AMD RX Vega - Galen prissättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Inte med den kylarlösningen

Kan i alla fall konstatera att den är bra mycket tystare än mitt 290 med eftermarknadskylare som jag ersatte! Det är stor skillnad vid samma last! 5090:- är ett riktigt bra pris för den prestandan.

Sedan vad gäller priset så var det inte länge sedan RX 480 släpptes med samma problem med efterfrågan som Vega. För att inte tala om att t.ex. 1070 också ligger rätt långt över MSRP tack vare mining. AMD har en helt annan efterfrågan utanför entusiastforumen på ett sätt som nVidia inte verkar ha på samma sätt. nVidia har också råd att samla på sig ett större lager med kort inför lanseringen än vad AMD har, givet att AMD försöker jaga ikapp hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

5090kr är rätt pris.
billigt i förhållande till 1080

Hade hoppats på att AMD skulle bli ett vettigt alternativ då det behövs konkurens men inga Vega 64 kommer att kosta 5090 så om det är ett relevant pris eller inte kvittar fullständigt. AMD fuckade upp det, gick ut till recesenter med ett riktpris som inte kommer att hålla. Det kommer snarare att ligga runt 7k och då är det inte värt det. Att sen säga att man riktar sig till gamers och inte miners och sen släppa drivare specefikt för att höja prestandan för miners är bullshit. Med en tillverkare av HBM (samsung för tillfället) och en djävligt dyr tillverkningskostnad så kommer det här kortet aldrig bli ett stort alternativ för den vanliga publiken. Kommer köpas av miners och fanboys. AMD skulle ha övergett HBM, tror att kortet blev betydligt dyrare i tillverkning än AMD hade räknat med. Tittar man på pris/prestanda så var det Vega 56 som såg intressantast ut vid pappers lansering men jag undrar om det fortfarande kommer vara det när priserna sätter sig........... Får hoppas att det kommer något vettigare med nästa modell och att det inte dröjer x antal år.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nåja, det stämmer ju inte riktigt. Det var en officiell representant från Overlockers UK där företaget sen själva gav ut ett förtydligande/pressmeddelande om det (Antagligen även det från Gibbo). Så någon "forum snubbe" var det inte.

"Launch price was $499, AMD even worded it as such," Gibbo explains. "They gave us a set quantity to sell at this launch price which was several hundred and limited to 1pc per customer. We expected it to last several hours, maybe even a day, unfortunately it lasted around 20 minutes."
https://pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-rebates

Gibbo - Andrew Gibson - Purchasing Manager / E-Commerce at Overclockers UK

Skrivet av Caernoga:

Fast det stämmer ju inte. AMD gick ju ut och förklarade att det är:

Citat:

“Our SEPs, and the price tag that we announced,” Youngblood says, “is our full intention of where we would suggest the product be priced. Not just for launch, but ongoing.

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-launch-price-reducti...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Fast det stämmer ju inte. AMD gick ju ut och förklarade att det är:

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-rx-vega-launch-price-reducti...

Jag tror inte Sweclockers ändrar på sig förrän dom (framförallt Jacob) får ett förtydligande.

Det är ändå ett oerhört svävande svar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror inte Sweclockers ändrar på sig förrän dom (framförallt Jacob) får ett förtydligande.

Det är ändå ett oerhört svävande svar.

Vad tror du själv att dem menar med det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inet kör inte på SEP priset iaf, dom gissar på att några kommer köpa kortet för 7000kr

https://www.inet.se/produkt/5405921/gigabyte-radeon-rx-vega-6...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg på Newegg att priset var ca $700 på ref korten men det fanns ju inga att köpa (Out of Stock) så det kan ju vara "placeholders".
Men vi får väl se när lagret börjar fyllas på.
Om det är ont om kort så kommer ju även priset vara högt.

Permalänk
Medlem

Finns det nån gissning när Vega 56 finns att köpa i Sverige? Hittar den inte på prisjakt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Hade hoppats på att AMD skulle bli ett vettigt alternativ då det behövs konkurens men inga Vega 64 kommer att kosta 5090 så om det är ett relevant pris eller inte kvittar fullständigt. AMD fuckade upp det, gick ut till recesenter med ett riktpris som inte kommer att hålla. Det kommer snarare att ligga runt 7k och då är det inte värt det. Att sen säga att man riktar sig till gamers och inte miners och sen släppa drivare specefikt för att höja prestandan för miners är bullshit. Med en tillverkare av HBM (samsung för tillfället) och en djävligt dyr tillverkningskostnad så kommer det här kortet aldrig bli ett stort alternativ för den vanliga publiken. Kommer köpas av miners och fanboys. AMD skulle ha övergett HBM, tror att kortet blev betydligt dyrare i tillverkning än AMD hade räknat med. Tittar man på pris/prestanda så var det Vega 56 som såg intressantast ut vid pappers lansering men jag undrar om det fortfarande kommer vara det när priserna sätter sig........... Får hoppas att det kommer något vettigare med nästa modell och att det inte dröjer x antal år.

De får väl sätta vilket riktpris som helst, betyder inte att det kommer vara slutpris.

Det är ett rekommenderat pris från tillverkaren, ett pris där man räknat med att alla i ledet gör vinst, så här fungerar alla branscher där tillverkning och distributörer är inblandade.

Tillgång och efterfrågan... Och giriga mellanhänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Inet kör inte på SEP priset iaf, dom gissar på att några kommer köpa kortet för 7000kr

https://www.inet.se/produkt/5405921/gigabyte-radeon-rx-vega-6...

inte nåt ovanligt. Inet bruka tar alltid ut lite extra och är sällan det billigaste alternativet om man jämför med andra.

dessutom är dersas priser lite överalt.

undra om dem inte bara har plockat bort spelen men lämnat kvar prislappen på korten. finns ju ingen direkt produktbeskrivning så svårt att klura sig fram till om det ska bara var ensam stående korten där dem har dragit en fulling eller om det är spelpaketen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barbie:

Finns det nån gissning när Vega 56 finns att köpa i Sverige? Hittar den inte på prisjakt längre

28 aug är tipset så långt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De får väl sätta vilket riktpris som helst, betyder inte att det kommer vara slutpris.

Det är ett rekommenderat pris från tillverkaren, ett pris där man räknat med att alla i ledet gör vinst, så här fungerar alla branscher där tillverkning och distributörer är inblandade.

Tillgång och efterfrågan... Och giriga mellanhänder.

Har inte sagt någonstans att de inte får det. Vad jag menar är att AMD hade en bra chans att ta sig in på marknaden igen men tror att de till viss del har sumpat det och gjort iaf minst sagt svårare för sig. Som vissa hävdat att t ex AMD inte kan påverka ÅF slutpriser är strunt. givetvis kan de det till viss del. Att det blir stor efterfrågan i början på en vara som inte finns tillräckligt mycket av och på det viset blir dyrare gynnar inte AMD alls. Jag tror att tillverkningen blev mycket dyrare än AMD räknat med och som det är just nu så är de inte med i matchen när det gäller prestanda/krona. Oavsett om mycket är ryktesspridning (vilket också blir för att AMD inte kan tala ur skägget) gynnare inte dem då det ändå i slutändan handlar om vad konsumenterna tycker.

Tillgång och efterfrågan... Och giriga mellanhänder kommer att kosta AMD i det här fallet.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Har tyvärr varit en hel del oseriös/slarvig journalism som blandats in i hela situationen... Tror att man gör rätt i att vänta på ett konkret svar från AMD.

Tycker personligen att det ser ut som supply and demand.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Har inte sagt någonstans att de inte får det. Vad jag menar är att AMD hade en bra chans att ta sig in på marknaden igen men tror att de till viss del har sumpat det och gjort iaf minst sagt svårare för sig. Som vissa hävdat att t ex AMD inte kan påverka ÅF slutpriser är strunt. givetvis kan de det till viss del. Att det blir stor efterfrågan i början på en vara som inte finns tillräckligt mycket av och på det viset blir dyrare gynnar inte AMD alls. Jag tror att tillverkningen blev mycket dyrare än AMD räknat med och som det är just nu så är de inte med i matchen när det gäller prestanda/krona. Oavsett om mycket är ryktesspridning (vilket också blir för att AMD inte kan tala ur skägget) gynnare inte dem då det ändå i slutändan handlar om vad konsumenterna tycker.

Tillgång och efterfrågan... Och giriga mellanhänder kommer att kosta AMD i det här fallet.

Håller inte med. Med AMD's nuvarande marknadssituation och budget tror jag snarare att det är ÅF som kan bestämma utan att AMD kan göra nåt. Tror tyvärr att marknaden är så dåligt att dem flesta ÅF klara sig på bara Intel och Nvidia om dem vill så dem kan "hota" AMD med att helt enkelt inte tar in deras produkter om AMD vill blanda in sig för mycket i prisättningen.
Sen såg jag också här om dagen en kommentar på reddit som tåg upp några bra punkter. AMD kan inte gå ut och säga att priset alltid ska vara X (i detta fallet 499$) för det skulle binda dom legalt till det. så om då plötsligt t.ex. HBM2 leverantören drar upp priset på HBM2 skulle AMD har ett stort problem.
här är den kommentaren: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6v5kz8/amd_vega_price_i...

Skrivet av Jink:

Har tyvärr varit en hel del oseriös/slarvig journalism som blandats in i hela situationen... Tror att man gör rätt i att vänta på ett konkret svar från AMD.

Tycker personligen att det ser ut som supply and demand.

Håller med dig. för mycket jagt efter klicks och reklamintäckter. både i journalistkretserna men även i mycket större utsträckning på youtube där reviewer även verka tar det allt för personligt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokefa:

Inet kör inte på SEP priset iaf, dom gissar på att några kommer köpa kortet för 7000kr

https://www.inet.se/produkt/5405921/gigabyte-radeon-rx-vega-6...

Ja köper nån ett RX64 referens för det priset är dom idioter.

5000kr för RX64 ref är ett OK pris om man har noise cancelling lurar och en AC i datorn, sen är gränsen för ett RX64 med bra kylare runt 5500-6000kr max IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja köper nån ett RX64 referens för det priset är dom idioter.

5000kr för RX64 ref är ett OK pris om man har noise cancelling lurar och en AC i datorn, sen är gränsen för ett RX64 med bra kylare runt 5500-6000kr max IMO.

Nu överdriver du bara lite. AMD verkar ha övervoltat de där korten ganska hårt, så sänker man bara spänningen lite så slutar korten gå så varma så då får man både bättre prestanda och svalare kort. Mitt RX64 låter inte mer än mitt Hawaii-kort med eftermarknadskylare. Prestandan är helt annorlunda, dock... Dock håller jag med om att 7000 är lite väl magstarkt givet vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nu överdriver du bara lite. AMD verkar ha övervoltat de där korten ganska hårt, så sänker man bara spänningen lite så slutar korten gå så varma så då får man både bättre prestanda och svalare kort. Mitt RX64 låter inte mer än mitt Hawaii-kort med eftermarknadskylare. Prestandan är helt annorlunda, dock... Dock håller jag med om att 7000 är lite väl magstarkt givet vad man får.

Bara det säger ju hur fail det är.
Att dom sätter volten så högt så kortet går i taket ifrån fabrik, amatörer
Ljudnivån är ju extrem på korten enligt alla tester som finns. En som är känslig som jag hade slängt ut ett sådant kort genom fönstret kan jag ju säga.

3e part är ett krav om man ska ha vega imo, fast många bryr sig inte antar jag och kör chassit uppe öppet med alla fläktar på max och en gpu som dånar som ett jetplan utan att bry sig