Snabbformaterade 2TB disk av misstag, behöver råd.

Permalänk
Avstängd

Snabbformaterade 2TB disk av misstag, behöver råd.

Hej! Skulle installera windows på en partition på 100GB jag nyligen skapade på min 2TB mekaniska disk som då hade 120GB ledigt utrymme. Allt gick bra tills jag stoppades av det klassiska "The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed on GPT disks" felet. Så jag gjorde som jag gjort några gånger förut, backade i installationsförloppet och tryckte Shift+F10 för att få upp kommandotolken, drog igång Diskpart och valde min 2TB hårddisk varpå jag därefter valde och markerade partitionen jag nyligen skapat och dedikerat till det nya operativsystemet. Vad jag då inte visste var att man inte kunde göra om enbart själva partitionen till GPT, utan tvingas göra det för hela disken. Såååå, jag valde såklart clean och convert och insåg strax därefter mitt stora misstag... Hade råkat formatera hela disken!

Tur i oturen var det bara en snabbformatering så filerna borde vara intakta. Men jag behöver råd i vilka program jag för använda för att göra en lyckad Data Recovery av mina filer. (Ja, jag har läst i Rushdies guide först, mer om det längre ner)

Har googlat runt och läst en hel del och fått flera olika svar och tipps. Första programmet jag testade var Recuva som tydligen är ett väldigt populärt gratisalternativ. Problemet med Recuva var att den inte upptäckte min nyformaterade disk då den ligger som "Unallocated drive" Recuva behöver en partition, en "F" eller "G" osv tilldelad för att kunna göra något. Så googlade lite till och kom fram till att EaseUS klarade av att göra dataåterställning på oallokerade diskar. Installerar, kör en Deep Scan och kommer fram till att den hittat över 5500 GB data! Börjar skumma igenom datan och inser bittert att EaseUS inte har lyckats återställa katalogiseringen och ordningen av filer och mappar eller originalnamnen på filerna/mapparna. Filerna ligger huller om buller i en lista som endast är sorterad efter filtyp med namn som FILE8710 ... FILE8711 ... osv.

Åter till ytterligare googlande då. Ser att någon tippsar om iCare, som tydligen klarar att återställa katalogisering och originalnamn. Har inte testat programmet än då jag tänkte vända mig hit först. Någon annan tipsar igen om Recuva, och säger att man först lär återställa partitionen för att Recuva ska fungera, till detta rekommenderas programmet Partition Wizard. En tredje rekommenderar TestDisk, tittade snabbt på programmet men tycker att gränssnittet är komplicerat och inte särskilt användarvänligt, den påminner om kommandotolken och vad jag kan se så listar den bara filer i vit text på svart bakgrund utan möjlighet till någon förhandsvisning av filerna. Har även tittat i Rushdies tråd om hur man kan "Återskapa förlorad information", det var det första jag gjorde innan jag skapade den här tråden. Hur som hellst, i hans tråd rekommenderas GetDataBack, men igen information ges hurvida programmet är gratis, om det klarar oallokerade diskar eller om den klarar att återställa mappordningen/originalkatalogiseringen och/eller originalnamnen för filer och mappar.

Så vid det här laget så vänder jag mig till folk med mer erfarenhet i ämnet. Vilka program fixar biffen i det här fallet? Och som dessutom kan återge mappstruktur och originalnamn? Och som klarar oallokerade diskar? Eller ska jag skapa ny enkel volym av den oallokerade disken först eller finns det någon risk med det? Har läst att man borde göra en avbildning av disken först och jobba utifrån den och låta disken vara, ifall något går snett, probelmet är att jag inte har plats för en 1.87TB stor avbildningsfil och jag kan ju självfallet inte använda det befintliga utrymmet på disken då detta skulle skriva över all min data. Någonstans förstår jag ändå att jag måste köpa en till 2TB disk för att lösa detta, vart ska jag annars kopiera över den återställda förlorade datan?

Hjälp uppskattas högeligen!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

1. TestDisk har en gång i tiden fixat ett liknande problem för mig. Guide här.

2. Beroende på hur viktigt datan är på disken så skulle jag skaffa tillräckligt med extra disk både för en lågnivåkopia (något liknande dd för windows) av disken du snabbformaterade och för en kopia av kopian att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Har läst att man borde göra en avbildning av disken först och jobba utifrån den och låta disken vara, ifall något går snett, probelmet är att jag inte har plats för en 1.87TB stor avbildningsfil och jag kan ju självfallet inte använda det befintliga utrymmet på disken då detta skulle skriva över all min data. Någonstans förstår jag ändå att jag måste köpa en till 2TB disk för att lösa detta, vart ska jag annars kopiera över den återställda förlorade datan?

Hjälp uppskattas högeligen!

Problemet är två saker... 1 du saknar backup... och 2 du saknar plats för 2TB data.
Är det kanske inte en ringklocka på att det är dags att köpa en extra disk? Hade du haft denna backup redan så hade du inte haft problem här... verken oron eller huvudvärken. Och 3-5TB USB 3 diskar idag är inte då farligt dyra. Med större disk har du plats för både backup på systemet och viktiga filer i flera versioner.

Det som oroar mig mest är om du inte redan förstört allt med de försök du gjort redan. Jag hoppas inget har skrivits till den disken du försöker återställa iaf, för då är det kört.

Då har du plats för en avbildning där du kan lägga datan du återställer och sen kan du ha den som backup disk i framtiden. Att återställa till en och samma disk är total katastrof, då du riskerar skriva över den data du försöker rädda. Mao, ditt enda val är, om du vill återställa det med minimal risk, är att göra det korrekt, och till en separat disk.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har försökt partitionera om disken och inte bara gjort en snabbformatering så det är ett sämre läge än om du snabbformaterat.
Så länge man ser till att inte skriva något till originaldisken kan man prova med flera olika program eftersom de uppför sig lite olika beroende på hur tillstökad disken är, men jobba hela tiden från en kopia av disken till en ny tom disk, du bör ha 2 minst lika stora tomma diskar som originaldisken innan du börjar prova med återställning, innan du har 2 tomdiskar så koppla inte ens in en kabel i den skadade disken utan låt den bara ligga absolut orörd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar. Ja, jag borde ha haft en backup. Men har aldrig stött på detta problem förut.

Jag får införskaffa en ny 2TB HDD helt enkelt, undertiden låter jag disken vara så länge så att ingen data skrivs till den.

Följdfråga: Det sker väl inga nya dataskrivningar om man endast söker igenom disken med data recovery program som Recuva etc? För i sådana fall kan jag köpa en 500GB SSD och föra över de viktigaste sakerna, så får jag prova mig fram med olika program tills jag hittar en som klarar av att återställa mappuppsättningen och filnamnen.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Tack för alla svar. Ja, jag borde ha haft en backup. Men har aldrig stött på detta problem förut.

Körde du TestDisk som Gropenator tipsade om? Det brukar fixa liknande problem på två sekunder i normala fall.

Men som mrqaffe nämner, så har den extra partitioneringen försvårat återskapandet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaves:

Tack för alla svar. Ja, jag borde ha haft en backup. Men har aldrig stött på detta problem förut.

Jag får införskaffa en ny 2TB HDD helt enkelt, undertiden låter jag disken vara så länge så att ingen data skrivs till den.

Följdfråga: Det sker väl inga nya dataskrivningar om man endast söker igenom disken med data recovery program som Recuva etc? För i sådana fall kan jag köpa en 500GB SSD och föra över de viktigaste sakerna, så får jag prova mig fram med olika program tills jag hittar en som klarar av att återställa mappuppsättningen och filnamnen.

Så länge du bara scannar och inte försöker återställa på samma disk borde det inte skrivas nått men dra helst ur kablarna till den så att win (eller du) inte ger sig på den om du inte behöver ha den inkopplad så att det inte sker något mer pga misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.