men den tar mig fram. Fun fact: jag tvättade den i förrgår men den är lika smutsig igen.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Hämtade min Golf 7 1.4 TSI Masters(-14), svart med 122 hk i fredags.
Pigg och rolig bil att köra.
Lite modernare än min förra bil, Volvo S40 2004.

* Bluetooth Audio/Handsfree, AUX, SD-kortläsare
* Adaptiv farthållare, jättesmidigt.
* Parksensorer fram & bak.
* Regnsensor.
* Mugghållare
* mm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

...
* Mugghållare
* mm.

Hahahaha

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Lol. Mugghållare var en sak som jag saknade i S40:n. Skönt att äntligen ha det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Passat 2.0 TDI 4M Masters

Ligger på 0.45-0.5 långkörning och runt 0.55-0.6 blandad.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Hade inne bilen på lackskyddsbehandling med Ceramic Pro för några veckor sedan, satan vad blank bilen blev trots att den bara var några veckor gammal. Skiten lossnar bara av regn samt så är den oerhört vattenavisande, 9h i hårdhet på skyddet. Svårt att få med hur blank den är på bilder men gör ett försök.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hade inne bilen på lackskyddsbehandling med Ceramic Pro för några veckor sedan, satan vad blank bilen blev trots att den bara var några veckor gammal. Skiten lossnar bara av regn samt så är den oerhört vattenavisande, 9h i hårdhet på skyddet. Svårt att få med hur blank den är på bilder men gör ett försök.

Såg riktigt bra ut! Nu är det bara att plastidippa den för att skydda skyddet!

Snygg liten Zeat också. Inte tänkt på dom innan men den där var riktigt nice. Hur är inredningen och stolarna?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770