Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem

Swedbank stänger tjänsten e-kort

Jaha då stänger Swedbank tjänsten e-kort i Oktober.
En tjänst de haft som faktiskt varit bra.

Vad göra nu?

Skaffa ett kort man enbart använder för internetköp och för över pengar till vid köp.
Finns det annan bank som har tjänsten kvar?

Permalänk
Medlem

Men va ***, ja ett extra kort konto/kort för internet köp är ju ett alternativ men det kostar ju extra pengar för det dock antar jag. Handlar det mesta på qiro-/klarna faktura oftast, men känns ju tråkigt då jag kör med e-kort på HBO/Netflix:/

Swedbank sjunker ytterligare i mina ögon. Oh btw vet du vad swedbank/sparbanken tar i avgift om man vill betala en räkning över disk? 400spänn !!

Permalänk
Medlem

Väldigt synd, har känts tryggt o säkert att använda! Helt klart en av de mest uppskattade funktionerna på internetbanken!

Skulle man kunna plocka ut ett extra kort kopplat till ett annat konto på samma bank och använda istället tänkte du? Då får man ju en extra kortavgift varje år också :/

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:
Vad får du den uppgiften ifrån?
Vad jag ser så erbjuder de dessa kort fortfarande.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Hittar inget om att det ska försvinna på deras hemsida. Vore ju väldigt synd för det är en oerhört bra tjänst.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Hittar inget om att det ska försvinna på deras hemsida. Vore ju väldigt synd för det är en oerhört bra tjänst.

Loggade nyss in på internetbanken och ser nytt meddelande

"Hej!

I början av oktober kommer vi att stänga ner tjänsten e-kort. Detta innebär att möjligheten att skapa nya e-nummer eller att handla med redan utställda e-nummer försvinner.

Om du har skapat ett e-nummer för flergångsköp som du till exempel har lämnat till Spotify och Netflix, kom då ihåg att uppdatera ditt kortnummer för prenumerationen innan 1 oktober 2017.

Anledningen till att vi väljer att avsluta tjänsten e-kort är att systemen börjar bli gamla och inte går att anpassa till dagens behov. Istället för att använda e-kort kan du betala direkt med ditt kort när du handlar på nätet. Du kan själv enkelt öppna och stänga dina kort för internetköp i internetbanken."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Väldigt synd, har känts tryggt o säkert att använda! Helt klart en av de mest uppskattade funktionerna på internetbanken!

Skulle man kunna plocka ut ett extra kort kopplat till ett annat konto på samma bank och använda istället tänkte du? Då får man ju en extra kortavgift varje år också :/

Ja men den kostnaden kanske lönar sig jämfört med att få kontot länsat.
Handlar mycket från olika ställen i Asien och är måttligt förtjust att sprida mitt kortnummer.

Skrivet av Zyces:

@SUMITOMO:
Vad får du den uppgiften ifrån?
Vad jag ser så erbjuder de dessa kort fortfarande.

Kommit meddelande om detta i internetbanken.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Loggade nyss in på internetbanken och ser nytt meddelande

"Hej!

I början av oktober kommer vi att stänga ner tjänsten e-kort. Detta innebär att möjligheten att skapa nya e-nummer eller att handla med redan utställda e-nummer försvinner.

Om du har skapat ett e-nummer för flergångsköp som du till exempel har lämnat till Spotify och Netflix, kom då ihåg att uppdatera ditt kortnummer för prenumerationen innan 1 oktober 2017.

Anledningen till att vi väljer att avsluta tjänsten e-kort är att systemen börjar bli gamla och inte går att anpassa till dagens behov. Istället för att använda e-kort kan du betala direkt med ditt kort när du handlar på nätet. Du kan själv enkelt öppna och stänga dina kort för internetköp i internetbanken."

Tack, de kommer alltså börja köra med lika som Handelsbanken har. Mycket sämre.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja men den kostnaden kanske lönar sig jämfört med att få kontot länsat.
Handlar mycket från olika ställen i Asien och är måttligt förtjust att sprida mitt kortnummer.

Kommit meddelande om detta i internetbanken.

Ja nått måste man ju göra, har redan fått kontot länsat en gång så e-kort har varit väldigt uppskattat av mig!
Får kolla om det står nått på min bank, får fråga dem vad de kan rekommendera, kanske kan man få ett extra kort gratis för lång och trogen tjänst....

Permalänk
Medlem

Såg nån reklam i en LTT video, https://privacy.com/ kanske kan vara något att ha? Skulle gärna kunna skapa engångskort då jag handlar en del på nätet, men har inte kikat närmare på det där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kommit meddelande om detta i internetbanken.

Vart då.
Det enda jag ser på internetbanken är följande:
Swedbank och sparbankerna infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode eller använda e-kort för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten eller e-kort att nekas.

– Vi vill göra så mycket som möjligt för att skydda våra kunder mot obehöriga köp. Därför har vi valt att stänga av kort utan säkerhetstjänster för handel på internet, säger Mårten Hallén, chef Bankkort på Swedbank.

Aå jag är väldigt spänd på vart du e på Internetbanken där denna info finns!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Riktigt synd. Tycker e-kort fungerade utmärkt när man handlade på halvfishy hemsidor och ifrån asien

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Fick det med som meddelande för ~3 timmar sen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Avstängd

Riktigt dåligt gjort, kan Swedbank dumpa kortavgifter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Finns det något liknande tjänst hos andra banker? Att ge ut riktiga kortnr och ge mottagaren fritt fram att dra pengar därifrån är ju oacceptabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

E-kort har fungerat i allt mindre utsträckning för varje år som gått, ser därför detta som en naturlig utveckling. Mängder av populära sidor och butiker accepterar inte ens e-kort som betalning sedan flera år tillbaks, onödigt att banken lägger kundernas pengar på underhåll av en sådan tjänst.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Men va? En fullt utmärkt och säker metod för att betala online stängs ner för att "det har funnits ett tag nu" eller vadå? helt idiotiskt...

Permalänk
Medlem

Uselt. Ska ringa o höra om man kan få ett till mastercard kopplat till ett annat konto gratis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det var trist att höra, detta är den enda funktion som jag nyttjat hos den banken, Så man får innerligt hoppas att de erbjuder ett extra fysiskt kort, utan någon som helst avgift, så att man kan föra över den summa man vill handla för online.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Inaktiv

Var flitig användare av ekort, jag kan förstå att det är dyrt att underhålla och det kan vara problematisk. Men hur handlar vanliga personer med förstånd istället på internet?
Använda sitt vanlig kort, ja det är uteslutet.
Är det då paypal, men alla sidor stöder ej denna tjänst. Kör de med dubbla bankkort?

*edit*
När ja googlade så hade nordea liknande lösning, men den tog de bort runt 2012, då endast en liten minoritet var intresserade av att skydda sitt bankkkonto på internet. Är det paypal som är det enda vettiga alternativet för köp i internet nu?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1154895-nordea-stanger-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Var flitig användare av ekort, jag kan förstå att det är dyrt att underhålla och det kan vara problematisk. Men hur handlar vanliga personer med förstånd istället på internet?
Använda sitt vanlig kort, ja det är uteslutet.
Är det då paypal, men alla sidor stöder ej denna tjänst. Kör de med dubbla bankkort?

*edit*
När ja googlade så hade nordea liknande lösning, men den tog de bort runt 2012, då endast en liten minoritet var intresserade av att skydda sitt bankkkonto på internet. Är det paypal som är det enda vettiga alternativet för köp i internet nu?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1154895-nordea-stanger-...

Jag använder paypal rätt flitigt men som sagt alla butiker tar ju inte det. Många utländska butiker tar ju dessutom enbart kort vilket suger stenhårt nu. Swedbank ska få en rejäl känga av mig iaf. Hoppas fler ringer/mailar och klagar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Är som andra i denna tråd en ganska flitig användare av ekort och tycker det är riktigt dåligt av Swedbank att stänga ner tjänsten.
Tycker de borde porta bort flash-appen och lägg till funktionen i online.swedbank.se istället.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

E-kort har varit en stor anledning varför jag inte lämnat Swedbank. Alltså, hålla på och öppna/stänga för internetköp är ju inte hållbart.

Orkar inte tänka kring cyniska konspirationsteorier men det ligger nära till hands. Det handlar såklart om deras förtjänst.

Permalänk
Medlem

uruselt! har använt den tjänsten i flera år. Om någon känner till en annan bank som har samma funktion så kommer jag byta omedelbart

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Anledningen till att vi väljer att avsluta tjänsten e-kort är att systemen börjar bli gamla och inte går att anpassa till dagens behov. Istället för att använda e-kort kan du betala direkt med ditt kort när du handlar på nätet. Du kan själv enkelt öppna och stänga dina kort för internetköp i internetbanken."

Så det som är gammalt kan inte vara bra, så tolkar jag Swedbanks beslut.

Nu har jag egentligen ingen orsak alls till att ha kvar Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

E-kort har varit en stor anledning varför jag inte lämnat Swedbank. Alltså, hålla på och öppna/stänga för internetköp är ju inte hållbart.

Orkar inte tänka kring cyniska konspirationsteorier men det ligger nära till hands. Det handlar såklart om deras förtjänst.

Håller med. Sedan vet man ju aldrig riktigt när handlaren drar pengarna. Har de gjort det efter en timme eller en dag eller t.ex. som Amazon när varan skickas. Hur länge ska man då behöva ha kortet öppet? Vad händer om man förbokar något som släpps i vinter/vår? "Du var visserligen först i kö för den här varan du väntat på, men vi kunde inte dra pengarna och nu är den slutsåld..."

Permalänk
Medlem

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Permalänk

Upptäckte e-kortet nyligen och det har varit underbart att använda och nu efter två månader så avslutas glädjen med den här nyheten. Seriöst kan vi inte lämna in en protest? :/

Permalänk
Medlem

Under alla år som jag handlat på nätet så har Nordeas säkerhetstjänst bara ringt mig en gång.
Jag skaffade mig ett extra fysiskt visakort tidigt, när det fortfarande gick att få två personkonton hos nordea. Det är ett slask-kort som jag använder när jag reser utomlands och handlar på nätet. Visserligen kostar det en slant extra men det är det värt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hehe för dyrt att migrera från flash? Varför ens flash, trodde det bara var frontend.

Skrivet av Bozzeta:

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Det stämmer men för att vara säker behöver man då använda paypal eller klarna vilket ger mig en dålig smak då dom ser precis vad man har för sig. Om man istället väljer att skriva in direkt på hemsidan riskerar man att bli länsad om (när?) dom blir hackade.
Men nej det är inte hela världen.